Wysłany: 28-07-2010, 12:36 Dwa kolejne szynobusy dla woj. zachodniopomorskiego
Dwa kolejne szynobusy dla woj. zachodniopomorskiego
Pod koniec czerwca br. oddane zostały do użytku dwa nowoczesne szynobusy - pierwsze z dziesięciu zakupionych przez Województwo Zachodniopomorskie. Jednak to nie koniec rozbudowy taboru – z inicjatywy Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego zostaną zakupione kolejne dwa pojazdy.
W połowie bieżącego roku Województwo otrzymało informację, iż otrzyma środki pochodzące z rezerwy celowej budżetu państwa na rok 2010 w kwocie 7 293 750 złotych. Jednocześnie z Ministerstwa Infrastruktury dotarła informacja o planowanym przekazaniu Zachodniopomorskiemu w bieżącym roku kalendarzowym kwoty 18 750 000 złotych z Funduszu Kolejowego – kwota ta może być wykorzystana do roku 2016. W związku z powyższym, a także dzięki zapisom o możliwości złożenia zamówienia uzupełniającego przy realizacji zakupu 10 sztuk autobusów szynowych, pojawiła się możliwość dokupienia dodatkowych dwóch pojazdów.
Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego postanowił skorzystać z tej wyjątkowej szansy – wczorajsza decyzja Radnych Województwa pozwoli Zarządowi na zakup dwóch kolejnych szynobusów, które będą kosztować łącznie 24 486 000 złotych netto (czyli 12 243 000 złotych netto za pojazd).
źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Z dziesięciu do dwunastu zwiększy się docelowo flota nowych, spalinowych szynobusów kursujących po zachodniopomorskich torach.
Większe zakupy to efekt przekazania województwu dodatkowych pieniędzy z budżetu państwa. 7,2 mln zł pochodzi z rezerwy budżetowej, a 18,7 mln zł z Funduszu Kolejowego. Zastrzyk gotówki to część zobowiązań skarbu państwa wobec województw za przejęcie od PKP spółki Przewozy Regionalne zajmującej się komunikacją kolejową w regionach.
Przetarg na dwa szynobusy nie będzie konieczny. W rozstrzygniętym w styczniu przetargu na dostawę 10 takich pociągów znalazła się klauzula umożliwiająca powiększenie zamówienia o dwie sztuki. Wykonawcą wszystkich będzie bydgoska Pesa. Dwa pojazdy są już eksploatowane. Kursują na niezelektryfikowanych trasach ze Szczecina do Kołobrzegu oraz ze Szczecina do Szczecinka. Koszt jednego to około 15 mln zł.
Eksploatacja szynobusów jest znacznie tańsza od tradycyjnych pociągów (lokomotywa plus wagony). Urząd Marszałkowski, który finansuje regionalną kolej, uważa, że rozbudowa floty tanich pociągów oznacza, że "bardzo realna" staje się możliwość reaktywacji nieczynnych linii. Na liście jest trasa Szczecin-Trzebież, Pyrzyce-Stargard i Świnoujście-Kołobrzeg (przez Wysoką Kamieńską i Worowo).
Zwłaszcza to ostatnie połączenie w sezonie turystycznym powinno się cieszyć zainteresowaniem. Szkoda że przy okazji nie pomyślano,na co już wcześniej 20 lat temu liczyłem, o przedłużeniu linii z Kamienia do Dziwnowka/Pobierowa. Przy ruchu na szosach tamże, nawet poza sezonem, miałoby to uzasadnienie. Poza tym że byłby to typowy pociąg plażowy dla szczecinian, mogłyby w ten rejon Pomorza docierać pociągi dalekobiezne w sezonie. Dobra opcja dla połączenia Sw-Kol: odbudowa odcinka Kamień-Trzeciatów. No tylko komu by się chciało o tym myśleć.....
Gdyby władze Połczyna Zdroju były aktywniejsze w tym temacie i naciskałyby na marszałka - być może połączenie za jakiś czas by powróciło. A że siedzą cicho, to z jakiej racji marszałek miałby im robić prezent na wybory? Niech na to zapracują...
Tymczasem tematem zaczęły się interesować władze Pyrzyc, w związku z czym niewykluczone, że w nowym RJ zaczną tam docierać pociągi regionalne ze Stargardu, aczkolwiek wątpię, by nastąpiło to już w grudniu br.
Zakup nowego taboru przez województwo mógłby byc dla wielu samorządów argumentem do działania na rzecz przywrócenia ruchu, niestety jak dotąd swej szansy nie próbuje wykorzystać np. Połczyn Zdrój, Mirosławiec i inni.
W piątek do ruchu weszły SA136-003 i 004.
Czwórka już zaliczyła (w sobotę) kolizję z sarną i ma z lekka uszkodzoną osłonę zgarniacza. Wystąpiliśmy do Pesy o przekonstruowanie tego ustrojstwa, bo to są jaja, żeby taki element się łamał po zderzeniu ze zwierzakiem, któremu nota bene bardzo współczuję bliskiego spotkania.
Z Kołobrzegu wszystkie oprócz pierwszego i ostatniego, podobnie w drugą stronę.
Virakocha -Usunięty- Gość
Wysłany: 03-08-2010, 13:21
Zachodniopomorskie odbiera kolejne "Smerfy".
30 lipca województwo zachodniopomorskie odebrało od spółki Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz kolejne dwa spalinowe zespoły trakcyjne typu 219M serii SA136. Pojazdy rozpoczęły już od tego dnia obsługę regionalnych połączeń pasażerskich na trasie Kołobrzeg – Szczecin-Szczecinek.
Charakterystyczne dla województwa barwy pojazdów spowodowały, że mieszkańcy regionu zaczęli nazywać je "Smerfami". Odbiór kolejnych trzech pojazdów planowany jest w sierpniu i wrześniu.
(źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, 3 sierpnia 2010)
Tymczasem tematem zaczęły się interesować władze Pyrzyc, w związku z czym niewykluczone, że w nowym RJ zaczną tam docierać pociągi regionalne ze Stargardu, aczkolwiek wątpię, by nastąpiło to już w grudniu br.
(...)
Mógłbyś podać skąd zaczerpnąłeś wiedzę o zainteresowaniu władz Pyrzyc tą sprawą? Mam dostęp do prasy lokalnej, ale niczego na temat tam nie znalazłem.
Dziś tj 14 marca na dworcu w Szczecinie odbyło się oficjalne przekazanie do eksploatacji ostatniego spalinowego zespołu trakcyjnego typu SA136 o numerze 012.
W przekazaniu szynobusu uczestniczyli m.in: wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego, prezes zarządu - firmy PESA z Bydgoszczy, dyrektor ZPR, samorządowcy, władze miast i powiatów Kalisz Pom, Mirosławiec oraz m.in Starosta powiatu Wałeckiego.
Po uroczystości przekazania na peronie drugim dworca Głównego w Szczecinie smerfetka wraz z zaproszonymi gośćmi i dziennikarzami wyruszyła w swój pierwszy oficjalny kurs na trasie Szczecin Główny - Kalisz Pomorski - Szczecin Główny.
Podczas jazdy uczestnicy obejrzeli prezentacje dotyczącą turystyki w naszym województwie, skorzystali z poczęstunku przygotowanego przez organizatora oraz zapoznali się z m.in. z parametrami technicznymi nowego SA 136.
Przejazd pociągu specjalnego odbył się bezpośrednio do Kalisza Pom, bez zatrzymywania się na stacjach pośrednich.
Gdyby ktoś chciał obejrzeć zdjęcia to zapraszam na forum wieżowców do działu zachpom- tabor kolejowy lub na www.dawna.pila.pl do dzialu linii pila-ulikowo.
Po raz ostatni usuwam Twoje zdjęcia ze względu na ich rozmiar! Już w innym wątku prosiłem Cię, abyś coś z tym zrobił, bo dzięki Tobie forum się rozjeżdża i staje się nieczytelne.
@mk1992.
Wysłany: 18-08-2011, 15:58 Zachodniopomorskie kupi 7 ezetów z POIiŚ
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 12 sierpnia br. przedstawiło zaktualizowaną listę projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko na lata 2007-2013. Na liście znalazł się projekt pn. "Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez województwa: lubuskie, łódzkie, wielkopolskie i zachodniopomorskie" o wartości 541,2 mln zł. Przewiduje on zakup 22 sztuk pojazdów elektrycznych, w tym dla Województwa Zachodniopomorskiego 7 sztuk o wartości ok. 170 mln zł brutto. Dofinansowanie dla całego projektu ma wynieść 220 mln zł, co stanowi 50% kosztów netto.
Na liście POIiŚ oprócz "naszego" projektu znajduje się podobny, realizowany przez województwa: śląskie, małopolskie, świętokrzyskie i podkarpackie. Ta grupa województw łącznie zakupi 19 sztuk pojazdów za 342 mln zł.
Zakup kolejnych pojazdów jest częścią konsekwentnie realizowanego od kilku lat planu modernizacji i zakupu taboru kolejowego użytkowanego na terenie województwa zachodniopomorskiego, który został wysoko oceniony przez branżę kolejową. Przypomnijmy, że w latach 2010-2011 za blisko 180 mln zł zakupiono 12 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych (szynobusów) typu SA136 - finansowanych ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego (10 szt.), oraz Funduszu Kolejowego i Rezerwy Celowej Skarbu Państwa (2 szt.). Uznanie środowiskowe znalazło wyraz w przyznanym Województwu Zachodniopomorskiemu tytule "Lider Transportu Szynowego 2011" w kategorii samorząd. Kapituła konkursu za wzorcowy uznała zakup przez województwo tak dużej, nowoczesnej i jednolitej floty pojazdów. Podkreślono, że ujednolicenie taboru będzie skutkowało usprawnieniem ich eksploatacji i znacznym obniżeniem kosztów utrzymania. Doceniono też to, że ze względu na rozległość województwa i znaczne długości tras pokonywanych przez podróżnych, zadbano o zachowanie wysokiego komfortu podróży (komfortowe fotele, klimatyzacja, udogodnienia dla niepełnosprawnych oraz osób z małymi dziećmi, system informacji audiowizualnej itp.) oraz o zachowanie najwyższych norm w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego.
Podobne kryteria będą stosowane przy realizacji projektu zakupu współfinansowanego ze środków POIiŚ. Zakłada się, że czas realizacji projektu to będą lata 2011 - 2015, a nowy tabor zostanie skierowany na linie: Świnoujście - Poznań, Szczecin - Poznań, Szczecin - Słupsk oraz Kołobrzeg - Poznań.
Realizacja projektu w ramach "zachodniej grupy zakupowej" dzięki zwiększeniu skali pozwoli obniżyć koszty zakupu taboru. Ważny jest również interes pasażerów - projekt ten, w przeciwieństwie do przygotowywanego wcześniej przez Przewozy Regionalne Sp. z o.o., pozwoli uniknąć ogromnego wzrostu cen usług realizowanych nowym taborem, który był konsekwencją założenia przez spółkę wysokich kosztów pozyskania środków finansowych na pokrycie udziału własnego oraz amortyzacji w ciągu 10 lat - tj. trzykrotnie wyższego tempa amortyzacji niż wynika z wynoszącego 30 lat czasu eksploatacji nowego taboru.
Nasze województwo aktywnie działa na rzecz poprawy stanu infrastruktury użytkowanej do realizacji przewozów regionalnych. Służyło temu również wpisanie do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 projektów modernizacji linii kolejowych nr 402 i 403. Z danych PKP PLK wynika, że stanowią one ok. 20% długości linii objętych w Polsce modernizacją w ramach RPO. Działania te pozwolą m.in. na przywrócenie zlikwidowanego w 2001 r. połączenia kolejowego pomiędzy Wałczem a stolicą województwa, stwarzając tym samym możliwość uruchomienia bezpośredniego połączenia Szczecin - Piła. Dla poprawy dostępności komunikacyjnej województwa istotnym elementem będzie budowa łącznicy kolejowej do Portu Lotniczego w Goleniowie. Jej budowę zaplanowano w związku z modernizacją linii kolejowej nr 402. Planowany okres zakończenia inwestycji przypada na rok 2013. A jeszcze kilka lat temu połączenia realizowane na trasach niezelektryfikowanych, w tym na linii 402, zagrożone były likwidacją.
Podsumowując:
- Zachodniopomorskie - 7 EZT
- Wielkopolskie - 8 EZT
- Lubuskie i Łódzkie - 7 EZT (nie wiem w jakiej proporcji)
- Dolnośląskie, które się wycofało miało kupić 7 EZT
No i spodziewamy się składów full-wypas z najnowszą normą zderzeniową, czyli Elfa, Newaga, a może nawet Stadlera, bo cena za sztukę to ponad 24,5 mln. Ze względu na bliskość serwisu rosądny wybór to PESA, ale zapewne Newag bez walki nie odda pola.
Grupa południowa to 19 składów w wersji uboższej, bo tylko po 18 mln za sztukę, a więc Acatus II, Newag.
Tu aż prosi się Newag, ale co dziwne, tam, gdzie mu blisko, nic nie sprzedał.
W tej grupie podział jest mniej więcej taki:
- Śląskie 5 EZT
- Świętokrzyskie - 4 EZT
- Małopolskie i Podkarpackie - 10 EZT ( po 5 szt?)
Stadler przy obecnym kursie CHF raczej odpada, i coś mi się nie wydaje by w ciągu roku CHF był niżej niż 3,5. Przypomnę, że jak kupowano Flirty na Śląsku to frank był między 2.10 a 2,50zł. Tak więc mimo to, że Flirt to chyba najfajniejszy EZT to o nim możemy sobie pomarzyć.
Szkoda, że na Śląsku taka mała kwota jednostkowa. Fajnie jakby pojawiły się Elfy - ujednolicenie z posiadanym taborem (9xELF) KS. Wtedy byłoby 14 elfów i to zaczynałoby mieć jakikolwiek sens.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum