Wysłany: 07-04-2011, 09:47 Nowoczesne systemy sprzedaży biletów
Nowoczesne systemy sprzedaży biletów
Rozwinięcie internetowej sieci sprzedaży biletów było jednym z czynników, które umożliwiły kilka lat temu powstanie tanich linii lotniczych. Korzyść jest w tym wypadku oczywista – pasażer może zamówić bilet bez wychodzenia z domu, a przewoźnik nie musi utrzymywać wielu kas biletowych. Zarówno przewoźnicy, jak i pasażerowie kolei są w tym wypadku daleko za rynkiem lotniczym. Bilet na pociąg wciąż najczęściej kupujemy w kasach.
Internetową sprzedaż biletów prowadzą od kilku miesięcy Przewozy Regionalne. W przeciwieństwie do tanich linii lotniczych, największy polski przewoźnik pasażerski traktuje jednak ten kanał sprzedaży biletów jako uzupełnienie swojej sieci dystrybucji opartej w coraz mniejszym stopniu na kasach, a coraz bardziej – na sprzedaży biletów bezpośrednio w pociągu. W tym celu drużyny konduktorskie wyposażone zostały w terminale mobilne, dzięki którym pasażer może zapłacić za bilet kartą bankową. Jest to niewątpliwie duże ułatwienie dla wielu osób, które odzwyczaiły się od noszenia pieniędzy przy sobie. – Przewozy Regionalne intensywnie pracują nad wprowadzaniem nowoczesnych kanałów sprzedaży biletów. Sprzedaż za pośrednictwem terminali mobilnych udało się nam wprowadzić szybko i sprawnie. Dziś we wszystkich pociągach Przewozów Regionalnych można kupić bilet z takiego urządzenia. Oprogramowanie terminali mobilnych jest aktualizowane online – oznajmił rzecznik przewoźnika Piotr Olszewski.
Gorzej wygląda internetowa sprzedaż biletów na pociągi PKP Intercity. System działa tylko przez 22 godziny na dobę (przerwa w godzinach 23:30 – 1:30). Bilet można nabyć do 15-tu minut przed odjazdem, jednak jedynie na pociągi krajowe i na odległość powyżej 50-ciu kilometrów. Bilet należy własnoręcznie wydrukować. Przez internet można także zamiast kupować bilet – zarezerwować miejsca. Obu działań można dokonać nie wcześniej niż na 30 dni przed odjazdem pociągu – dla porównania Przewozach Regionalnych jest to 60 dni. W obu przypadkach są jednak wyjątki – na pociągi TLK Intercity, oraz pociągi REGIOekspres Przewozów Regionalnych bilety możemy kupić na 7 dni przed odjazdem pociągu.
Pasażerowie pociągów Intercity często są zaskoczeni tym, że w przeciwieństwie do Przewozów Regionalnych, nie zawsze występuje tu możliwość płatności kartą. Co do zasady, w pociągach Ekspres Intercity drużyny konduktorskie mają terminale mobilne, jednak w pociągach TLK zdarza się to incydentalnie – jedynie wtedy, gdy konduktor podczas tego samego „obiegu” obsługuje pociąg ekspresowy. Co tym bardziej zaskakujące, w pociągu nie można kupić biletu w relacji międzynarodowej – konduktor w Intercity sprzeda bilet jedynie do granicy.
Całość artykułu w miesięczniku Rynek Kolejowy nr 4/2011.
źródło: Rynek Kolejowy
_________________ Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Co do zasady, w pociągach Ekspres Intercity drużyny konduktorskie mają terminale mobilne, jednak w pociągach TLK zdarza się to incydentalnie – jedynie wtedy, gdy konduktor podczas tego samego „obiegu” obsługuje pociąg ekspresowy.
Bzdura. Kartą bilet na TLK można kupić na odc. bodajże Przemyśl - Poznań. A jak drużyna jadąca TLK w innej relacji ma terminal, bo np. będzie wracać EIC, to i tak nie można w tym pociągu TLK zapłacić kartą.
PKP kupuje nowe kasy godne XXI wieku. Będą miały po dwa ekrany, ale trochę na nie poczekamy.
PKP podpisało umowy na wymianę zestawów kasowych na dworcach na nowe. Przewoźnik tłumaczy, że stare kasy są już mocno wyeksploatowane, a nowsza generacja przeniesie skok jakościowy. Jedną z nowych funkcji wykorzystają sami podróżni.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum