Wysłany: 31-10-2011, 18:17 107 dworców w modernizacji
Szczęśliwa liczba 107
Nabrałem wiary w powodzenie tego projektu po niedzielnych odwiedzinach na budowie dworca w Poznaniu. Robi się! Widać efekty! I choć to dopiero pierwsze elementy konstrukcyjne, choć dojrzeć można zaledwie zarys budynku, jest nadzieja… O inne modernizacje obawiam się mniej.
Po dziesięciu miesiącach 2011 roku warto pokusić się o pierwsze podsumowania. Co się udaje, co idzie gorzej? Przede wszystkim widać wielką mobilizację, a dotyczy to nie tylko dworców szykowanych na Euro 2012. Niewątpliwie jedną z największych budów w Polsce jest teraz modernizacja Dworca Głównego we Wrocławiu, na której przez 24 godziny na dobę pracuje kilkuset robotników budowlanych. Ten dworzec to wielkie wyzwanie i wielka niewiadoma zarazem, zwłaszcza w kontekście dziesiątek odkryć konserwatorskich i tysięcy problemów technicznych, które rodzi inwestycja w przestrzeni półtorawiekowego obiektu. Podobnie jest na budowie dworca w Katowicach, realizowanej w ścisłym centrum miasta, z wieloma komplikacjami, i nieco z innych powodów – w Poznaniu, gdzie spóźnieni jesteśmy dzięki opieszałości lokalnych urzędników.
Na drugim biegunie komplikacji wymieniłbym natomiast dworce takie jak Terespol czy Sławno; oba powinny być gotowe jeszcze w bieżącym roku. Zakończyły się modernizacje w Radomsku, Zgierzu, Pabianicach, Luboniu i na dworcu letnim w Poznaniu, finiszują ekipy budowlane w Iławie (fantastyczna robota!), Elblągu, Modlinie i Lesznie. Wielkie wrażenie robi dworzec w Ostrowie Wielkopolskim, którego część pasażerską oddaliśmy bez zbędnych fanfar we wrześniu, ale moje ulubione dworce – w Malborku i Przemyślu – ciągle są jeszcze dopieszczane. Ulubione, bo mają niebywały klimat, budzą respekt swoim architektonicznym rozmachem sprzed lat i dzięki pieczołowitości konserwatorskiej wyglądają oszałamiająco pięknie. Zwłaszcza Przemyśl, jak Luwr, będzie czarował turystów. Zakładamy się?
W grudniu oddamy do eksploatacji dworzec w Działdowie – jakże inny niż dworce zabytkowe! – powinniśmy zdążyć z Brzegiem, Wałbrzychem Miasto, Bochnią, Przeworskiem i Kołem, niedługo później podróżni będą mogli skorzystać z dworca Warszawa Stadion i obiektów w Radziwiłłowie oraz Kutnie. Doskonale prezentuje się bryła Dworca Wschodniego w Warszawie, teraz już w całości oszklona; wewnątrz trwają prace wykończeniowe, a my czekamy na schody ruchome, które powiozą podróżnych do podziemi – wcześniej nie eksploatowanych!
Do końca roku skończy się główna część przebudowy dworca Warszawa Centralna, co jednak nie oznacza zakończenia modernizacji. Przed nami montaż nowych schodów ruchomych, instalacja systemu informacji dynamicznej, modernizacja część gastronomicznej w antresoli wschodniej i decyzje finansowe dotyczące zachodniej galerii handlowej. Równolegle powinniśmy poprawić stan przejścia pomiędzy Centralną i Śródmieściem oraz dokończyć czyszczenie tego ostatniego.
Centralny wygląda coraz bardziej imponująco, wszyscy to mówią, choć ja mam niedosyt z powodu hali głównej – męczą mnie te szklane budki, nieudane architektonicznie i mało funkcjonalne. Ale całość dworca jest bardzo miła dla oka i nie daje żadnych powodów, by sądzić, że „kolejarze mają zamiar zburzyć Centralny”. Po moim trupie!
Na „unijnych” dworcach w Gdyni, Krakowie i Wrocławiu trochę powodów do radości, trochę – do obaw. Budowa w Gdyni znacząco przyśpieszyła, natomiast podziemny Kraków powstaje w bólach, bo to arcytrudna konstrukcja. W przygotowaniu są natomiast specyfikacje do studiów wykonalności dworców w Gliwicach, Bydgoszczy i Szczecina, które trafiły na rezerwową listę POIiŚ.
Przy okazji: zapowiadam niespodziankę modernizacyjną z najwyższej półki, a w zasadzie – kilka niespodzianek. Nie chcąc zapeszać, szczegółów nie podaję, bo tu złożyć się muszą wspólnie dobre intencje wszystkich: polityków, urzędników, menedżerów, działaczy samorządowych i… Unii Europejskiej. Byłby to przełom w inwestycjach dworcowych, choć potrzeba doń naprawdę wielkiej odwagi i zaangażowania. Na razie jednak: sza…!
Cieszy mnie ta aktywność, choć martwi, że tak mało jest ludzi do prowadzenia inwestycji i że ciągle tak mało pieniędzy… Policzyłem wszystkie rozpoczęte przedsięwzięcia, policzyłem te, które się kończą i te, które właśnie zaczynamy… wyszło 107 obiektów. W tym nowe: Piła, Czechowice-Dziedzice, Opole, Ełk, Legnica czy Jarosław. Dużo tego, bardzo dużo. Ale ciągle do stanu pełnego zadowolenia brakuje modernizacji 829 obiektów. Zrobi się! Tylko kiedy?
Legnica ? Nie zauważyłem żeby cokolwiek na tym dworcu ruszyło w sprawie modernizacji.. Dworzec w Wałbrzychu się remontuje w Jeleniej Górze również wyremontowali w Zgorzelcu , Bolesławcu też wraz z E30 we Wrocławiu wielki plac budowy a Legnica jest w samym środku tego wszystkiego i gdy się przez nią przejeżdża to obraz nędzy i rozpaczy. Ptasie odchody królują wszem i wobec wraz z wszelakim brudem... W środku pomalowano a na hali wymieniono blachy na dachu ale tylko połowę .. Druga połowa stoi zardzewiała i dziurawa a oprócz deszczu czy śniegu lecą z niej także ptasie... Wysiadając od strony Niemiec na dworcu w Zgorzelcu , Bolesławcu czy już nawet Wrocławiu i dalej Brzeg i Opole jest pięknie w porównaniu do Legnicy . Nie raz widzę jak wielu Niemców czy innych turystów idąc na EC WAWEL czy na dresia jest przerażonych tym co widzą . Tym bardziej że to perła . Oprócz Bytomia , czy Modernizowanego Głównego we Wrocławiu takich hali w Polsce nie ma .
Powinno być zamiast "ROBI SIĘ" - "PLANUJE SIĘ". Chociaż u nas w Zielonej Górze wreszcie się wzięli kilka tygodni temu za wnętrze hali. Teraz mamy tymczasowy ;P
_________________ 2010 - 4564 km
2011 - 8993 km
2012 - 5090 km
Przed budynkiem dworca Warszawa Stadion toczą sie prace ziemne przy budowie nowych parkingów i ciągów komunikacyjnych, a w samym budynku trwają ostatnie roboty wykończeniowe.
Ekipy budowlane kończą układanie posadzek, gotowe są schody prowadzące na piętro z częścią biurową dworca, a wkrótce zamontowane zostaną drzwi wejściowe do obiektu.
Robotnicy koncentrują się na zakończeniu prac nadających obiektowi ostateczny kształt i wygląd. Na wschodniej elewacji dworca, na próbę wywieszono neon informacyjny. Stwierdzono jednak iż potrzebne będą zarówno korekty kolorystyczne, jak i zmiana ulokowania napisu. Dobrze prezentuje się natomiast elewacja zewnętrzna dworca i bardzo efektowna ściana z luksferów.
Dworzec Warszawa Stadion będzie ukończony w styczniu 2012 roku, ale jego planowane oddanie do użytku zostanie najprawdopodobniej przesunięte w czasie. Powodem jest stan zaawansowania inwestycji prowadzonych równoległe na terenie miejskim (ciągi komunikacyjne i place parkingowe) oraz w obrębie samej stacji kolejowej, gdzie modernizowane są perony i przejścia w stronę przyszłej stacji metra.
Dworzec prawdopodobnie zostanie przekazany do eksploatacji w marcu 2012 r., razem z innymi obiektami w najbliższym otoczeniu.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum