W czwartek (19.05.) odbył się pilotażowy przejazd koleją z Tychów do Bierunia. Ta trasa ma być niebawem zrewitalizowana i służyć m.in. pracownikom Fiat Auto Poland. W podróży wzięli udział przedstawiciele Tychów i Bierunia, urzędu marszałkowskiego i spółek PKP.
Reaktywacja linii od lat nieczynnej dla przewozów pasażerskich to złożone przedsięwzięcie, wymagające współpracy samorządów, kolei, władz wojewódzkich i państwowych. Wspólna przejażdżka miała służyć ocenie stanu infrastruktury oraz oszacowaniu potrzeb i możliwości wszystkich zainteresowanych stron. W podróży uczestniczyła też Elżbieta Pierzchała, przedstawiciel sejmowej komisji infrastruktury. - Zaczniemy od modernizacji odcinka z Tychów do Bierunia Starego. Do tego przystępujemy od razu – powiedziała po obejrzeniu trasy. - Potem połączenie do Bierunia Nowego i dalej, do Oświęcimia.
Dla Tychów najważniejszy jest odcinek do Bierunia Starego i połączenie z zakładem FAP. Pracownicy Fiata mogliby korzystać ze stacji Bieruń Stary lub dawnej Tychy Fabryka. Obie stacje leżą dziś w granicach administracyjnych Bierunia i to prawdopodobnie gmina Bieruń musiałaby pokryć koszty ich remontu.
- Tychom bardzo zależy na rozwoju połączeń kolejowych z sąsiednimi miastami - mówi Ewa Grudniok, rzecznik prasowy urzędu miasta. - Inwestujemy w centra przesiadkowe i nowe przystanki kolejowe. Również burmistrz Bierunia zadeklarował gotowość do inwestycji w remonty stacji.
Nie było jeszcze analizy finansowej, ile całe przedsięwzięcie miałoby kosztować miasto Tychy. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób gminy oraz spółki kolejowe podzielą się kosztami. Podczas czwartkowego spotkania pojawiały się różne pomysły. Samorządy Tychów i Bierunia mogłyby sfinansować remont przystanków kolejowych lub zamiast tego partycypować w kosztach utrzymania połączenia. Infrastruktura pozostałaby wówczas zadaniem państwa, które realizowałyby PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Energetyka. Rozmowy będą prowadzone w najbliższych tygodniach.
Od Bierunia Starego do Bierunia Nowego to linia? - bocznica? kopalni Piast. W latach 80 i 90 z Tychów do kopalni Piast ( przez Tychy Miasto i Bieruń Stary) kursowały pociągi osobowe. Podobno na terenie kopalni są jeszcze pozostałości po peronach.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum