Wczoraj podawaliśmy za „Gazetą Wyborczą”, że harmonogram przejmowania przez Koleje Śląskie od Przewozów Regionalnych kolejnych linii legł w gruzach. Marszałek Matusiewicz tłumaczy to dobrą wolą i ugodową postawą wobec związkowców. Zdaniem kolejarzy powód jest jednak tylko jeden - brak odpowiedniej ilości taboru.
1 października Koleje Śląskie mają przejąć w całości od PR Katowice obsługę linii Gliwice – Katowice – Zawiercie – Częstochowa. Wraz z wejściem w grudniu nowego rozkładu jazdy spółka miała przejąć trasę z Bytomia do Gliwic i linię Szybkiej Kolei Regionalnej (Tychy Miasto – Katowice – Sosnowiec Główny). Plan spalił jednak na panewce. Wiadomo już, że w tym roku realne jest przejęcie jedynie pierwszej z wymienionych tras.
Dlaczego Koleje Śląskie nagle odpuściły? - Obiecałem to niedawno związkom zawodowym w imię "spokoju społecznego", a poza tym nie mamy dość taboru, by w najbliższym czasie przejąć większą liczbę tras – wyjaśnia na łamach „Dziennika Zachodniego” Matusiewicz.
Problem pojawia się również w przypadku ewentualnej dzierżawy taboru od Przewozów Regionalnych. - Kto mi zaręczy, że druga strona nagle nie zerwie umowy? - pyta Matusiewicz i zapowiada, że w przyszłym roku prawdopodobnie dokupi swej spółce jakieś nowe pociągi.
Mimo ograniczenia planów przejmowania linii od PR, marszałek nie przestaje wierzyć w sukces tworzonego już od ponad roku samorządowego przewoźnika. - Skoro takie lokalne spółki dobrze sobie radzą na Mazowszu, Dolnym Śląsku, czy w Wielkopolsce, to dlaczego u nas miałoby być inaczej - przekonuje Matusiewicz.
Na Śląsku problemem jest częsta dewastacja składów.
Ciekawe czy Pan Marszałek wziął to też pod uwagę.
Choć na samej trasie do Częstochowy jak jechałem to oprócz palaczy w tylnej służbówce 3 lata temu nie widziałem nic podejrzanego, to są jeszcze bocznice, inne linie. Tu nic na ten temat nie ma. Bo potem zaczną wprowadzać KKA i gnieść ludzi w busikach bo "tabor zniszczyli wandale".
R-16, na kartce papieru wszystko można wykazać. Potem życie brutalnie to weryfikuje.
KD też miały tabor na styk. Czym to się skończyło? Notorycznym odwoływaniem pociągów, często bez zapewnienia KKZ.
Tabor, szczególnie zimą, jest bardzo awaryjny. Do tego dochodzą obowiązkowe przeglądy techniczne, które wyłączają tabor z eksploatacji nawet na kilka dni. Kolejowi laicy, którzy zabierają się za tworzenie samorządowych spółeczek, nie biorą tego pod uwagę. Potem zamiast nowej jakości na torach, mamy cyrk na szynach i wkurzonych pasażerów, którzy po takich przygodach na dobre rezygnują z usług kolei.
Mimo iż na Dolnym Śląsku od paru lat operują dwaj przewoźnicy regionalni (PR i KD), to właśnie tutaj nastąpił największy w kraju spadek liczby przewiezionych pasażerów:
http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=11573
Wniosek z tego jest taki, że tworzenie kolejnych spółeczek odnosi skutek odwrotny do zamierzonego. Pasażerów zamiast przybywać to drastycznie ubywa, przy skokowym wzroście nakładów finansowych na kolej regionalną.
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Linia Gliwice- Częstochowa to nie tylko tak relacja. Należy również zapewnić godzinny takt w relacji Zawiercie Gliwice, tak by na tym odcinku pociągi jeździły co 30 minut. Wtedy zaczyna być problem, nieprawdaż R-16? Czas podróży to wtedy 1h35m, więc potrzeba kolejne 4lub 5 EZT!!!
Dodatkowo dochodzi zapewnienie pociągów co 15 minut w szczycie w relacji Katowice-Gliwice. Do tego potrzeba kolejne 2 EZT. Tak więc, bajki o KS na tej linii w obecnej sytuacji możemy sobie pisać jeszcze długo.
Oczywiście wszystko przy założeniu, że zawsze jedzie 1 EZT, a co z kursami na których powinno sie puszcząć 2 składy naraz??
Koleje Śląskie jeszcze nie wystartowały, a już grafficiarze chcą zabazgrać nowe pociągi Elfy. Podobno nawet wyznaczyli nagrodę 10 tys. euro dla pierwszego wandala, który pomaluje sprejem Elfa. SOK wzmocnił posterunki w Łazach, gdzie Elfy obecnie stacjonują.
Czytajcie więcej w Dzienniku Zachodnim
Prezes PR Małgorzata Kuczewska - Łaska poinformowała, że nie wydzierżawi Kolejom Śląskim 10 obiecanych pociągów.
Jak podkreśliła wczoraj był to jeden z warunków porozumienia ze związkami zawodowymi, które opowiadają się przeciwko tworzeniu samorządowej spółki. Według nich marszałek województwa śląskiego działa na szkodę Przewozów Regionalnych, których jest współwłaścicielem.
Śląski przewoźnik zapewnia, że ma plan B, który zakłada wydzierżawienie brakujących pociągów od innego przewoźnika.
- Trwają zaawansowane rozmowy w tej sprawie - powiedział Adam Warzecha, rzecznik prasowy Kolei Śląskich. Nie chciał zdradzić więcej szczegółów. Można przypuszczać, że władze spółki obawiają się związkowców, którzy mogliby zablokować to porozumienie.
Koleje Śląskie mają pojawić się na torach 1 października. Do tego czasu przewoźnik będzie posiadał 12 własnych pociągów, w tym dziewięć elfów i trzy flirty. Ta ilość jednak nie wystarczy do obsługi połączenia między Gliwicami a Częstochową, które przejmie spółka od Przewozów Regionalnych. Obecnie na tej trasie jeździ ponad 20 składów PR.
Wojewódzki przewoźnik chce dodatkowo kupić pięć zmodernizowanych pociągów EN57. Przetarg został rozpisany w lipcu, ale nie wyłoniono jeszcze wykonawcy. Zgodnie z warunkami przetargu pierwszy z EZT-ów powinien zostać dostarczony w ciągu 90 dni od daty podpisania umowy, czyli najwcześniej pod koniec listopada.
źródło: KOW
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
KŚ nie mają taboru, co więcej na ten moment nie mają pomysłu skąd brakujący tabor pozyskać. Od 1 października KŚ nie są w stanie przejąć wszystkich połączeń na linii Gliwice - Częstochowa, więc albo czekają cięcia na tej trasie albo KŚ będzie usiłowało wyjść z problemu z twarzą i przejmie tylko połączenia Gliwice - Częstowchowa pozostawiając PR-om połączenia z Gliwic do Zawiercia. Tak czy inaczej będzie się działo..
_________________ Tiry na tory - tirówki na perony.
Dziennikarka śląskiego wydania "Gazety Wyborczej" analizuje przygotowania do startu Kolei Śląskich, i nie zostawia suchej nitki na samorządowym przewoźniku. "W październiku też będzie wspaniale: elfy ruszą na trasy, a pojadą nimi krasnoludki..." - pisze.
Jak opisuje dziennikarka "GW", prezes Kolei Śląskich o tym, że PR nie wydzierżawią mu taboru dowiedział się z mediów. Po czym, jak gdyby nigdy nic, zaczął zapewniać, że prowadzi też rozmowy z innymi przewoźnikami. Ale nie zdradzi z jakimi, bo "związkowcy by się dowiedzieli". Zatem prezes nie miał pojęcia, że z dzierżawy będą nici, ale już negocjował inną. Jest więc równie przewidujący jak marszałek. I to jest wspaniałe. A w październiku też będzie wspaniale: elfy ruszą na trasy, a pojadą nimi krasnoludki... - czytamy w "Gazecie Wyborczej".
Proponuje aby Koleje Śląskie zamiast chować się po krzakach wyjechały na linie z których wycofują się Przewozy Regionalne a co do których potencjał taborowy jest wystarczający, tutaj jest pole do popisu a mianowicie start od zera, akcje promocyjno-reklamowe na rzecz rozwoju linii, przyciągnięcia klientów i zdobycia uznania w oczach pasażerów, jeśli to się uda to znaczy ze są coś warci i później powinno być już tylko lepiej.
Czyli tak naprawdę dupa brzydko mówiąc. Do 1 października nic nie wymyślą, nie ma najmniejszych szans. Mogą się z PR umówić, że przejmą niektóre połączenia w relacji Czw-Gliwice - np. bez relacji pochodnych. No ewentualnie chyba dałoby radę przejąć Sosnowiec-Tychy + jeszcze coś, np Katowice -Wisła. Jednym słowem spieprzyli państwo z KS na całej linii.
Może to już było, ale zapytam. Widziałem dzisiaj w Warszawie z daleka jednostkę EN57 najprawdopodobniej w barwach województwa śląskiego. Jaka to mogła być za jednostka?
Widziałem dzisiaj w Warszawie z daleka jednostkę EN57 najprawdopodobniej w barwach województwa śląskiego
To była jednostka wyremontowana ze środków UE i UM Katowice i według umowy przez najbliższe 5 lat ma jeździć dla PR Katowice i przypisany jest do trasy Katowice - Zwardoń.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum