KD czy KM nie uruchamiają pociągów osobowych tylko regionalne pociągi pasażerskie, bez ściśle określonej kategorii.
Na ogół pociągi KM są zapowiadane na stacjach jako "pociąg osobowy spółki Koleje Mazowieckie". Również TP-KM wyraźnie mówi o pociągach osobowych:
1. Taryfa ma zastosowanie do przewozów krajowych:
1) osób,
2) rzeczy i zwierząt zabieranych przez podróżnych,
w pociągach osobowych, uruchamianych przez „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o.,
zwana dalej „KM”, oznaczonych napisem „Koleje Mazowieckie”, a w rozkładzie jazdy –
skrótem „M”, zwanych dalej „pociągiem KM”.
Ja nie mam nic przeciwko określeniu REGIO, bo rozumiem że to nazwa handlowa, ale uważam że utarte określenie "osobowy" na poc. zatrzymujący się na wszystkich stacjach również jest OK. Moim zdaniem powinny być zapowiedzi "pociąg osobowy REGIO" (bez nazwy spółki - po co to komu, a jak nie ma nazwy handlowej to zapowiadać tak jak w KM).
Nie ma co cudować. Na obecną chwilę mówienie samo "pociąg pospieszny" nie wiele znaczy. Takie obecnie są realia na kolei i albo trzymamy się oznaczeń przewoźnika, albo wymyślamy własne
karol22 napisał/a:
A ja się przyłączam, tyle, że na wszystko będę mówił po dawnemu, nawet na IR, RE itd.
Normy unijne są takie żeby osobowe nazywały się REGIO, nasi mieli jeszcze chyba z 5 lat czasu no ale u nas trzeba wszystkie prikazy unijne wprowadzać niemalże trybem dekretowym...
Szkoda, ale wcale tak nie jest. Gdyby tak było, może mielibyśmy już wszystkie pociągi z zamkniętym systemem WC?
Znaczy tak: zmiana osobowy na regio sensu nie miała, ale już likwidacja pospiesznego miała sens (bo jest i IR i TLK). Ekspresy i Ekspresy IC to też kłopotliwy wynalazek.
Powiedzcie mi tylko, czy pociągi RegioPlus zapowiadają jako regioplus czy przyspieszone?
We Włoszczowie Płn. zapowiadacze (z PLKi?) mówią tak jak chciałby karol22, tj. że pospieszny i że spółka Przewozy Regionalne. A że interREGIO już nie. Moim zdaniem to złe rozwiązanie.
Stoje sobie na Szczecin Główny czekam na TLK jadący do Krakowa przez Poznań, tymczasem podjeżdża wagonowy IR jadący nie wiem gdzie ale też przez Poznań. Podchodzi jakiś skołowany gość i pyta, przepraszam czy ten pociąg to pośpiech do Poznania ?? No niby pośpiech ale co czy ten o który mu chodziło, mówię mu to InterRegio, gość eee hmm Inter..re.. ? poszedł, wsiadł. Nie wiadomo czy miał bilet na to czy na TLK. Ludzie się gubią zarówno w starych jak i nowych nazwach. Powinno być na bilecie wielkie kolorowe logo np TLK, InterRegio, i takie samo naklejone na każdych drzwiach, żeby się nie mylili. Owszem wagon ma oznaczenie na środku ale kto o tym wie, dla ludzi to jakieś kody i literki, PKP też im nic nie rozjaśnia w głowie, bo PR to przecierz według nich też PKP a przynajmniej jak nażekają że tłok to na PKP choć jadą IR-em.
Zgadzam się z opinią, aby trzymać się jednak nowych oznaczeń. Jest TLK, Regio i jakoś już to w głowach ludzi się utarło. Wprowadzenie dawnych określeń: osobowy, pośpieszny, etc. zwiększyłoby tylko zamieszanie zwykłych podróżnych. Oczywiście większość MK jest w temacie obeznana i odnajdzie się bez trudu, ale należy pamiętać, że z kolei korzystają także ludzie, którzy chcą dojechać z punktu A do punktu B. A dla sporej części ludzi istnieje nadal jeden podział: EZT - osobowy, wagon - pośpieszny.
_________________ 2010: 27 560 km
2011: 29 580 km
2012: 28 310 km
Podchodzi jakiś skołowany gość i pyta, przepraszam czy ten pociąg to pośpiech do Poznania ?? No niby pośpiech
W takich sytuacjach uśmiecham się i proszę o okazanie biletu
snajper napisał/a:
Powinno być na bilecie wielkie kolorowe logo np TLK, InterRegio, i takie samo naklejone na każdych drzwiach
Taa, a póki co w TLKach jeżdżą wagony z wielkim napisem INTERCITY, co ludzi nieźle kołuje. Już nieraz obserwowałem konsternację tym spowodowaną i wyjaśniałem laikom zawiłości zjawiska... ;-)
Mariusz W. -Usunięty- Gość
Wysłany: 03-09-2011, 21:06
Całkowicie poprawne jest używanie nazw starych kategorii, gdyż kategorie pociągów nie uległy zmianie. Można to zauważyć na pierwszych stronach zeszytów służbowych rozkładów jazdy.
interREGIO, REGIOekspres (z wyjątkiem Drezna), musicREGIO, viaREGIO, TLK to pospieszne. Express Regionalny (KM) i Arriva Express chyba też są pospiesznymi.
Są jeszcze międzynarodowoe pospieszne (skrót „M”).
REGIO, Słoneczny, BaliceExpress i chyba Sprinter (SKM-T) to osobowe.
EIC to pociągi InterCity.
REGIOekspresy do Drezna są jako regionalne międzynarodowe – pociągi uruchamiane na autobusach szynowych nie mają rozróżnienia na osobowe/pospieszne. Jednak analogicznie jak pozostałe Re, Drezno należałoby zaliczyć do kategorii pospiesznych.
Zmieniły się jedynie, hm… marki?
Pomysł na uporządkowanie nazw pociągów PR jako REGIO, interREGIO i REGIOekspres to nie wymagania unijne. To autorski pomysł Mateusza Żmudy, obecnego dyrektora ZPR Poznań.
Burdel w kategoriach mamy i to nie mały. Należałoby to odgórnie uregulować. Osobiście jestem za starymi nazwami i dalej ich używam, jeżeli ich użycie nie powoduje zamieszania. Jeszcze nikt w kasie mi nie powiedział, że „nie ma osobowych, są REGIO”. Tradycji nie powinno się zmieniać, a te nazwy były używane chyba od odzyskania niepodległości. Stąd też błędnie nazwa osobowy może być utożsamiana z pasażerskim, gdyż są to nazwy stare.
Jeszcze nikt w kasie mi nie powiedział, że „nie ma osobowych, są REGIO”.
Heh, mi kasjerka z Warszawy Centralnej oznajmiła parę miesięcy temu, że nie ma żadnych REGIO, że to wyłącznie mój wymysł, a są właśnie osobowe (kupowałem bilet na jakiś odleglejszy odcinek, oczywiście REGIO)... Dostałem bilet z literką R i już się nie spierałem. Bo po co.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum