Wysłany: 13-11-2011, 20:39 REGIOexpress na Dolnym Śląsku
REGIOexpress na Dolnym Śląsku – koncepcja czytelnika
- Nie ulega wątpliwości, że istnieje znaczne zapotrzebowanie na szybkie przemieszczanie się pomiędzy większymi miastami na Dolnym Śląsku a stolicą województwa – Wrocławiem, a takich połączeń ewidentnie brakuje - pisze nasz czytelnik, przedstawiając zarys koncepcyjny uruchomienia takich połączeń.
I. Potrzeby oraz możliwości i warunki funkcjonowania
Jedna z tras, gdzie możemy mówić o największym w rejonie potencjalnym popycie to trasa Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra. Niestety z uwagi na fatalny stan torów na tym odcinku uruchomienie pociągów REGIO EXPRESS dopóki czas przejazdu nie spadnie co najmniej do 2 godzin nie miałoby sensu i byłoby kpiną z pasażerów.
Wytypowałem jednak dwie trasy, na których już w tej chwili można uruchomić szybkie połączenia międzymiastowe, a których ewidentnie brakuje.
1. Wrocław – Legnica – Bolesławiec
Na tej trasie pomimo bardzo dobrych parametrów ruchu (na ukończeniu przebudowa na V max = 160 km/h dla pociągów osobowych) niemalże brak pociągów dalekobieżnych. PKP Intercity w ogóle tu nie dociera. Wielka szkoda, że odcinek z Wrocławia do Bolesławca trzeba pokonywać pociągiem osobowym zatrzymującym się na każdej stacji przez co znacznie wzrasta czas podróży. Przy dużej liczbie pociągów osobowych kursujących na tej trasie nic się nie stanie jeśli część z nich przyspieszymy zmieniając ich klasę na REGIO EXPRESS. Pasażerowie na tym na pewno zyskają.
2. Wrocław – Świdnica – Dzierżoniów
Na trasie do jednych z największych miast regionu (biorąc pod uwagę również okoliczne Pieszyce oraz Bielawę) brak jakiegokolwiek bezpośredniego połączenia.
To, że jest ono potrzebne jest powszechnie wiadome. Dyskutuje się jednakże o potrzebie remontu linii przez Sobótkę a także budowie łącznicy ze Świdnicy do Żarowa. Inwestycje te są jak najbardziej potrzebne, jednakże uruchomienie już teraz połączenia przez Jaworzynę Śląską jest jak najbardziej możliwe i będzie całkiem dobrym rozwiązaniem.
Warunkiem uruchomienia zaproponowanych połączeń jest oczywiście posiadanie przez przewoźnika odpowiedniego taboru, w odpowiedniej ilości: z napędem elektrycznym na trasie do Bolesławca oraz z napędem spalinowym na trasie do Dzierżoniowa.
Jeżeli nowe połączenia mają okazać się sukcesem powinien to być tabor nowoczesny. Kolejnym warunkiem sukcesu jest odpowiednia taryfa – bilety powinny kosztować tyle samo co na pociągi REGIO.
Połączenia powinny być regularne – nie rzadziej niż raz na 2 godziny, a w szczycie przewozowym jeszcze częściej. Dodatkowo na trasie do Bolesławca pociągi REGIO EXPRESS przeplatałyby się z pociągi REGIO zatrzymującymi się na każdej stacji, również kursującymi nie rzadziej niż raz na 2 godziny, a w szczycie przewozowym jeszcze częściej.
W celu zapewnienia konkurencyjnego czasu przejazdu należy zminimalizować liczbę postojów na stacjach.
II. Proponowane trasy
1. Wrocław – Legnica – Bolesławiec (- Zgorzelec)
Proponowane postoje na trasie:
* Wrocław Nowy Dwór
* Wrocław Leśnica
* Miękinia
* Środa Śląska
* Malczyce
* Legnica
* Chojnów
* Bolesławiec
* (Węgliniec)
* (Pieńsk)
Część składów mogłaby mieć relację skróconą do Legnicy. Natomiast uruchomienie pociągów w pełnej relacji do Zgorzelca lub Gorlitz byłoby zasadne po dokonaniu elektryfikacji odcinka Węgliniec – Zgorzelec.
Zasadność postojów na stacjach Miękinia, Środa Śląska oraz Malczyce powinna zostać zweryfikowana w terminie kilku miesięcy po uruchomieniu nowych połączeń poprzez zbadanie ilości pasażerów korzystających z tych pociągów na poszczególnych stacjach.
2. Wrocław – Świdnica – Dzierżoniów (- Bielawa Zachodnia)
Proponowane postoje na trasie:
* Kąty Wrocławskie
* Żarów
* Jaworzyna Śląska
* Świdnica Miasto
* Dzierżoniów
* (Bielawa)
* (Bielawa Zachodnia)
Wydłużenie relacji do Bielawy Zachodniej oczywiście byłoby możliwe po wykonaniu remontu tego krótkiego kilkukilometrowego odcinka. Wykonanie tego remontu pozwoliłoby na wygenerowanie dodatkowych potoków pasażerów zwiększając obłożenie pociągów. Należy również zwrócić uwagę na położenie Bielawy u stóp Gór Sowich, co dodatkowo generowałby ruch „turystyczny” na kierunku z i do Wrocławia.
Kolejną inwestycją, o której już była mowa w mediach to budowa łącznika torowego na kierunku Świdnica – Żarów, co wydatnie skróciłoby czas przejazdu i pozwoliło na rezygnację ze zmiany kierunku jazdy na stacji Jaworzyna Śląska.
Jednakże nawet bez w/w wymienionych inwestycji uruchomienie składu na trasie Wrocław - Jaworzyna Śląska – Świdnica – Dzierżoniów powinno cieszyć się dużym powodzeniem.
III. Korzyści dla pasażerów oraz dla samorządu
Samorząd zyska możliwość zaoszczędzenia części środków, ponieważ dzięki mniejszej liczbie postojów koszty eksploatacji pociągów będą niższe (oszczędność paliwa, krótszy czas pracy jednostek oraz personelu).
Pasażerowie zyskają natomiast nową jakość w postaci szybkiej możliwości przemieszczania się pomiędzy ważniejszymi miastami regionu w korzystnej cenie.
IV. Kwestia nazewnictwa
Proponowane pociągi świadomie nazwałem REGIO EXPRESS znając obecną ofertę firmy Przewozy Regionalne, która oferuje pociągi o tej nazwie na trasie z Warszawy przez Poznań do Szczecina. Moim zdaniem w tym przypadku nazwa REGIO EXPRESS jest nietrafiona, gdyż oznacza ona przecież ekspres regionalny, a jest to relacja zdecydowanie ponadregionalna. Zdecydowanie lepsze byłoby przyjęcie nazwy Inter Regio Express (IRE). Uzyskujemy wówczas czytelne, logiczne nazewnictwo od najwolniejszych pociągów regionalnych po najszybsze połączenia ponadregionalne.
REGIO – pociąg regionalny lokalny
REGIO EXPRESS – regionalny pociąg pośpieszny
Inter Regio – ponadregionalny pociąg pośpieszny
Inter Region Express – ponadregionalny ekspres
Skoro PKP IC nie chce nic uruchamiać na E30 w kierunku Legnicy i Węglińca to propozycja PR jest jak najbardziej wskazana.
Choć trzeba przyznać, że dziwne jest to, że PKP IC nie chce wejść tutaj ze swoją ofertą, widząc jak do tej pory sprawdził się REGIOEKSPRES kursujący do Drezna. Potencjał techniczny linii oraz potoki podróżnych generowane przez miejscowości znajdujące się na tej linii jest naprawdę bardzo duży.
Trochę dziwnie komponuje się propozycja taryfy REGIO dla pociągów REGIOEKSPRES (tym bardziej, że nie ma tu żadnej konkurencji ze strony PKP IC), ale skoro mają być jeszcze bardziej dostępne to jest jakiś sposób. Obawiam się tylko o pojemność składów
Cóż za zbieg okoliczności, właśnie niedawno popełniłem oto taki tekst:
Chciałbym się podzielić swoimi przemyśleniami w temacie kiełbasy wyborczej tj. "nowego" pomysłu połączenia kolejowego Świdnicy z Wrocławiem. Według mnie budowała łącznika linii kolejowych Jaworzyna Śl. - Wrocław (D29-274) i Jaworzyna Śl. - Świdnica (D29-137) omijającego Jaworzynę Śląską wcale nie jest warunkiem koniecznym do funkcjonowania szybkich połączeń kolejowych pomiędzy Świdnicą a Wrocławiem. Już teraz takie połączenia mogą powstać bez wielkich inwestycji - wystarczy dobra oferta przewoźnika! Linia kolejowa pomiędzy Jaworzyną Śl. a Wrocławiem jest sukcesywnie remontowana (modernizowana) co docelowo pozwoli na podniesienie prędkości do 100 km/h na całej długości tego odcinka a więc czas przejazdu skróci się do około 45 min. Spalinowe zespoły trakcyjne (szynobusy) mogą jeździć wahadłowo pomiędzy stacjami Świdnicą Miasto a Wrocławiem Głównym przez Jaworzynę Śląską. W Jaworzynie należy zmienić czoło szynobusu (zmienić kierunek jazdy) czyli de facto maszynista szynobusu musi się przesiąść z kabiny A do kabiny B, co zajmuję mu najwyżej 3 minuty. Zmiana kierunku jazdy w SZT jest prostsza i szybsza niż miało to miejsce w składach wagonowych z tradycyjną lokomotywą. Dlatego te kilka minut na tle całkowitego czasu przejazdu jest do przyjęcia. Na tą chwilę czas przejazdu pociągiem ze Świdnicy do Wrocławia przez Jaworzynę Śl. wyniósłby około 1 godz 17 min., co i tak jest już dobrym czasem.
Jednak aby to połączenie było w pełni konkurencyjne do połączeń autobusowych w tej relacji, wymaga to pewnych nakładów finansowych. Mam tu na myśli coraz gorszy stan torowiska pomiędzy Świdnicą a Jaworzyną Śląską. W chwili obecnej szynobusy z Jaworzyny Śl. do Świdnicy Miasto po torze nr 2 poruszają się z prędkością maksymalną 80 km/h a w przeciwnym kierunku 60 ÷ 80 km/h, lecz jest jeszcze kilka stałych ograniczeń prędkości co skutkuje czasem przejazdu 10 ÷ 12 minut. Niestety w przyszłym rozkładzie jazdy 2011/2012 prędkość ta jeszcze spadnie do 40 ÷ 60 km/h na torze nr 1 ze Świdnicy do Jaworzyny. Zatem konieczny jest remont kapitalny co najmniej toru nr 1 tego odcinka linii D29-137 (Legnica - Kędzierzyn Koźle) najlepiej z podniesieniem prędkości dla lekkich pojazdów szynowych (szynobusów) do wartości 100 km/h. Oprócz remontu samego torowiska konieczna będzie zmiana kategorii co najmniej jednego przejazdu kolejowego i wyposażenie go w samoczynną sygnalizację przejazdową, oświetlenie itp. Mam tu konkretnie na myśli przejazd kolejowy w Bolesławicach Świdnickich na drodze powiatowej w kierunku Tomkowej (Świdnicy).
Wracając do linii 274, obecnie pociągi osobowe regionalne pokonują odcinek Jaworzyna Sl. - Wrocław w około 60 min. Po dokończeniu remontu tego odcinka linii kolejowej czasu przejazdu zmniejszy się do około 45 ÷ 50 min. (trasa liczy 49,3 km). Zatem docelowo po remoncie linii Świdnica - Jaworzyna Śl. można uzyskać czas przejazdu dla tej bezpośredniej relacji na poziomie 50 ÷ 55 min.
Reasumując nic nie stoi na przeszkodzie aby już teraz przygotować ofertę przewozową na bezpośrednie połączenie kolejowe Świdnicy z Wrocławiem i to bez wydawania ani jednej złotówki! Z tym, że całkowity czas przejazdu wyniesie około 77 minut. Dopiero po dokończeniu remontu linii kolejowej Jaworzyna - Wrocław czas podróży może się skrócić do 60 min., a po remoncie odcinka Świdnica - Jaworzyna czasu przejazdu wynosić będzie 50 ÷ 55 min.
Słabe strony bezpośredniego połączenia kolejowego Świdnica - Wrocław przez Jaworzynę Śl.:
1. Długi czas przejazdu - około 77 min.
2. Zmiana kierunku jazdy w Jaworzynie Śląskiej - 5 min.
3. Wykorzystywanie autobusów szynowych (SZT) na odcinku zelektryfikowanym (Jaworzyna Śl. - Wrocław Gł.).
Ad. 1 Po dokończeniu remontu linii kolejowej Jaworzyna - Wrocław całkowity czas podróży może się skrócić do 60 min., a po remoncie odcinka Świdnica - Jaworzyna czasu przejazdu spadnie do 50 ÷ 55 min.
Ad. 2 Czas postoju na stacji Jaworzyna Śl. można skrócić do 3 min.
Ad. 3 Istnieje realna szansa na elektryfikację odcinka linii kolejowej Jaworzyna - Świdnica Miasto. Na tą inwestycję można uzyskać dofinansowanie ze środków UE. Po elektryfikacji 10 km odcinka linii Świdnica - Jaworzyna przewozy kolejowe można już zrealizować za pomocą EZT (elektrycznych jednostek trakcyjnych).
Wystarczy, że 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych, zakupionych przez KD, będzie poruszało się na odcinkach Wrocław - Węgliniec, Wrocław - Kłodzko i już mamy pierwsze RE w wersji polskiej.. Pozostałe linie regionalne potrzebują najpierw porządnych remontów, żeby można było stosować tam taryfę RE.
Pozdrawiam
_________________ Nie chce PeKaPe ....... ? To pojedzieDeBe
Wysłany: 22-11-2011, 22:47 Re: REGIOexpress na Dolnym Śląsku
Cytat:
REGIOexpress na Dolnym Śląsku – koncepcja czytelnika
Kolejną inwestycją, o której już była mowa w mediach to budowa łącznika torowego na kierunku Świdnica – Żarów, co wydatnie skróciłoby czas przejazdu i pozwoliło na rezygnację ze zmiany kierunku jazdy na stacji Jaworzyna Śląska.
O tej inwestycji można zapomnieć. Łącznica kolejowa albo musiałaby przeciąć nowo wybudowany łącznik drogowy ze Świdnicy do Mielęcina, co zwiększyłoby jej koszt o conajmniej kilka milionów złotych, albo zmieścić się między wiaduktami łącznika w Piotrowicach i Tomkowej, co spowodowaoby, że będzie przebiegać około 1 km od stacji w Jaworzynie. Wymagałaby także w tym drugim wypadku budowy dwóch odgałęzień, w tym jednego na nowo wyremontowanym odcinku Jaworzyna - Żarów.
Dla mnie cała koncepcja tej łącznicy to ekonomiczny absurd, który nie dojdzie do skutku.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum