Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Współczynnik tarcia - potrzebne wartości do zadania z fizyki
Autor Wiadomość

taigatrommel Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 11 Paź 2009

PostWysłany: 17-05-2011, 00:35   Współczynnik tarcia - potrzebne wartości do zadania z fizyki Odpowiedz z cytatem

Rozwiązując pewne zadania z fizyki postanowiłem odnieść je w stosunku do pociągów. M.in. wyliczam drogę hamowania znając takie wartości jak prędkość początkowa, masa pociągu, siła działania klocków hamulcowych, etc. No i w kilku z tych zadań do poprawnego wyliczenia brakuje mi wartości współczynnika tarcia zestawów kołowych względem szyny. Czy ktoś może zna ten współczynnik? Fajnie by było, jakby mi ktoś podał te wartości dla szyny suchej, zawilgoconej i oblodzonej.
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

przewoz Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 04 Maj 2009

PostWysłany: 17-05-2011, 10:58    Odpowiedz z cytatem

Bardziej niż współczynnik tarcia na styku koło-szyna, na kolei znajdziesz współczynnik przyczepności ("mi" w zakresie od ok 0,2 do ok 0,35, przy czym 0,2 - szyny mokre, śliskie, a 0,35 - sucho, bardzo obre warunki przyczepności (szyna posypana piaskiem)). Oczywiście "mi" się zmienia jeszcze z prędkością pojazdu (maleje).
Może coś wykombinujesz z tym współczynnikiem.

O współczynniku tarcia znalazłem tyle (forumEU07):
Cytat:
Dla stali tarcie toczne (szyna kolejowa - koło wagonu) wynosi: 0,009 - 0,005.


Aczkolwiek nie potwierdzę, bo nie wiem. Współczynnik przyczepności jest na kolei po prostu bardzej popularny.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

MK_Rabka Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 17 Lip 2010
Skąd: Rabka-Zdrój/Kraków

PostWysłany: 17-05-2011, 19:12    Odpowiedz z cytatem

Szyna rzadko używana, a wyszlifowana to też różnica.

_________________
Pozdrawiam, MK_Rabka
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

wodkangazico Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 14 Sie 2010

PostWysłany: 18-05-2011, 07:47    Odpowiedz z cytatem

Jak napisał przewóz, bardziej przydatny jest wsp. przyczepności, a to z racji złożonego charakteru toczenia koła po szynie (połączenie toczenia z mikropoślizgiem).
Z jakiejś starej książki - rysunek pierwszy.
Cytat:
Dla stali tarcie toczne (szyna kolejowa - koło wagonu) wynosi: 0,009 - 0,005.

Te wartości bardziej przypominają wsp. tarcia ślizgowego, dynamicznego.
Tutaj są dla tocznego: http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne

A tak na marginesie, rozpatrując hamowanie nie zapomnij o kilku rzeczach, jak np. że wsp. tarcia klocków też zależy od prędkości (drugi rysunek) oraz że pociąg to nie tylko masa przemieszczająca się ruchem posuwistym, to również kręcące się osie, a one, oprócz pędu, mają również moment tej wielkości. Procentowo nie wnosi to wiele do bilansu, ale jeśli chcesz przydzio... tj. - sorry - zabłysnąć Mr. Green, może warto o ww. wspomnieć.

wsp.JPG
Plik ściągnięto 314 raz(y) 19.54 KB

wsp klockow.JPG
Plik ściągnięto 270 raz(y) 19.64 KB

Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl