Wysłany: 20-07-2011, 13:26 Próbny rozruch Bałtyckiej Kolei Turystycznej
Próbny rozruch Bałtyckiej Kolei Turystycznej
W województwie zachodniopomorskim istnieje ok. 400 km nieczynnych linii kolejowych. To świetna baza do budowania nowego produktu turystycznego regionu – turystycznej kolei drezynowej. Jest szansa, że już niebawem na trasie Połczyn-Zdrój – Barlinek pasażerowie będą się własnoręcznie wozić Bałtycką Koleją Turystyczną.
W czwartek, 21 lipca br., marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz podpisze z przedstawicielami 9 gminnych samorządów i Koleją Bałtycką S.A. list intencyjny w sprawie współpracy nad realizacją projektu „Rewitalizacja nieczynnej linii kolejowej nr 410 na odcinku Połczyn-Zdrój – Złocieniec – Wierzchowo Pomorskie – Mirosławiec – Kalisz Pomorski – Drawno – Choszczno – Pełczyce Barlinek dla celów rozwoju turystyki aktywnej”, uruchamiającego działania na rzecz Bałtyckiej Kolei Turystycznej.
Uroczystość złożenia podpisów odbędzie się o godz. 10 w sali Anny Jagiellonki Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie, przy ul. Korsarzy 34 (wejście A).
Podpisanie listu intencyjnego i w dalszej kolejności umowy o współpracy pomiędzy dziewięcioma jednostkami samorządu terytorialnego i Koleją Bałtycką S.A. sprzyjać będzie działaniom zmierzającym do przejęcia od Polskich Linii Kolejowych poszczególnych odcinków linii nr 410. To pozwoli na wspólne aplikowanie o środki na zagospodarowanie i dalszy rozwój Bałtyckiej Kolei Turystycznej z Programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej.
Turystyczna kolej drezynowa jest coraz bardziej popularna w Niemczech i Skandynawii, również w Polsce istnieje już kilka organizacji zajmujących się tą formą aktywności turystycznej, które, działając w ścisłej współpracy z samorządami, przyciągają do swojego regionu turystów. Podstawą rozwoju takiego produktu turystycznego jest przejęcie przez zainteresowane podmioty linii kolejowych od ich obecnego właściciela.
Za wdrożeniem projektu przemawiają bardzo poważne argumenty:
* turystyka drezynowa jest dostępna dla każdego bez względu na wiek, czy to indywidualnie czy grupowo,
* możliwość łączenia tego rodzaju turystyki z innymi formami aktywnego wypoczynku,
* jest to w 100% ekologiczną forma wypoczynku,
* poprzez turystykę drezynową następuje aktywizacja gospodarcza mieszkańców regionu,
* oryginalny sposób wypoczynku podnosi atrakcyjność turystyczną regionu,
* turystyka drezynowa doskonale komponuję się z szerzeniem idei ochrony materialnych zabytków kolejnictwa jako dóbr dziedzictwa narodowego.
Podpisanie listu intencyjnego otwiera drogę do podjęcia negocjacji nad umową o współpracy. W myśl jego zapisów Województwo Zachodniopomorskie jest podmiotem wspierającym projekt.
Bałtycką Kolej Turystyczną zamierzają uruchomić samorządy: Barlinka, Choszczna, Drawna, Kalisza Pomorskiego, Mirosławca, Pełczyc, Połczyna-Zdroju, Wierzchowa Pomorskiego i Złocieńca w ścisłej współpracy z inicjatorem działań – Koleją Bałtycką SA.
źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Cały ten pomysł to chyba jakiś prima aprilis... Po co niby Połczyn miałby się do tego pomysłu przyłączać...? Chyba, że Kolej Bałtycka chce uruchomić też coś na Świdwin - Grzmiąca.
Świdwin - Grzmiąca (przynajmniej do Połczyna) jeszcze jako tako wygląda (odcinek do Smardzka czynny dla towarowych - dowożą paliwo na lotnisko). Więc do Połczyna mogliby przywrócić ruch szynobusem, chociażby jakimś SA103. Eh, marzenia.
_________________ 2010: 27 560 km
2011: 29 580 km
2012: 28 310 km
Cieszę się że idea turystyki drezynowej na pomorzu ruszyła i pewnie wyprzedzi nas na południu kraju.
Jest to najtańszy sposób na ratowanie jeszcze istniejących i nieczynnych linii kolejowych w naszym kraju.
w Przyszłości nic nie stoi przecież na przeszkodzie aby po takiej linii puścić rozkładowy szynobus lub pociąg, a póki co jest to fajna atrakcja turystyczna, która przekona mieszkańców do korzystania ze swojej kolei.
Mam nadzieje że w tej kolei drezynowej znajdzie się i oferta dla drezyniarzy z własnymi pojazdami torowymi i nie tylko tymi o napędzie ręcznym ale też spalinowym
_________________ TOZK nadal walczy!!!
POZDRAWIAM KOLEJOWO Z OPOLA!
*ARTUR*
W dniu wczorajszym23.08.2011 w Drawnie odbył się specjalny przejazd drezynami zorganizowany przez TMKDiZK oraz Kolej Bałtycką.W imprezie uczestniczyli;marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Gemblewicz i osoby odpowiedzialne w UM za turystykę ,finanse jak i przewozy w wojewodztwie.W spotkaniu brał udział również udział starosta wałecki Bogdan Wankiewicz,burmistrz Mirosławca Piotr Pawlik,Burmistrz Kalisza Pomorskiego Michał Hypki jak i pozostali burmistrzowie Drawna,Barlinka,Połczyna Zdroju,Choszczna,Pełczyc,Zlocieńca,oraz wojt Wierzchowa Pomorskiego.W spotkaniu uczestniczył tez dyrektor PNI Stargard Szcz.Celem spotkania było omówienie i podjęcie kluczowych kwestii dotyczacych kwestii turystycznej kolei,pewną nowoscią jest zawiązanie kontaktów z niemieckimi partnerami ich doswiadczeniach i problemach dotyczacych takiej formy turystyki...Prezes kolei Bałtyckiej przedstawił gościom folder reklamowo-turystyczno-krajoznawczy partnerów z niemiec jak ich chęc uczestniczenia w naszym projekcie po odpowiednim przygotowaniu logistycznym naszego projektu.
"Turystyczna Kolej Pomorza powstanie na nieczynnej linii
Fundusze Programu Operacyjnego RYBY pomogą stworzyć nową atrakcję turystyczną w regionie – połączenie drezynowe.
Przedsięwzięcie to część rewitalizacji nieczynnej linii kolejowej nr 410 na odcinku Choszczno – Drawno – Kalisz Pomorski – Mirosławiec i jeden z etapów wykreowania nowego, markowego produktu turystycznego: Turystycznych Kolei Pomorza (TKP).
Umowę o dofinansowaniu inwestycji pod nazwą „Utworzenie turystycznego szlaku drezynowego na odcinku linii kolejowej Nr 410, Kalisz Pomorski – Dębsko Pomorskie” podpisano dziś, 6 marca 2014 r. w Szczecinie. Podpisy złożyli członek Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego Jarosław Rzepa oraz prezes Dariusz Trzciński i wiceprezes Jerzy Dmitriew ze Stowarzyszenia Towarzystwo Miłośników Kolei Drezynowych i Zabytków Kolejnictwa.
Dofinansowanie w ramach PO RYBY wyniesie dokładnie 87 033,00 zł (całość kosztów to 102 392,00 zł). W ramach operacji zakupionych zostanie sześć drezyn: 4 szt. typu „Riksza” oraz 2 szt. typu „Pompa”, a także specjalny ciągnik do ich transportu.
Trasa będzie pokonywana przy wykorzystaniu pojazdów szynowych – drezyn. Celem operacji jest takie wykorzystanie utworzonej trasy, aby od maja do października odbywały się przejazdy grup turystów.
Drezyny poruszające się po nieczynnej linii kolejowej stanowić będą nową atrakcję turystyczną w regionie, która przyciągnie nie tylko miłośników kolejnictwa."
[ Dodano: 01-04-2014, 17:26 ]
"Pierwszy w województwie drezynowy szlak turystyczny uruchomiony zostanie już w czerwcu. Docelowo do dyspozycji turystów będzie sześć kilkuosobowych drezyn.
W grudniu 2009 roku burmistrz Kalisza Michał Hypki (w środku) po raz pierwszy rozmawiał z pracownikami Polskich Linii Kolejowych o przejęciu lokomotywowni i widocznej w tle wieży ciśnień oraz o zorganizowaniu turystyki drezynowej. W tym roku projekt zostanie zrealizowany.
Trasa wiodła będzie po nieczynnych do tej pory torach linii kolejowej nr 410 z Kalisza Pomorskiego do Dębska i dalej, aż do Drawna. Projekt Towarzystwa Miłośników Kolei Drezynowych i Zabytków Kolejnictwa ze Szczecina realizowany przy współpracy z gminą Kalisz Pomorski uzyskał właśnie ponad 80 tys. zł dofinansowania z pieniędzy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Ryby. Gmina dołoży 20 tys. złotych.
To powinno wystarczyć na zakup kilku drezyn i ciągnika do ich transportu. Burmistrz Kalisza Michał Hypki nie ma wątpliwości, że wycieczki liczącą niespełna 10 km trasą - z możliwością jej przedłużenia do innych miejscowości w perspektywie kolejnych lat - będą wielką atrakcją turystyczną.
- W tym miesiącu za 240 tys. złotych przejmiemy od kolei lokomotywownię i wieżę ciśnień - powiedział nam. - Po uruchomieniu szlaku będzie można wybrać się na wycieczkę z całą rodziną. Zorganizowane grupy będą mogły wynająć kilka drezyn. Zainteresowanie tą formą rekreacji jest spore.
Docelowo do dyspozycji turystów będzie sześć kilkuosobowych drezyn napędzanych siłą mięśni. Chętni będą mogli wybrać się na przejażdżkę tzw. pompą wprawianą w ruch siłą rąk, jak dawne motopompy strażackie, lub rikszą napędzaną nogami. Jeden z organizatorów spływów kajakowych rzeką Drawą chce wzbogacić swoją ofertę o przejażdżki drezynami.
- Połączenie drezynowe ma również uratować nieczynną od lat linię przed zbieraczami złomu, którzy niszczą linie kolejowe - powiedział nam Dariusz Trzciński, prezes Towarzystwa Miłośników Kolei Drezynowych i Zabytków Kolejnictwa. Na odcinku pomiędzy Kaliszem a Drawnem złodzieje też buszowali. Brakuje tam kilkudziesięciu metrów torowiska, które przed uruchomieniem szlaku trzeba będzie uzupełnić.
Przejęta przez gminę parowozownia będzie miejscem postoju drezyn. Ma tu również powstać niewielki zakład produkujący drezyny. Wieża ciśnień i lokomotywownia udostępniona zostanie zwiedzającym. Wieżę ciśnień po adaptacji pomieszczeń można wykorzystać na kawiarnię, hotel, czy galerię sztuki. W planie jest utworzenie izby tradycji kolejowej na Pomorzu Zachodnim w budynku parowozowni.
W grudniu 2009 r. burmistrz Kalisza Michał Hypki (w środku) po raz pierwszy rozmawiał z pracownikami Polskich Linii Kolejowych o przejęciu lokomotywowni i widocznej w tle wieży ciśnień oraz o zorganizowaniu turystyki drezynowej. W tym roku projekt zostanie zrealizowany.
Drezyna
To rodzaj lekkiego pojazdu szynowego, używanego zwykle przez służby utrzymania szlaku do prowadzenia nadzoru, przewozu materiałów i narzędzi, transportu drużyn roboczych. Dawniej drezyny miały napęd ręczny. Rozwijały prędkość od 10 do 15 km na godz. Ich niewielki ciężar umożliwiał zdjęcie z toru w dowolnym miejscu. Obecnie w użyciu są drezyny o napędzie spalinowym."
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum