Wysłany: 25-03-2011, 00:09 Bizrozmowa z prezeską PR
Jak funkcjonuje spółka Przewozy Regionalne i skąd bierze pieniądze na swoją działalność? Czy decyzja o podziale PKP była słuszna? W którym kraju model funkcjonowania kolei jest najlepszy? Gościem Dominiki Wielowieyskiej jest Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes spółki Przewozy Regionalne.
- Zadaniem PR jest łączyć regiony. Nie powinno być tak, że kolej w Polsce ogranicza się tylko do połączeń regionalnych, a do tego docelowo doprowadzą spółki wojewódzkie - powiedziała Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych, podczas VII sesji Sejmiku Województwa Podkarpackiego 25 marca br. w Rzeszowie.
Prezes PR wskazała na problem, jaki stanowią obecnie połączenia międzynarodowe. - To zadanie zostało przez Ministerstwo Infrastruktury przerzucone na samorządy i to bez pieniędzy – samorządy dostały nowe zadanie, natomiast nie dostały na jego realizację środków. Mamy więc przewozy międzynarodowe bez pieniędzy. W najtrudniejszej sytuacji są samorządy przy granicy zachodniej. Z tych połączeń nie można zrezygnować, bo one po prostu codziennie wożą bardzo dużo osób – zaznaczyła Kuczewska-Łaska.
Jak podkreśliła, obecnie trwa restrukturyzacja spółki. Systematycznie zmniejszane jest zatrudnienie – od 2008 r. zredukowano je o 2726 etatów. Podejmowane są także wysiłki w celu spłaty zadłużenia. – Trudna sytuacja finansowa PR to efekt przekazania samorządom zadłużonej spółki, spółki w złym stanie ekonomicznym. To, że spółka w ostatnich dwóch latach osiągnęła stratę na dość wysokim poziomie, to jest efekt restrukturyzacji, która miała miejsce w 2008 r. Wtedy ze spółki np. wydzielono OPM, czyli najlepsze przewozy i najlepsze aktywa – podkreśliła Kuczewska-Łaska, zaznaczając zarazem, że mimo odebrania najlepszego segmentu rynku, w spółce pozostały wszystkie zobowiązania.
- Od początku mamy problemy płatnicze. Obecnie jesteśmy na etapie bardzo trudnych negocjacji z PKP PLK w sprawie spłaty zadłużenia – powiedziała Kuczewska-Łaska. Jak poinformowała, w momencie przekazania samorządom, Przewozy Regionalne otrzymały również aport w postaci nieruchomości, jednak bardzo szybko okazało się, że nie są to wszystkie obiekty, jakie są niezbędne do prowadzenia działalności przez przewoźnika. Obecnie przekazano PR nieruchomości o wartości 270 mln zł. – O 30 mln zł będziemy jeszcze walczyć – podkreśliła Kuczewska-Łaska.
- Chcemy znaleźć źródła finansowania długu, który narósł w związku z pierwotnym zadłużeniem. Robimy wszystko, by odzyskać pieniądze z tytułu nie w pełni sfinansowanych przewozów międzywojewódzkich w latach 2004 – 2008. Jeśli to nam się nie uda, będziemy musieli wykonać operację leasingu zwrotnego taboru – poinformowała prezes.
W wypowiedzi Małgorzaty Kuczewskiej-Łaski nie zabrakło komentarza do postawy Grupy PKP wobec połączeń komercyjnych, jakie uruchamiają Przewozy Regionalne. – InterREGIO to przyczyna ogromnej wojny z Grupą PKP. Moim zdaniem była to zasłona dymna ze strony PKP, ukrywająca wszystkie niedoskonałości, które tam tkwiły – zaznaczyła prezes PR.
źródło: Rynek Kolejowy
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum