Wysłany: 07-07-2011, 10:51 Samorządy szansą na utrzymanie sieci kolejowej
Samorządy szansą na utrzymanie sieci kolejowej
Od dłuższego czasu Ministerstwo Infrastruktury zapowiada zmniejszenie długości linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK. Prawdopodobnie zmniejszy się ona z 19 do 14 tysięcy kilometrów. Czy samorządy przejmą pozostałe linie kolejowe – te o znaczeniu lokalnym?
Ministerstwo chce określić, utrzymywanie których linii kolejowych będzie finansowane z budżetu w ramach kontraktu z PLK. Od pewnego czasu niepotrzebne państwu linie kolejowe mogą natomiast przejmować samorządy. Czy samorządy „przyjmą” 5 tysięcy kilometrów linii kolejowych? - Byłoby to najprostsze rozwiązanie. Prędzej czy później może przecież nastąpić sytuacja, że te linie kolejowe będą znów używane – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Andrzej Pawłowski, członek zarządu PKP PLK. – Najważniejsze, to utrzymać ciągłość działek nawet w przypadku likwidacji linii kolejowej. Wtedy taką linię można szybko odbudować – zaznacza natomiast prezes zarządcy infrastruktury, Zbigniew Szafrański.
- Niektóre samorządy pracują wyjątkowo dobrze w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, część z linii poddawana jest modernizacji. Myślę, że to jest przyszłość. Samorządy powinny rozwijać się w tym zakresie – nowe obowiązki nakłada na nie ustawa o publicznym transporcie zbiorowym. A ruch na drogach jest coraz większy i stopniowo się one zapychają – przypomina Pawłowski. - Coraz trudniej będzie wjechać do dużych miast i tu szansą może być kolej. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, żeby samorządy przejęły część linii kolejowych i nimi zarządzały, oczywiście pod warunkiem spełnienia określonych prawem przesłanek – zaznaczył członek zarządu PKP PLK.
Samorządy obecnie nie zajmują się infrastrukturą kolejową, tylko przede wszystkim przewozami. Część województw, oprócz posiadanych Przewozów Regionalnych założyła własne spółki przewozowe. Ta sytuacja jest korzystna dla…zarządcy infrastruktury - Dywersyfikacja przychodów daje nam większe bezpieczeństwo. Jeśli jakiś podmiot wpadnie w tarapaty finansowe, to jest on jeden. Zła sytuacja finansowa tak dużego podmiotu jak np. Przewozy Regionalne ma potężny wpływ na przychody naszej spółki i może zachwiać stabilnością naszej spółki. Co innego, jeśli operatorów jest więcej. Oczywiście, organizacyjnie jest z tym więcej pracy, ale suma summarum, myślę, że tworzenie osobnych przewoźników przez samorządy jest dla nas dobrym rozwiązaniem. Zresztą im większa konkurencja tym bardziej na tym korzysta klient – powiedział Andrzej Pawłowski.
źródło: Rynek Kolejowy
_________________ Podróżny pamiętaj! Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją. (S. Bareja)
Kłopot w tym że większość samorządów nie chce przejmować starych linii kolejowych zwłaszcza tych lokalnych i zaniedbanych, powód zawsze ten sam Brak funduszy na remont infrastruktury i obiektów inżynieryjnych, a szkoda bo większość z tych linii jest potrzebna regionom.
_________________ TOZK nadal walczy!!!
POZDRAWIAM KOLEJOWO Z OPOLA!
*ARTUR*
PKP S.A. pozbywa się zbędnych linii kolejowych i dworców.
Od 2012 r. jednostki samorządu terytorialnego oraz samodzielne podmioty przejęły od Polskich Kolei Państwowych S.A. już 189 dworców. W tym samym czasie spółka pozbyła się również 848 km linii kolejowych, które nie były wykorzystywane przez PKP PLK. Dzięki temu koszty PKP S.A. z tytułu utrzymania nieruchomości spadły o 8,43 mln złotych.
NSA korzystnie o zwolnieniu z podatku od nieruchomości dla infrastruktury kolejowej
Naczelny Sąd Administracyjny wydał ważne orzeczenie dotyczące zwolnienia z podatku od nieruchomości budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej. Wyrok komentuje adwokat Dominika Kupisz, przedstawiciel strony przed NSA.
No to trzeba zrobić krok następny - skoro zarządzana infrastruktura ma być w gotowości do udostępniania , to "skarbówka" powinna żądać od UTK wyników kontroli, że owa materia jest w stanie technicznym w pełni zgodnym z przywoływaną ustawą o transporcie kolejowym, czyli zdolna do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego, bo na tym wszakże polega zarządzanie.
I wtedy dopiero wyjdzie, w jakiej PLK-a jest "gotowości".
Toczy się gra o miliardy złotych. Rząd ułatwia życie chętnym do inwestowania w kolej.
Rząd stawia na kolej. Do Sejmu trafił właśnie projekt ustawy, który poprawia przepisy pozwalające na bezpłatne przekazywanie samorządom linii kolejowych. W tle pojawiają się gigantyczne pieniądze na inwestycje.
Kolej czeka mała rewolucja. Przy okazji prac nad ustawą, która umożliwi budowę tunelu kolejowego pod Łodzią rząd postanowił wspomóc samorządy w rozwoju transportu lokalnego. Do roku 2023 polska kolej powinna wydać na projekty modernizacyjne niemal 100 mld zł. Lwią część tych pieniędzy ma do dyspozycji PKP PLK – dokładnie 66 mld zł.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum