Wysłany: 07-12-2011, 01:37 Szykuje się kolejny strajk w PR
Związkowcy do 15 grudnia czekają na odpowiedź ministra w sprawie przyszłości Przewozów Regionalnych. Jeżeli jej nie otrzymają - rozważają wznowienie strajku.
To pokłosie zapowiedzi marszałków województw o podziale spółki Przewozy Regionalne, który miałby nastąpić od stycznia 2013 roku. – Ten pomysł oceniamy bardzo negatywnie – mówi Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji Związków Zawodowych Kolejarzy. – Wystosowaliśmy do Sławomira Nowaka, ministra odpowiedzialnego za transport pismo, w którym domagamy się odpowiedzi dotyczącej dalszego funkcjonowania spółki. Zawiesiliśmy swój udział w szczycie kolejowym. Jeżeli do 15 grudnia nie otrzymamy odpowiedzi, nie wykluczamy wznowienia strajku generalnego – zapowiedział Miętek.
Zwołanie Szczytu Kolejowego, przez ministra transportu (wówczas Cezarego Grabarczyka) było jednym z warunków zawieszenia strajku. Związkowcy domagali się dyskusji na temat przyszłości spółki. W szczycie udział biorą przedstawiciele resortu infrastruktury, marszałków, którzy są właścicieli spółki i związkowców.
Sławomir Nowak, obecny minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej podkreśla, że na spółkę Przewozy Regionalne nie ma żadnego wpływu. Trudno też wyobrazić sobie, by podejmował za marszałków decyzje dotyczącą przyszłości spółki, która rząd pod koniec 2008 roku przekazał samorządom.
Przewozy Regionalne są największym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym w kraju. Dziennie z ich usług korzysta 300 tys. osób dziennie, spółka uruchamia ok. 2,5 tys. połączeń dziennie.
Powodem podziału spółki ma być jej zła sytuacja finansowa. Długi wynoszą ok. 500 mln zł. Z tego ok. 400 mln zł to zaległe należności wobec PKP PLK. – Zgodnie z prawem dług trzeba spłacić przed przystąpieniem do podziału spółki – mówi Jakub Majewski, ekspert do spraw kolei. – Innym rozwiązaniem byłaby restrukturyzacja poprzez upadłość przewoźnika, ale na to nie pozwala obecna ustawa, trzeba by ja zmienić – podsumowuje Majewski.
Niech sobie jaj nie robią - niestety firmę dobiły podwyżki (pewnie że zasłużone, ale kondycję firmy też trzeba brać pod uwagę), a oni teraz spodziewają się, że firma zakwitnie jak ten róży kwiat?
_________________ Póki co tańczmy w rytmie karmanioli
Nim mały Jarek obwoła się Cesarzem!
To ty syrenko sobie jaja robisz. Dług PR 500 baniek był już przed lipcem br czyli przed podwyżkami. Jeśli chodzi o bieżące wyniki spółka obraca się wokół zera. Proszę jak nie wiesz nie klep głupot. A co do marszałków to za kilka dni wchodzi nowy rozkład jazdy sprawdź sobie ilu z nich ma podpisane umowy na świadczenie usług z PR a wtedy się przekonasz jak wygląda dbałość o firmę której jest się właścicielem.
Aaalisha -Usunięty- Gość
Wysłany: 07-12-2011, 09:25
Zarówno na obecną sytuację w Przewozach Regionalnych jak i IC złożyło się wiele czynników. Ale co ja się będę powtarzać ...
– mówi Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji Związków Zawodowych Kolejarzy. – Wystosowaliśmy do Sławomira Nowaka, ministra odpowiedzialnego za transport pismo, w którym domagamy się odpowiedzi dotyczącej dalszego funkcjonowania spółki
- na końcu winno być napisane ... dotyczącej dalszych etatów związkowców.
Związki są największą zakałą kolei. PR-om utrudniają życie jak mogą, szkodząc własnej spółce. Czas najwyższy by zrobić z tym porządek. Może zmiany szykujące się w PR-ach będą do tego okazją? Takich związkowców należy przenieść tam gdzie mamy marszałków szczególnie szkodzących PR-om. Na Śląsku na pewno dobrze Panowie związkowcy by się czuli .
sheva17, a myślisz, że w spółeczkach powstałych na bazie rozparcelowanych PR nie będzie związków zawodowych? W Kolejach Dolnośląskich, które zatrudniają nieco ponad 150 osób są już 3 związki zawodowe. Betonu PKP w samorządowych spółkach też nie zabraknie. Najlepszy przykład: Koleje Dolnośląskie. W KD nie tylko prezeska jest z PKP, ale także gros administracji spółki, z czego część to emeryci ze spółek PKP.
_________________ Gdyby głupota umiała latać, LOT miałby poważnego konkurenta w postaci PKP.
Kolejarskie związki zawodowe grożą strajkiem, jeżeli do 15 grudnia rząd i samorządy wojewódzkie nie przedstawią kompleksowej wizji przewozów pasażerskich w Polsce - podaje PAP.
Jak podało w piątek biuro prasowe śląsko-dąbrowskiej Solidarności, „niewykluczone, że do strajku może dojść jeszcze przed świętami”. Byłoby to wznowienie zawieszonej latem tego roku akcji protestacyjnej.
- W dobrej wierze zawiesiliśmy akcje protestacyjne w zamian za obietnicę, że na szczycie opracujemy kompleksowe zasady funkcjonowania przewozów pasażerskich w Polsce. Niestety ani rząd, ani samorządy do tej pory nie przedstawiły nam żadnych konkretnych propozycji – powiedział w piątek PAP szef kolejarskiej Solidarności, Henryk Grymel.
Dlatego – jak dodał - Solidarność i Konfederacja Kolejowych Związków Zawodowych zawiesiły udział w szczycie. - Wysłaliśmy w tej sprawie pismo do premiera Donalda Tuska. Jeżeli do 15 grudnia nic się nie zmieni, prawdopodobnie będziemy zmuszeni wznowić strajk - zapowiedział Grymel. Przyczyną strajku mają być zapowiedzi podziału Przewozów Regionalnych.
źródło: PAP / RK
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
@Ralny, podział czy upadłość może być sposobem na pozbycie się tych nierobów i szkodników i z tej możliwości należy skorzystać. Co do KD, czy KŚ w tych spółkach chodziło o stołki dla swoich, przy okazji załapali się niestety i związkowcy.
sheva17, w KD tzw. swoich UMWD nie ma prawie wcale, za wyjątkiem rady nadzorczej, co oczywiste, no i prezeski z ustawionego konkursu. Większość biurwy KD to desant ze spółek PKP oraz ich przyjaciele, dzieci i dalsza rodzina. Można powiedzieć, że KD to jedna wielka rodzina. Strajku nie wywołają, bo przeciw komu mieliby strajkować? Przeciwko rodzinie?
PR to zupełnie inna para kaloszy. Oni mają powody do strajku, no i nie są tak rodzinne jak dolnośląska konkurencja.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Kolejarskie związki zawodowe grożą strajkiem, jeżeli do 15 grudnia 2011 r. rząd i samorządy wojewódzkie nie przedstawią kompleksowej wizji przewozów pasażerskich w Polsce.
Związkowców niepokoi plan podziału Przewozów Regionalnych na spółki poszczególnych województw.
Jak podało w piątek biuro prasowe śląsko-dąbrowskiej Solidarności, niewykluczone, że do strajku może dojść jeszcze przed świętami. Byłoby to wznowienie zawieszonej latem tego roku akcji protestacyjnej.
25 sierpnia kolejarskie związki zawodowe podpisały z zarządem spółki Przewozy Regionalne porozumienie zawieszające akcję strajkową. Wcześniej, 17 sierpnia, kolejarze przeprowadzili 24-godzinny strajk generalny w tej firmie.
- W dobrej wierze zawiesiliśmy akcje protestacyjne w zamian za obietnicę, że na szczycie opracujemy kompleksowe zasady funkcjonowania przewozów pasażerskich w Polsce. Niestety ani rząd, ani samorządy do tej pory nie przedstawiły nam żadnych konkretnych propozycji - powiedział w piątek szef kolejarskiej Solidarności, Henryk Grymel. - Wysłaliśmy w tej sprawie pismo do premiera Donalda Tuska, jeżeli do 15 grudnia nic się nie zmieni, prawdopodobnie będziemy zmuszeni wznowić strajk - zapowiedział Grymel.
Związkowców niepokoją niedawne zapowiedzi marszałka woj. śląskiego, zgodnie z którymi od 1 stycznia 2013 r. należące do regionalnych samorządów Przewozy Regionalne (PR) zostaną podzielone na spółki poszczególnych województw, które przejmą obsługę regionalnych połączeń pasażerskich.
- Ani podczas trwającego szczytu kolejowego, ani na listopadowych obradach Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego, pan marszałek nie wspomniał o tym pomyśle. Tym bardziej dziwi nas ta wypowiedź. Czekamy na oficjalną deklarację w tej sprawie - powiedział Grymel.
O planowanym podziale PR dyskutowano 24 listopada 2011 podczas Konwentu Marszałków Województw RP. Wśród powodów, które legły u podstaw stworzenia takiego planu, marszałek woj. Śląskiego wymienił ciągły wzrost nakładów na dotacje dla Przewozów Regionalnych. Matusiewicz przewodzi zespołowi, który ma opracować szczegółowe rozwiązania w tym zakresie.
Szef kolejarskiej Solidarności podkreśla jednak, że przewozy pasażerskie to usługa publiczna. -PR nie mogą działać w sposób komercyjny, podobnie jak autobusy czy tramwaje. Są np. połączenia między małymi miejscowościami, które nigdy nie będą same na siebie zarabiały. Skoro rosną koszty m.in. materiałów i energii, to automatycznie dotacja też musi być większa - argumentował Grymel.
Jego zdaniem, dotacja dla Przewozów Regionalnych jest „naprawdę bardzo niska”. Dodał, że w całym kraju przewoźnik dostaje 800 mln zł, podczas gdy np. Warszawa wydaje na transport publiczny 1,5 mld zł rocznie.
Związkowcy wskazują także na różnicę między np. działalnością Kolei Mazowieckich, a Kolejami Śląskimi, które zaczęły działać w regionie w połowie tego roku.
- Koleje Mazowieckie przejęły wszystkie połączenia pasażerskie w województwie, natomiast Koleje Śląskie wzięły tylko najlepszą linię Gliwice-Częstochowa i teraz chwalą się dobrymi wynikami finansowymi - wskazał Mariusz Samek, szef Solidarności w Śląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych.
Według informacji marszałka woj. śląskiego, samorządowcy zakładają, że po 1 stycznia 2013 r. spółka Przewozy Regionalne formalnie będzie dalej istnieć, jednak faktycznie zamiast niej usługi będą świadczyć wydzielone z PR mniejsze spółki regionalne. W opinii marszałka woj. śląskiego, dotychczasowej spółki-matki nie uda się szybko zlikwidować - nie tylko ze względu na jej wielkość i stopień skomplikowania procesu podziału między marszałków, ale też przekraczające 700 mln zł zadłużenie - głównie wobec PKP PLK i PKP Energetyka.
źródło: PAP / Kurier Kolejowy
_________________ Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Jeśli PR-y mają powody do strajku to mają je już chyba wszyscy w tym kraju. Rozumiem, że sytaucja PR-ów jest trudna, ale bez ostatecznej decyzji marszałków co z tą spółką żadnego postępu nie będzie. Najsilniejsze województwa i z zachodu i z centrum pójdą zapewne swoją drogą, wschód i południowy- wschód raczej zostaną z PR-ami. Związkowcy zamiast strajkować zaproponowaliby coś sensownego, dla budżetu takich PR-ów są znacznym obciążeniem a korzyści z nich nie ma żadnych.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum