Wysłany: 12-04-2011, 11:34 Pierwszy Elf dla Śląska
Przekazanie pierwszego Elfa dla Śląska już w środę
W środę 13 kwietnia na Dworcu Głównym w Katowicach nastąpi oficjalne przekazanie pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego typu Elf Samorządowi Województwa Śląskiego. Przekazane zostaną dwa pierwsze z dziewięciu nowoczesnych pociągów wyprodukowanych w bydgoskim zakładzie firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz.
Zostały one zakupione przez Samorząd Województwa Śląskiego na potrzeby Kolei Śląskich. W prezentacji udział weźmie wicemarszałek Aleksandra Gajewska-Przydryga, przedstawiciele producenta oraz Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych i spółki Koleje Śląskie.
Przekazaniu towarzyszyć będzie prezentacja nowego składu, który podstawiony zostanie przy peronie 5 katowickiego dworca kolejowego. Prezentacja połączona będzie z możliwością zwiedzania Elfa oraz darmowym przejazdem na trasie z Katowic do Sosnowca i z powrotem.
Darmowy bilet na pierwszy przejazd nowym pociągiem można wygrać na stronie Województwa Śląskiego w serwisie Facebook. Zgłoszenia można wysyłać na profilu „Śląskie. Pozytywna energia” przez cały wtorek, 12 kwietnia. Zgłoszenia należy wysłać na adres e-mail: fb@slaskie.pl. Liczba miejsc ograniczona. Bilety można będzie odebrać na peronie w czasie prezentacji pociągu.
Umowę na zakup 8 nowoczesnych pociągów podpisano 22 grudnia 2009 r. Kwota zamówienia brutto, na którą podpisywano umowę, wynosi 187 392 000 zł (23 424 000 zł brutto za 1 pojazd).
Formalnie, zgodnie z harmonogramem, dostawa pierwszego pojazdu powinna nastąpić w terminie 540 dni od podpisania umowy, czyli w czerwcu 2011 roku, natomiast ostatnie pojazdy dostarczone będą do 680 dni po podpisaniu umowy (czyli na przełomie października i listopada 2011 roku). Dostawca zasygnalizował, iż dostawa pierwszych dwóch pojazdów może nastąpić wcześniej.
Przedmiot zamówienia współfinansowany został przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013, z działania 7.2. Transport publiczny. Dofinansowanie unijne wyniesie 108 mln 800 tys. zł., resztę kwoty dołoży Województwo Śląskie.
Przekazany w środę w Katowicach Elf to pierwszy z dwóch pociągów. Drugi zostanie zaprezentowany dzień później, w czwartek 14 kwietnia podczas Targów Transportu, Spedycji i Logistyki SilesiaTSl EXPO na terenie Silesia EXPO w Sosnowcu. Wcześniej jeden z pojazdów wystawiony był w Berlinie na Międzynarodowych Targach Technologii Transportowych InnoTrans2010.
Umowa na kolejny, dziewiąty elektryczny zespół trakcyjny typu Elf podpisana została 30 marca br. Będzie on technicznie podobny do wcześniej zamówionych składów.
Zgodnie z przetargiem przedmiotem zamówienia jest dostawa ośmiu Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych do wykonywania pasażerskich przewozów regionalnych, z napędem elektrycznym. Pojazd winien być: jednoprzestrzenny, 4-członowy, wyposażony w kabinę maszynisty na obu końcach pojazdu, na wspólnych wózkach, o długości od 59,5 do 80,5 m, o liczbie miejsc siedzących większej lub równej 200, nominalnej pojemności pojazdu większej lub równej 450 (miejsc siedzących i stojących), posiadać co najmniej 8 drzwi po każdej stronie, przystosowany do prędkości max. 160 km/h, klimatyzowany, przystosowany do przewożenia wózków inwalidzkich i dziecięcych. EZT przystosowany jest do pracy samodzielnej oraz w trakcji wielokrotnej. Ponadto pojazd wyposażony będzie w zewnętrzny system informacji dla pasażera, system wideo-monitoringu części pasażerskiej, system audio umożliwiający emisję komunikatów oraz wyświetlacze systemu informacji pasażerskiej. Będzie też posiadał kabinę WC z układem zamkniętym, przystosowaną do obsługi osób niepełnosprawnych. Trwałość pojazdu musi być obliczona na 30 lat. Dostawca zapewnia świadczenie usług serwisowych w okresie trzech lat od daty przekazania każdego EZT, a także w ramach umowy
przeszkoli personel użytkownika.
Elf dla województwa śląskiego – podstawowe parametry:
Szerokość toru/skrajnia – 1435 mm/ UIC 505-1
Długość całkowita – 75,25 m
Długość przedziału pasaż. – 59,5 m (bez przejść międzywagonowych)
Liczba miejsc siedzących – 200
Liczba miejsc stojących – 250
Liczba miejsc dla niepełnosprawnych – 2
Liczba miejsc na rowery – 4
Prędkość eksploatacyjna – 160 km/h
Przyspieszenie rozruchu – ≥1,1 m/s2
Napęd – asynchroniczny
Falownik trakcyjny – technika IGBT
Moc znamionowa – 2 MW
źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego / RK
hehe pociągi regionalne bez półek bagażowych. SIWZ się zgadza, ale racjonalne myślenie zaszwankowało w marszałkowie. Do tego prowadzi bezmyśloność niektorych miłośników kolei i dziennikarzy. Ich pierwszych trzeba posadzić w podróż z Gliwic do Cz-wy z bagażem. No ale oczywiście, teraz elf będzie pobierał mniej energii. Tak jakby samochód pozbawić bagażnika, ale wtedy przecież mniej spali. Chcielibyście posiadać takie auta, nawet za cenę minimalnego obniżenia spalania?
hehe pociągi regionalne bez półek bagażowych. SIWZ się zgadza, ale racjonalne myślenie zaszwankowało w marszałkowie. Do tego prowadzi bezmyśloność niektorych miłośników kolei i dziennikarzy. Ich pierwszych trzeba posadzić w podróż z Gliwic do Cz-wy z bagażem. No ale oczywiście, teraz elf będzie pobierał mniej energii. Tak jakby samochód pozbawić bagażnika, ale wtedy przecież mniej spali. Chcielibyście posiadać takie auta, nawet za cenę minimalnego obniżenia spalania?
Elfik miał nadwagę to i półki bagażowe pościągali....
Exsimus, nie pisz, że wyjadą pod banderą PR, bo na dzień dzisiejszy wcale to takie pewne nie jest. PR musiałoby wziąć elfy w dzierżawę i za to zapłacić (podobnie jak płaci za Flirty)... Może być też tak, że elfy będą stać na grupie do 1 czerwca, aż przejmie je KŚ...
PR musiałoby wziąć elfy w dzierżawę i za to zapłacić (podobnie jak płaci za Flirty)
Maks,Tern tabor tak jak i inny samorządowy np. szynobusy jest przekazywany PR w formule prawnej - użyczenia.
Proszę nie szafuj tu wiec o płaceniu,jedynym za który ponoszą opłaty to za loki od Cargo.
Przecież ma rację.
Pesa popełniła błędy w teoretycznym wyliczeniu masy pojazdu. 135 ton miała ważyć wersja z pełnym wyposażeniem. Na badaniach homologacyjnych w Krakowie wyszło kilka ton za dużo, więc aby spełnić warunki śląskiego przetargu musieli wymontować co się dało.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum