11 grudnia 2011 r., po sześciu miesiącach intensywnych prac modernizacyjnych na linii kolejowej z Poznania do Bydgoszczy, na odcinek Poznań Wschód – Wągrowiec ponownie wrócą pociągi pasażerskie.
Konieczność wykonania modernizacji wynikała z pogłębiającej się degradacji istniejącej infrastruktury kolejowej. Na trasie istniało wiele ograniczeń prędkości od 20 do 40 km/h. Powodowało to znaczne wydłużenie czasu jazdy pociągów. Gdyby jednak zaniechano remontu trasy kolejowej do Wągrowca to linia zostałaby zamknięta w 2015 r.
Przed rozpoczęciem modernizacji pociągi z Poznania Głównego do Wągrowca jechały średnio 104 min. W rozkładzie jazdy na 2011/2012 podróż do tej miejscowości zostanie skrócona średnio o 21 min. a po wykonaniu całego zakresu prac średnio o 30 min. Do momentu skrócenia czasu przejazdu o pół godziny, pociągi na trasie Wągrowiec – Poznań, na niektórych przejazdach kolejowych będą musiały zwalniać do 20 km/h na godzinę. To rozwiązanie ma podwyższyć bezpieczeństwo pasażerów i kierowców korzystających z drogi Poznań – Wągrowiec, która kilka razy przecina tor kolejowy. A to dlatego, że kierowcy odzwyczaili się od widoku pociągów, które w czasie remontu nie kursowały po tej linii. Ostateczne skrócenie czasu jazdy nastąpi po uruchomieniu Lokalnego Centrum Sterowania w Wągrowcu i włączeniu automatycznych przejazdów kolejowych.
Inwestycja przewiduje podniesienie standardów technicznych przede wszystkim dzięki modernizacji nawierzchni toru na długości ponad 50 km od stacji Poznań Wschód do stacji Wągrowiec. Poza tym naprawione zostaną cztery obiekty inżynieryjne, zmodernizowane przejazdy kolejowo – drogowe, zbudowane nowe przystanki osobowe Czerwonak Osiedle i Murowana Goślina Zielone Wzgórza oraz przebudowane oświetlenia stacji, przystanków osobowych i przejazdów kolejowo – drogowych. Zainstalowane będą również nowoczesne komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym nastawianych z Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Wągrowcu oraz powstaną nowoczesne urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowo – drogowych.
Po zakończeniu inwestycji pociągi będą osiągały prędkość 120 km/h. Pozwoli to na zwiększenie ilości kursujących składów. Ponadto będzie możliwość połączenia transportu miejskiego i podmiejskiego.
Realizacja projektu, który zakończy się 2013 r. będzie kosztować ponad 153 mln zł. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 95,6 mln zł. Zadanie jest także finansowane ze środków Funduszu Kolejowego i PKP Polskich Linii Kolejowych.
Modernizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Poznań Wschód – Wągrowiec jest realizowana przez poznański oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach zadania inwestycyjnego „Modernizacja linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz na terenie województwa wielkopolskiego mającej duże znaczenie w obsłudze połączeń małych miejscowości z aglomeracją poznańską na odcinku Poznań Wschód – Gołańcz – Etap I.” Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.
Po sześciu miesiącach intensywnych prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 356 na odcinku Poznań Wschód – Wągrowiec, 11 grudnia 2011 r. ponownie wrócą na nią pociągi pasażerskie. Dzięki wykonaniu zasadniczych prac torowych czas jazdy autobusów szynowych w nowym rozkładzie jazdy zostanie skrócony o około 21 min, a po całkowitym wykonaniu modernizacji nawet o około 30 min.
Modernizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Poznań Wschód – Wągrowiec jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Poznaniu w ramach zadania inwestycyjnego „Modernizacja linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz na terenie województwa wielkopolskiego mającej duże znaczenie w obsłudze połączeń małych miejscowości z aglomeracją poznańską na odcinku Poznań Wschód – Gołańcz – Etap I.” Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.
Konieczność wykonania modernizacji wynikała z pogłębiającej się degradacji istniejącej infrastruktury kolejowej. Na trasie istniało wiele ograniczeń prędkości od 20 do 40 km/h. Powodowało to znaczne wydłużenie czasu jazdy pociągów. Przed rozpoczęciem modernizacji pociągi z Poznania Głównego do Wągrowca jechały średnio 104 min. W rozkładzie jazdy na 2011/2012 podróż do tej miejscowości zostanie skrócona średnio o 21 min. a po wykonaniu całego zakresu prac średnio o 30 min. Do momentu skrócenia czasu przejazdu o pół godziny, pociągi na trasie Wągrowiec – Poznań, na niektórych przejazdach kolejowych będą musiały zwalniać do 20 km/h na godzinę. To rozwiązanie podwyższy bezpieczeństwo pasażerów i kierowców korzystających z drogi Poznań – Wągrowiec, która kilka razy przecina tor kolejowy. Kierowcy odzwyczaili się od widoku pociągów, które w czasie remontu, przez 6 miesięcy nie kursowały po tej linii. Ostateczne skrócenie czasu jazdy nastąpi po uruchomieniu LCS (Lokalne Centrum Sterowania – czyli skomputeryzowana nastawnia kontrolująca ruch pociągów) i włączeniu automatycznych przejazdów kolejowych. Niewykonanie remontu trasy kolejowej do Wągrowca groziło zamknięciem linii w 2015 r.
Wartość kosztorysowa projektu wynosi 153 606 151,25 zł. Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 76,88 kosztów kwalifikowanych, tj. 95 651 827,88 zł. Zadanie jest także finansowane ze środków Funduszu Kolejowego i PKP Polskich Linii Kolejowych.
Głównym celem modernizacji jest podniesienie standardów technicznych tej ważnej dla regionalnych przewozów pasażerskich linii poprzez: modernizację nawierzchni toru na długości 50,284 km od stacji Poznań Wschód do stacji Wągrowiec, naprawę czterech obiektów inżynieryjnych, przebudowę istniejących i budowę nowych peronów z dojściami przystosowanymi do obsługi osób niepełnosprawnych, modernizację przejazdów kolejowo – drogowych, budowę nowych przystanków osobowych Czerwonak Osiedle i Murowana Goślina Zielone Wzgórza, zabudowę akustycznej informacji dla podróżnych, budowę nowoczesnych komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym nastawianych z Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Wągrowcu, budowę nowoczesnych urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowo – drogowych, przebudowę oświetlenia stacji, przystanków osobowych i przejazdów kolejowo – drogowych.
Zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji, w czasie całkowitego zamknięcia linii, od 1 czerwca 2011 r. do 30 listopada 2011 r. został wykonany taki zakres prac, który pozwoli oddać przewoźnikom linię do eksploatacji w rozkładzie jazdy 2011/2012.
Po zrealizowaniu całego zakresu prac budowlanych inwestycja przyniesie następujące efekty: podniesienie prędkości jazdy pociągów pasażerskich do 120 km/h (skrócenie czasu jazdy o około 30 min.), poprawa bezpieczeństwa ruchu szynowego i drogowego, zwiększenie ilości kursujących pociągów, możliwość połączenia transportu miejskiego i podmiejskiego, podwyższenie standardu usług przewozowych, poprawa komfortu podróży, poprawa dostępności transportu kolejowego dla osób niepełnosprawnych, ograniczenie hałasu.
źródło: PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji
_________________ Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Jako mieszkaniec małopolski gratuluję pięknie odremontowanej linii!
U nas jest dokładnie na odwrót-busy i zaorka ale...przyjdzie kryska na matyska...i ci co doprowadzili kolej do takiego stanu w małopolsce jeszcze kiedyś za to odpowiedzą!
(...)U nas jest dokładnie na odwrót-busy i zaorka ale...przyjdzie kryska na matyska...i ci co doprowadzili kolej do takiego stanu w małopolsce jeszcze kiedyś za to odpowiedzą!
Odpowiedzą, odpowiedzą, zwłaszcza że w miejscowości gdzie mieszka Bardi78 znajduje się sanatorium naszej partii.
Upadek już bliski jest: http://stooq.pl/n/?f=556246&c=1&p=4+18+22
_________________ Dr Adolf Nowak
Narodowo-Społeczna
Partia Arian Polskich
Wraz ze zmianą rozkładu jazdy pociągów od 1 czerwca 2012 roku, odczują Państwo efekty naszego zaangażowania w poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróżowania. Najbardziej zauważalne zmiany to podniesienie prędkości maksymalnej na linii z 90 do 120 km/h, a tym samym skrócenie czasu przejazdu na trasie Poznań – Wągrowiec nawet do poniżej 70 minut.
Stara, bardzo charakterystyczna wieża ciśnień w Skokach znalazła właściciela - PKP udało się ją sprzedać, a nabywcą został, jak się dowiedzieliśmy, były kolejarz.
Wieża nie miała dotąd szczęścia w przetargach: dwukrotnie wystawiana, cieszyła się zainteresowaniem, ale ostatecznie nabywcy odstępowali od zakupu. Kilka dni temu jednak znalazła nowego właściciela.
- Wieża ciśnień w Skokach ma powierzchnię użytkową 22 mkw., i jest budynkiem wolnostojącym, murowanym na rzucie koła – mówi Piotr Kryszak z Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP SA. - Fundamenty wykonane są z cegły, ściany z cegły ceramicznej i monolitycznej, a stropy żelbetowe oparte są na belkach stalowych.
Wieża w Skokach wcześniej padała łupem wandali – bazgrano sprayem po jej ścianie, wcześniej też rozbito zamurowane drzwi. Teraz zapewne jej właściciel przywróci jej wygląd z czasów jej świetności.
Skocka wieża nie jest jedynym ciekawym obiektem wystawionym na sprzedaż przez poznański oddział: w jego gestii są – bądź na dniach będą – ośrodki wypoczynkowe (np. w Boszkowie), lokale mieszkalne (np. przy ul. Długosza w Poznaniu), czy… stary stadion piłkarski Lecha Poznań!
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum