Wysłany: 05-04-2011, 08:15 Umowa MI z PKP IC ściśle tajna!
Niedawno Ministerstwo Infrastruktury podpisało z PKP Intercity umowę na przewozy międzywojewódzkie do 2020 r. "Rynek Kolejowy" wystąpił do MI o udostępnienie jej treści jako informacji publicznej. "Umowa PSC zawarta zgodnie m.in. z przepisami Rozporządzenia 1370/2007/WE, należy do kontraktów nowych, niestandardowych, a przekazana w trakcie negocjacji wiedza wykonawcy stanowi jego unikalny (przynajmniej w skali kraju) know-how" - odpowiedział resort.
Informuję, że przewoźnik zastrzegł treść przedmiotowej Umowy wraz z załącznikami klauzulą „tajemnica przedsiębiorstwa” (art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.) - podała Teresa Jakutowicz z Ministerstwa Infrastruktury.
Na podstawie informacji spółki PKP Intercity informuję, że określone w określone w ww. Ustawie o dostępie do informacji publicznej prawo do informacji podlega określonym ograniczeniom wynikającym z właściwych przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych, innych tajemnic ustawowo chronionych, jak również ze względu na prywatność osoby lub tajemnicę przedsiębiorcy (art. 5 Ustawy o dostępie do informacji publicznej) - poinformowała przedstawicielka resortu.
Umowa Ramowa została zawarta na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: „Ustawa PZP”), z uwzględnieniem właściwych przepisów ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.) (dalej: „Ustawa o transporcie kolejowym”). W świetle przepisów Ustawy PZP również nie ulega wątpliwości, iż jawność umów oraz innych informacji zgromadzonych w toku postępowania podlega ograniczeniu ze względu na ochronę tajemnicy przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności (art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji /Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.) - czytamy w odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury.
Jak podał resort, w przypadku Umowy ramowej mamy do czynienia z zawarciem umowy po przeprowadzeniu negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki. Należy zauważyć, iż w tym trybie do zawarcia umowy nie dochodzi w drodze złożenia i przyjęcia oferty, lecz wówczas, gdy strony prowadzące negocjacje dojdą do porozumienia co do wszystkich warunków, które były przedmiotem negocjacji. Dotyczy to zarówno aspektów technicznych, jak również wszelkich postanowień umowy. Jak podkreśla się w doktrynie chodzi tu o wszelkie informacje, których ujawnienie mogłoby przynieść szkodę uprawnionemu, niezależnie od tego, czy są to dane techniczne, organizacyjne, finansowe, czy innego rodzaju. Jednakże informacje te muszą posiadać pewną (przynajmniej minimalną) wartość ekonomiczną, tzn. ich wykorzystanie przez innego przedsiębiorcę zaoszczędzi mu wydatków lub zwiększy zyski. Wartość ekonomiczną gospodarczą informacji należy oceniać w sposób obiektywny. Jednocześnie należy wskazać, iż chodzi tutaj o minimalną aktualną lub potencjalną wartość gospodarczą informacji.
Według ministerstwa, w tym kontekście zwrócić uwagę, iż umowa PSC zawarta zgodnie m.in. z przepisami Rozporządzenia 1370/2007/WE, należy do kontraktów nowych, niestandardowych, a przekazana w trakcie negocjacji wiedza wykonawcy stanowi jego unikalny (przynajmniej w skali kraju) know-how. To właśnie wiedza PKP Intercity dotycząca szczegółowych rozwiązań przewidzianych w umowach PSC (treść poszczególnych postanowień umownych) stanowi przedmiot ochrony i jest objęta tajemnicą
- przedsiębiorcy, ponieważ rozwiązania tam zawarte:
- posiadają wartość gospodarczą;
- nie są powszechnie dostępne oraz
- zostały zastrzeżone jako poufne.
Jak wynika z postanowień Umowy ramowej, jej treść (wraz z załącznikami) została uznana przez Strony za poufną (objętą tajemnicą przedsiębiorstwa) z zastrzeżeniem obowiązków ujawnienia informacji wynikających z przepisów prawa. Mając na uwadze powyższe, ujawnieniu podlegają jedynie te kwestie, które są uznane za informacje publiczne, bądź których obowiązek upublicznienia wynika z obowiązujących przepisów (np. art. 7 ust. 3 Rozporządzenia 1370/2007). Sama Umowa Ramowa jak i jej poszczególne postanowienia nie podlegają ujawnieniu.
W tym kontekście można przywołać również wyrok NSA z dnia 25 lipca 2002 r., II SA/Łd 951/02, zgodnie z którym „Prawo dostępu do informacji publicznej, w tym także prawo dziennikarza do takiej informacji, nie ma charakteru absolutnego i podlega ustawowym ograniczeniom. Z obowiązku udzielenia prasie informacji o swojej działalności nie można wyprowadzać istnienia prawnego obowiązku udostępniania treści umów cywilnych, których stronami (stroną) są także inne podmioty". Z kolei w wyroku z 25 marca 2003 r. II SA 4059/2002 stwierdzono, że wnioskiem o udzielenie publicznej informacji może być objęte jedynie pytanie o określone fakty, o stan określonych zjawisk na dzień udzielenia odpowiedzi. Innymi słowy, udostępniania informacja powinna zawierać odpowiedzi na konkretne pytania dotyczące kwestii uznanych za informację publiczną - podała Teresa Jakutowicz z Ministerstwa Infrastruktury.
Pomimo powyższej odpowiedzi, resort infrastruktury przekazał "Rynkowi Kolejowemu" informacje na temat treści umowy. Na ten temat już wkrótce więcej na naszym portalu.
Jaka praca eksploatacyjna PKP Intercity do 2020 r.?
W ramach podpisanej jakiś czas temu umowy ramowej z Ministerstwem Infrastruktury, PKP Intercity ma wykonać do 2020 r. pracę eksploatacyjną w wysokości ponad 383,2 mln pockm. W latach 2011-2013 ma to być nieco ponad 33,1 mln pockm rocznie, w 2014 r. - już 38,4 mln pockm, a od 2015 do 2020 r. - co roku nieco ponad 40,9 mln pockm.
Jak już informowaliśmy, zwróciliśmy się do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o udostępnienie treści umowy podpisanej jakiś czas temu przez resort z PKP Intercity, na mocy prawa do dostępu do informacji publicznej. "Umowa PSC zawarta zgodnie m.in. z przepisami Rozporządzenia 1370/2007/WE, należy do kontraktów nowych, niestandardowych, a przekazana w trakcie negocjacji wiedza wykonawcy stanowi jego unikalny (przynajmniej w skali kraju) know-how" - odpowiedział resort. MI przekazało nam jednak pewne informacje na temat treści umowy.
Do 2020 r. wykonana praca eksploatacyjna ma wynieść 383,2 mln pockm, z czego ok. 315,1 mln pockm zostanie wykonane składami lokomotywa + wagony, a kolejne ok. 68 mln pockm - składami zespolonymi. Te drugie mają pojawić się na torach w 2014 r. i wykonać w pierwszym roku pracę eksploatacyjną na poziomie 6,9 mln pockm. W kolejnych latach ma to już być ok. 10,1 mln pockm rocznie.
Umowa ramowa dotyczy świadczenia usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, wykonywanych przez PKP IC w zakresie wynikającym z wspomnianej umowy i zawieranych w kolejnych latach na jej podstawie Umów rocznych, w zamian za odpowiednie wynagrodzenie. Umowa Ramowa obejmuje wykonywanie ww. usług przewozowych w ramach tzw.: Zadania A oraz Zadania B.
Zadanie A
W przypadku Zadania A usługi przewozowe będą wykonywane w ramach sieci połączeń obejmujących dowolne odcinki następujących linii:
1) Warszawa – Kraków przez CMK
2) Warszawa – Katowice przez CMK
3) Warszawa – Gdynia
4) Warszawa – Białystok
5) Warszawa – Lublin – Stalowa Wola – Przemyśl
6) Warszawa – Olsztyn
7) Warszawa – Terespol
8) Warszawa – Radom – Kielce – Kraków
9) Warszawa – Częstochowa – Katowice
10) Warszawa – Częstochowa – Opole – Wrocław
11) Warszawa – Łódź – Ostrów Wlkp. – Wrocław
12) Warszawa – Poznań
13) Warszawa – Toruń – Bydgoszcz - Piła
14) Gdynia – Elbląg – Olsztyn – Ełk – Białystok
15) Lublin – Radom – Kielce – Kraków
16) Lublin – Radom – Kielce – Katowice
17) Lublin – Radom – Kielce – Częstochowa - Wrocław
18) Bydgoszcz – Toruń – Łódź – Częstochowa – Katowice
19) Bydgoszcz – Toruń – Łódź – Częstochowa – Kraków
20) Poznań – Łódź – Kraków
21) Przemyśl – Rzeszów – Kraków
22) Kraków – Katowice – Opole – Wrocław
23) Wrocław – Poznań
24) Poznań – Szczecin – Świnoujście
25) Poznań – Bydgoszcz – Gdynia
26) Poznań – Toruń – Olsztyn
27) Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Szklarska Poręba
28) Wrocław – Legnica – Jelenia Góra
29) Wrocław – Zielona Góra – Szczecin
30) Wrocław – Rybnik – Bielsko - Biała
31) Poznań – Zielona Góra
32) Zbąszynek – Gorzów Wlkp.
33) Poznań – Piła – Kołobrzeg
34) Gdynia – Słupsk – Koszalin – Szczecin
35) Katowice – Bielsko Biała
36) Katowice – Wisła
37) Gdynia – Słupsk – Koszalin – Kołobrzeg
38) Szczecin – Białogard - Kołobrzeg
39) Poznań – Piła – Koszalin – Słupsk – Gdynia
40) Lębork – Łeba
41) Gdynia – Hel
42) Słupsk – Ustka
43) Poznań – Ostrów Wlkp. – Katowice
44) Kraków – Zakopane
45) Katowice - Zakopane
46) Kraków – Nowy Sącz – Krynica
Ponadto w przypadku zmodernizowania linii Wrocław – Kłodzko – Międzylesie, Skierniewice – Łowicz oraz zmodernizowania z elektryfikacją linii Skarżysko Kam. – Sandomierz – Tarnobrzeg – Rzeszów, Kłodzko – Kudowa Zdrój i Suwałki – Ełk planowane jest prowadzenie pociągów również na tych liniach. Szczegółowe relacje pociągów będą określone każdorazowo w Umowie rocznej.
Zadanie B
W przypadku Zadania B usługi przewozowe będą świadczone na liniach:
1) Warszawa – Gdynia
2) Warszawa – Kraków
3) Warszawa – Katowice
4) Gdynia- Kraków
5) Gdynia - Katowice
Wyodrębnienie usług świadczonych w ramach Zadania B jest związane z planowaną realizacją przez PKP IC projektu inwestycyjnego pn. „Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń dalekobieżnych”, który ma być dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Usługi w ramach Zadania B objęte niniejszą Umową Ramową będą świadczone od momentu wprowadzenia do eksploatacji nowego taboru, zakupionego przez PKP IC w ramach ww. projektu inwestycyjnego.
Zestawienie planowanej pracy eksploatacyjnej w zakresie usług objętych Umową ramową przedstawia tabela.
źródło: Rynek Kolejowy
praceksploat.jpg
Plik ściągnięto 2040 raz(y) 34.58 KB
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Patrząc na zamówienia na linie, jeżeli to zostanie dotrzymane i będzie restrykcyjnie kontrolowane przez MI, to źle nie jest. Brakuje mi tylko z obecnych:
1. Białystok - Suwałki
2. Piła - Gorzów Wlkp. (dziwne że nie ma, przecież naturalnym połączeniem Gorzowa z Poznaniem i dalej stolicą czy południem Polski zawsze był Ostbahn i Krzyż a nie Zbąszynek!)
3. jakieś z połączeń do Zamościa.
Ale ogólnie to nie jest najgorzej.
Gorzej może być z pracą eksploatacyjną, bo z tego wynika, że jeśli chodzi o TLK nie mamy co liczyć na zwiększenie połączeń. Większa praca eksploatacyjna będzie dopiero gdy dostaniemy Pendolino, i będzie ona rzecz jasna większa dla EIC, a nie dla TLK, co wg mnie jest strzałem we własne kolano dla MI i PKP IC.
Robienie tajemnicy z tej umowy zakrawa na skandal! Dotacje dla PKP IC są z NASZYCH podatków i mamy prawo wiedzieć jak rząd wydatkuje NASZE pieniądze na pociągi, za które MY będziemy płacić. Zasłanianie się jakąś tajemnicą handlową to kpiny z inteligentnych ludzi!
Niewątpliwie MI i PKP IC mają coś do ukrycia i myślę, że tym czymś są dotacje do pociągów EIC na trasie Gdynia - Warszawa - CMK - Kraków/Katowice (zadanie B).
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Niewesoło. Brakuje: Zamościa, Bełżca (Hrebennego), Chełma, Grudziądza, Stronia Śl., Zagórza, Żagania i Żar p. Ostrów, Łódź-Lublin p. Tomaszów-Radom.
Przybył tylko Rybnik, na otarcie łez, bo ma drut.
Robienie tajemnicy z tej umowy zakrawa na skandal! Dotacje dla PKP IC są z NASZYCH podatków i mamy prawo wiedzieć jak rząd wydatkuje NASZE pieniądze na pociągi, za które MY będziemy płacić.
My szaraki nie mamy żadnych praw, a władza bezkarnie robi co chce. Rząd kpi sobie nawet z Konstytucji. Miro słusznie kiedyś powiedział, że Polska to dziki kraj.
_________________ Ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy
Ważnych jest kilka tych chwil na które czekamy...
Siatka TLK się nie zwiększy. Co więcej, zmaleje. Z 33 105 tys km na 31 563 w 2014 roku i 30 713 w 2015 tys km. Czyli do 2014 roku znikna wszystkie TLK z CMK.
_________________
Pułtuś -Usunięty- Gość
Wysłany: 05-04-2011, 19:09
@Dyzurny.... ręce opadają...
Przyjrzyj sie dobrze wykresowi. Co widzisz? Że 33 tysiace km to oba pakiety w jednym- i CMK, i TLK. A po 2014/2015 masz 30 tysiecy dla siatki TLK i 10 tysiecy dla siatki IC na CMK i do Gdyni- wiec suma summarum masz samej TLKi 30 tysiecy a wczesniej masz 33 tysiace dla obu koszykow. Proste?
05/04/2011 12:45 Autor: Statystyk
---.adsl.inetia.pl
@ Jerzy Sómsiat
Kolejny Pan do zerówki. Nauka czytania ze zrozumieniem się kłania. Łączna praca eksploatacyjna, ktora zgodnie z polityką MI ma realizować całe przewozy międzywojewodzkie w kraju w ramach 10-letniego kontraktu ma spaść do 30 mln pockm/rok gdy trzy lata temu wynosiła 40 mln pockm. Oznacza to, że skasuje się do 10 mln pockm w ruchu pospiesznym (TLK) (przez te trzy lata zdążono skasować już ok 3/4), po to by uruchomić za to pociągi komercyjne (kwalifikowane) z dotacją w podobnej wielkości. A ponieważ połowa z tych pociągów teraz też kursuje, to w ruchu dalekobieżnym skasowane zostanie ok. 5 mln pockm/rok w perspektywie 2020 r. względem lat odniesienia, głównie w obszarach wymagających polityki spójności. Stąd wniosek - kolej ma się dalej zwijać.
Opieram się na danych z raportów rocznych PLK, a Pan na czym?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum