klimeu44, dzielenie kolei zapoczątkował Sejm uchwalając w 2000 roku Ustawę o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe".
Na mocy tej ustawy powstały spółki:
1. Polskie Koleje Państwowe S.A. (PKP S.A.),
2. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK).
Na mocy ustawy PKP S.A. została zobowiązana do utworzenia spółek do prowadzenia działalności w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich oraz kolejowych przewozów towarowych. Ustawa nie precyzowała ile i jakie spółki przewozowe mają powstać.
Tak samo ustawa nie mówiła nic o dzieleniu infrastruktury kolejowej na kolejne spółki (PKP Energetyka, PKP Informatyka, Telekomunikacja Kolejowa), czy na spółki remontowo-naprawcze (np. Dolkom, Wagrem). To już był wytwór umysłów betonu związkowo-dyrektorskiego PKP, przy akceptacji rządu.
Ostatecznie PKP podzielono na ok. 80 spółek i spółeczek (niektórzy doliczyli się ponad 100). Proces dzielenia kolei trwa do dziś, czego najlepszym przykładem jest PKP Cargo, które ma już ok. 20 spółek-córek, powstałych na bazie byłych zakładów taboru.
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
ustawa sama z siebie się nie wzięła, ktos musiał mieć taki pomysł, przekonywać do niego innych posłów i senatorów, napisać ustawę i przeforsować ją w sejmie.
Według niepotwierdzonych informacji (zeby nie powiedzieć plotek...) to podobno przewoźnicy sami się jakoś się obecnie dogadują co do ulg przejazdowych z pominięciem spółek "nie przewoźników".
_________________ w pociągu:
2010: 28 000 km
2011: 35 000 km
kryniczanin -Usunięty- Gość
Wysłany: 27-07-2011, 16:24
TomekM, Jeśli to prawda to coś pięknego. Nie jest to mój szczyt marzeń ale w ten sposób jak wyeliminują pośredników i spółki nie będące przewoźnikami pasażerskimi to będziemy mieli duży postęp.
Według niepotwierdzonych informacji (zeby nie powiedzieć plotek...) to podobno przewoźnicy sami się jakoś się obecnie dogadują co do ulg przejazdowych z pominięciem spółek "nie przewoźników".
Słyszałem o tym - tylko z tym wyjątkiem że ,,nie przewoźnicy'' tez dogadują się z przewoźnikami. Inaczej mówiąc olewają cały ten ZPK
Rozpoczęła się pierwsza tura nowych rokowań ws. PUZP
9 sierpnia w Warszawie z inicjatywy Związku Pracodawców Kolejowych odbyło się spotkanie dotyczące Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy pracowników spółek Grupy PKP, który został wypowiedziany przez ZPK w dniu 15 czerwca 2011 r.
Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP informuje, że na wczorajszym spotkaniu został przedstawiony projekt materii układowej, w którym znalazły się również zapisy dotyczące ulg przejazdowych. To właśnie te zapisy proponowane przez ZPK doprowadziły do nieuzgodnienia w czerwcu zmian do PUZP.
„Czy przedstawione przez ZPK propozycje dotyczące ulg przejazdowych zostaną zaakceptowane przez Związki Zawodowe? Na obecną chwilę przyjąć należy to pytanie za retoryczne” – czytamy w informacji na stronie ZZDR PKP.
W dniu wczorajszym został ustalony harmonogram spotkań, które muszą zakończyć się w drugiej połowie września i każda ze stron, działając w dobrej wierze, ufa w powodzenie tej misji.
Podpisanie przez sygnatariuszy we wrześniu Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy skutkować będzie jego obowiązywaniem od dnia 1 stycznia 2012 r., ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami Kodeksu pracy wpisu do rejestru dokonuje Minister właściwy do spraw pracy i termin ten może wynieść 3 miesiące.
Następne spotkanie stron materii układowej odbędzie się w dniach 25-26 sierpnia.
źródło: Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Informacja z rozpoczęcia rokowań nowego Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy.
W dniu 9 sierpnia 2011 r. odbyło się pierwsze posiedzenie w ramach rokowań nowego Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy, który od 1 stycznia 2012 roku ma zastąpić obowiązujący dotychczas, a wypowiedziany w ostatnich dniach czerwca br. Ponadzakładowy Układ Zbiorowy Pracy. Do rokowań nad nowym Układem zostało zaproszonych 15 Ogólnopolskich Central Związkowych, które potwierdziły wolę podjęcia rokowań nad tym dokumentem.
Na pierwszym spotkaniu, w dniu wczorajszym, przedstawiciele Związku Pracodawców Kolejowych, jako inicjatorzy zawarcia nowego Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy wręczyli przedstawicielom wszystkich obecnych Central Związkowych projekt nowego Układu, opracowany przez zespół ekspercki Związku Pracodawców Kolejowych.
Po omówieniu generalnych założeń projektu, strony ustaliły harmonogram prac nad jego przyjęciem. Strony zgodnie stwierdziły, że optymalnym terminem do podpisania nowego Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy jest ostatni tydzień września br., tak aby mógł on być złożony do rejestracji jeszcze w miesiącu wrześniu, i uwzględniając ustawowy, trzymiesięczny termin jaki Minister Pracy i Polityki Społecznej ma na zarejestrowanie układu, mógł on obowiązywać od 1 stycznia 2012 roku. Czasu jest niewiele, ale strony zgodziły się, że będą intensywnie pracować nad tym dokumentem. Ustalono, że pierwsze trzy spotkania będą spotkaniami dwudniowymi, całodziennymi, a zespoły eksperckie i strony negocjacyjne będą nad nowym Układem obradować w Warszawie.
Odnosząc się do treści merytorycznej i założeń przedłożonego projektu, Prezes Związku Pracodawców Kolejowych poinformował, iż generalną zasadą projektu nowego Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy jest to, iż jego przyjęcie nie pozbawia nikogo z dotychczas uprawnionych, na podstawie wypowiedzianego Układu, żadnych uprawnień i przywilejów. Nieprawdą jest to, co mówią niektórzy przedstawiciele strony związkowej, iż przyjęcie nowego Układu, z samej zasady pozbawi pracowników czegokolwiek. Zostało to stanowczo zdementowane poprzez wskazanie przykładów konkretnych zapisów w projekcie. Sporo dyskusji wywołały zapisy dzisiejszego XII Rozdziału, a w przedłożonym projekcie Rozdziału XI, dotyczące ulg przejazdowych. To między innymi brak uzgodnień protokółu dodatkowego, zmieniającego dotychczasowe regulacje w tym zakresie, był przyczyną i podstawą do wypowiedzenia Ponadzakładowgo Układu Zbiorowego Pracy.
Przedstawiciele Związku Pracodawców Kolejowych po raz kolejny potwierdzili, że wolą pracodawców jak i przewoźników świadczących usługi przewozowe jest to, ażeby dla uprawnionych pracowników Spółek zrzeszonych w Związku Pracodawców Kolejowych i objętych Układem, zachować dotychczasową zasadę uprawnień i ulgę 99%. Zaproponowano, ażeby nadal, jak w latach poprzednich, w stosunku do pracowników istniała możliwość nabywania biletów sieciowych, zarówno rocznych jak i kwartalnych. Wszelkie koszty związane z wykupem uprawnienia do 99% ulgi dla pracowników pokrywa pracodawca. Nieco odmienne zasady, choć przez wiele lat stosowane w Polskich Kolejach, zastosowano wobec rencistów, emerytów i członków ich rodzin. I tak dla emerytów i rencistów zaproponowano powrót do ulgi 80%, natomiast dla członków rodzin pracowników emerytów i rencistów zaproponowano powrót do książeczek biletowych, uprawniających do 12 przejazdów pociągami osobowymi uruchamianymi przez Spółki: Przewozy Regionalne, Koleje Mazowieckie, WKD i SKM i 6 przejazdów pociągami uruchamianymi przez Spółkę Intercity. Każdy uprawniony pracownik, emeryt lub rencista mógłby nabyć w roku kalendarzowym dwie takie książeczki, z czego pierwszą, w 50% finansował by pracodawca.
Wydaje się, że zbliżające się rozmowy dadzą szanse na osiągnięcie porozumienia. O ile takiego porozumienia nie uda się osiągnąć w przewidywanym terminie, Związek Pracodawców Kolejowych stwierdził, że będzie szukał, proponował i wprowadzał rozwiązania inne niż układowe, które pozwolą utrzymać zaproponowany system ulg przejazdowych. Należy tu przypomnieć, że do roku 2003 zasady realizacji uprawnień do ulgowych przejazdów dla uprawnionych pracowników, emerytów, rencistów i członków ich rodzin nie były regulowane w materii układowej, czyli nie istnieje ścisły związek pomiędzy tymi uprawnieniami, a zapisami materii układowej ponadzakładowej.
Przedstawiciele Związku Pracodawców Kolejowych wyrazili nadzieję, że przyjęty harmonogram rokowań zostanie zrealizowany i w miesiącu wrześniu strony będą mogły podpisać wynegocjowany, z pewnością różny od przedłożonego projektu, Ponadzakładowy Układ Zbiorowy Pracy i złożyć go do rejestracji tak, ażeby bez zbędnych obaw wątpliwości i nerwowości, z dniem 1 stycznia 2012 roku zaczął obowiązywać nowy Układ we wszystkich Spółkach zrzeszonych w Zawiązku Pracodawców Kolejowych.
Tą drogą chcieliśmy Państwa poinformować, że informacje Związku Pracodawców Kolejowych o przebiegu rokowań będziemy przekazywali na bieżąco po każdym posiedzeniu z rokowań, jak i pomiędzy nimi, o ile zajdą okoliczności, które będą wpływały na ich przebieg.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum