Dziewiętnaście nowych pociągów za 342 mln zł kupi samorząd świętokrzyskiego dla czterech województw południowej Polski. Pierwsze z nich powinny wozić pasażerów w 2013 roku.
- W ciągu najbliższych kilku dni spodziewany się podpisać preumowę na dofinansowanie zakupów ze środków unijnych. Projekt dokumentu jest już w Centrum Unijnych Projektów Transportowych - informuje Jan Maćkowiak, członek zarządu województwa świętokrzyskiego.
Zakłada on kupno 19 składów na potrzeby tzw. Grupy Zakupowej Południe. Tworzą ją cztery współpracujące ze sobą województwa: Świętokrzyskie, Małopolskie, Śląskie i Podkarpackie. Trzy pierwsze kupią po sześć składów, Podkarpacie - jeden.
Co ciekawe liderem grupy jest właśnie województwo świętokrzyskie. - Program jest nowatorski. Każdy z partnerów jest porównywalnie zaangażowany, ale to my mamy stosunkowo świeże doświadczenia z przygotowaniem zakupu ostatnio dostarczonych "Elfów". Dlatego zadeklarowaliśmy, że możemy się tym zająć. Małopolska odpowiada z kolei za przygotowanie ważnego dokumentu, jakim jest studium wykonalności - tłumaczy Maćkowiak.
Pieniądze na kupno nowych pociągów pochodzić będą z unijnego programu "Infrastruktura i środowisko". Pierwotnie to spółka Przewozy Regionalne miała kupić aż 60 nowych pociągów. Do tego jednak nie doszło. - Powodów było kilka. Jako beneficjent programu Przewozy Regionalne musiałyby mieć podpisaną 10-letnią umowę na realizację usług przewozowych. Tymczasem zgodnie z obecnymi przepisami samorządy nie mogą podpisywać umowy na dłużej niż 3 lata. Sama przyszłość Przewozów Regionalnych też może być różna, a wydaje się, że samorządy będą w stanie racjonalnie wykorzystać nowe składy - mówi Maćkowiak.
Przetarg na dostawę nowych składów ogłoszony zostanie najpóźniej na wiosnę. Każdy z nich powinien być trzy wagony, czyli o jeden więcej niż dostarczone ostatnio "Elfy". Mają one jeździć na trasach z Kielc do Krakowa, Częstochowy i Katowic oraz z Krakowa do Rzeszowa i Katowic.
- Trudno przewidzieć jaka oferta okażę się najkorzystniejsza, ale chcemy, żeby były to pojazdy z najwyższej półki. Zakup aż 19 pociągów powinien wpłynąć na wynegocjowanie korzystnej ceny. Liczę, że pierwsi pasażerowie pojadą tymi pociągami w 2013 roku - zapowiada Mariusz Brzeziński ze świętokrzyskiego urzędu marszałkowskiego.
Jednak trochę szkoda, że nie czteroczłony.
Byłaby jakaś wspólna platforma ze śląskimi Elfami i małopolskimi Acatusami.
A tak te będą miały mniejszą pojemność i nie będzie można swobodnie układać obiegów obejmujących więcej niż 1 województwo.
A był taki przypadek, pomijając EN57?
Możliwość zawsze jest, ale praktycznie nikt się na coś takiego nie decyduje.
Acatus ED59 miał nawet wyprodukowany czwarty człon, a łódzkie nie zdecydowało się na jego zakup.
Dlatego sceptycznie na to patrzę, a dodatkowo w miarę produkcji Elfy mogą się zmieniać i wtedy koszt rozbudowy może być już nieatrakcyjny.
Pułtuś -Usunięty- Gość
Wysłany: 19-10-2011, 17:31
Zamowienie nowoczesnych skladow, ale z 3 , a nie 4 członami byloby wielka porazka. Po co nowiutkie pociagi, skoro nie beda sie do nich miescili ludzie ?
Tłumaczone jest to dostosowaniem pojemności taboru do zapotrzebowania. Na niektórych trasach ok, ale gdzie z Krakowa odj. 14;57 czy 19.XX do Kielc frekwencja jest 90-100% w EN57 to ja ich nie widzę.
Od kilku dni prawdziwa zima gości w Polsce, także w województwie świętokrzyskim. Zakład Przewozów Regionalnych w Kielcach nie odnotował utrudnień w związku z trudnymi warunkami pogodowymi.
- Nie mieliśmy żadnych przypadków opóźnień naszych pociągów spowodowanych warunkami atmosferycznymi. Wszystkie kursowały i kursują zgodnie ze zmienionym w grudniu rozkładem jazdy – informuje Wiesława Szabat, naczelnik działu marketingu i sprzedaży w Zakładzie Przewozów Regionalnych w Kielcach.
Dodaje ona, że jedynie kilka dni temu poranny pociąg z Krakowa do Kielc zanotował opóźnienie. Spowodowane ono było utrudnieniem w ruchu na odcinku między Miechowem a Słomnikami (ruch odbywał się jedynie po jednym torze). Jego przyczyną było tragiczne wydarzenie na stacji w Szczepanowicach, gdzie pociąg Intercity relacji Kraków – Warszawa potrącił 70-letnią kobietę, która zginęła na miejscu.
- Pracownicy naszej spółki do tegorocznej zimy bardzo starannie się przygotowali. Poza tym nie zawodzi sprzęt, przede wszystkim najmłodszy tabor w postaci ELF-ów czyli niskopodłogowych zespołów trakcyjnych z bydgoskiej PESY – dodała naczelnik Szabat.
Na zamkniętej linii Aleksandrów Kujawski - Ciechocinek przeprowadzone zostały testy składu EN96-003 przeznaczonego dla województwa świętokrzyskiego.
Wiadomośćo testach na linii nr 245 dostaliśmy od użytkownika portalu. Przejazd próbny odbył się w czwartek 8 marca 2012 r.
Pierwszego "małego" ELF-a (EN96) Świętokrzyski Zakład Przewozów Regionalnych otrzymał 5 października 2011 r.
EN96 to dwuczłonowy elektryczny zespól trakcyjny wyprodukowany przez byudgoską PESĘ. Każdy pojazd ma 107 miejsc siedzących i 123 stojące. Są także wydzielone miejsca dla osób niepełnosprawnych oraz specjalne mocowania dla rowerów.
Zakup nowych pociągów za 45,8 mln zł był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007-2013.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum