Bilet z nowej kasy, kawa ze szklanej piramidy, ale czy na piękniejącym Dworcu Centralnym podróżni przestaną zatykać nosy? Kolejarze łamią sobie głowy, co zrobić, żeby na torach nie było fekaliów. Na razie wpadli na to, by wzorem Rosji, zanim pociągi wjadą na perony, zamykać w nich toalety.
Remont Centralnego już niemal na półmetku. Sporo zmian widać w hali głównej. Po pomalowaniu sufitu, wyczyszczeniu kamiennych elewacji nowy wygląd zyskała połowa kas. Władze PKP ostatecznie zrezygnowały z przeniesienia kasjerek na drugą stronę hali, bo jest tam za mało miejsca. Obok kas, w pomieszczeniach wykorzystywanych teraz przez pracowników dworca, ma powstać centrum obsługi klienta. Stare zegary z przeskakującymi cyframi są wymieniane na bardziej klasyczne - ze wskazówkami. W hali zaczęła się także budowa stalowo-szklanych piramid, w których będą punkty usługowe. Pierwsze mają być gotowe przed Wielkanocą.
Remontowane są także perony - teraz już pierwszy i czwarty. Torowiska są sprzątane z nieczystości. - Smród na peronach i tak jednak pozostanie - przewiduje wielu podróżnych. I mają, niestety, rację. A to dlatego, że większość pociągów wciąż ma toalety starego typu, z których cała zawartość wypada tory. A ta, wiadomo, bywa różna. Wielu pasażerów nie przestrzega zaś zakazu używania toalet w czasie postoju. Normą jest więc, że ci czekający na peronach na swoje połączenie muszą zatykać nosy.
Na razie tylko połowa wagonów spółki PKP InterCity, których jest najwięcej na Centralnym, ma tzw. obieg zamknięty toalet. Znacznie gorzej z tym jest w spółce Przewozy Regionalne, do której należą m.in. składy InterRegio. Według Jacka Prześlugi, wiceprezesa PKP odpowiedzialnego za remonty dworców, trzeba wreszcie wyznaczyć datę, od której wagony starego typu nie będą wpuszczane na największe dworce. - Inaczej przewoźnikom nie będzie zależeć na modernizacji taboru - uważa.
Na razie na kolei rozważane jest tymczasowe rozwiązanie. - Rozmawiamy z przewoźnikami, by konduktorzy zamykali toalety na odcinku pomiędzy Warszawą Wschodnią a Zachodnią - mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP.
Tak robią to w kolejach rosyjskich. Toalety w wielu pociągach dalekobieżnych zamykane są tam na długo przed wjazdem na dworzec. - Niewykluczone, że tak będzie i u nas już od rozkładu na 2011/12, który wchodzi w życie w połowie grudnia. Konduktorzy będą musieli przejść przez cały skład i zamknąć wszystkie toalety - precyzuje Janusz Malinowski, nowy prezes spółki PKP InterCity.
- Problem przykrych zapachów dotyczy głównie dworców zamkniętych, takich jak Centralny. Wspólnie z przewoźnikami zastanawiamy się, jak go rozwiązać. Przejściowo to pewnie będzie zamykanie toalet - potwierdza Krzysztof Łańcucki, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Trudno mówić, kiedy wszystkie pociągi będą wyposażone w nowoczesne ubikacje.
PKP zapowiada, że w miarę możliwości torowisko na Centralnym będzie sprzątane z nieczystości. Teraz podróżni narzekają, świadczącym tę usługę firmom daleko do skuteczności sprzątaczy pracujących np. w centrach handlowych. - Jeśli się nie poprawią, będziemy szukać kolejnych. Na wyremontowanym Dworcu Centralnym nie będzie miejsca na prowizorki - zapowiada Łukasz Kurpiewski.
Z Centralnego na pewno zniknie za to inne źródło smrodu - bary z kebabami i zapiekankami. Już teraz jest ich znacznie mniej. Opary z tych punktów były szczególnie dokuczliwe w czasie upałów. Kolejarze twierdzą zaś, że nie da się zamontować wentylacji, która niwelowałaby te zapachy. W podziemiach dworca będzie można sprzedawać np. kanapki czy ciastka. Restauracje mają powstać na antresoli, nad kasami w hali głównej.
Prawdopodobnie w czerwcu będzie już można wejść do odnowionej, podziemnej galerii wschodniej i północnej. - Dopinamy listę handlowców, którzy wprowadzą się do tamtejszych przeszklonych boksów - informuje Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP.
Trwa remont Dworca Centralnego w Warszawie. Szczególną wagę przykłada się do dostosowania obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- W przyszłym tygodniu planujemy oddanie do użytku kolejnej części odnawianej hali głównej Dworca Centralnego. Przystąpiliśmy do montowania przeszklonych pawilonów, które będą znajdować się w hali dworcowej. Remontujemy też pierwszy i czwarty peron – relacjonuje Paulina Jankowska z zespołu prasowego PKP S.A.- Kończymy już proces uszczelniania dylatacji (dylatacja to rodzaj szczeliny, która zabezpiecza budynek przed wilgocią, przeciągami oraz drganiami - przyp. red.) w galerii północnej – dodaje.
W przeszklonych pawilonach znajdą się m.in. punkty z prasą, książkami, pamiątkami, galanterią skórzaną, sprzętem komputerowym i elektronicznym. Będzie także można skorzystać z usług fotograficznych, szewskich, dorobią klucze, znajdą biura podróży, salony lotto oraz kantory.
W najbliższym czasie planuje się również instalację trzech nowych wind w holu głównym, łączących poziom 0 z antresolą wschodnią i zachodnią. Cztery już istniejące dźwigi osobowe łączące poziom 0 z poziomem -1 i peronami zostaną gruntownie wyremontowane. – Podróżni będą mogą wykorzystywać także ruchome pochylnie łączące perony z galeriami wschodnią i zachodnią na poziomie -1. Zostanie tu zbudowana pochylnia niwelująca różnicę poziomów – informuje Paulina Jankowska.
Wszystko dla niepełnosprawnych
Po remoncie Dworzec Centralny będzie w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zakup biletu w kasie, korzystanie z biletomatu, infomatu czy toalety nie będą już dla nich udręką. Zostaną wykonane ścieżki i mapy dotykowe dla niewidomych oraz znaki ostrzegawcze w posadzce. Zastosowanie znajdzie też tzw. pętla indukcyjna, która umożliwi lepszy odbiór komunikatów informacyjnych przez osoby niedosłyszące.
Na wyremontowanych peronach zostało już zamontowane oznakowanie dla osób niewidomych, mimo tego że wzbudzało kontrowersje. Jakie? Otóż plan Ministerstwa Infrastruktury zakładał, że oznakowania będą jednakowe dla Metra Warszawskiego i dla kolei, jednak okazało się, że tak być nie może: - Projekt realizowany w metrze nie może być zastosowany w przypadku Dworca Centralnego z kilku przyczyn. Przede wszystkim z uwagi na wąskie przejścia dla ludzi idących wzdłuż peronów, jak również inny niż w metrze sposób użytkowania peronów – wyjaśnia Paulina Jankowska.
Szerzej, czyli bezpieczniej!
Proponowane pierwotnie przez Ministerstwo Infrastruktury rozwiązania techniczne związane z remontem peronów, zdaniem PKP S.A. powodują zwiększenie zagrożenia przez zbytnie odsunięcie pasa fakturowego od krawędzi peronu. Tymczasem najlepszym sposobem na zapewnienie bezpieczeństwa podróżnym podczas wjazdu pociągu – realizowanym zresztą przez kolejarzy - jest montaż 40-centymetrowego pasa fakturowego w odległości 35 centymetrów od krawędzi peronu i przyklejenie żółtej linii ostrzegawczej w odległości 10 centymetrów od pasa fakturowego.
– Zaletą tego rozwiązania jest to, że między pasem fakturowym a krawędzią peronu nie pozostaje gładki pas o wystarczającej szerokości, by po nim iść. To w istotny sposób poprawia bezpieczeństwo pasażerów – wyjaśnia Paulina Jankowska. W praktyce oznacza to, że niewidomi będą wiedzieli, że tuż za fakturą ze specjalnymi wypustkami znajduje się krawędź peronu, więc należy zachować szczególną ostrożność. Dzięki temu rozwiązaniu o 40 centymetrów została poszerzona środkowa strefa, służąca do przemieszczania się ludzi wzdłuż peronów. Został też wyraźnie zaznaczony 70-centymetrowy pas zagrożenia, którego wymagają unijne przepisy.
Dla pieszych otwarto wyremontowane już galerie: wschodnią i część północnej. W ciągu miesiąca w nowoczesnych, szklanych boksach pojawią się handlowcy. Teraz czas na odnowienie galerii południowej.
Wyremontowane galerie: wschodnia (od Emilii Plater) i część północnej (od Złotych Tarasów) oddane zostały przechodniom w zupełnie nowej formie. Wyczyszczone i odrestaurowane zostały tam posadzki, kamienne ściany i sufity. Zamontowano nowe oświetlenie i usprawniono działanie wentylacji. Uszczelniony został też system dylatacji i zbudowane zupełnie nowe, przeszklone boksy, gdzie w ciągu najbliższego miesiąca zaczną pracę handlowcy. Wśród firm, które rozpoczną tam swoją działalność, będą m.in.: operatorzy komórkowi (np. Orange, PLAY), biura podroży (np. Travelplanet, Barakuda), sklep z tytoniem (TABAK SHOP), kwiaciarnia (KWIATOTEKA), kawiarnie, saloniki prasowe, perfumerie i kasy biletowe.
Do końca dnia otwarte dla pieszych będą też przejścia podziemne, łączące Dworzec Centralny ze Złotymi Tarasami i placem przy Pałacu Kultury. Zamknięta została natomiast galeria południowa (od Al. Jerozolimskich). Wyprowadzają się z niej najemcy, a pracę rozpoczynają robotnicy. Zachowane zostały przejścia do przystanków autobusowych i tramwajowych u zbiegu galerii południowej i wschodniej.
Mocno zaawansowane są również prace w pozostałych częściach dworca. W czerwcu w całości podróżnym udostępniona zostanie gruntownie odnowiona hala główna, ze szklanym icecubami, w których miejsce znajdą m.in.: saloniki prasowe, kwiaciarnia, kawiarnie i punkt informacji turystycznej. Prace nadal prowadzone będą na antresolach nad kasami biletowymi i od strony poczty. Robotnicy zajmą się też kolejnymi częściami peronów 1 i 4.
Modernizacja Dworca Centralnego rozpoczęła się latem ubiegłego roku, a zakończy na przełomie I/II kwartału 2012. Prace obejmują wszystkie części dworca: hol główny z antresolami, galerie handlowe perony i elewację zewnętrzną. Wyremontowane przestrzenie będą bardziej przyjazne pasażerom, m.in. więcej światła, szkła, uporządkowana działalność handlowa i reklamowa. Remont kosztuje 48 mln złotych.
Przedstawiciele PKP S.A. dumnie prezentowali oznakowania dotykowe (guzki) dla niepełnosprawnych na remontowanych peronach Dworca Centralnego. Teraz, oprócz zastrzeżeń związanych z ich rozmieszczeniem, pojawiają się kolejne – dotyczące jakości prac.
Ostatnio trochę uwagi poświęcaliśmy „guzkom” na dworcach kolejowych i stacjach metra. Nasze zainteresowanie nie jest bezpodstawne – przedstawiciele PKP S.A. podkreślają, że w trosce o osoby niepełnosprawne wszystkie modernizowane obiekty będą wyposażone we wszelkiego rodzaju udogodnienia, w tym oznakowania dla osób niewidomych. Tymczasem pojawiały się zastrzeżenia m.in. dotyczące rozmieszczenia guzków, wyrażane m.in. przez organizacje osób z dysfunkcjami wzroku. Teraz, po trzech miesiącach od uruchomienia wyremontowanych połówek peronów, okazuje się, że również jakość prac pozostawia wiele do życzenia – guzki zaczęły odpadać.
Oznakowania dotykowe ostrzegające przed krawędzią peronu przyjęły formę pasa metalowych guzków przykręcanych i przyklejanych do istniejących już na peronie płyt. Znalazły się one w strefie zagrożenia. Odpadające guzki widać zwłaszcza w centralnej części peronu (z podwyższonym sufitem). – Zdarza się, że podczas prac remontowych zauważane są drobne usterki i niedociągnięcia. Wszystkie usterki na dworcu Warszawa Centralna, w tym te dotyczące udogodnień dla niepełnosprawnych, są na bieżąco usuwane – mówi Paulina Jankowska z zespołu prasowego PKP S.A. Jednak od 2-3 tygodni, kiedy zostały zauważone ubytki, nikt się nimi nie zajął. – Pragnę zapewnić, iż braki zostaną uzupełnione – przekonuje Paulina Jankowska. Czy tak się stanie – czas pokaże. Nie mniej jednak szybko odpadające guzki mają szansę stać się papierkiem lakmusowym dla późniejszego utrzymania dworca.
PKP Intercity zamyka toalety w pociągach TLK podczas przejazdu przez Warszawę. Na trasie do Łodzi konduktorzy otwierają drzwi do ubikacji dopiero po minięciu Dworca Zachodniego. Pasażerom mówią, że robią to, aby nie zabrudzić Dworca Centralnego. Rzecznik spółki wyjaśnia, że ta czynność narzucona jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
- Wsiadłam na dw. Centralnym do pociągu TLK relacji Warszawa - Łódź. Moje dziecko odczuło potrzebę, więc udałam się z nim do najbliższej toalety, która okazała się zamknięta. Szukałam innej w całym pociągu, ale drzwi do wszystkich były zablokowane - napisała na Alert24 "mama".
Konduktor: "Nie można zabrudzić Dworca Centralnego"
- Od ludzi w przedziale dowiedziałam się, że to stała praktyka i że toalety zostaną otwarte za Dworcem Zachodnim - relacjonuje czytelniczka.
- Faktycznie po ruszeniu ze stacji Warszawa-Zachodnia konduktor otwierał drzwi do wszystkich ubikacji. Powiedział przy tym, że musi zamykać toalety, których zawartość wylewana jest na tory. Wszystko po to, aby nie zabrudzić niedawno wyremontowanego Dworca Centralnego. Szkoda, że moje dziecko w międzyczasie zabrudziło swoje spodnie i buty - denerwuje się czytelniczka Alert24.
Pasażerowi informowani są po fakcie
- Nikt wcześniej nie poinformował mnie o tym, że w wagonach nie będzie można skorzystać z toalety. Konduktor, który otwierał drzwi, powiedział mi, że mogłam go szukać, albo udać się do toalety na dworcu - mówi czytelniczka.
- Konduktorzy powinni przekazywać pasażerom szczegółowe informacje o przyczynach naszego postępowania. Wypowiedź naszego pracownika była naganna. Proszę w takich sytuacjach zgłaszać skargi - informuje Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.
Dlaczego pasażer nie może dowiedzieć się o kłopocie np. w chwili kupowania biletu? - Zastanowimy się nad możliwością przekazywania naszym klientem informacji o kłopocie wcześniej - dodaje Czemerajda.
To zarządzenie zarządcy infrastruktury
- Zamykanie toalet w wagonach nie wyposażonych w zamknięty obieg WC podyktowana jest wymogiem wobec wszystkich przewoźników wprowadzonym przez zarządcę infrastruktury, PKP Polskie Linie kolejowe. Został on zapisany w par. 13 regulaminu przydzielania tras - wyjaśnia pracownica biura prasowego.
- Przepis obowiązuje pociągi przejeżdżające pomiędzy Warszawą Wschodnią a Warszawą Zachodnią. W tych wagonach, które podlegają zarządzeniu konduktorzy mają obowiązek informować pasażerów o wspomnianym przepisie - dodaje Czemerajda.
Próbowaliśmy skontaktować się z biurem prasowym spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Niestety nikt nie był w stanie odpowiedzieć na nasze pytania. Rzecznicy byli dziś nieosiągalni. Jeden z nich jest na urlopie, a drugi akurat brał udział w konferencji.
Źródło: Alert24.pl
I bardzo dobrze, że zamykają. Kosztem spodni i butów, pasażerowie nie muszą wąchać czyiś szczochów!
Czy te toalety nie są przypadkiem zamykane zwykły kwadratem? Jest to wszak klucz powszechnie dostępny.
kryniczanin -Usunięty- Gość
Wysłany: 31-05-2011, 15:33
Może jest to jakaś metoda ale jest to rozwiązanie siłowe a nie edukacyjne. Ale co się dziwić jak w mniejszych miejscowościach WC są zamknięte na 4 spusty i pasażer jest zmuszany do załatwiania swoich potrzeba w krzakach albo na torach.
Żeby dworzec nie śmierdział, to trzeba zrobić stare, ruskie rozwiązanie. W Rosji zamyka się w pociągach kible około godzinę przed Moskwą. I pasażerowie o tym wiedzą, więc każdy załatwia potrzebę wcześniej, żeby się nie zachciało na stacji. Jak inaczej ludzie nie potrafią to trzeba tak.
Inna sprawa, że można by w końcu zastosować zamknięty system toalet (nasze są takie w Sobieskim, ale coś często się psują) - nie wiem dlaczego - albo w Polsce się wszystko partaczy, albo ludzie wrzucają co popadnie i uszkadzają tym kible.
Bardzo dobrze, że jest wymóg i toalety są zamykane. Nie chcę się źle wyrażać o pasażerach, ale nie wszyscy rozumieją tak prosty napis jak : "Zabrania się korzystania z WC podczas postoju pociągu na stacji."
Od 2017 roku na całej trasie Warszawa-Łódź Fabr. trasy będą przydzielane wyłącznie dla pociągów z zamkniętym układem toalet.
_________________ Ciekawe co jedzie na popychu, pewnie byczek.
Nie, cysterny.
Nosz choelra jasna! A czy ta pasażerka, gdyby jej dziecku zachciało się siku albo to drugie, a czekała by na peronie akurat, bo pociag jeszcze by nie przyjechał albo się spóźniał, to by rozebrała dziecko i kazała mu nasrać (sorki za wyrażenie) na środku peronu albo na torach?! Toć to parę minut tylko czekania, aż toalety się otworzą! A jak się jedzie SKM w Trójmieście i tam kible w ogóle nie są czynne na podmiejskiej trasie? Albo jakby kibel był zajęty przez innych podróżnych albo palaczy?!
Jak dla mnie, bardzo dobra inicjatywa i zarządzenie od PKP PLK! Tylko trochę z realizacją średnio, ale będzie lepiej
Aha! Pani rzecznik! Nigdzie w piśmie NIE MA obowiązku informowania podróżnych o zamykaniu toalet na czas przejazdu od Wawy Zachodniej do Wawy Wschodniej! Jest tylko obowiązek ich zamykania i tyle! Choć ja sam staram się o tym informować
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum