Wysłany: 14-09-2007, 12:22 Podstawowe informacje o FIP
Dla kogo uprawnienia FIP
FIP - Zrzeszenie do Spraw Międzynarodowych Ulg Przejazdowych dla Personelu Kolejowego - jest organizacją działającą w ramach Międzynarodowego Związku Kolei (UIC). PKP są członkiem zrzeszenia od 1985 r.
Pracownicy Grupy PKP, Kolei Mazowieckich, Przewozów Regionalnych emeryci, renciści i członkowie rodzin kolejarzy (z pewnymi ograniczeniami) są uprawnieni do pobierania i korzystania z bezpłatnych biletów FIP na koleje zagraniczne oraz do zniżek na przejazdy kolejami i promami należącymi do zrzeszenia FIP.
Uprawnionymi członkami rodziny są małżonek pracownika, prowadzący z nim wspólne gospodarstwo domowe oraz zamieszkujące z nim dzieci (do 25 roku życia) własne lub adoptowane, pasierbowie itp. pod warunkiem, że nie pracują i nie zawarły związku małżeńskiego.
Wnioski o wydanie biletów należy składać w zakładzie pracy, najlepiej co najmniej 6 tygodni przed planowanym terminem wyjazdu. Stamtąd przesyłane są one do Biura Polityki Personalnej w Centrali PKP, gdzie załatwiane są w terminie około jednego miesiąca. Do wniosku trzeba dołączyć dowód wpłaty za wydanie dokumentów przejazdowych.
Uprawnienia FIP obejmują:
• koleje należące do FIP,
• koleje nie należące do FIP (Maroko, Syria, Turcja),
• koleje OSŻD (kraje byłego ZSRR).
Książeczka biletowa FIP
Emerytom i rencistom książeczka biletowa FIP przysługuje jeden raz - w ciągu 45 miesięcy od dnia rozwiązania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę. O ile jednak, pracowali oni co najmniej 11 lat na kolei. Warunek ten nie obejmuje jedynie tych, którzy przeszli na rentę inwalidzką z powodu wypadku lub choroby zawodowej. Emeryci i renciści mogą ponadto wystąpić w ciągu 9 miesięcy od przejścia na emeryturą lub rentę o nie pobrane bilety do ostatniego dnia pracy.
Książeczka biletowa FIP nie przysługuje natomiast pracownikom przebywającym na urlopie bezpłatnym dłuższym niż miesiąc. Osoby powracające do pracy po odbyciu służby wojskowej zachowują uprawnienia FIP za dany rok.
We wniosku, który trzeba wypełnić ubiegając się o książeczkę biletową FIP, należy podać nazwy kolei państw, przez które zamierzamy odbywać podróż. Należy pamiętać o tym, że jedna książeczka biletowa może zawierać maksymalnie 6 kuponów. Można wziąć bilety na więcej krajów i wówczas dostaje się drugą książeczkę biletową, za którą trzeba zapłacić dodatkowe 25 zł.
Po otrzymaniu książeczki biletowej FIP należy ją podpisać (na okładce). Należy również pamiętać, że książeczka ważna jest wraz z paszportem (lub dowodem osobistym na terenie UE) właściciela i na żądanie konduktora musimy się wylegitymować. Każdy wpięty bilet może być wykorzystany na dowolnych trasach danej sieci kolei. Po wpisaniu przez właściciela daty podróży, ważność danego kuponu biletu kończy się o godz. 24:00 następnego dnia. Książeczka biletowa FIP jest ważna przez trzy miesiące od daty jej wystawienia. Szczegółowe zasady korzystania z biletów FIP znajdują się w kilku wersjach językowych na okładce książeczki biletowej.
Bilety kolei nie należących do FIP
Dotyczy to kolei, z którymi PKP podpisały dwustronne umowy. Uprawnienia posiadają wyłącznie kolejarze zatrudnieni na pełnym etacie i ich rodziny. O bilety te można się ubiegać również raz w roku. We wniosku o wydanie biletów należy podać stację docelową wraz z możliwie najkrótszą drogą przejazdu z uwzględnieniem przejść granicznych. Wnioski załatwiane są w terminie około jednego miesiąca, z wyjątkiem biletów na koleje marokańskie, syryjskie i tureckie, które realizowane są w ciągu dwóch miesięcy.
Sam kolejarz (już bez rodziny) może także złożyć wniosek o przyznanie bezpłatnych, jednorazowych biletów na przejazd liniami członków OSŻD. Należy nadmienić, że na Maroko, Syrię czy Turcję można dostać bilet ubiegając się jednocześnie o bilet FIP lub OSŻD (w innym przypadku to się wyklucza - np. jak w danym roku bierzemy bilet OSŻD to nie dostaniemy już FIP i odwrotnie - nawet na Czechy/Słowację, które przysługują 2 razy w roku). Dodatkowo jeśli bierzemy bilet FIP na dowolne kraje, to można we wniosku wpisać także Maroko, Turcję lub Syrię, wówczas te kraje nie są doliczane do ilości wybranych kuponów. Przykładowo: maksymalnie można dostać 6 kuponów (opłata 25 zł), lub 12 kuponów (opłata 50 zł), a do tego Turcję+Syrię czyli razem 8 (w cenie 25 zł) lub 14 (w cenie 50 zł).
Ważność biletów wynosi 3 miesiące od daty wystawienia, z wyjątkiem biletów na koleje marokańskie i tureckie, których ważność wynosi 6 miesięcy. Bilety na koleje syryjskie ważne są przez jeden rok.
Międzynarodowa karta zniżek FIP
Karta ta uprawnia do zakupu biletów z 50% zniżką. Przydatna w przypadku częstych lub krótkich podróży pociągiem po danym kraju. Przysługuje kolejarzom zatrudnionym w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy oraz emerytom i rencistom, którzy przepracowali w PKP co najmniej 11 lat. Opłata za wydanie karty zniżek (wraz z ważnym przez rok znaczkiem) wynosi 60 zł.
Karta może być wystawiona nawet na kilka osób z tej samej rodziny, jednakże dla dzieci powyżej 21 lat wymagana jest już oddzielna karta. Karta ważna jest po wykupieniu znaczka ważności na dany rok kalendarzowy. Czas oczekiwania na nową kartę zniżek bądź znaczek ważności wynosi około jednego miesiąca. Koszt znaczka to 25 zł.
Koleje należące do FIP
• ATOC/GBPR - Zrzeszenie Przewoźników Kolejowych Wielkiej Brytanii
• BDŽ - Bułgarskie Koleje Państwowe (*)
• BLS - Kolej Lötschberg (*) (Szwajcaria)
• ČD - Koleje Czeskie (*) (****)
• CFL - Narodowe Towarzystwo Kolei Luksemburga (*)
• CFR - Narodowe Towarzystwo Kolei Rumuńskich (*)
• CH-OΣE - Koleje Greckie
• CIE - Irlandzkie Towarzystwo Transportowe
• CP - Koleje Portugalskie (*)
• DB - Koleje Niemieckie (*) (**)
• DSB - Duńskie Koleje Państwowe
• FS - Włoskie Koleje Państwowe (*)
• GySEV-RÖEE - Kolej Györ-Sopron-Ebenfurth (Węgry-Austria)
• HŽ - Koleje Chorwackie (*)
• MÁV - Węgierskie Koleje Państwowe (*)
• MŽ - Koleje Republiki Macedonii (*)
• NIR - Koleje Irlandii Północnej
• NS - Koleje Holenderskie (*)
• NSB - Norweskie Koleje Państwowe
• ÖBB - Austriackie Koleje Państwowe
• PKP - Polskie Koleje Państwowe
• RENFE - Zarząd Narodowych Kolei Hiszpańskich (*)
• SBB/CFF/FFS - Szwajcarskie Koleje Związkowe
• SNCB-NMBS - Narodowe Towarzystwo Kolei Belgii (*)
• SNCF - Narodowe Towarzystwo Kolei Francji
• SP - Szwajcarskie Koleje Prywatne
• SŽ - Koleje Słoweńskie (*)
• VR - Fińskie Koleje Państwowe
• ŽCG - Koleje Czarnogóry (*)
• ŽFBH - Koleje Federacji Bośni i Hercegowiny (***)
• ŽS - Koleje Serbii (*)
• ŽSR - Koleje Republiki Słowackiej (*) (****)
• ŽRS - Koleje Republiki Serbskiej (Bośnia i Hercegowina) (***)
(*) koleje, które przyznały uprawnienia dla członków rodzin pracowniczych oraz członków rodzin emerytów i rencistów
(**) na koleje DB nie przysługują bilety dla członków rodzin pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy, którzy nie przepracowali co najmniej 11 lat, licząc w pełnym wymiarze
(***) koleje, które przyznały 50% zniżki dla posiadaczy Międzynarodowej karty zniżek FIP
(****) bilet FIP dwa razy w roku kalendarzowym
Towarzystwa żeglugowe w FIP
• BSB - Towarzystwo Żeglugowe "Bodensee" (*)
• SSL - Towarzystwo Żeglugowe "Stena Sealink Line Ltd." (**)
• StL - Towarzystwo Żeglugowe "Stena Line BV" (***)
• EA - Towarzystwo Żeglugowe "Attica Ferries" / Grupa Attica:
1. SFF - Superfast Ferries (****)
2. BSF - Blue Star Ferries (****)
(*) połączenia promowe na Jez. Bodeńskim
(**) połączenia promowe: Fishguard-Rosslare (Walia-Irlandia) – 2-4 dziennie, 1h 30min.-3h 30min., Holyhead-Dún Laoghaire (Anglia-Irlandia) – 4 dziennie, 1h 30min.-3h 30min., Stranraer-Larne (Szkocja-Irlandia Płn.) – 5-9 dziennie, 1h 45min.-3h 15min.
(***) połączenia promowe: Hoek van Holland-Harwich (Holandia-Anglia) – 2 dziennie, 3h 45min.
(****) tylko 50% zniżki dla posiadaczy Międzynarodowej karty zniżek FIP, połączenia promowe (konieczna wcześniejsza rezerwacja): Rostock-Hanko (Niemcy-Finlandia), Zeebrugge-Rosyth (Belgia-Szkocja), Ancona-Patras/Igoumenitsa, Bari-Patras/Igoumenitsa, Brindisi-Corfu-Igoumenitsa (Włochy-Grecja)
Koleje nie należące do FIP
AZ - Azerbejdżan (*), BC - Białoruś (*), CFM - Mołdawia (*), CFS - Syria (**), DSVN - Wietnam (*), EVR - Estonia (*), GR - Gruzja (*), KRG - Kirgistan (*), KZD - Chiny (*), KZH - Kazachstan (*), LDZ - Łotwa (*), LG - Litwa (*), MTZ - Mongolia (*), ONCFM - Maroko (***), RŽD - Rosja (*), TCDD - Turcja (***), TŽD - Tadżykistan (*), TRK - Turkmenistan (*), UTI - Uzbekistan (*), UZ - Ukraina (*), ZC - Korea Północna (*)
(*) w ramach OSŻD - bezpłatny bilet dla pracownika i członków jego rodziny, z tym, że dla dzieci tylko do 24 lat
(**) bezpłatny bilet dla pracownika i zniżka 50% dla jego rodziny, z tym, że dla dzieci tylko do 21 lat
(***) bezpłatny bilet dla pracownika i zniżka 50% dla jego rodziny, z tym, że dla dzieci tylko od 8 do 20 lat
Opłaty za wydanie dokumentów przejazdowych FIP
• opłata za wydanie biletów i/lub książeczki biletowej FIP: 25 zł (*)
• opłata za wydanie znaczka ważności do karty zniżek FIP: 25 zł
• opłata za wydanie karty zniżek FIP i pierwszego znaczka: 60 zł
• opłata za wydanie duplikatu karty zniżek FIP w miejsce utraconej wraz ze znaczkiem: 265 zł
(*) opłata jest pobierana również za wystawienie nowej książeczki w przypadku zmiany terminu ważności pierwotnej książeczki biletowej FIP
Kilka uwag na temat podróżowania z FIP
• Zrzeszenie do spraw Międzynarodowych Ulg Przejazdowych dla Personelu Kolejowego (FIP) jest organizacją w ramach Międzynarodowego Związku Kolei UIC. Polskie Koleje Państwowe są członkiem FIP od 1985 roku.
• Na Maroko, Syrię czy Turcję można dostać bilet ubiegając się jednocześnie o bilet FIP lub OSŻD (w innym przypadku to się wyklucza - np. jak w danym roku bierzemy bilet OSŻD to nie dostaniemy już FIP i odwrotnie - nawet na Czechy/Słowację, które przysługują 2 razy w roku). Dodatkowo jeśli bierzemy bilet FIP na dowolne kraje, to można we wniosku wpisać także Maroko, Turcję lub Syrię, wówczas te kraje nie są doliczane do ilości wybranych kuponów. Przykładowo: maksymalnie można dostać 6 kuponów (opłata 25 zł), lub 12 kuponów (opłata 50 zł), a do tego Turcję+Syrię czyli razem 8 (w cenie 25 zł) lub 14 (w cenie 50 zł).
• Jeden bilet pozwala na podróżowanie po wskazanym kraju teoretycznie przez 8 dni dowolną trasą oraz robienie przerw. W niektórych pociągach obowiązują opłaty dodatkowe. Ponadto w pociągach objętych rezerwacją miejsc należy wykupić miejscówkę lub kuszetkę w pociągu sypialnym.
• Na pociągi Eurostar Paryż/Bruksela/Lille - Londyn obowiązuje specjalna dopłata. Ze względów bezpieczeństwa odprawa pasażerów odbywa się najpóźniej 30 min. przed odjazdem. Przejazd pociągami Eurostar na podstawie biletów FIP kolei ATOC, SNCF i ewentualnie SNCB lub ze zniżką 50% na podstawie karty zniżek FIP.
• Rejs promem kolejowym na Sycylię nie wymaga żadnych dopłat i trwa ok. 45 min. Pociąg wtaczany jest na prom i w tym czasie można pozostać w wagonie lub podziwiać widoki z górnego pokładu.
• Przez terytorium Monako (jedyna stacja to Monaco - Monte Carlo) przejedziemy z biletem francuskim, natomiast przez Liechtenstein z biletem kolei austriackich i szwajcarskich. Pozostałe "miniaturowe państewka" jak Andora i San Marino oraz Gibraltar (kolonia brytyjska) nie posiadają linii kolejowych.
• Na obszarze Bośni i Hercegowiny ruch kolejowy obsługują Koleje Federacji Bośni i Hercegowiny (ŽFBH) oraz Koleje Republiki Serbskiej (ŽRS). Koleje ŽBH i ŽRS przyznały 50% zniżki dla posiadaczy Międzynarodowej karty zniżek FIP. Kupując bilet należy zgłosić w kasie, że chodzi nam o 50% zniżkę FIP.
• W Serbii i Czarnogórze w ramach kolei JŽ od 2004 roku funkcjonuje dwóch przewoźników: Koleje Serbii (ŽS) oraz Koleje Czarnogóry (ŽCG). Podział kolei jugosłowiańskich JŽ nie ma wpływu na ważność FIP. Koleje Serbii nie obsługują ruchu na terenie Kosowa, które administrowane jest przez siły ONZ.
Od 2007 r. koleje byłej Jugosławii (JŽ) przechodzą do historii. Wprawdzie nastąpiło to już faktycznie rok temu, ale cały czas był wydawany bilet FIP na koleje JŽ i był honorowany przez Koleje Serbii (ŽS) i Koleje Czarnogóry (ŽCG). Od 2007 r. będą wydawane osobne bilety FIP na ŽS i ŽCG.
• Koleje szwedzkie SJ oraz TGOJ wystąpiły ze stowarzyszenia FIP w styczniu 2002 r. Od tego czasu ani bilety FIP ani karta zniżek FIP nie są w Szwecji honorowane.
• Czas podróży pociągiem z Moskwy do krajów azjatyckich wynosi: Kazachstan (Karaganda) - 4 dni, Mongolia (Ułan-Bator) - 5 dni, Chiny (Pekin) - 6-7 dni, Korea Płn. (Phenian) - 8 dni, Wietnam (przez Pekin) - ok. 10 dni. Czas przejazdu z Moskwy do Władywostoku (9288 km) - 8 dni. Pociągi w Rosji są czyste i bezpieczne - w każdym jedzie patrol milicji.
• W Rosji wszystkie bilety i miejscówki są imienne (w kasie trzeba okazać paszport). Między Białorusią i Rosją nie ma odprawy celno-paszportowej.
• Do Maroka (ok. 3 dni jazdy) dostaniemy się promem z Algeciras do Tangeru (cena biletu ok. 35 € w jedną stronę). Nieco taniej (ok. 30 €) można popłynąć w relacji Tarifa - Tanger. Tarifa to miasto 20 km na zachód od Algaciras. Większość przewoźników gwarantuje bezpłatny dojazd autobusem z portu w Algaciras do Tarify, który jest już wliczony w cenę biletu.
• Do Syrii i Iranu (3-4 dni jazdy) należy jechać przez Stambuł skąd mamy pociąg relacji Istanbul Haydarpasa - Damaszek przez Aleppo(Halab) oraz Istanbul Haydarpasa - Teheran przez Ankarę, Tatvan, Jezioro Van (rejs promem) i Tabriz.
• Planując wakacyjne wojaże pamiętajmy, że do niektórych krajów obowiązują nas wizy. Są to: Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Chiny, Kazachstan, Kirgistan, Korea Płn., Mongolia, Rosja, Syria, Tadżykistan, Turcja, Turkmenistan, Uzbekistan i Wietnam.
Dopłaty do biletów FIP
Wprawdzie miejscówki wymagane są jedynie na niektórych trasach, ale w szczycie sezonu i w okresach świątecznych bez rezerwacji niekiedy trudno będzie o miejsce siedzące. Wybierając się pociągiem IC, EC lub ICE, miejscówkę kupić warto, a czasami trzeba. Są także linie, na których podróż bez miejscówki jest zupełnie niemożliwa.
Ogólna zasada jest taka, że literka "R" przy danym pociągu na rozkładzie jazdy oznacza konieczność rezerwacji miejsca. Odbywając podróż nocnymi pociągami wyłącznie z wagonami sypialnymi (HOT i niektóre EN) trzeba wykupić kuszetkę lub miejsce sypialne.
---
FIP - WARUNKI UŻYTKOWANIA
Książeczka biletowa FIP
1. Książeczka biletowa składa się z okładki i jednego lub więcej biletów, które razem stanowią dokument przejazdu. Okładka i bilet(y) muszą posiadać ten sam przedziurkowany numer kontrolny.
2. Książeczki biletowej nie wolno odstępować, a przed rozpoczęciem podróży należy podpisać. Posiadacz książeczki biletowej jest obowiązany na żądanie wylegitymować się dokumentem uprawniającym do przekroczenia granicy.
3. Książeczka biletowa uprawnia do przejazdu w zaznaczonej na niej klasie. Zmiana klasy jest dozwolona po zapłaceniu pełnej różnicy pomiędzy normalnymi cenami przejazdów za odpowiedni odcinek.
4. Każdy bilet wpięty w okładki może być wykorzystany na dowolną ilość jazd na liniach odpowiedniej kolei. Kupony należy wykorzystywać według ich kolejności. Okres ważności kuponów rozpoczyna się z datą wpisaną w odpowiedni kupon przez użytkującego i kończy się o godz. 24:00 dnia następnego. W pierwszy kupon należy wpisać datę przekroczenia granicy kraju lub sieci, przy czym dla wpisu daty miarodajnym jest rozkładowy przyjazd pociągu na pierwszą stację postoju. Przy rozpoczynaniu podróży wewnątrz sieci należy wpisać datę dnia odjazdu. Dzień, miesiąc i rok należy wpisać dwoma cyframi arabskimi w sposób trwały. Liczbę jednocyfrową należy poprzedzić zerem (np. 07.12.04). Po powrocie na sieć kolei wystawiającej, użyte raz bilety kolei sąsiadujących z koleją wystawiającą, nie mogą być wykorzystywane już ponownie. Część każdego kuponu z napisem "Controle" przewidziana jest dla kontroli przeprowadzanej przez personel rewizyjny. Również w przypadku braku kontroli, termin ważności kuponu z wpisaną datą upływa o godz. 24:00 dnia następnego.
5. Przy wpisaniu niepoprawnej daty lub w przypadku braku wpisu daty, kupon ten podlega przekreśleniu przy rewizji biletów. Poza tym należy wykupić bilet od granicy lub stacji rozpoczęcia podróży do najbliższej stacji zatrzymania pociągu, ewentualnie na podstawie karty zniżek. Bilet można ewentualnie wykupić do stacji położonej dalej niż pierwsza stacja zatrzymania pociągu. Dla dalszej jazdy na podstawie książeczki biletowej należy wykorzystać następny kupon.
6. Na biletach przedsiębiorstwa żeglugowego StL nie wymagane jest wpisywanie daty. Przy każdym przejeździe odrywany jest od biletu jeden kupon przez personel rewizyjny.
7. W określonych pociągach, wagonach, statkach i autobusach bilet może być nieważny, ograniczony w ważności lub ważny jedynie po opłaceniu obowiązkowej dopłaty.
8. Przeróbki na bilecie i nadużycia mogą powodować, między innymi, natychmiastowe odebranie książeczki biletowej i zgłoszenie do przedsiębiorstwa komunikacyjnego pracownika.
9. W komunikacji międzynarodowej bagaż podróżny przewożony jest ze zniżką 50% taryfy (w podróży powrotnej odprawa możliwa jest również do stacji kolei wydającej). W komunikacji wewnętrznej mogą być stosowane odmienne postanowienia.
Bilety kolei nie należących do FIP
1. Bilet uprawnia do przejazdu wszystkimi pociągami w zaznaczonej na nim klasie i na określonej na nim trasie przejazdu oraz do bezpłatnego przewozu do 35 kg bagażu.
2. Przejazd w wagonie sypialnym, z miejscami do leżenia lub objętym rezerwacją miejsc dozwolony jest po opłaceniu obowiązkowej dopłaty.
3. Zmiana klasy na wyższą niż określona na bilecie dozwolona jest po zapłaceniu pełnej różnicy pomiędzy cenami za odpowiedni odcinek.
4. Bilet jest ważny tylko z dokumentem uprawniającym do przekroczenia granicy.
5. Bilet uprawnia do jazdy koleją właściciela i członków rodziny max. 36 osób oraz w transporcie bezpośrednim i tranzytowym z KZD (koleje chińskie) max. 5 osób.
Międzynarodowa karta zniżek FIP
1. Karty nie wolno odstępować i należy ją podpisać. Korzystający z uprawnień wynikających z karty musi na żądanie wylegitymować się dokumentem uprawniającym do przekroczenia granicy.
2. Karta jest ważna do 31 stycznia roku następnego po roku oznaczonym przez nadruk lub znaczek ważności. O ile uprawnienie do posiadania karty wygasa przed wyżej określonym terminem, to ostatni dzień ważności jest wpisany w polu "ważna do".
3. Karta upoważnia osoby, na które jest wystawiona, do zakupu zniżkowych biletów, w ramach przepisów taryfowych, w kasach sprzedaży biletów przedsiębiorstw komunikacyjnych FIP - i uprawnionych biurach podróży. Dla dzieci wydawane są takie same bilety jak dla dorosłych.
4. Kartę należy pokazywać personelowi rewizyjnemu wraz z biletem.
5. Zmiana klasy biletu jest możliwa po dokonaniu dopłaty.
6. Bilety zakupione na podstawie karty mogą być nieważne lub ważne z ograniczeniami w określonych pociągach, wagonach i statkach. Pobieranie dopłat regulują przepisy właściwego przedsiębiorstwa komunikacyjnego.
7. Przeróbki na karcie i nadużycia mogą powodować, między innymi, natychmiastowe odebranie karty i zgłoszenie do przedsiębiorstwa komunikacyjnego pracownika.
8. Bagaż podróżny odprawiany jest zasadniczo według ustaleń taryfowych. Przy odprawie do przewozu międzynarodowego przysługuje jednakże na całą trasę zniżka 50% do taryfy, pod warunkiem korzystania na jednym z odcinków przewozu z międzynarodowej książeczki biletowej dla personelu kolejowego.
_________________ Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum