Wysłany: 01-09-2007, 08:31 Wywiad z naszym Adminem w Wolnej Drodze
INFO KOLEJ internetowe forum dyskusyjne wróg, czy przyjaciel?
Od dłuższego czasu śledzę gorące dyskusje na kolejowych forach dyskusyjnych. Przyznaję, że brutalność wypowiedzi często poraża. Anonimowość piszących na forum być może skłania do odreagowywania w ten sposób własnych stresów i życiowych porażek związanych z pracą w kolejowych spółkach. Być może, to tylko wyłącznie troska o przyszłość PKP. Krytyka często trafna i konstruktywna, poparta dokumentami, często bezmyślna i bezsensowna, nie omija nikogo. Dostało się również niejednokrotnie naszej redakcji.
O pomyśle utworzenia forum, celu, jakiemu ma służyć, rozmawiam z jego Administratorem, ze zrozumiałych względów postacią anonimową.
Jak to się stało, że szefuje Pan internetowemu forum dyskusyjnemu - INFO KOLEJ?
Przypadek. Na pomysł zrobienia kolejowego forum wpadła moja koleżanka z pracy. Omówiliśmy temat, okazało się, że jest niewykorzystane miejsce na serwerze i gdy forum w końcu ruszyło, zostałem jego głównym administratorem... bo ktoś musiał. Dziś nasze forum ma aż czterech administratorów, jednak najważniejsze i ostateczne decyzje w kwestii funkcjonowania serwisu, nadal należą do mnie.
Proszę powiedzieć kilka zdań na temat historii tego forum.
Forum istnieje stosunkowo krótko, bo od listopada 2005 r. Jednak poniekąd jest to kontynuacja nieistniejącego już FIP Forum, które swego czasu reklamowała „Wolna Droga”. Obecnie forum poświęcone sprawom FIP stanowi część INFO KOLEJ.
Jak już wspomniałem, pomysłodawczynią i inicjatorką forum była koleżanka z pracy, która jest jednym z administratorów. Omawiając jej pomysł, doszliśmy do wniosku, że w sieci brakuje forum przeznaczonego głównie dla kolejarzy. Oczywiście uruchamiając nasze forum nie chcieliśmy ograniczać się tylko do spraw interesujących samych kolejarzy. Naszym celem było dotarcie do wszystkich internautów, których kolej interesuje. I tak powstało PR Forum. Po roku funkcjonowania postanowiliśmy wprowadzić kilka zmian, wsłuchując się m.in. w sugestie forumowiczów. Przebudowaliśmy forum, wprowadzając kilka nowych działów, zmieniliśmy nazwę z PR Forum na INFO KOLEJ. I tak forum przeobraziło się w serwis ogólnokolejowy. Przewozy regionalne nie są już wiodącym tematem, ale ogólnie pojęte przewozy pasażerskie (regionalne z podziałem na województwa), w tym kolej aglomeracyjna. Oferty i promocje przewoźników, tabor i infrastruktura, a nawet przewozy towarowe, to tylko niektóre działy forum. Z myślą o pasażerach kolei utworzyliśmy dział „Skargi i wnioski”, gdzie każdy może pochwalić, bądź poskarżyć się na spółki kolejowe lub ich pracowników. Dla kolejarzy jest wspomniany wcześniej dział „FIP info” oraz „Dział pracowniczy”, gdzie dyskutuje się o sprawach dotyczących pracowników PKP. Dla wszystkich są „luźniejsze” tematy w „Hyde Parku”, nie obcy nam jest humor, również ten wyśmiewający absurdy PKP - dział „Rozrywka”. INFO KOLEJ, to także serwis informacyjny - dział „News”, czyli kolejowe aktualności z kraju i ze świata. Jednak najbardziej kontrowersyjny dział na forum, to „Administracja”, czyli to wszystko, co związane jest z kolejową administracją i biurokracją, zaczynając od zarządów spółek, przez dyrekcje zakładów, po naczelników sekcji...
Bardzo ostro - na pograniczu prawa, lub wręcz je przekraczając - użytkownicy forum krytykują osoby i sprawy. Czy nie boi się Pan odpowiedzialności za ewentualne skutki pomówień?
To prawda. Niektóre tematy poruszane na forum są bardzo kontrowersyjne i wywołują gorące dyskusje. Forumowiczom często puszczają nerwy, padają niecenzuralne, czasem obraźliwe słowa. Dlaczego tak się dzieje? Może niech za odpowiedź posłużą słowa jednego z naszych forumowiczy: „Cóż, muszę przyznać, że czasem w wypowiedziach przeginam, ale po prostu człowieka nerwy już ponoszą, gdy jest bezsilny wobec biurokratycznej machiny PKP. Beton PKP naprawdę potrafi podnieść ciśnienie!”.
Jestem kolejarzem, znam PKP od środka i doskonale rozumiem złość i rozżalenie ludzi wypowiadających się na forum. Jest to po prostu krytyka ludzi zarządzających koleją na wszystkich szczeblach władzy PKP. Czy słuszna - nie mi to osądzać. Mamy wolność słowa.
Czy boję się odpowiedzialności za ewentualne skutki pomówień? To zależy, kto co rozumie pod pojęciem „pomówienie”. Czy pomówieniem jest prawda? A właśnie prawdę, także tę niewygodną dla szefów PKP, staramy się ujawniać na naszym forum. Każdy, kto poczuje się pomówiony, może do mnie napisać na ogólnie dostępny adres e-mail - wtedy obraźliwe wypowiedzi zostaną usunięte lub „moderowane”, a osoba pomówiona zostanie przeproszona. Do dziś nie miałem ani jednego takiego przypadku!
Czy na forum, poza etykietą, istnieje cenzura w jakiejkolwiek formie?
Cenzura, to anachronizm. Cenię sobie wolność słowa. Administratorzy oraz moderatorzy „interweniują” w wypowiedzi tylko w bardzo skrajnych przypadkach. Gdy na forum zamierzamy poruszyć tzw. niewygodny temat, np. opisać jakąś aferę w PKP, najpierw konsultujemy to między sobą i wspólnie decydujemy, co można napisać, a z czym należy się wstrzymać. Nie ukrywam, że od internautów otrzymujemy wiele ciekawych i cennych informacji na temat osób reprezentujących władzę PKP. Ludzie piszą do nas m.in. o ustawianych przetargach, o kumoterstwie i nepotyzmie prezesów spółek PKP, czy dyrektorów zakładów, o korupcji kolejowych urzędników, a także o przekrętach, gdzie w grę wchodzą miliony zł. Takiej wiedzy nie chcemy i nie możemy zachować tylko dla siebie, dlatego staramy się poruszać również i takie tematy.]
To zrozumiałe, że forum jest monitorowane przez osoby wam niechętne. Czy spotyka się Pan się z pogróżkami, próbami zastraszenia?
Osobiście nie zetknąłem się z pogróżkami, czy próbami zastraszenia, ale nasza koleżanka z administracji, która najbardziej zaangażowała się w śledzenie afer i przekrętów w PKP, czasami otrzymuje groźby na swój adres e-mail. Takie anonimowe pogróżki wysyłane z kafejek internetowych nie traktujemy poważnie. Skoro mówimy o osobach nam niechętnych, to stanowią one mały margines. Na pewno są to niektórzy członkowie zarządów spółek kolejowych oraz niektórzy działacze związkowi. Mogą to być również pracownicy central spółek PKP, których poczynania często opisujemy na forum.
Proszę powiedzieć o najciekawszych Pana zdaniem wątkach, które „żyły” na forum.
Trochę tego było... Takim pierwszym gorącym tematem był tzw. monopol PKP IC na trasach Warszawa - Gdynia/Poznań/Kraków przez CMK. Do dyskusji włączył się nawet ówczesny prezes spółki - pan Prześluga. Sensacją była na pewno informacja o „przejściu” wszystkich pociągów pospiesznych z PKP PR do PKP IC - forumowicze podzielili się na dwa „obozy” - zwolenników i przeciwników tego pomysłu. Każda likwidacja pociągów regionalnych również wywołuje na Forum burzliwą dyskusję - tutaj „przodował” Dolny Śląsk i Opolszczyzna. Szerokim echem odbiła się również dymisja prezesa Prześlugi. Internautów bardzo interesują projekty rozkładów jazdy, a nawet nieoficjalne przecieki.
Najciekawsze tematy, to takie, które są najczęściej czytane, i tu w ostatnim czasie „przoduje” „Wars”, a raczej sytuacja w tej spółce. Temat „Wars”-u pobił wszystkie dotychczasowe wskaźniki popularności na forum. Ogólnie tematy związane z administracją PKP cieszą się największym zainteresowaniem forumowiczy.
Co sprawiło Panu największą satysfakcję, a co największą przykrość w dotychczasowej historii Forum?
Przykrych sytuacji nie pamiętam, chyba takich nie było, albo już o nich zapomniałem. Cieszy mnie, że nasze forum, pomimo sporej konkurencji na tym „rynku”, w dość krótkim czasie zdobyło dużą popularność. Cieszy mnie „atmosfera” na forum, świetna ekipa, miłe słowa i przychylne opinie użytkowników o INFO KOLEJ. Cieszy mnie również zainteresowanie dziennikarzy, którzy na naszym forum czerpią inspirację do pisania artykułów prasowych na temat kolei, np. starzejąca się załoga PKP. Cieszę się z zaufania, jakim obdarzają nas internauci. Cieszę się z zawieranych znajomości i przyjaźni pomiędzy użytkownikami naszego Forum, niektórzy umawiają się tutaj na wspólne zagraniczne wyjazdy z FIP, czy na wypady do Wolsztyna. Cieszę się także z tego, że władza PKP interesuje się naszym forum, bo dzięki temu decydenci kolejowi mogą poznać zdanie pasażerów i szeregowych kolejarzy.
Czy poza zrozumiałym zainteresowaniem mediów, decydenci kolejowi starają się nawiązać kontakt z administracją forum?
Nie, i nawet na to nie liczę. Tylko prezes Prześluga brał aktywny udział w dyskusjach na forum, ale tylko do czasu, gdy nie zaczęliśmy poruszać tematów dla niego niewygodnych, jak np. KOW. Swego czasu (jeszcze na FIP Forum) był pan Kurpiewski (rzecznik PKP PR). Jakiś czas temu chcieliśmy „reaktywować” czaty na żywo z kolejowymi decydentami, które były dość popularne na dawnym FIP Forum. Rozesłaliśmy kilka zaproszeń do prezesów i rzeczników kolejowych spółek, ale bez odzewu. Czy władza PKP nie chce, czy po prostu boi się z nami rozmawiać? A może traktują nas jak wywrotowców?
Obecnie w Internecie, na internetowych forach dyskusyjnych, można czynić wiele dobrego, ale również wiele zła. Czy według Pana - Administratora forum INFO KOLEJ - jest ono przyjazne kolei?
W dzisiejszych czasach Internet, to potęga. Użytkowników sieci przybywa, również wśród kolejarzy. Władza PKP musi o tym pamiętać i liczyć się z tym, że żaden większy przekręt z ich udziałem, żadna afera w PKP, żadne kłamstwo, czy propaganda, nie przejdzie bez echa. I temu m.in. służy kolejowe forum dyskusyjne - INFO KOLEJ. Ale nasze forum, to nie tylko krytyka władzy PKP. To przede wszystkim „billboard” reklamowy usług i ofert spółek kolejowych. To również propozycje i uwagi do rozkładu jazdy, bo kto lepiej zna potrzeby i oczekiwania pasażerów jak nie oni sami? INFO KOLEJ, to serwis przyjazny kolei, ale wróg nieudolności, niekompetencji i arogancji władzy PKP!
Widać,że INFO KOLEJ rośnie w siłę.Najpierw wywiad z Krychą dla "Wolnej Drogi" teraz z Naczelnikiem.Nie spodziewałem się,że "Wolna Droga"opublikuje ten wywiad.Jak widać "Wolna Droga" próbuje być bezstronna tak jak i nasze Forum.
Gratulacje serdeczne dla Naczelnika!!! Fajnie napisane i powiedziane.
A dla Alka nagroda specjalna: Masz jaja, których brakuje zastrachanemu (bo nie mającemu czystego sumienia) betonowi Pekapu.
I dygresja. Chciałbym dożyć w tym wcieleniu takiego STANDARDU kontaktu z klientem/pracownikiem w całym Pekapie, jaki zapanował za prezesowania pana Jacka Prześlugi w PKP Intercity. Takiego wyczulenia, umiejętności łączenia zapału do pracy z firmową identyfikacją, takiej otwartej reakcji na wszelką krytykę, takiego tłumaczenia oraz naświetlania tematu wszem i wobec - aż do bólu i "znudzenia".
Tego jeszcze dygnitarze z Pekapu muszą się długo uczyć, a wątpię, aby się nauczyli. To raczej z 5 - 10 lat STAŁEGO zabierania rynku przez konkurencję może coś zmienić w tym względzie. I raczej nie wcześniej.
Widać,że INFO KOLEJ rośnie w siłę.Najpierw wywiad z Krychą dla "Wolnej Drogi" teraz z Naczelnikiem.Nie spodziewałem się,że "Wolna Droga"opublikuje ten wywiad.Jak widać "Wolna Droga" próbuje być bezstronna tak jak i nasze Forum.
Szkoda tylko, ze ta wspaniala WD kradnie zdjecia ze stron internetowych
Muszę przyznać, że bardzo się zdziwiłem gdy trafiłem na ten wywiad w Wolnej Drodze. Nigdy bym się tego nie spodziewał po kolejowej gazecie, która uchodzi za propagandowe pismo rządzącej na kolei Solidarności. Dla redaktora Wiśniewskiego należą się brawa za kolejny świetny pomysł na ciekawy artykuł, a dla redakcji WD pochwała za... chyba za odwagę, czego brakuje szefom Kuriera PKP.
Co do uwagi o pobieraniu przez WD zdjęć z intera to grzechów redakcja ma więcej. Współpraca układała się modelowo, można powiedzieć, do czasu.Prawa autorskie to był temat niechciany. Dziekuję, nie współpracuję i to mi wystarczy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum