W 2012 r. modernizowanych będzie pięć kolejnych odcinków linii kolejowej E 30 między Krakowem a Rzeszowem - poinformowali we wtorek przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych.
Celem modernizacji jest m.in. lepsza jakość połączenia krajów UE z Ukrainą.
Obecnie prace są prowadzone na sześciu odcinkach tej trasy. W 2012 r. rozpoczną się prace na odcinkach Podłęże – Kłaj, Kłaj – Bochnia, Bogumiłowice - Tarnów Mościce, Ropczyce - Sędziszów Małopolski i Rudna Wielka – Rzeszów Zachodni.
- Dotąd nie modernizowano blisko 140 km torów w jednym ciągu. Utrudnienia są i będą do końca 2014 r., za co przepraszamy - mówił we wtorek Wiesław Ogłoblin, dyrektor projektu ds. modernizacji linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków – Rzeszów. - Na czas Mistrzostw Świata Euro 2012 będziemy starali się zminimalizować utrudnienia na tej trasie - dodał.
Cała modernizacja ma objąć 138,7 km torów. W ramach prac na 16 stacjach przebudowane zostaną układy torów. Wybudowany ma być nowy przystanek osobowy - Dębica Wschodnia.
Cztery dotychczasowe stacje: Biadoliny, Czarna Tarnowska, Trzciana i Grabiny zostaną zamienione ma posterunki ruchu, a jedna - Rudna Wielka - zostanie zlikwidowana, w jej miejsce powstanie przystanek osobowy. Dodatkowo 13 przystanków osobowych na tej trasie ma być przebudowanych i dostosowanych do potrzeb osób, które mają kłopoty z poruszaniem się.
- W ramach projektu zaplanowano przebudowę i budowę blisko 150 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i estakad. Zlikwidowanych będzie 49 przejazdów w poziomie szyn – zapowiedział Ogłoblin. Część z nich zostanie zastąpiona wiaduktami lub powstaną drogi równoległe. W całości wymieniona zostanie sieć trakcyjna. Wzdłuż torów powstanie 58 km ekranów akustycznych.
Po zakończeniu modernizacji, zaplanowanej do końca 2014 r., pociągi osobowe będą mogły osiągać prędkość 160 km/h, a pociągi towarowe 120 km/h.
Koszt całkowity projektu modernizacji szlaku to 4 mld 672 mln zł, z czego dofinansowanie z funduszy UE to 2 mld 181 mln zł.
Jak podkreślił Ogłoblin, celem modernizacji szlaku kolejowego z Krakowa do Rzeszowa jest pobudzenie rozwoju gospodarczego, poprawa jakości oferty przewozowej i lepsza jakość połączenia krajów UE z Ukrainą. Skrócić ma się czas jazdy pociągów, poprawić przepustowość linii oraz komfort i bezpieczeństwo jazdy. Chodzi też o poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym i pieszym – stąd planowana likwidacja przejazdów.
Linia E30 jest trasą kolejową o priorytetowym znaczeniu. Przebiega na terenie Polski od granicy państwa z Niemcami przez Zgorzelec, Węgliniec, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl na Ukrainę - do Lwowa i Kijowa.
Odcinki na których obecnie trwają prace (idąc od strony Rzeszowa):
1) Rudna Wielka - Trzciana
Obecnie pociągi śmigają po torze nr 2, który jest już gotowy; powoli dobiegają końca prace przy torze nr 1 i przystanku Świlcza - tak na oko to pewnie w okresie wakacji dobiegną końca. Stacje Rudna Wielka (przewidziana do likwidacji) i Trzciana póki co nietknięte.
2) Ropczyce - Dębica
Zaawansowane prace na torze nr 1, tor nr 2 jeszcze nietknięty. Na przystanku Lubzina trwają prace przy budowie nowych peronów, powstaje też już przystanek Dębica Wschodnia. Stacja Ropczyce nietknięta, za to całkowicie rozkopana jest Dębica. Pociągi pasażerskie mogą na niej korzystać tylko z peronu 3. Patrząc na stan zaawansowania to prace tutaj jeszcze trochę potrwają...
3) Grabiny - Czarna Tarnowska
Tutaj dla odmiany prace prowadzone są na torze nr 2 - tor nr 1 dopiero czeka na swoją kolej. Fajnie widać korektę jednego z łuków na tym odcinku.
4) Wola Rzędzińska - Tarnów
Prace prowadzone są na torze nr 1 a także samej stacji Wola Rzędzińska (powoli wyłaniają się już nowe perony) do łącznicy mijającej Tarnów
5) Bogumiłowice - Biadoliny
Tutaj także remontowany jest na razie tor nr 1, ale także stacje w Bogumiłowicach i Biadolinach (w przypadku obu stacji jest raczej wczesna faza remontu).
6) Brzesko Okocim - Bochnia
Na tym odcinku również trwa na razie remont na torze nr 1 przy czym prace są też raczej we wstępnej fazie - im bliżej Bochni tym stan ich zaawansowania jest większy. Natomiast na samych stacjach póki co nic się nie dzieje.
7) Podłęże - post. (???)
Tutaj w remoncie jest tor nr 2. Modernizacja prowadzona jest od stacji Podłęże i kończy się kawałek za miejcem, w którym dochodzą tory od strony Nowej Huty omijające Podłęże (nie pamiętam jak się ten posterunek nazywa). Prace w każdym razie mają się już ku końcowi - przynajmniej tak mi się wydaje
I to by było na tyle póki co. Pracownikiem kolei nie jestem więc jeśli coś przekręciłem to proszę o skorygowanie moich informacji. Prace posuwają się raczej szybko biorąc pod uwagę fakt, że rozpoczęły się późną jesienią zeszłego roku. Te obecnie prowadzone do końca tego roku powinny spokojnie zostać zakończone (no może poza stacją w Dębicy...) Wspomnianym odcinkiem ostatni raz jechałem 29 kwietnia.
Cytat:
W 2012 r. rozpoczną się prace na odcinkach Podłęże – Kłaj, Kłaj – Bochnia, Bogumiłowice - Tarnów Mościce, Ropczyce - Sędziszów Małopolski i Rudna Wielka – Rzeszów Zachodni.
Co do cytatu z artykułu zamieszczonego w poście powyżej to póki co na żadnym z tych odcinków prace się jeszcze nie zaczęły albo ja coś przeoczyłem...
_________________ Setki serc - jedno bicie - miłość na całe życie - ZKS STAL RZESZÓW
Razio1 odcinek Rzeszów - Przemyśl jest tylko rewitalizowany do 120km/h. Ale na jakim stanie zaawansowania są pracę to nie wiem (robią go już chyba drugi albo trzeci rok).
pospieszny odcinki do realizacji w 2012, które wymieniłeś - prace na nich zostaną także w tym roku zakończone? Czy tylko znaczy to, że w 2012 się rozpoczną?
_________________ Setki serc - jedno bicie - miłość na całe życie - ZKS STAL RZESZÓW
Miałem wczoraj okazję jechać trasą od Krakowa Głównego do Krakowa Płaszowa i wobec tego mam pewne zapytanie do osób bardziej zorientowanych. Czy są przewidywane jakiekolwiek prace na ww odcinku w ramach modernizacji E30 Kraków-Rzeszów? Bo co trzeba szczerze powiedzieć prędkości szałowych to tam nie ma za bardzo. A na mostach dominuje prędkość ok 15-20 km/h.
RZESZÓW. Teraz pociąg z Rzeszowa do Krakowa jedzie aż 4 godziny, w 2015 roku ten odcinek pokona tylko w 75 minut
Z Rzeszowa do Krakowa przez najbliższe dwa lata będzie można szybciej pokonać samochodem niż pociągiem. Jeszcze w ub. roku tę trasę pociąg przejeżdżał w 2 godziny i 30 minut, a teraz w związku z modernizacją linii kolejowej do Krakowa dojeżdża w… 4 godziny. Jednak Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że już na początku 2015 roku ze stolicy Podkarpacia do Krakowa będziemy jeździć 160 km na godzinę i na pokonanie tego odcinka potrzeba będzie tylko 75 minut.
Rozpoczął się już trzeci etap modernizacji linii kolejowej E30 Kraków-Rzeszów. Cały odcinek, który zostanie dostosowany do większej prędkości pociągów liczy 138,7 km i przebiega przez 8 powiatów: krakowski, wielicki, bocheński, brzeski, tarnowski, dębicki, ropczycko-sędziszowski oraz rzeszowski. Koszt całkowity tej inwestycji wyniesie 4 mld 672 mln zł. Za te pieniądze zmodernizowany będzie układ torowy wraz z siecią trakcyjną i urządzeniami sterowania ruchem.
Na trasie od Krakowa do Rzeszowa aż 73 sztuk krawędzi peronowych będzie dostosowanych do osób niepełnosprawnych czy kobiet, które przewożą dzieci wózkami. Wybuduje się lub przebuduje wiadukty kolejowe i drogowe oraz mosty. Powstanie też kilkadziesiąt przejść dla zwierząt, a wzdłuż linii kolejowych pojawią się ekrany akustyczne zmniejszające poziom hałasu.
- Podróżni muszą się uzbroić w cierpliwość, bo z powodu remontu torów przepustowość pociągów będzie mniejsza i będą one jeździć dłużej – poinformował Wiesław Ogłoblin, dyrektor projektu modernizacji linii kolejowej Kraków-Rzeszów. – Na odcinku z Dębicy do Rzeszowa będą m.in. wymieniane drewniane podkłady na betonowe i te roboty będą wykonywane najpierw na jednym torze, później na drugim. Żeby pociągi mogły jeździć 160 km/h, konieczne będzie zlikwidowanie kolizyjnych miejsc w przebiegu dróg kolejowych i drogowych.
Na przystankach kolejowych łatwiej będzie wsiadać do pociągów, bo po remoncie peronów, będą one wyższe o 55 cm. Tak jest już m.in. w Świlczy, gdzie jest już nowoczesny peron z wiatami, tablicą informacyjną, głośnikiem i zegarem.
Ten remont "wlasnie sie rozpoczyna" od jakichs dwoch lat. Ja dzis jechalem, i od Krakowa do Tarnowa zadnych prac nie widzialem. Zreszta beda i tak sie zwijali zeby na czas EURO byla jako taka przejezdnosc. Tymczasem Marcel Bus do Rzeszowa zadomowił sie na dobre.
Pułtuś, a Ty się zaciąłeś z tym Marcelem? Rynek nie znosi próżni - jest remont to i czas przejazdu dłuższy, a ludzie jakoś muszą jeździć. Spadek frekwencji jest oczywisty (patrz na Wrocław - Opole, tam podczas remontu sporo ludzi odpłynęło od kolei, ale teraz kiedy szybko można przejechać ludzie powracają do żelaznych smoków).
w takim tempie jak teraz robią to jak skończą ten odcinek to te które są teraz remontowane,będą się nadawały z powrotem do rremontu,a Bochnia -Brzesko teraz oprócz ustawiania ekranów przed bochnią to nie robią nic,A minister wyjdzie i powie że trwa remont-nie ośmieszał by sie kolejny uzdrowiciel
grzesik56, a kiedyś tam ostatnio jechałeś? Bo ja dzisiaj, i wbrew pozorom prace posuwają się do przodu (zresztą nie tylko tam - Tarnów - Wola Rzędzińska tam jest już zrobiony cały tor wraz z siecią)
dyżurny, a dzisiaj jechałem i kilka razy w tygodniu jezdże i między Bochnia a Brzeskiem oprócz tych ekranów nie dzieje się nic.
Pomiędzy Biadolinami a Bogumiłowicami robią tylko do 15 jak jacyś urzednice.
I nic nie pisałem od odcinkach od Tarnowa na wschód
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum