Wysłany: 08-06-2011, 18:08 Dworzec Warszawa Wschodnia
Co się dzieje na Wschodnim?
Dziś o godzinie 10 odbyła się konferencja związana z otwarciem podmiejskiej hali Dworca Wschodniego. Dworzec pozostaje jednak zamknięty. - Przez całą noc przygotowywaliśmy kasy i system sprzedaży biletów do uruchomienia sprzedaży dzisiaj od razu po konferencji prasowej. Sami byliśmy zdziwieni tym, że kasy od razu po konferencji zostały zamknięte. – mówi rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich, Donata Nowakowska.
– W związku z tym musieliśmy ponownie przenieść kasy do kontenerów, które znajdują się obok dworca – dodała Nowakowska. Koleje Mazowieckie nie wiedzą jeszcze kiedy kasy wrócą do hali podmiejskiej.
Według informacji rzecznika grupy PKP SA Łukasza Kurpiewskiego ustalenia były takie, że po konferencji hala zostanie zamknięta dla podróżnych, ponieważ trwają jeszcze ostatnie odbiory. Kurpiewski zaznaczył, że jutro od godz. 12:00 hala będzie dostępna dla podróżnych.
Informacje przekazane przez Łukasza Kurpiewskiego potwierdził wieczorem również Jacek Prześluga. Wg prezesa Dworca Polskiego ustalenia od początku były takie, że dworzec zostanie otwarty dla podróżnych dopiero w czwartek po zakończeniu wszystkich odbiorów, a Koleje Mazowieckie były o takim harmonogramie poinformowane. Przebudowa została zakończona a obiekt przekazany użytkownikom, którzy mieli go przygotować do obsługi pasażerów. Początkowo zakładano, że zostanie on otwarty w czwartek o 6 rano, ale ze względu na terminy odbiorów otwarcie przesunięto na południe. Jacek Prześluga zaznaczył również, że trzeba by było być idiotą, żeby ogłaszać otwarcie dworca zanim będzie on dostępny dla podróżnych.
źródło: Rynek Kolejowy
---
Dworzec Warszawa Wschodnia już gotowy
Dziś o godzinie 10:00 w hali podmiejskiej dworca Warszawa Wschodnia odbyła się konferencja prasowa poświęcona zakończeniu jednego z etapów remontu Dworca Wschodniego. Obiekt znajdujący się od strony ulicy Lubelskiej został dziś już oficjalnie otwarty.
W czasie spotkania z dziennikarzami prezes spółki Dworzec Polski Jacek Prześluga przedstawił zakres prac na dworcu. Podał także informację o stanie prac w części dalekobieżnej dworca. Według niego oraz według kierownika projektu remont dworca przebiega zgodnie z planem i nie ma póki co żadnych opóźnień.
Hala podmiejska Dworca Wschodniego wygląda jak nowa. Zachowana została forma budynku, którego wnętrze prezentuje teraz stonowane kolory. Jest jasno i przestrzennie. W budynku znajdują się nowe kasy biletowe, punkt informacyjny, jest miejsce na rozkład jazdy, poczekalnię. Są także toalety. Budynek jest dobrze przystosowany dla osób niepełnosprawnych - niewidomych i poruszających się na wózkach inwalidzkich (niepełnosprawni znajdą tam mapy dotykowe, specjalną toaletę). Obiekt jest oczywiście monitorowany. System monitoringu zainstalowano w środku i na zewnątrz. Na dworcu pojawi się również informacja wizualna, ale na jej uruchomienie trzeba będzie poczekać do czasu, gdy remont Dworca Wschodniego zostanie ukończony w całości.
Remont Dworca Wschodniego rozpoczął się w zeszłe wakacje. Jest jednym z kluczowych projektów w związku z przygotowaniem Warszawy do mistrzostw Europy w piłce nożnej. Wraz z halami dworcowymi miały zostać wyremontowane perony i przejścia podziemne. Z czasem mówiło się o coraz mniejszej liczbie peronów, które zostaną odnowione przed EURO, aż w końcu podjęto decyzję o tym, by ich remont przesunąć na termin późniejszy. W związku z tym zostaną one tylko „odświeżone”, podobnie jak i tunele biegnące pomiędzy ulicą Kijowską a Lubelską.
Dopiero dziś zostanie otwarta dla pasażerów podmiejska część dworca Warszawa Wschodnia.
- Otwarcie dworca dla podróżnych odbędzie się dziś między godziną 12 a 14. Nic już nie powinno stanąć nam na przeszkodzie - poinformował Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy PKP S.A.
Oficjalne otwarcie dworca miało miejsce już wczoraj, choć nie skończyły się jeszcze odbiory techniczne obiektu. W środę pracowały kasy Kolei Mazowieckich, w których można było podczas otwarcia kupić bilety wszystkich przewoźników kolejowych. Rzecznik Kolei Mazowieckich Donata Nowakowska poinformowała po południu, że po oficjalnym otwarciu dworca przez PKP, zamknięto go. Koleje Mazowieckie musiały przenieść kasy z powrotem do kontenerów zlokalizowanych w pobliżu budynku dworcowego.
Jak informuje „Gazeta Wyborcza”, od strony ul. Kijowskiej na Dworcu Wschodnim pasażerowie mogą natknąć się na błoto. Problem pojawił się w związku z dość intensywnymi opadami deszczu w ostatnich dniach.
Do rozwiązania problemu nie było chętnych. Jak zwykle w takiej sprawie trudno jest ustalić, która spółka powinna zająć się rozwiązaniem problemu. PKP Intercity nie zajmuje się dworcami, Dworzec Polski jest od marketingu i reklamy. Kałuża nie powstaje w tunelu, a przed nim, więc nie jest to problem PKP PLK.
Według Kamila Migały z PKP SA, problemy z przejściem spowodowane są remontem Dworca Wschodniego. Utrudnienia mogą potrwać jeszcze do drugiego kwartału 2012 roku. Przedstawiciel PKP SA dodał, że po zakończeniu prac problemy tego typu zostaną rozwiązane. Wspomniał także, że wczoraj zamontowano drewniany pomost, który pozwoli swobodnie, z ominięciem błota wejść do tunelu.
Będąc dziś na Wschodnim trzeba było mocno uważać idąc tunelem żeby nie wejść do wody, praktycznie przejść można było tylko samym środkiem tunelu, po bokach stała woda.
_________________ 2010 - 4564 km
2011 - 8993 km
2012 - 5090 km
Głowna chyba jeszcze nie jest otwarta, podmiejska owszem, ale nie wiem czy w nocy, gdzieś mi mignęła tabliczka że jest jakaś przerwa między bodajże 0:00, a 3:00. Główna widziałem z okna pociągu jest jeszcze w "proszku".
_________________ 2010 - 4564 km
2011 - 8993 km
2012 - 5090 km
Wbrew wcześniejszym doniesieniom, kolejarze zamiast liftingu peronów na warszawskim Dworcu Wschodnim, przeprowadzą ich remont.
W ramach przygotowań do EURO 2012 zostaną wyremontowane cztery perony dworca, począwszy od 2, a skończywszy na peronie nr 5. W trakcie prac zostaną wymienione ścianki i nawierzchnie peronów, dodatkowo zostaną one podwyższone – do 86 centymetrów. Także kanały kablowe w tychże peronach będą poddane gruntownej przebudowie.
Jak powiedział portalowi KOW Jan Terlecki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowej PKP PLK w Warszawie, prace nie powinny spowodować utrudnień, ponieważ będą prowadzone w trzech etapach. Na początku będzie remontowany jeden peron, po jego ukończeniu kolejarze przeniosą się na dwa kolejne, żeby w ostatniej fazie prac wyremontować ostatni peron. Według harmonogramu, prace powinny być skończone do końca roku.
Większy problem kolejarze mają z planowanym liftingiem przejść podziemnych. Nie wiadomo jeszcze, czy w ogóle się on odbędzie. Ewentualne prace będą prowadzone w jedynie w małym zakresie. Mogą się one rozpocząć dopiero po zakończeniu prac naziemnych przy peronach.
Niestety na EURO 2012 Dworzec Wschodni nie będzie przyjazny dla osób niepełnosprawnych. W bieżących planach nie przewiduje się montażu wind czy podnośników przy peronach. Brakuje na to i środków, i – jak na razie – miejsca na nie. Windy pojawią się dopiero po gruntownym remoncie stacji Warszawa Wschodnia, a ten planowany jest w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (na lata 2014-2020.
źródło: KOW
_________________ Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
W ramach przygotowań do EURO 2012 zostaną wyremontowane cztery perony dworca, począwszy od 2, a skończywszy na peronie nr 5
Tak. A ze Stadionu 99% pociągów przyjeżdża/odjeżdża z peronów 6 i 7, które wręcz się rozsypują. Zaś większość pociągów dalekobieżnych odjeżdża z peronu 1. Również w agonii..
Drugi największy dworzec w Warszawie jest remontowany od lipca 2010 r. PKP S.A. oraz wykonawca remontu - firma Strabag, twierdzą, że uruchomią obiekt na początku czerwca. Oznacza to, że dworzec zostanie oddany do użytku tuż przed mistrzostwami UEFA EURO 2012, które rozpoczynają się 8 czerwca. Aktualnie na dworcu brakuje systemu informacji pasażerskiej oraz kas biletowych.
Wyremontowany budynek dworca dalekobieżnego Warszawa Wschodnia jest już prawie gotowy. W obiekcie są prowadzone odbiory techniczne. Wykonawca inwestycji, firma Strabag przewiduje, że potrwają one do 10 maja. Dopiero wówczas najemcy będą mogli wprowadzać się do części komercyjnej.
- Rozmowy z zainteresowanymi stronami już trwają - mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy PKP S.A.
Przeprowadzka z kontenerów
Jednym z podmiotów zainteresowanych rychłym uruchomieniem dworca jest spółka PKP Intercity, która - na czas prowadzonych prac - przeniosła swoje kasy biletowe do tymczasowych kontenerów.
- Na umeblowanie boksów i przeniesienie kas z kontenerów do budynku dworca potrzebujemy maksymalnie 2 tygodni. Im wcześniej uzyskamy dostęp do pomieszczeń tym spokojniej pójdzie nam przeprowadzka – mówi Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.
Przewoźnik chciałby operować na podobnej powierzchni, jaką miał do dyspozycji w starym budynku dworca. Wówczas posiadał 6-7 stanowisk kasowych oraz okienko z informacją dla podróżnych.
- Przedstawiliśmy nasze oczekiwania. Czekamy teraz na odpowiedź zarządcy obiektu w tej sprawie – mówi Czemerajda. - Myślimy też o wprowadzeniu naszej oferty do funkcjonujących wcześniej na dworcu biletomatów innych przewoźników (z płatnością kartą lub kartą i gotówką). Mamy nadzieję, ze uda nam się nawiązać współpracę w tym zakresie.
Sam dworzec będzie gotowy
Równolegle do przeglądów technicznych trwają ostatnie prace montażowe oraz sprzątanie dworca.
- Do wykonania zostały jeszcze systemy niskoprądowe, w tym systemy dostępu polegające na identyfikacji osób uprawionych do wejścia na obiekt – mówi Wojciech Szpotowicz, kierownik budowy z firmy Strabag. - Generalnie prace idą zgodnie z grafikiem, aczkolwiek są pewne zagrożenia, zwłaszcza w zakresie robót pozakontraktowych. Ale one nie mają wpływu na samo użytkowanie dworca. Są to prace prowadzone wokół dworca polegające np. na maskowaniu przewodów. Tym nie mniej wpływają one na ogólną estetykę dworca.
Przed EURO 2012 na stacji Warszawa Wschodnia wyremontowane zostaną cztery z siedmiu peronów należących do PKP Polskich Linii Kolejowych. Do 25 maja potrwa też modernizacja niektórych elementów infrastruktury oraz estetyzacja wiat i przejść pod peronami. Perony przejdą fragmentaryczną naprawę nawierzchni a wiaty zostaną oczyszczone i pomalowane. Zdemontowane zostaną stare ławki - w ich miejsce pojawią się dwustronne ławki z metalu. Ponadto, pomalowane zostaną wszystkie trzy korytarze pod peronami.
Czy zdążą z SID-em?
Najpóźniej, bo do 30 maja, na stacji oraz w budynku dworca ma powstać System Informacji Pasażerskiej (dalej: SID), budowany przez konsorcjum firm TK Telekom i Solari di Udine. W jego skład będą wchodzić nowe megafony i nowoczesne tablice informacyjne z czytelnymi wyświetlaczami LCD, oznakowanie stałe (tablice informacyjne) oraz schematy stacji pomocne podróżnym. Całość będzie kosztować 12,4 mln zł.
Aktualnie tablice SID nie zostały jeszcze zamontowane. Wykonawca systemu będzie miał niewiele czasu na ich montaż i przeprowadzenie testów. Czy TK Telekom wyrobi się w terminie? Nie udało się nam uzyskać komentarza spółki w tej sprawie.
Remont dworca Warszawa Wschodnia to jedna z kluczowych inwestycji prowadzonych w ramach przygotowań kolei do mistrzostw Europy w piłce nożnej. Koszt inwestycji to 31 mln zł netto.
Przebudowa Dworca Wschodniego obejmowała budynek dworca i jego otoczenie od strony ulicy Kijowskiej. Dworzec zyska poczekalnie, klimatyzację, oświetlenie, kasy i parking. W hali dworcowej zostanie wydzielone Centrum Obsługi Klienta, przechowalnia bagażu, część gastronomiczna i handlowa. Budynek będzie przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, z elementami ułatwiającymi orientację i poruszanie osobom niewidomym.
Podmiejski działa od dawna
W czerwcu 2011 r. została oddana do użytku podmiejska część dworca zlokalizowana od strony ul. Lubelskiej. W budynku funkcjonują nowe kasy biletowe, punkt informacyjny, poczekalnia i toalety. Budynek jest dobrze przystosowany dla osób niepełnosprawnych - niewidomych i poruszających się na wózkach inwalidzkich - niepełnosprawni znajdą tam mapy dotykowe oraz specjalną toaletę. Także na tym dworcu będzie działać system Informacji pasażerskiej TK Telekom.
Budynek jest dobrze przystosowany dla osób niepełnosprawnych - niewidomych i poruszających się na wózkach inwalidzkich - niepełnosprawni znajdą tam mapy dotykowe oraz specjalną toaletę
Tak tak, i to jest mniej-więcej wszystko co mogą załatwić w tym miejscu. Na perony się nie dostaną. Chyba że na czworakach, po schodach.
[ Dodano: 12-04-2012, 22:17 ]
Cytat:
Ponadto, pomalowane zostaną wszystkie trzy korytarze pod peronami.
W środę, 30 maja, po dwóch latach remontu Dworzec Wschodni w Warszawie zostanie oficjalnie oddany do użytku pasażerom. Tego dnia o godz. 9.00 zostanie otwarta część pasażerska dworca – kasy, informacja, poczekalnia, toalety i duży przestronny hol.
Kompleksowo zmodernizowany dworzec Warszawa Wschodnia nie straszy już przyjezdnych swoim wyglądem. Połączenie szkła, stal i granitu nadaje obiektowi nowoczesny, industrialny charakter, a przestrzeń dla podróżnych zyskała na funkcjonalności.
W budynku wydzielono dzienną oraz nocną strefę obsługi podróżnych. Ta pierwsza obejmuje kasy, poczekalnię, informację o rozkładzie jazdy, przechowalnię bagażu, punkty gastronomiczne i usługowe oraz toalety. Nie zabraknie w niej nawet ruchomych chodników dla niepełnosprawnych oraz osób mających trudności z poruszaniem się. Z kolei za automatyczną szklaną ścianą, drugą taką w Europie, będzie działać 24 – godzinna poczekalnia wraz z kasami – tzw. „nocna” część dworca.
- Nowe udogodnienia, których do tej pory na Wschodniej nie było, to klatki schodowe oraz windy dla niepełnosprawnych – mówił niedawno „Kurierowi Kolejowemu” Wojciech Szpotowicz, kierownik budowy z firmy Strabag, głównego wykonawcy inwestycji. - Natomiast w antresoli podróżni, posiadający bilet na przejazd pierwszą klasą, będą mogli odpocząć w specjalnie wydzielonej strefie VIP.
Nowy budynek dworca na prawie całej powierzchni jest klimatyzowany i wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Zainstalowano również 100 kamer, monitorujących cały obiekt. Od 26 maja do lokali użytkowych na terenie dworca mogą się już wprowadzać najemcy. Koszt modernizacji obiektu to prawie 60 mln zł.
Dworzec kolejowy Warszawa Wschodnia zostanie otwarty dla pasażerów w środę o godz. 9 - poinformował we wtorek wieczorem dziennikarzy rzecznik Grupy PKP Łukasz Kurpiewski.
Modernizacja dworca Warszawa Wschodnia. PKP PLK w 2023 r. ogłosi przetarg
PKP Polskie Linie Kolejowe planują ogłosić przetarg na modernizację dworca Warszawa Wschodnia w przyszłym roku - poinformował PAP prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
"Na Warszawę Wschodnią pewnie będzie ogłoszony w roku 2023" - powiedział Merchel.
Prezes dodał, że spółka jest obecnie na końcowym etapie tworzenia dokumentacji na remont warszawskiej linii średnicowej.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum