"Jeleniogórska Kolej Aglomeracyjna przyszłością komunikacji szynowej"
Nowy układ przystanków na linii kolejowej Jelenia Góra – Piechowice – Szklarska Poręba, kompleksowa modernizacja linii kolejowych oraz pierwszy kurs dla VIP – ów i dzieci na trasie Jelenia Góra – Zgorzelec zaplanowany na 9 czerwca – takie „nowości” na szynach czekają nas w najbliższym czasie.
O wszystkim mówiono wczoraj podczas konferencji prasowej, w której uczestniczyli Marcin Zawiła, prezydent Jeleniej Góry, Jerzy Łużniak członek zarządu WD oraz Witold Rudolf, burmistrz Piechowic.
Aktualnie urząd marszałkowski przygotowuje kompleksowy projekt modernizacji linii kolejowych na trasie Jelenia Góra – Szklarska Poręba i Jelenia Góra – Zgorzelec. Do końca roku czas przejazdu ma ulec skróceniu. W planach jest również stworzenie kilku nowych przystanków, dzięki którym mieszkańcy i turyści łatwo dostaną się do centrum miasta, czy poszczególne jego zakątki. W ten sposób pomysłodawcy zmian chcą przekonać jak największą grupę pasażerów do przejazdów pociągami, w tym młodzież szkolną i studentów.
- Propozycję lokalizacji przystanków przekazaliśmy już służbom marszałka i mają być one uwzględnione. To sprawiłoby, że pociągi stałyby się również komunikacją wewnątrzmiejską. Proponowane przystanki miałyby się mieścić m.in. za Kościołem Łaski, pod estakadą koło Tesco, przy Kolegium Karkonoskim, na Dworcu Zachodnim, przy dawnym przystanku Celwiskozy z przesunięciem go w stronę miasta, przy dworcu cieplickim przesuniętym w stronę ul. Lubańskiej, przy Osiedlu Orle, w Piechowicach i Szklarskiej Porębie.
W przypadku przystanków za Kościołem Łaski i przy Tesco służyłyby one nie tylko liniom Jelenia Góra – Piechowice – Szklarska Poręba, ale również pociągom z kierunku Zgorzelca, Lubania, Gryfowa do Jeleniej Góry, jak i liniom do Lwówka Śląskiego i Wlenia, które są obsługiwane przez szynobusy. Mówimy już więc o Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej, która będzie ona odgrywać coraz większą rolę wewnątrz miasta – wyjaśnił Marcin Zawiła, prezydent Jeleniej Góry.
Jerzy Łużniak z zarządu województwa dolnośląskiego zapewniał, że na temat dobrego skomunikowania Jeleniej Góry od kilku tygodni toczą się rozmowy prowadzone m.in. przez Marcina Zawiłę, Jerzego Pokoja, przewodniczącego Sejmiku, Grzegorza Schetynę, marszałka Sejmu oraz przez niego samego. Odbyło się też spotkanie z ministrem Andrzejem Maselem na temat modernizacji linii Jelenia Góra – Wrocław, a później Zgorzelec.
- Ogólny koszt modernizacji całej linii to około 70 mln zł. Na W ostatni czwartek odbyłem z panem ministrem telefoniczną rozmowę odnośnie przekazania dodatkowych pieniędzy na modernizację tej linii. Jest szansa, że około 60 mln zł zostanie przekazane na ten cel z funduszu kolejowego – powiedział J. Łużniak.
Dodatkowe pieniądze mogłyby być wykorzystane na ten cel z rezerwy celowej, około 10 mln zł na modernizacji linii energetycznej z Wrocławia do Kątów Wrocławskich. Ponadto w ministerstwie infrastruktury i PLK został powołany zespół do przyjrzenia się możliwości przyspieszenia przejazdu z Jeleniej Góry do Wrocławia, by jeszcze w tym roku ten przejazd zajmował około 2,5 godziny, a przyszłym roku do 2 godz.
Kolejnym krokiem miałoby być uruchomienie od grudnia linii Jelenia Góra – Zgorzelec. Obecnie pasażerowie mogą bowiem dojechać z Jeleniej Góry do Lubania, a odcinek Lubań – Zgorzelec jest nieczynny. – Od 12 grudnia chcemy ponownie uruchomić to połączenie i weszłoby ono do rozkładu jazdy, jako połączenie opłacane przez samorząd Województwa Dolnośląskiego. Na tę trasę zostaną skierowane szynobusy, które obecnie kupujemy. Wczoraj został odebrany szósty z nich, a trzy pozostałe odbierzemy do końca – dodał wicemarszałek Łużniak.
Na 9 czerwca planowany jest promocyjny przejazd dwoma szynobusami na linii Jelenia Góra – Zgorzelec. Jednym z szynobusów będą podróżować wójtowie, burmistrzowie, prezydenci i przedstawiciele władz samorządu wojewódzkiego. Drugim szynobusem bezpłatnie pojadą dzieci z różnych szkół. Czas przejazdu na tej trasie ma wynieść półtorej godziny.
Rolą samorządów w tych przedsięwzięciach będzie natomiast dostosowanie dworców kolejowych i peronów do nowych potrzeb komunikacyjnych.
Nowe połączenia kolejowe
W ramach modernizacji linii kolejowej Jelenia Góra - Szklarska Poręba zostaną wybudowane nowe przystanki, które będą służyć docelowo kolei aglomeracyjnej na trasie z Janowic przez Jelenia Górę do Piechowic.
W stolicy Karkonoszy szynobus będzie się zatrzymywał min. pod estakadą przy Tecso oraz nieopodal Kościoła Garnizonowego. Udało się do włączyć do całości tego dużego projektu realizowanego przez samorząd województwa - mówi prezydent Jeleniej Góry Marcin Zawiła.
Półtorej godziny ma jechać szynobus z Jeleniej Góry do Zgorzelca - regularne połączenie ma ruszyć w grudniu. Docelowo ma być możliwość dojazdu do Drezna. W planie także modernizacja linii tak, by ten czas przejazdu skrócić.
Wczoraj po południu na konferencji prasowej wicemarszałek Dolnego Śląska Jerzy Łużniak przedstawił szczegóły tego projektu, który będzie realizowany przez Koleje Dolnośląskie - spółkę Samorządu Województwa.
Szynobus będzie się zatrzymywał pod estakadą przy Tesco
W ramach modernizacji linii kolejowej Jelenia Góra - Szklarska Poręba zostaną wybudowane nowe przystanki, które będą służyć docelowo kolei aglomeracyjnej na trasie z Janowic przez Jelenia Górę do Piechowic.
W stolicy Karkonoszy szynobus będzie się zatrzymywał min. pod estakadą przy Tesco oraz nieopodal Kościoła Garnizonowego. Udało się do włączyć do całości tego dużego projektu realizowanego przez samorząd województwa - mówi prezydent Jeleniej Góry Marcin Zawiła.
Półtorej godziny ma jechać szynobus z Jeleniej Góry do Zgorzelca - regularne połączenie ma ruszyć w grudniu. Docelowo ma być możliwość dojazdu do Drezna. W planie także modernizacja linii tak, by ten czas przejazdu skrócić.
Wczoraj po południu na konferencji prasowej wicemarszałek Dolnego Śląska Jerzy Łużniak przedstawił szczegóły tego projektu, który będzie realizowany przez Koleje Dolnośląskie - spółkę Samorządu Województwa.
Wiecie co, te przystanki jak tu czytam będą w niektórych przypadkach w odległości kilkuset metrów od siebie. Pociąg nawet nie zdoła się dobrze rozpędzić. Chyba nawet w Warszawie i Gdańsku przystanki SKM nie są rozmieszczone tak gęsto... Trochę bezsensowny jest przystanek koło kościoła- za blisko stacji Jelenia Góra (pociąg od końca peronu JG do tego przystanku będzie miał może 300 m...)
_________________ Gdyby cały beton PKP przerobić na podkłady, to można by zmodernizować wszystkie czynne szlaki
Czas na kolej – zapowiadają samorządowcy. Czy to realne? (0)
Autor: rob
03.06.2011.
Pociąg z Jeleniej Góry do Wrocławia przyśpieszy, uruchomione będzie połączenie ze stolicy Karkonoszy do Zgorzelca a w przyszłym roku ruszy szybki tramwaj. Wszystko to zapowiadają samorządowcy. Czy to realne?
- Odbyliśmy kilka spotkań z ministrem Andrzejem Maselem na temat modernizacji linii Wrocław - Jelenia Góra a w dalszej kolejności Zgorzelec – mówi Jerzy Łużniak. Jakie zapadły ustalenia? - Z funduszu kolejowego w tym roku ma być przekazanych ok. 60 milionów złotych na modernizację linii do Wrocławia - powiedział. - Z informacji, jakie uzyskałem od ministra, został powołany zespół, który ma zbadać możliwości przyśpieszenia przejazdu na tej linii tak, by przejazd z JG do Wrocławia trwał 2,5 godziny a w przyszłym roku skróciłby się do 2 godzin.
Jak mówi, jest to realne tym bardziej, że samorząd województwa ma też dołożyć z rezerwy celowej ok. 10 milionów złotych na modernizację linii energetycznej na trasie kolejowej. Dotyczy to odcinka z Wrocławia do Kątów Wrocławskich.
Jeszcze w tym roku ma być uruchomione regularne połączenie z Jeleniej Góry do Zgorzelca. Obecnie pociągu dojeżdżają do Lubania.
- 9 czerwca odbędzie się przejazd promocyjny po tej trasie. Mamy zamiar puścić dwa szynobusy, w jednym będą przedstawiciele samorządów, a w drugim chcemy przewieźć dzieci ze szkół – mówi J. Łużniak.
Na tej trasie mają jeździć szynobusy, kupione przez Urząd Marszałkowski. W tym roku samorząd zakupi 9 szynobusów (6 już jest, trzy będą do końca roku). Regularne połączenie ze Zgorzelcem na wejść do rozkładu jazdy od 12 grudnia.
- Będzie to atrakcyjne połączenie, bo czas przejazdu od przejścia granicznego w Zgorzelcu do Jeleniej Góry to 1h45 min a z samego Zgorzelca to 1h30 min. Jeżeli samochodem jedzie się godzinę, to myślę, że nie jest to dużo dłużej – mówi wicemarszałek. - Docelowo chcemy też namówić stronę niemiecką do współpracy, by było połączenie do Gorlitz i z Gorlitz do Drezna.
Nie wiadomo jeszcze, jakie nakłady trzeba będzie ponieść na zmodernizowanie trasy na odcinku od Lubania do Zgorzelca. Trasa jest zarośnięta ale nie na tyle, by nie można było ją przejechać. Pociągi zostały stamtąd wycofane w czasach, kiedy masowo likwidowano połączenia regionalne w regionie
Za Kościołem Garnizonowym ma powstać przystanek szybkiej kolei miejskiej. Stąd już blisko do centrum miasta.
Z kolei prezydent Jeleniej Góry Marcin Zawiła zapewnia, że nabiera tempa sprawa uruchomienia szybkiej kolei miejskiej. - Urząd marszałkowski przygotowuje kompleksowy projekt modernizacji linii kolejowej Jelenia Góra - Szklarska Poręba. Propozycje nowych przystanków zostały przekazane służbom pana marszałka - powiedział. - Nastąpi zmiana studium wykonalności projektu i uwzględni ona nowe lokalizacje. Tym samym będzie można przystąpić do realizacji tego przedsięwzięcia.
Gdzie będą nowe przystanki? - Za Kościołem Garnizonowym, stamtąd jest blisko do centrum miasta – mówi M. Zawiła. - Dalej pod estakadą w rejonie Tesco, kolejny przy Kolegium Karkonoskim. Będzie to dobre połączenie z urzędem pracy i starostwem powiatowym i dzielnicą, która tam powstała.
W przypadku przystanku pod estakadą jest problem: przejście przez tory nie będzie możliwe. - Będzie trzeba dobudować schody prowadzące do estakady, by umożliwić przejście nad torami w obie strony – mówi M. Zawiła.
- Chcemy też przywrócić przystanek Celwiskoza, być może będzie on przesunięty w kierunku centrum – mówi M. Zawiła. - Jest też pomysł, by przystanek w Cieplicach z dworca przenieść bliżej skrzyżowania z ulicą Lubańską.
- Wszystkie te zmiany spowodują, że ludzie zaczną znowu jeździć pociągiem – przekonywali prezydent Marcin Zawiła i Jerzy Łużniak z zarządu województwa.
Jak mówią, szybka kolej ruszy za rok, najpóźniej za dwa. Czy tak będzie? Zobaczymy
Zobaczymy czy to w ogóle wypali Ale rzeczywiście połączenia powinny sięgać Piechowic, Janowic, Kowar, Karpacza (jeśli nie od razu to w przyszłości, od razu zahaczając o Miłków), Mysłakowic, ale też można byłoby pomyśleć o włączeniu Goduszyna.
EN, do Karpacza koleją nie ma innej drogi od tej przez Miłków. Niemniej jeżeli pomysł ma się opierać tylko na taborze elektrycznym, to ze względów oczywistych Karpacz i Kowary odpadają.
_________________ Gdyby cały beton PKP przerobić na podkłady, to można by zmodernizować wszystkie czynne szlaki
Przedstawiciele PLK i spółek kolejowych wspólnie z Jerzym Łużniakiem, członkiem zarządu województwa oraz prezydentem miasta, Marcinem Zawiłą i jego zastępcą Hubertem Papajem spotkali się wczoraj w jeleniogórskim Ratuszu na roboczym spotkaniu dotyczącym usytuowania przystanków na linii Szybkiej Kolei Miejskiej. Przeprowadzono też wizję lokalną proponowanych miejsc.
Wczorajsze, robocze spotkanie zarówno w Ratuszu, jak i podczas wizji lokalnej dotyczyło ustalenia harmonogramu działań, jakie trzeba będzie podjąć przy budowie Szybkiej Kolei Miejskiej. Mówiono o budowie nowych przystanków, które miałyby stanąć m.in. naprzeciwko Kościoła Łaski, przy estakadzie nieopodal Tesco czy KPSW (dawnego Kolegium Karkonoskiego) oraz o modernizacji istniejących, w tym Jelenia Góra Zachodnia, Osiedle Orle, Piechowice i Szklarska Poręba.
- Rozmawialiśmy na temat technicznych rozwiązań budowy przystanków na linii kolejowej Szklarska Poręba – Jelenia Góra. Jest kilka technicznych problemów, w tym m.in. fakt, że mamy trzy, a nie dwie linie kolejowe. To powoduje, że budowanie rozjazdów stanie się trudniejsze i będzie wymagało szerszych działań. Uzgodnień szczegółowych jeszcze nie mamy, ale wiemy, że budowę części przystanków będziemy się starali umieścić w projekcie modernizacji linii kolejowych Szklarska Poręba – Jelenia Góra. Będziemy musieli natomiast rozstrzygnąć, co zrobimy z resztą. Cieszę się jednak z tego, że wszyscy są zgodni, że wykorzystanie linii kolejowych dla komunikacji aglomeracyjnej Jeleniej Góry i miejscowości podjeleniogórskich jest rozwiązaniem słusznym i koniecznym – mówił Marcin Zawiła, prezydent Jeleniej Góry.
Jerzy Łużniak podkreślał, że zarząd województwa chce rozwijać kolej aglomeracyjną w Jeleniej Górze, nie tylko w planach, ale przede wszystkim w działaniach.
- Jest taka szansa, bo linia Jelenia Góra – Szklarska Poręba jest obecnie modernizowana z pieniędzy Regionalnego Programu Operacyjnego i na tym odcinku można zrobić część z planowanych przystanków. Jako samorząd województwa dostarczamy natomiast tabor i opłacamy przewoźnika, ale musimy mieć partnerów po stronie samorządów lokalnych Jeleniej Góry, Piechowic i Janowic Wielkich by to połączenie funkcjonowało właśnie na takim obszarze – mówił Jerzy Łużniak.
Zbigniew Gzik, zastępca dyrektora centrum realizacji inwestycji wrocławskiego oddziału Polskich Linii Kolejowych S.A., podkreślał natomiast, że zanim dojdzie do rozpoczęcia realizacji tych planów potrzebne są szczegółowe ustalenia i podział obowiązków.
- Wszystko można zrobić, ale trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób i za jakie pieniądze. PKL może bowiem wykonać tylko część z koniecznych prac. Pozostałych musi się podjąć miasto lub województwo. Nie ukrywam, że jest to dla nas pewna szansa zwiększenia ilości pasażerów, która obecnie kształtuje się na poziomie około 27 procent z osób korzystających z różnego rodzaju komunikacji, ale cały czas się to zmienia – mówił Zbigniew Gzik.
To może wypali i przy dobrej reklamie nawet może mieć przyzwoitą frekwencję. Warunek jest jeden- więcej taboru małopojemnego (EN81, SA134). Agent (SA134-007) będzie musiał przecież obsługiwać Czechy (a i już jeździ bez żadnej rezerwy), a UTK nie spieszy się z wpuszczeniem motoraków do Polski.
_________________ Gdyby cały beton PKP przerobić na podkłady, to można by zmodernizować wszystkie czynne szlaki
No jasne że produkuje, na zamówienie jak znajdę tę informację to podeślę link.
A tu z innej beczki wielkiej SKM vel Kolei Metropolitalnej
W Jeleniej Górze podrożeją bilety komunikacji miejskiej. Na razie nie jest znany dokładny termin podwyżki. W najbliższy wtorek zostanie on ustalony na sesji rady miejskiej, która zajmie się głosowaniem nad uchwałą w sprawie cen przejazdów. Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że propozycja prezydenta zostanie przyjęta. Rządząca Jelenią Góra Platforma Obywatelska na bowiem większość w radzie.
Przygotowany projekt uchwały przewiduje wzrost stawki za jednorazowy bilet normalny z 2,24 zł do 2,60 zł. Zmienią się także ceny biletów miesięcznych.
Za bilet imienny, sieciowy, na wszystkie dni w obszarze miasta zapłacimy 90 zł. Obecnie kosztuje on 63,20 zł. Bilet ważny w dni robocze, który teraz kosztuje 52 zł ma kosztować 70 zł.
Podwyżki nie odczują jedynie pasażerowie, którzy kupowali bilety u kierowców. Cena biletu kupionego w autobusie pozostanie nie zmieniona, gdyż nie będzie pobierana dodatkowa opłata za sprzedaż z autokomputera. Taki bilet nadal będzie kosztował 2,60 zł. Około 30 procent pasażerów kupuje bilety u kierowców.
Bilety komunikacji miejskiej w Jeleniej Górze miały podrożeć już od 1 sierpnia ubiegłego roku. Podwyżki nie wprowadzono ponieważ wojewoda zaskarżył uchwałę rady miejskiej w tej sprawie. Wówczas bilet normalny miał kosztować 2,40 zł. Zaś ulgowy 1,20 zł.
A oto i cennikowy śmietnik w Jeleniej Górze:
BILETY JEDNORAZOWE NA LINIE NORMALNE CENY BILETÓW
ILOŚĆ I RODZAJ STREF NORMALNY ULGOWY USTAWOWY ULGOWY LOKALNY NOCNY
1. strefa opłat
Strefa miejska Jeleniej Góry lub strefa gminy (miasta): Janowice Wielkie, Jeżów Sudecki, Mysłakowice, Piechowice, Podgórzyn, Stara Kamienica
2,24 zł 1,12 zł 1,27 zł 4,48 zł
2. strefy opła
- Strefa miejska Jeleniej Góry + jedna strefa innej gminy (miasta).
4,10 zł 2,05 zł 2,25 zł 8,20 zł
BILETY JEDNORAZOWE NA LINIE POSPIESZNE CENY BILETÓW
ILOŚĆ STREF NORMALNY ULGOWY USTAWOWY ULGOWY LOKALNY
1. strefa opłat 3,36 zł 1,68 zł 1,88 zł
2. strefy opłat 6,50 zł 3,25 zł 3,65 zł
BILETY JEDNORAZOWE NA LINIE NORMALNE CENY BILETÓW
ILOŚĆ I RODZAJ STREF NORMALNY ULGOWY USTAWOWY ULGOWY LOKALNY NOCNY
1. strefa opłat
Strefa miejska Jeleniej Góry lub strefa gminy (miasta): Janowice Wielkie, Jeżów Sudecki, Mysłakowice, Piechowice, Podgórzyn, Stara Kamienica
2,60 zł 1,30 zł 1,65 zł 5,20 zł
2. strefy opła
- Strefa miejska Jeleniej Góry + jedna strefa innej gminy (miasta).
4,50 zł 2,25 zł 2,65 zł 9,00 zł
BILETY JEDNORAZOWE NA LINIE POSPIESZNE CENY BILETÓW
ILOŚĆ STREF NORMALNY ULGOWY USTAWOWY ULGOWY LOKALNY
1. strefa opłat 3,70 zł 1,85 zł 2,25 zł
2. strefy opłat 6,90 zł 3,45 zł 4,05 zł
BILETY JEDNORAZOWE WIELOKROTNEGO KASOWANIA NA LINIE NORMALNE CENY BILETÓW
RODZAJ BILETU NORMALNY ULGOWY USTAWOWY ULGOWY LOKALNY
10 PRZEJAZDÓW 20,40 zł 10,20 zł 11,25 zł
5 PRZEJAZDÓW 10,20 zł 5,10 zł 5,65 zł
PRZESIADKOWY jednorazowy dwukrotnego kasowania - ważny w granicach jednej strefy opłat - uprawniający jedną osobę do przejazdu z przesiadką pod warunkiem dokonania drugiego kasowania przed upływem jednej godziny od kasowania pierwszego. 4,00 zł 2,00 zł 2,30 zł
PRZESIADKOWY jednorazowy dwukrotnego kasowania - ważny w strefie miejskiej Jeleniej Góry + jedna strefa innej gminy (miasta) - uprawniający jedną osobę do przejazdu z przesiadką pod warunkiem dokonania drugiego kasowania przed upływem jednej godziny od kasowania pierwszego. 4,70 zł 2,35 zł 2,70 zł
BILETY MIESIĘCZNE (ważne od 1-go do ostatniego dnia miesiąca) IMIENNY OGÓLNODOSTĘPNY IMIENNY ULGOWY
RODZAJ BILETU WAŻNY NA WSZYSTKIE DNI MIESIĄCA WAŻNY TYLKO W DNI ROBOCZE WAŻNY NA WSZYSTKIE DNI MIESIĄCA
Strefa miejska Jeleniej Góry
63,20 zł 52,00 zł 34,20 zł
Strefa gminy (miasta): Janowice Wielkie, Jeżów Sudecki, Mysłakowice, Piechowice, Podgórzyn, Stara Kamienica
53,50 zł 46,90 zł 29,60 zł
Strefa miejska Jeleniej Góry + jedna strefa innej gminy (miasta)
101,40 zł 87,60 zł 59,60 zł
BILETY NA CZĘŚĆ MIESIĄCA (ważne od 1-go do 15-go dnia miesiąca lub od 16-go do końca miesiąca ) IMIENNY OGÓLNODOSTĘPNY IMIENNY ULGOWY
RODZAJ BILETU WAŻNY NA WSZYSTKIE DNI MIESIĄCA WAŻNY TYLKO W DNI ROBOCZE WAŻNY NA WSZYSTKIE DNI MIESIĄCA
Strefa miejska Jeleniej Góry
34,80 zł 28,60 zł 18,80 zł
Strefa gminy (miasta): Janowice Wielkie, Jeżów Sudecki, Mysłakowice, Piechowice, Podgórzyn, Stara Kamienica
29,40 zł 25,80 zł 16,30 zł
Strefa miejska Jeleniej Góry + jedna strefa innej gminy (miasta)
55,80 zł 48,20 zł 32,80 zł
4a. BILETY OKRESOWE IMIENNE WAKACYJNE
Cena imiennego biletu ulgowego wakacyjnego wynosi 52 zł.
Okresowy imienny ulgowy bilet wakacyjny jest biletem wieloprzejazdowym ważnym od dnia 1 lipca do dnia 31 sierpnia ważnym we wszystkie dni na liniach normalnych we wszystkich strefach opłat. Uprawnionymi do korzystania z biletu wakacyjnego są dzieci i młodzież odbywająca naukę szkolną w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, nie dłużej jednak niż do ukończenia 22 roku życia - na podstawie legitymacji szkolnej
Cena znaczka dopłaty do biletu okresowego imiennego uprawniającego do przejazdu autobusami linii: pośpiesznej i nocnej, wynosi dla biletu na cały miesiąc 32,10 zł i dla biletu na część miesiąca 17,65 zł.
Cena znaczka dopłaty do biletu okresowego imiennego uprawniającego do przejazdu autobusami linii nocnej, wynosi dla biletu na cały miesiąc 16,30 zł i dla biletu na część miesiąca 9,00 zł.
BILETY OKRESOWE
(NA OKAZICIELA) SIEĆ MIASTA
JELENIA GÓRA CAŁA SIEĆ MZK
JELENIA GÓRA
1. BILETY JEDNORAZOWE JEDNOKROTNEGO KASOWANIA
2. BILETY JEDNORAZOWE ZAKUPIONE U KIEROWCY
3. BILETY JEDNORAZOWE WIELOKROTNEGO KASOWANIA
4. BILETY OKRESOWE IMIENNE
5. ZNACZKI DOPŁATY DO BILETU OKRESOWEGO IMIENNEGO
6. BILETY OKRESOWE NA OKAZICIELA
1. rozpoczęcie ważności biletów okresowych ważnych 1 lub 2 dni następuje z chwilą nabycia biletu u kierowcy w autobusie (bez dodatkowej opłaty za nabycie biletu u kierowcy), natomiast biletów 5, 10 lub 30 dniowych następuje z dniem ich skasowania w kasowniku autobusowym,
2. ważne są do godz. 24-tej (ale w przypadku rozpoczęcia jazdy kursem rozpoczynającym się przed godziną 24-tą bilet jest ważny do końca kursu),
3. ważne 2 dni uprawniają do bezpłatnego przewozu jednej sztuki bagażu ręcznego,
4. bilety ważne 5, 10 lub 30 dni można nabywać w kasie biletowej MZK,
5. bilety nie są ważne w autobusach linii pospiesznych.
7. OPŁATY DODATKOWE
1. Opłata dodatkowa za:
1. przejazd bez ważnego biletu - wynosi 112 zł,
2. przejazd bez ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu - wynosi 89,60 zł,
3. przejazd na podstawie biletu okresowego imiennego bez wpisanego trwale numeru legitymacji do biletu okresowego imiennego lub z numerem legitymacji wpisanym w sposób nietrwały, wynosi 56,00 zł,
4. przewóz bez biletu bagażu podlegającego opłacie lub wyłączonego z przewozu bagażu albo dopuszczonego do przewozu na warunkach szczególnych bez zachowania tych warunków - wynosi 44,80 zł,
5. przejazd z biletem ulgowym bez uprawnienia do przejazdów ulgowych w autobusach linii pośpiesznej (nocnej) przez osoby posiadające uprawnienie do przejazdów ulgowych w autobusach linii normalnych lub przejazd bez biletu bez uprawnienia do przejazdów bezpłatnych w autobusach linii pośpiesznej (nocnej) przez osoby posiadające uprawnienie do przejazdów bezpłatnych w autobusach linii normalnych - wynosi 22,40 zł w przypadku uiszczenia opłaty w terminie 7 dni (112 zł po upływie terminu 7 dni),
6. spowodowanie zatrzymania lub zmiany trasy autobusu bez uzasadnionej przyczyny - wynosi 336 zł
2. Opłata manipulacyjna w przypadku:
1.
1. udokumentowania przez podróżnego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przewozu, posiadania ważnego biletu, którego nie miał podczas przejazdu - wynosi 11,20 zł,
2. udokumentowania przez podróżnego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przewozu, uprawnień do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu - wynosi 8,96 zł,
3. udokumentowania przez podróżnego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przewozu, że przejazd nastąpił na podstawie biletu okresowego imiennego z wpisanym trwale numerem legitymacji lub z numerem legitymacji wpisanym w sposób trwały - wynosi 5,60 zł,
4. udokumentowania przez podróżnego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przewozu, posiadania ważnego biletu za przewóz bagażu podlegającego opłacie - wynosi 4,48 zł.
I niech każdy zrozumie ten komunikacyjny bełkot, a pan Zawiła to na początek kadencji musiał Sobie podnieść pensje, a teraz trzeba gdzieś zarobić na podwyżkę 250 zł. dla kierowców.
Aż strach pomyśleć ile będzie kosztował przejazd koleją metropolitalną z przystanku Jelenia Góra Sobieszów SKM do Kiepury.
W komentarzach internautów, „podwieszanych” zresztą pod tekstami o przeróżnej tematyce, powtarza się z dużą regularnością pytanie do Prezydenta Jeleniej Góry – „Kiedy będzie SKM?” Pytający nawiązują do deklaracji przedwyborczej Marcina Zawiły, postanowiliśmy zapytać o to jego samego, by i pytającym, i innym dać w miarę jasną odpowiedź na pytanie – co się w tej sprawie dzieje?
- Deklarowałem i dotrzymam deklaracji – powiedział Marcin Zawiła - że w trakcie tej kadencji zostanie w Jeleniej Górze uruchomiony „miejski tramwaj” na trasie toru kolejowego, który połączy centrum miasta z Zabobrzem z jednej, a Cieplicami i Sobieszowem z drugiej strony. Zostaną na tej trasie wybudowane dodatkowe przystanki, by pasażerowie mogli wsiadać i wysiadać bezpiecznie, a czas przejazdu, w porównaniu do obecnych możliwości MZK skrócił się w niektórych przypadkach (dalszych odległości) niemal o połowę, jak to wynika z obecnych szacunków. To jest ogromna inwestycja, której Miasto nie byłoby w stanie udźwignąć w ramach własnego budżetu, bo są to wydatki rzędu dziesiątek milionów złotych, a gdybyśmy mieli jeszcze kupić z własnych pieniędzy szynobusy – to setek milionów. Takich pieniędzy w budżecie Miasta nie było, nie ma i nie będzie, ale „tramwaj” – Szybka Kolej Miejska powstanie, bo realizujemy ten pomysł wspólnie z Urzędem Marszałkowkim i kilkoma spółkami kolejowymi. W dodatku – mogę już dziś zapewnić – że w trakcie przygotowań ten pomysł zyskał dodatkowe aspekty, korzystne nie tylko dla Jeleniej Góry, choć dla nas – przede wszystkim.
- Jakie?
- Na przykład – uruchomienie kursowania szynobusu na trasie Jelenia Góra – Zgorzelec (a ściśle pięciu par szynobusów codziennie, już od 15 grudnia br.) pozwoli na wpięcie do naszego projektu dodatkowej linii. Jeśli uda się (o co będzie zabiegać Marszałek Rafał Jurkowlaniec i członek zarządu województwa – Jerzy Łużniak) przeniesienie przystanku początkowego za Nysę, do Goertliz, to oznacza, że Jelenia Góra zyska bezpośrednie kolejowe połączenie z Niemcami, a co za tym idzie – poszerzy się możliwość percepcji ruchu turystycznego z tego kierunku. Czy będzie w tym okresie możliwość wpięcia obu tych linii (ze Szklarskiej Poręby i Zgorzelca) do sieci euroregionalnej, a w praktyce – do Czech? To już prawa uzgodnień międzynarodowych, ale próby w tej sprawie są już podejmowane. Będzie to miało niebagatelny wpływ na rozwój turystyki w Euroregionie NYSA, o co zabiegam szczególnie, w interesie Miasta i przedsiębiorców tej branży.
- Jaki jest stan prac „na dziś”?
- Wpięliśmy nasz pomysł w kolejowy program remontowy, który zakłada głęboką modernizację trasy Szklarska Poręba – Piechowice i dalej do Jeleniej Góry. Nasz „tramwaj” jest już częścią tzw. studium wykonalności, przygotowywanego za pieniądze z zewnątrz. W ramach studium uzgadniane są m.in. szczegółowe miejsca lokalizacji dodatkowych przystanków w obszarze miasta. Jesteśmy nie tylko po etapie prac z projektantami, ale także po wizjach lokalnych na torowisku. Przy okazji ujawniły się różne „drobiazgi”, jak i taki, że na pewnym odcinku prowadzą do Jeleniej Góry niemal równolegle trzy tory, od Szklarskiej Poręby, Od Zgorzelca i od Lwówka Śląskiego. Kolej musi to przebudować, by była możliwa bezpieczna budowa przystanków dla nas. Badanie potoków pasażerskich w MZK, które przeprowadziliśmy w marcu służyło m.in. tej samej sprawie i analiza danych ma odpowiedzieć na pytanie – jak przekonstruować i zespolić działalność MZK i „tramwaju miejskiego”, by szynobus woził pasażerów po długiej osi miasta, a autobusy systematycznie wspomagały ruch pasażerski docierając w odleglejsze od toru dzielnice.
- Co na to przedstawiciele sąsiadujących gmin? Czy ten pomysł nie koliduje z ich programami?
- Chcemy, by rozwiązać problemy Jeleniej Góry wspierając także inne gminy, stąd w miarę regularnie spotykamy się z burmistrzami Piechowic i Szklarskiej Poręby, a w dalszej perspektywie zainteresowanie tą sprawą sygnalizują Janowice Wielkie. Kotlina Jeleniogórska stanowi nie tylko geograficzną, ale i gospodarczą jedność i nie ma tu miejsca na antagonizmy.
- A odpowiedź na pytanie – kiedy?
- Podanie dziś konkretnego dnia, w którym ruszą zestawy szynobusów do Sobieszowa i Piechowic będzie możliwe po zakończeniu prac nad „studium wykonalności”, a następnie po określeniu harmonogramu remontów obiektów inżynieryjnych na trasach przejazdu. Te inwentaryzuje kolej. Jeśli powiem, że tylko od Zgorzelca do Jeleniej Góry jest prawie dwieście przepustów, wiaduktów, przejazdów, itp. – to obrazuje skalę przedsięwzięcia. Do Szklarskiej Poręby jest ich mniej. Przypominam, że entuzjaści przewozów kolejowych Szklarska Poręba – Harrachov pierwsze jazdy promocyjne organizowali w latach… 80-tych ub. wieku. Dopiero niedawno spełniły się ich oczekiwania. Nasze zrealizujemy w cztery lata, a zapewniam, że harmonogram tych działań jest mocno napięty i zależny nie tylko od nas, bo niemal wszystkie zasadnicze nakłady na uruchomienie naszego „tramwaju” będą poniesione przez naszych partnerów, co z punktu widzenia interesu finansowego Miasta jest niezmiernie ważne. Obiecuję, że co najmniej raz w kwartale będziemy informować jaki jest postęp prac w tej sprawie.
[ Dodano: 21-09-2011, 21:28 ]
Szybka kolej miejska w przyszłym roku
Powoli finalizuje się sprawa budowy jeleniogórskiej szybkiej kolei miejskiej.
Wkrótce będzie gotowe opracowanie wymogów technicznych inwestycji.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to już w przyszłym roku ruszymy z budową nowych przystanków na trasie Jelenia Góra- Piechowice- Szklarska Poręba, powiedział nam Marcin Zawiła - prezydent Jeleniej Góry.
"Na dzień dzisiejszy wykonana jest cała dokumentacja dotycząca SKM – planistyczna i infrastrukturalna, kończona jest praca z wiązana z przygotowaniem dokumentacji przetargowej (przez Urząd Marszałkowski). Podpisane zostało porozumienie między Jelenią Górą, Szklarską Porębą, Piechowicami o transporcie zbiorowym. Urząd Marszałkowski deklaruje zakup tramwajów miejskich tych samych które kursują do Czech ale w barwach miasta Jelenia Góra.
27 grudnia 2011"
Tylko po co komu przystanki między Sz.P. a Piechowicami?
I czy wogóle będzie to w tej chwili potrzebne.
Np. latem, w sierpniu kurs z JG do Sz.P. był zupełnie bez pasażerów.
Na razie każdy woli auto, również do potencjalnych przystanków jest daleko od skupisk ludności, a zakłady które były w ich pobliżu we większości są pozamykne.
Najlepiej jak ktoś z Poznania wypowiada się na tematy z okolic Karkonoszy Ale chłop ma częściowo rację. Chociaż wiem, że ostatnimi czasy np. ludzie ze Szklarskiej jeżdżą pociągami na zakupy do Piechowic.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum