Wysłany: 04-05-2011, 18:26 Ponad 100 mln zł na nowe pociągi dla WKD
Ponad 100 mln zł na nowe pociągi dla WKD
Zarząd województwa mazowieckiego wpisał projekt zakupu 14 pociągów dla WKD na listę projektów kluczowych i otrzyma unijne dofinansowanie RPO w wysokości 109,6 mln zł. Preumowę w tej sprawie podpisali dzisiaj marszałek Adam Struzik, wicemarszałek Marcin Kierwiński oraz przedstawiciele Warszawskiej Kolei Dojazdowej.
- Umowa ta zapewni zakup ze środków europejskich nowoczesnego taboru dla WKD. Kolej jest ta bardzo ważna. Tym niemniej ma już leciwy sprzęt. Ta nowa jakość, która będzie możliwa po zakupie 14 pociągów myślę, że to w istotny sposób przyczyni się zarówno do zwiększenia komfortu podróżowania, jak i polepszenia oferty przewoźnika – powiedział podczas uroczystości podpisania umowy Adam Struzik.
– To ciąg dalszy bardzo konsekwentnej polityki zarządu województwa mazowieckiego i samorządu województwa mazowieckiego w zakresie rozwoju transportu szynowego. Bo ja pragnę przypomnieć, że w ramach środków europejskich nie tak dawno, bo w zeszłym roku podpisywaliśmy dwie umowy dla Kolei Mazowieckich na remont taboru, który znacznie przekraczał 100 mln zł. Dziś kolej na Warszawską Kolej Dojazdową z czego bardzo się cieszymy – Marcin Kierwiński, wicemarszałek województwa mazowieckiego.
– To chyba taki dobry prezent na 10-lecie funkcjonowania WKD-ki. Wprawdzie funkcjonuje ona znacznie dłużej, gdyż jeździła jeszcze przed wojną, ale w ramach innych podmiotów, a do 10 lat jest to podmiot wydzielony i od 5 lat jego udziałowcem jest samorząd województwa mazowieckiego – dodał.
Liczymy na sprawną realizację tego projektu. Mamy zapewnienia, że jeszcze w tym roku będziemy mogli się przejechać pierwszym, nowym składem WKD-ki – ujawnił Marcin Kierwiński.
– Dzisiejszy dzień jest bardzo ważny dla WKD z punktu widzenia realizacji tego zadania inwestycyjnego jakim jest zakup nowego taboru. To jest jednocześnie realizacja planów właściciela określonych przy zakupie udziałów dobrych kilka lat temu – powiedział Grzegorz Dymecki, prezes Warszawskiej Kolei Dojazdowej.
– Przy obserwowanym wzroście ilości samochodów dla WKD właściwie nie ma alternatywy. Musimy zwiększyć przewozy i w tym kierunku planujemy rozwój WKD – zaznaczył Dymecki. – To nie jest łatwe zadanie, dlatego że nie tylko koszty tutaj są ważne, ale również potrzeba utrzymania nieprzerwanej eksploatacji linii i to w sytuacji, kiedy wokół realizowane są tak duże inwestycje drogowe. One ograniczają przepustowość drogi, generując dodatkowy potok pasażerów, któremu musimy sprostać. Stąd czasami pojawia się konieczność wyboru takich niekonwencjonalnych rozwiązań, jak choćby zakup taboru takiego quasi-dwusystemowego po to, żeby nie wygenerować przerwy w kursowaniu tych pociągów. Albo dyskusyjny układ siedzeń wewnątrz typu metro. Chodzi o to, żeby w godzinach szczytu zapewnić wszystkim pasażerom możliwość „zabrania się” – dodał.
Całkowita wartość zakupu 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych to 284,2 mln zł. Umowa na dostawę pociągów została podpisana latem ubiegłego roku z PESĄ Bydgoszcz. Pierwszy skład ma się pojawić na torach WKD jeszcze w tym roku, a wszystkie 14 pojazdów zostanie dostarczonych do końca 2012 roku.
Zakup pociągów dla WKD zostanie sfinansowany ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego - 109.6 mln zł, dotacji rządowej – 14,6 mln zł, a także Funduszu Kolejowego – 12,5 mln zł oraz zewnętrznych źródeł finansowania (m.in. pożyczka z EBI).
źródło: Rynek Kolejowy
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Jakiś czas temu pokazały się w sieci wizualizacje składów. Czy wiadomo, który wariant został wybrany? Biorąc pod uwagę, że ma jeździć pod koniec roku, faza jego produkcji powinna już się zaczynać.
Zastanawiam się , że kolejka pesy, tzw. "nowa" kosztowała w 2004r. 10 mln zł, a teraz jeden skład, który moim zdaniem jest ograniczony w stosunku do "nowej" (m.in. brak otwartej przestrzeni, prawdopodobnie mniejsza ilość miejsc siedzących), kosztuje 2 razy więcej!
Rozumiem, że od 2004r. wszystko poszło w górę, ale żeby aż tak?
Druga sprawa, WKD w regionie słynęła (i słynie) z niezawodności (szczególnie w zimę) w stosunku do pociągów, a jak to będzie teraz? Wydaje mi się, że będzie krucho
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum