Wysłany: 15-12-2011, 16:15 Do końca stycznia PKP otworzy 19 dworców
Do końca stycznia PKP otworzy 19 dworców
Podczas dzisiejszego otwarcia wyremontowanego dworca w Malborku, PKP SA ogłosiły, że na przełomie grudnia i stycznia oddadzą do użytku jeszcze 19 dworców.
Do tej pory do użytku pasażerów zostały oddane między innymi dworce: w Tarnowie, Gorzowie Wielkopolskim, Łodzi (Łódź Widzew), Pabianicach, Radomsku, Zgierzu, Poznaniu (Dworzec Letni), Luboniu.
Polskie Koleje Państwowe S.A. realizują szeroko zakrojony program modernizacji dworców kolejowych. Obecnie jest nim objętych ponad 70 obiektów na terenie całego kraju – na różnym etapie zaawansowania: od przygotowywania dokumentacji budowlanej po trwające lub kończące się prace remontowe. Większość inwestycji realizowana jest ze środków budżetu państwa oraz własnych PKP S.A. Trzy duże projekty współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Są to modernizacje dworców: Gdynia Główna i Wrocław Główny oraz budowa nowego dworca Kraków Główny, który powstaje pod ziemią, obok dotychczasowego dworca. Wszystkie trzy inwestycje będą zakończone w przyszłym roku. PKP S.A. współpracują także z prywatnymi developerami przy budowie nowych dworców w Katowicach i Poznaniu. Dworce będą gotowe w 2012 roku, w dalszej kolejności powstaną obok nich nowoczesne centra handlowo – usługowe. Podobnie będzie na dworcu Warszawa Zachodnia. PKP S.A. podpisały umowę z prywatnym developerem, w myśl której do końca 2014 roku ma powstać dworzec kolejowy, a w kolejnych latach nowoczesny kompleks budynków, łączących funkcje biurowe, handlowe i usługowe.
W ramach partnerstwa publiczno – prywatnego powstanie nowy dworzec w Sopocie. PKP S.A wraz z Miastem i prywatnym inwestorem zrealizują inwestycję, która radykalnie zmieni tę przestrzeń miasta. Powstanie dwupoziomowy plac miejski połączony z Monciakiem, podziemny parking na 250 samochodów, nowy hotel, dworzec, galeria handlowa. Stary budynek dworca zostanie rozebrany, a nowy powstanie kilkadziesiąt metrów dalej.
Praca wre w stolicy. Na finiszu jest remont dworca Warszawa Centralna. Przez cały czas prac jest on czynny dla podróżnych, którzy mogą obserwować zachodzące na nim zmiany. W przyszłym roku zakończą się także prace na dworcach: Warszawa Wschodnia i Warszawa Stadion.
źródło: PKP S.A.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Zakończył się remont jednego z najpiękniejszych obiektów tego typu w Europie. Modernizacja trwała 2 lata i kosztowała 8,5 mln zł.
Podczas remontu odnowiona została elewacja dworca oraz wnętrza. Zachowane zostały elementy historyczne, np. ślady po kulach z II wojny światowej. Wszystkie detale dopracowano w najdrobniejszych szczegółach: odnowiono stare herby, polichromie, drewniane stropy i kolumny. Zrekonstruowano także dekoracje i złocenia. Renowacji został poddany budynek toalety publicznej, który jest wpisany do rejestru zabytków.
Dworzec łączy w sobie elementy historyczne z nowoczesnymi. Przestrzeń zagospodarowano punktami gastronomicznymi, kasami PR i IC i przestronną poczekalnią. Do tego dochodzi restauracja, hotel, a także kino 3D, które zacznie działać już wkrótce. To całkowita nowość na polskich dworcach kolejowych
Obecnie remontowane są również dworce: Gdańsk-Oliwa, Gdynia Główna i Wejherowo oraz Elbląg, który do użytku zostanie oddany na przełomie grudnia i styczni
Jestem z Wejherowa i nie zauważyłem w ciągu ostatnich kilku dni jakichkolwiek prac remontowych, parę miesięcy temu pisałem do PIC kiedy rozpocznie się remont i dostałem informację, że "remont dworca przewidziany jest na rok 2012".
Dobrze by było coś z nim zrobić, bo jest istną ruiną.
30 grudnia 2011 r. po blisko dwuletniej gruntownej modernizacji obiekt zostanie oddany do eksploatacji. W kolejnych dniach do budynku wprowadzać się będą najemcy.
Budynek został całkowicie zmodernizowany kosztem ponad 5,5 mln złotych, a środki na jego rewitalizację pochodziły z PKP S.A. oraz budżetu państwa. Wykonano nową elewację i stolarkę okienną, wprowadzono monitoring, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, wymieniono wszystkie instalacje techniczne i zmodernizowano przestrzeń służącą podróżnym: poczekalnię, hol kasowy, i toalety wraz z wyposażeniem dla matki z dzieckiem. Zmieniło się także najbliższe otoczenie dworca, w tym przylegający doń peron, gdzie spod warstw asfaltu wydobyto i wyeksponowano zabytkową kostkę brukową z granitu.
Największym zaskoczeniem dla podróżnych przyjeżdżających do Elbląga, ale także samych mieszkańców miasta będzie jednak wielkich rozmiarów grafika zdobiąca sufit i ściany dworcowego holu. Pierwowzorem tego nietypowego projektu artystycznego stał się budynek dworca kolejowego w austriackim Graz.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum