Wysłany: 26-05-2011, 20:47 Śląskie kolejowo odcięte od sąsiadów
Śląskie kolejowo odcięte od sąsiadów
- Województwo zachęcające do odwiedzin i zmiany stereotypów na temat Śląska zamyka się na gości zza naszej południowej granicy. A może przez likwidację połączeń do Czech i na Słowację marszałek chce by mieszkańcy województwa zostali w domu? Po co jeździć za granicę skoro u nas jest "pozytywna energia"? – pytają członkowie SRKGŚ.
Jak podkreśla Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska w Rybniku, na terenie woj. śląskiego znajdują się aż cztery kolejowe przejścia graniczne, trzy z Republiką Czeską: Chałupki - Bohumin, Cieszyn - Czeski Cieszyn, Zebrzydowice - Petrovice u Karvine oraz jedno ze Słowacją: Zwardoń - Skalite. Wraz z początkiem rozkładu 2009/2010 zamknięto dla ruchu regionalnego przejście Cieszyn - Czeski Cieszyn. Przy korekcie 1 czerwca planuje się zamknąć przejście Zebrzydowice - Petrovice u Karvine, natomiast na Chałupki - Bohumin pozostanie 1 para pociągów do Wrocławia i 1 para do Katowic. Na odcinku Zwardoń - Skalite obecnie mamy 1 parę pociągów.
- Ministerstwo Infrastruktury wycofuje się z dotacji do pociągów międzynarodowych, a Śląski Urząd Marszałkowski w żadnym stopniu nie zamierza przejąć finansowania. Co więcej marszałek nie zamierza w miejsce likwidowanych pociągów uruchomić połączeń na odcinku krajowym. Problemem jest przeniesienie ciężaru finansowania na władze samorządowe bez skierowania dla nich dodatkowych środków. Dlaczego jednak gdy zmienia się prawo i sposoby finansowania pociągów cierpi na tym pasażer? – zastanawia się SRKGŚ.
- Postanowiono oczywiście ukarać mieszkańców regionu rybnickiego zabierając im ostatni wieczorny pociąg z Chałupek (o godz. 19:21), Wodzisławia Śl. (o godz. 20:01) i Rybnika w weekendy (o godz. 20:26). Studenci na pewno ucieszą się mając w niedzielne wieczory ostatni pociąg do Katowic z Wodzisławia Śl. o 16:58, a z Rybnika o 19:15 – uważają przedstawiciele SRKGŚ. - Na pewno wypełni ich "pozytywna energia" firmowana przez pana marszałka Matusiewicza - dodają.
- Jest nam ogromnie żal, że województwo zachęcające do odwiedzin i zmiany stereotypów na temat Śląska zamyka się na gości zza naszej południowej granicy. A może przez likwidację połączeń do Czech i na Słowację chce by mieszkańcy województwa zostali w domu lub odwiedzali po raz kolejny śląskie atrakcje? Po co jeździć za granicę skoro u nas jest "pozytywna energia"? – pytają członkowie SRKGŚ.
źródło: Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska / Rynek Kolejowy
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Proszę o odpowiedź na przytoczoną niżej sugestię:
Dlaczego przez kolejowe przejście graniczne Międzylesie-Lichkov w województwie dolnośląskim przejeżdża w ciągu doby pięć par pociągów międzynarodowych w różnorodnych relacjach (z Pardubic, Ceskiej Trebovy, Usti n/Orlici, Letohradu czy Lichkova do Kłodzka, Wrocławia a w niedziele nawet do Łodzi)? Jest to region, w którym nie mieszka jakaś znacząca ilość ludzi. Fakt-posiada turystyczne walory.
Natomiast w liczącym o wiele więcej mieszkańców regionie na pograniczu polsko-czeskim w województwie śląskim przez przejście Chałupki-Bohumin przejeżdża tylko jedna para pociągów na dobę, przejście w Cieszynie ŻADEN, a Zebrzydowice-Petrovice u Karvinu tylko najdroższe międzynarodowe dalekobieżne produkty?
Co sprawia że na Dolnym Śląsku istnieje takowy lokalny ruch pociągów, a na górnym praktycznie nie? Kto jest za to odpowiedzialny i jak można to poprawić? Do kogo należy się zwrócić aby mogły kursować i w województwie śląskim pociągi w podobnie długich relacjach jak np Częstochowa-Ostrava-Brno czy Bielsko Biała-Cesky Tesin-Opava?
Dziękuję za (p)odpowiedź.
Jak nie ma chętnych to bardzo dobrze że likwidują.
_________________ Szukam pracy w strukturach PKP w Warszawie.
dddbb -Usunięty- Gość
Wysłany: 05-01-2012, 15:15
sypatyk: to jest pytanie na które też chciałbym znać odpowiedź. Dodam jeszcze, że w dolnośląskim są jeszcze regularne połączenia do Harrachova i dalej, oraz sezonowe przez przejście Lubavka / Kralovec. Zrozumienie tematu zależy od podejścia Urzędu Marszałkowskiego, który - z tego co wiem - ma za zadanie dofinansowywać tego typu połączenia. Od kiedy MSZ zrzucił to na barki Marszałków, w ślaskim ekspresowo zniknęły połaczenia Katowice - Zilina a stopniowo żagnamy się też z innymi relacjami międzynarodowymi. W dolnośląskim jak widać traktują ten temat dużo poważniej.
moze problem lezy w zbyt krotkich relacjach?? czemu konczyc jazde zaraz za granica?? niech pociagi jezdza do Żyliny do Ostrawy i tez z wiekszych miejscowosci, z Katowic, z Bielska, wtedy ludzie sie znajda
Coś mi tu nie pasuje. Jak mozna zamknac przejscie graniczne Zebrzydowice - Petrovice u karvine, przeciez kursuja tamtedy pociagi EC Sobieski, EC Praha, EC Polonia i Chopin.Ktoś tu chyba powinien sie leczyc, chyba ze tu chodzi tylko o ruch regionalny ale przeciez zadne pociagi regionalne nie kursuja przez przejscie Zebrzydowice/Petrovice u karvine.
Kilkanaście lat temu było połączenie Brno - Katowice, podobnie jak Katowice - Ostrava. "Górala" do Bratysławy wszyscy pamiętacie, naprawde szkoda tego pociągu i jego skomunikowania na Budapeszt. Niestety ruch poza drogimi EC zupełnie zamiera. Kiedyś pociągiem regionalnym, bezpośrednio czy z przesiadkami, dojechało się na południe Czech, Słowację czy Węgry.
_________________ na forum od 2005 roku:)
dddbb -Usunięty- Gość
Wysłany: 06-01-2012, 09:52
jubikej napisał/a:
moze problem lezy w zbyt krotkich relacjach?? czemu konczyc jazde zaraz za granica?? niech pociagi jezdza do Żyliny do Ostrawy i tez z wiekszych miejscowosci, z Katowic, z Bielska, wtedy ludzie sie znajda
No więc właśnie - tak jest w dolnośląskim, gdzie przykładowo z Pardubic dojedziesz do Wrocławia
[ Dodano: 06-01-2012, 10:03 ]
maciej30 napisał/a:
Coś mi tu nie pasuje. Jak mozna zamknac przejscie graniczne Zebrzydowice - Petrovice u karvine, przeciez kursuja tamtedy pociagi EC Sobieski, EC Praha, EC Polonia i Chopin.Ktoś tu chyba powinien sie leczyc, chyba ze tu chodzi tylko o ruch regionalny ale przeciez zadne pociagi regionalne nie kursuja przez przejscie Zebrzydowice/Petrovice u karvine.
Artykuł jest z maja 2011 a wtedy jeździły. Chodzi oczywiście o połączenia regionalne, wynika to z kontekstu.
Cytat:
Wraz z początkiem rozkładu 2009/2010 zamknięto dla ruchu regionalnego przejście Cieszyn - Czeski Cieszyn. Przy korekcie 1 czerwca planuje się zamknąć przejście Zebrzydowice - Petrovice u Karvine (...)
wydaje mi się że takie pociągi w zupełności wystarczyłyby na Śląsku...
+ przygraniczne osobówki
Cieszyn - Ostrava / Frydek Mistek
Zebrzydowice - Ostrava
Zwardoń - Zilina
Chałupki - Ostrava
Z niektórymi pociągami mógłby być problem, bo Czesi prowadzą własną politykę rozkładową i dlatego jak jeździły pociągi Katowice/Racibórz - Ostrawa zostały skrócone, bo Czechom one burzyły takty na linii kolejowej (na 90% linii kolejowych w Czechach są rozkłady taktowe)
Poza tym polityka taborowa na niektórych trasach nie dopuściłaby do kursowania EN57.
Rozumiem, że każdy ma swoje "polityki" ale lepiej coś, czy nic? Wszystko można dogadać, jeśli tylko się chce, a chęci właśnie najbardziej brakuje, nie tylko w tej kwestii...
Otwarcie granic pomiędzy Polską a Czechami nie pociągnęło za sobą poprawy stanu przygranicznego transportu zbiorowego. Przeciwnie – oferta przewoźników samorządowych i państwowych jest coraz gorsza, a prywatnej alternatywy brak. W grudniu ostatnie połączenie kolejowe z rejonem Ostrawy utracił Rybnicki Okręg Węglowy.
Patrząc na nieustannie mizerną ofertę transportu zbiorowego w relacjach przygranicznych i międzynarodowych wprost trudno uwierzyć, że z roku na rok jej stan jeszcze się pogarsza. Duże cięcia dotyczą nie tylko połączeń pomiędzy krajami, w przypadku których przekraczanie granicy jest mocno utrudnione ze względów proceduralnych, jak np. Białoruś czy Rosja, ale także tych, z którymi łączy Polskę układ z Schengen zapewniający swobodę przemieszczania się bez żadnych formalności.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum