Wysłany: 27-12-2011, 10:13 Technik transportu kolejowego
Witam.
Od roku szkolnego 2012/2013,(jeśli się dostane) mam zamiar pójść do zespołu szkół ponadgimnazjalnych nr 5 w Łodzi, na profil technik transportu kolejowego. Klasy kolejowe będą tam otworzone dopiero pierwszy rok. Z tego względu więc nic nie wiem o tym profilu i szkole Jeśli ktoś, coś wie proszę aby napisał.Chciałbym wiedzieć na przykład: na jakie przedmioty kładą na tym profilu specjalny nacisk, jakie są tam przedmioty rozszerzone, czego tam uczą itp.Proszę o wszystkie informację na ten temat.
Z góry chcę podziękować osobą które zainteresowały się tym tematem.
powiem Ci że ja robię dwuletnie studium w Warszawie na tym kierunku. U nas kładą nacisk na infrastrukturę. Jak jest w technikum czteroletnim tego nie wiem, niestety.
_________________ w pociągu:
2010-2012=14439km
2013-49706km
To znaczy tak, ja chodzę na 4 letni i u mnie w Sosnowcu kładą nacisk przede wszystkim na budowę taboru, maszyn elektrycznych, urządzeń łączności i technologię transportu kolejowego. Co nie oznacza, że innych przedmiotów nie trzeba się uczyć, wręcz przeciwnie wszędzie jest bardzo dużo materiału, tutaj masz specyfikację, na jakie tematy zdobywa się wiedzę na tym kierunku:
- budowy środków transportu szynowego, maszyn elektrycznych, automatyki i informatyki
- procesów technologicznych z zakresu organizowania i prowadzenia ruchu
- środków technicznych eksploatowanych w transporcie szynowym (w tym na kolei)
- urządzeń informatycznych
- urządzeń łączności
- znajomości marketingu, akwizycji i sprzedaży usług
- prowadzenia ruchu pociągów oraz czynności na każdym stanowisku pracy stacji
- prowadzenia analiz ekonomicznych.
Tutaj lista przedmiotów jakie wchodzą w zakres kształcenia zawodowego:
1. kolejowe przejazdy szynowe (na początku podział taboru, później budowa wagonów ogólna, potem hamulce i podwozia już dość szczegółowo, później budowa lokomotyw spalinowych - trochę szczegółów, potem zasilanie sieci trakcyjnej, później budowa elektrycznych pojazdów trakcyjnych - bardzo szczegółowo, ok. 1,5 miesiąca, następnie eksploatacja taboru od strony maszynisty i rewidentów, naprawa i utrzymanie taboru, a na koniec jeśli dobrze pamiętam to przygotowanie pojazdów do zimy, w międzyczasie w okolicy końca roku szkolnego mieliśmy całodzienną wycieczkę do zakładów, gdzie remontuje się lokomotywy i wagony PKP Energetyka, w międzyczasie było też kilka mniejszych wyjść na stacje, np. przy sieci trakcyjnej - przedmiot 1 rok, 2 godziny tygodniowo)
2. technologia transportu kolejowego (wszystkie sprawy związane z bezpieczeństwem ruchu - 3 lata po 2-3 godziny, całe IR-1 do nauczenia)
3. infrastruktura kolejowa (2 lata po 2 godziny, wszystkie sprawy związane z budową infrastruktury kolejowej, od ogólnych pojęć do szczegółowej budowy szyny, rozjazdów itd., w zakres przedmiotu wchodzi również rysunek techniczny)
4. urządzenia łączności (pierwsze miesiące to budowanie obwodów elektrycznych, z elementów, które wykorzystywane są w urządzeniach łączności, później już typowo obwody teletechniczne i naprawa urządzeń)
5. urządzenia sterowania ruchem kolejowym (2 lata - pierwszy rok to sprawy czysto elektryczne, później typowo automatyka i mechanika, sprawy związane z urządzeniami wykorzystywanymi do prowadzenia ruchu)
5. zajęcia praktyczne (1 rok po 6 godzin - uzupełnienie pozostałych przedmiotów, liczne wyjścia w teren, możliwość obejrzenia z bliska wszystkiego, o czym się do tej pory uczyło - ukierunkowanie w stronę przyszłego zawodu)
6. laboratorium ruchu kolejowego (1 rok po 5 godzin (?) - zajmowanie się różnymi sytuacjami ruchowymi, korzystanie z symulatorów, rozwiązywanie sytuacji niebezpiecznych itd.)
7. podstawy prawa transportowego
8. organizacja działalności usługowej kolei
9. techniki informatyczne w transporcie kolejowym (komputery wykorzystywane w kolejnictwie, choćby obsługa komputerów na lokomotywach)
10. język obcy zawodowy (1 rok, podstawowe zagadnienia techniczne związane z koleją w języku angielskim).
Później w 3 klasie cały miesiąc maj są praktyki, można załatwiać we własnym zakresie lub szkoła załatwia stałe w PLK. Jeśli chodzi o własne, to wcale nie tak trudno się załapać, w zeszłym roku dość duża grupa osób z naszej szkoły jeździła z maszynistami i drużynami konduktorskimi w Przewozach Regionalnych jako odpowiednio osoba szkoląca się na pomocnika maszynisty i osoba szkoląca się na konduktora. Poza tym odbywali też praktyki w PKP Cargo, później część osób zaczęła tam pracę jako maszyniści. W tym roku też chyba część osób pójdzie do Cargo, może do PR też ktoś, na PLK-ę zbyt wielu chętnych nie będzie.
Poza tym PKP Cargo uruchomiło w tym roku program stypendialny, w którym bierze udział moja szkoła. Uczniowie otrzymuję przez ostatni rok nauki połowę normalnej pensji pomocnika maszynisty, zobowiązując się, że od razu po ukończeniu szkoły przyjdzie się do nich pracować na stanowisku maszynisty przez min. 2 lata (oni opłacają wszystkie badania i program szkolenia, o tyle jest łatwiej, że nie trzeba mieć kursu teoretycznego po tym kierunku, żeby móc przystąpić do egzaminu).
Ogólnie polecam Ci ten kierunek, na pewno później jest dużo łatwiej załapać się na dowolne stanowisko na kolei niż po innej szkole. Jeśli masz jeszcze jakieś pytania - pisz.
Kolego Szumiec
powiedz mi czy wybierasz się na ten kierunek do AP Edukacja, prawdopodobnie to tak bo inne szkoły nie uczą w tym kierunku w dolnośląskim.W tym roku również składałem tam papiery i ta szkoła jest niewiarygodna i tych kierunków nie tworzą i tłumaczą się brakiem chętnych osób a zaliczki 200 zł pobierają i wysyłają na badania, wiem o tym bo sam to przeżyłem i poszedłem do szkoły w Warszawie i jest bardzo zadowolony.
Jak masz jakieś pytania to pisz na priv to pogadamy
_________________ 2012/18- 205 476 km
2019- 69 888 km
2020- 50 138 km
2021- 50 251 km
2022- 18 455 km
2023 -27 051
2024 -25 164
morpheo -Usunięty- Gość
Wysłany: 31-12-2011, 16:25
Widzę, że nie tylko ze mną AP Edukacja poleciała sobie w kulki. Obiecywali, że przy małej ilości chętnych po uzbieraniu odpowiedniej ilości osób z całego kraju otworzą ten kierunek w jednym miejscu - i nic, nie utworzyli nigdzie.
Widzę, że nie tylko ze mną AP Edukacja poleciała sobie w kulki. Obiecywali, że przy małej ilości chętnych po uzbieraniu odpowiedniej ilości osób z całego kraju otworzą ten kierunek w jednym miejscu - i nic, nie utworzyli nigdzie.
Ciężko jest utworzyć kierunek wiedząc , ze 6 osób sie do tej pory zapisało. W Rybniku AP chce otworzy ten kierunek, ale chyba jednak tego nie zrobią bo jak na razie tylko 6 osób jest chętnych.
Swoją drogą czy jest jakaś szkoła policealna na śląsku która oferuje ten kierunek?
Pozdrawiam
mi też AP Edukacja obiecywała że otworzą ten kierunek, aż do końca sierpnia się łudziłem i znalazłem w ostatniej chwili Matel Service i tam teraz jestem słuchaczem na III semestrze II roku.
_________________ w pociągu:
2010-2012=14439km
2013-49706km
Szociu, Powiedz ty mi jakie wymagania,kryteria punktowe byly u Ciebie w szkole na ten kierunek,bo tak jak widac ja wybieram sie we Wrocka na ten sam kierunek tylko sie boje ze sie nie dostane,przybliz mi cos,jakies kryteria??
szumiec, zapomnij o tym że w AP we Wrocku otworzą ten kierunek!
Już tam startowałem i jedyne co chcieli to wpłatę czesnego a kierunku nie otworzyli i byłem zmuszony pójść do Warszawy i jestem z tej szkoły bardzo zadowolony! Jestem na II semstrze i jest GIT!
_________________ 2012/18- 205 476 km
2019- 69 888 km
2020- 50 138 km
2021- 50 251 km
2022- 18 455 km
2023 -27 051
2024 -25 164
morpheo -Usunięty- Gość
Wysłany: 03-06-2012, 12:30
Zmieniły się przepisy oświatowe i od września ma już nie być naboru i otwierania nowych klas na kierunku Technik Transportu Kolejowego w szkołach policealnych.
Zamiast tego szkoły mogą prowadzić tzw. kwalifikacyjne kursy zawodowe (tu opis na stronie ministerstwa, które skończą się uzyskaniem dyplomu technika. Tyle że na razie nie widać, żeby jakaś sensowna placówka kwapiła się do uruchamiania takich kursów.
A ktoś się orientuję gdzie na dolnym śląsku albo w pobliżu Wrocławia jest policealny kierunek technik elektroenergetyk transportu szynowego ? szkoła przybliża najbardziej do profesji maszynisty więc dla tego ten kierunek chyba najlepszy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum