- Niedawno, 1 grudnia Śląski Zakład Przewozów Regionalnych dostarczył do Urzędu Marszałkowskiego projekt finansowy do nowego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie w najbliższą niedzielę Jest to zaskakujący termin, zważywszy, że o ostatecznym kształcie rozkładu jazdy decyduje przyznana z budżetu województwa kwota dofinansowania – pisze w komentarzu dla „Rynku Kolejowego” rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego Witold Trólka.
- Problem polega na tym, że w tym roku dysproporcje między zakładanym przez przewoźnika deficytem do pokrycia a możliwościami budżetu samorządu są znaczne. O ile można uznać, że jest to element ryzykownej gry negocjacyjnej, to odbywa się ona kosztem pasażera, który do końca nie wie, na jaki model rozkładu Przewozów Regionalnych może wkrótce liczyć – zaznaczył rzecznik.
- Według za łożeń Przewozów Regionalnych, samorząd powinien dopłacić 150,5 mln zł. Tymczasem w projekcie budżetu na rok 2012 zarząd województwa zapisał na organizację kolejowych przewozów pasażerskich 132 mln zł, przy czym część tej kwoty przypadnie w udziale spółce Koleje Śląskie. Obsługując od października linię Gliwice- Katowice Częstochowa przejęła ona ok. 40 proc. pasażerów na rynku regionalnych przewozów kolejowych. Dokładna kwota przypadająca na każdego przewoźnika jest do ustalenia – podkreślił Witold Trólka.
Według przedstawiciela urzędu marszałkowskiego, osiągnięcie porozumienia z Przewozami Regionalnymi będzie kluczowe dla organizacji ruchu pasażerskiego, a podwyższenie kwoty 132 mln zł jest niemożliwe. - Sytuacji nie ułatwia kryzys przewoźnika, który nie może zmniejszyć kosztów funkcjonowania i zwiększyć przychodów. W praktyce oznacza to wzrost dofinansowania do jednego pociągokilometra. Według okresowych umów zawartych w 2011 r. z samorządem województwa koszty te oscylowały na poziomie: 1 stycznia do 31 maja 2011 – 17,52 zł; 1 czerwca do 30 września 2011 – 17,89 zł; 1 października do 31 grudnia 2011 – 18,41 zł. W przyszłym roku mają wzrosnąć do 22,09 zł. W efekcie zatem nowy rozkład jazdy zakładający wykonanie w ciągu roku ok. 6,8 mln pociągokilometrów ma kosztować podatnika z województwa Śląskiego owe 150,5 mln zł. – dodał rzecznik. - Należy dodać, że od grudnia Przewozy Regionalne wykonają mniejszą pracę przewozową. Jest to związane z przekazaniem Kolejom Śląskim linii Gliwice- Częstochowa – podkreślił Witold Trólka.
Jak dodał rzecznik województwa, spółka Kolej Śląskie przygotowała swój rozkład jazdy. Ustalenie kwoty do dofinansowania ma być o wiele mniej skomplikowane. - Zarząd województwa sprawuje pełną kontrolę nad spółką, a to przekłada się w bezpośredni sposób na wiedzę o uzasadnieniu kosztów dopłaty do usług przewozowych, czego nie można powiedzieć w stosunku do Przewozów Regionalnych. Od październikowego debiutu na torach koszty dopłaty do pociągokilometra są zarówno niższe niż Przewozów ale i maleją. W okresie od 1 października do 10 grudnia 2011 wyniósł 15,02 zł, natomiast za okres od 11 grudnia do 31 grudnia 2011 to 14,76 zł. – podsumował rzecznik Witold Trólka.
źródło: Rynek Kolejowy
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Pożegnamy najmniej obłożone pociągi...
Województwo śląskie przewidziało ten scenariusz, stąd był przetarg na badanie frekwencji w pociągach. Wygrało Zielone Mazowsze, badania zrealizowano w pierwszej połowie października.
Dane na temat obłożenia ma UMWŚ i to tam zapadną decyzje które pociagi zostaną zlikwidowane.
To marszałek będzie musiał niewtajemnicznym zakomunikować i przyjąć winę niejako na siebie, że od nowego roku rozkład na Śląsku zostanie obcięty. To proste: PR układając rozkład od 11 grudnia wychodzą na przeciw pasażerowi, ładując rozkład "pod korek" połączeniami (przykład Gliwice-Bytom gdzie, przy obecnej sytuacji linii, pociągi w takiej ilości będą wozić powietrze) w sytuacji gdy wiedzą, że z taką dotacją to nierealne. ŚZPR umyje ręce i powie "my chcieliśmy, wysłuchaliśmy pasażerów, opracowaliśmy rozkład", ale zły Matuszewicz pozbawił ich możliwości realizacji wizji lepszej komunikacji.
Schemat: My układamy fajny rozkład, jesteśmy zdeterminowani, komunikujemy to, ale niestety UMWŚ uniemożliwił nam jego realizację w założonym kształcie ergo kierujcie żale do UMWŚ
To, dlaczego PR jest niereformowalne zostanie ładnie przykryte przez marszałkowskie "non possumus!". Zmniejszą tym samym szum wokół siebie, kierując uwagę mediów na marszałkowo. Co prawda Matuszewicz już próbuje przygotować opinię publiczną na nieuniknione, ale jednak to PR wykonało świetny ruch wyprzedzający.
Dziś w Katowicach rozdawane były nowe rozkłady jazdy. Jeśli choć jeden pociąg wyleci przed wejściem w życie zapisów z tych ulotek, które dostałem to określę to delikatnie pisząc nieporozumieniem...
- W swojej ostatniej, środowej wypowiedzi dla PAP, marszałek województwa Adam Matusiewicz potwierdził, że Przewozy Regionalne nie mogą liczyć na większe pieniądze – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Aleksandra Marzyńska, rzecznik prasowy UMWŚ.
Przypomnijmy: niedawno publikowaliśmy wypowiedź Mariusza Samka, przewodniczącego "Solidarności" w Śląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych w Katowicach. W swoim komentarzu Samek obarczył odpowiedzialnością władze województwa śląskiego za zwolnienia, jakie grożą pracownikom PR Katowice. Według Samka, pracę może stracić nawet 700 osób. Jak podkreślił, nastąpił niesprawiedliwy podział dotacji z budżetu województwa. W opinii Samka Koleje Śląskie dostały zbyt dużo pieniędzy, Przewozy Regionalne zaś zbyt mało. O komentarz do wypowiedzi związkowca poprosiliśmy Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.
"Solidarność" wywiera presję na UMWŚ?
- Kwestia planowanych zwolnień w Śląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych leży w gestii zarządu spółki. Ostrożnie podchodzimy do argumentu, że podstawą zwolnień ma być, jak przedstawia się opinii publicznej i załodze, wysokość dotacji z budżetu województwa śląskiego oraz planowane przejęcie przez Koleje Śląskie linii Katowice – Wisła. Podobna argumentacja uzasadniająca zwolnienia pojawiła się np. w lipcu ub. roku w związku z przygotowywanym październikowym debiutem Kolei Śląskich na linii Gliwice – Częstochowa – zaznacza Marzyńska.
Jak dodaje, przedstawiciele związków zawodowych próbują swoimi wypowiedziami wywrzeć presję na UMWŚ, w celu zwiększenie wysokości dofinansowania. - Sytuacja, z którą mamy do czynienia, to próba wywarcia presji na zarządzie województwa, by zwiększyć dofinansowanie przewozów pasażerskich realizowanych przez Przewozy Regionalne. Teza przedstawicieli związków zawodowych, że Przewozy Regionalne dostaną w przeliczeniu na przejechane kilometry znacznie niższe dofinansowanie jest niewłaściwa. Obecnie, przewoźnik ten wnioskuje o kwotę dofinansowania pociągokilometra w wysokości ok. 21 zł brutto. Dla porównania do jednego kilometra realizowanego przez Koleje Śląskie w 2012 roku województwo będzie dopłacało 14,75 zł brutto – argumentuje Marzyńska.
- Obecnie trwają jeszcze negocjacje z Przewozami Regionalnymi dotyczące dofinansowania rozkładu jazdy w 2012 roku. Zarząd województwa postuluje, aby spółka zmniejszyła planowany deficyt: obecna propozycja spółki PR to kwota ok. 140 mln zł. Przekracza ona kwotę przeznaczoną z budżetu województwa na dofinansowanie kolejowych przewozów pasażerskich. Z kwoty, która jest zabezpieczona na realizację zadania pn. Organizowanie i dotowanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich w województwie śląskim, na przewozy realizowane przez Koleje Śląskie zabezpieczono zgodnie z zawartą umową kwotę 39,5 mln złotych. Pozostała w budżecie kwota do wykorzystania to ok. 92,5 mln złotych – podkreśla Marzyńska.
Kolejna likwidacja połączeń?
Niestety, pasażerowie znowu mają powody do obaw. Jak wynika z cytowanej przez rzecznik UMWŚ wypowiedzi marszałka Matusiewicza, połączenia na najmniej rentownych liniach mogą zostać zlikwidowane. - W swojej ostatniej, środowej wypowiedzi dla PAP marszałek województwa Adam Matusiewicz potwierdził, że Przewozy Regionalne nie mogą liczyć na większe pieniądze. Przyczyną jest osiągnięcie z końcem 2012 roku przez samorząd województwa śląskiego limitu wielkości zadłużenia. „W związku z tym niestety, choć tego nie chcemy, musimy doprowadzić do tego, aby najmniej rentowne linie zlikwidować.” – cytuje wypowiedź marszałka Matusiewicza Aleksandra Marzyńska.
- Przekazanie Kolejom Śląskim do realizacji przewozów na linii Gliwice – Częstochowa odbyło się za obopólną zgodą samorządu województwa i Przewozów Regionalnych. Przez dwa pierwsze miesiące pracy na tej linii Koleje Śląskie przewiozły więcej pasażerów niż jej poprzednik. Jest to dowód, że można skutecznie konkurować o pasażera, zwiększając jakość świadczonych usług – stwierdza rzecznik UMWŚ.
Koleje Śląskie przejmą linię do Wisły
- Potwierdzamy, że planowana jest obsługa przez Koleje Śląskie linii Katowice – Wisła. Odpowiednie wnioski zostały już skierowane do zarządu Przewozów Regionalnych. Jeśli zostanie osiągnięte porozumienie, spółka Koleje Śląskie od 1 czerwca 2012 r. rozszerzy swoją działalność przewozową o wskazaną powyżej linię – informuje Marzyńska.
- Sprawa dotycząca przejęcia pracowników przez Koleje Śląskie z Przewozów Regionalnych pozostaje otwarta. Niemniej jednak w przypadku rozszerzenia działalności przewozowej przez spółkę Koleje Śląskie, o sposobie doboru kadry ostatecznie będą decydować władze tejże spółki – podsumowuje Aleksandra Marzyńska.
źródło: Rynek kolejowy
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Zarząd Województwa Śląskiego zwiększył do 120 mln zł dotację dla Przewozów Regionalnych na organizację przewozów pasażerskich. Zwiększenie tej kwoty to odpowiedź na zagrożenie kryzysem w obowiązującym modelu organizacji kolejowych przewozów pasażerskich w regionie.
Mimo, iż jest to kwota o ponad 30 mln wyższa od środków zapisanych na ten cel w budżecie i o ponad 50 mln przekracza środki wynikające z wiążącej strony umowy ramowej, konieczna była redukcja połączeń na niektórych odcinkach tras.
- Musieliśmy zgodzić się na ograniczenie pracy przewozowej o ponad 1 mln pockm w skali roku na trasach, gdzie było najmniej pasażerów. Województwa nie stać na płacenie jeszcze większej kwoty niż ta, na którą przystaliśmy, bo i tak przez Przewozy Regionalne jesteśmy już maksymalnie zadłużeni – tłumaczy Łukasz Czopik, Sekretarz Województwa.
Zwiększenie dotacji wiązać się będzie z ograniczeniem wydatków na inne inwestycje oraz pozostałe działania zaplanowane do realizacji w tym roku, tam bowiem będziemy szukać brakujących 30 milionów. Zaciągnięcie kredytu na zwiększenie dotacji nie jest możliwe ze względu na zagrożenie przekroczenia ustawowych progów zadłużenia.
Mimo stopniowego ograniczania pracy przewozowej realizowanej przez Przewozy Regionalne, koszty spółki nie ulegają proporcjonalnemu zmniejszeniu. W 2011 roku za 8,1 mln pockm województwo przekazało Spółce dotację w wysokości 156 mln zł. W tym roku przy 5,7 mln pockm dopłata wynosić ma ponad 120 mln zł (praca przewozowa PR zmniejszyła się o 33% przy 20% obniżeniu poziomu dofinansowania).
- Wpływ na tę sytuację ma także to, że Przewozy Regionalne nie potrafią poradzić sobie z przerostem zatrudnienia - dodaje Czopik. Koleje Śląskie, wykonując rocznie 2,6 mln pockm, zatrudniają na stałe 300 osób. Przewozy Regionalne, realizując tylko dwa razy większą pracę przewozową, zatrudniają około 2000 pracowników.
Teraz Zarząd Województwa czeka na odpowiedź Przewozów Regionalnych dotyczącą ostatecznej wysokości dofinansowania oraz kształtu rozkładu jazdy.
Przypomnijmy, w tegorocznym budżecie Województwa Śląskiego na organizację przewozów pasażerskich przeznaczono 132,2 mln zł. Z tej kwoty 39,5 mln zł przyznano Kolejom Śląskim.
Tymczasem pierwotne oczekiwania Przewozów Regionalnych były o ponad 50 mln zł większe od ok. 92 mln zł, które pozostały po podziale budżetu na dotowanie przewozów pasażerskich.
Dotacja z Samorządu Województwa ma na celu pokrycie różnicy między przychodami a kosztami ponoszonymi przez przewoźników przy realizacji zadań związanych z wykonywaniem kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich, które zostały objęte umową na świadczenie usług publicznych.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum