Wysłany: 19-03-2012, 21:39 Nowa lokomotywa E4MSU "Griffin"
Niebawem kolejowym firmom zostanie zaprezentowana nowa lokomotywa, stworzona z myślą o przewozach pasażerskich i towarowych. Inżynierowie z gliwickich Zakładów Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych przyznają otwarcie - "To produkt dla Europy".
Dokładnie rok temu po raz pierwszy poinformowaliśmy o projekcie budowy nowej lokomotywy w gliwickiej fabryce. Zaawansowane są już prace nad wersją wielosystemowego pojazdu, który przeznaczony będzie do przewozów pasażerskich i towarowych. Wszystko wskazuje na to, że E4MSU "Griffin" jeszcze w tym roku zostanie zaprezentowany branży kolejowej. Będzie mógł się rozpędzić się do prędkości 140 km/h. W dalszej kolejności powstanie druga wersja tego pojazdu, przystosowana dla prędkości 190 km/h. Dla lokomotywy pasażerskiej E4MSP, dzięki taki parametrom, dostępna będzie niemal cała kolejowa zelektryfikowana Europa. - To produkt dla Europy, ale czeka nas jeszcze długi i żmudny proces homologacji - mówił w trackie konferencji poświęconej perspektywom rynku lokomotyw prezes ZNLE Gliwice, Tomasz Fugiel.
Podstawowe dane techniczne E4MSU "Griffin":
Układ wózków: Bo-Bo
Masa: 88 t
Maksymalny nacisk osi: 22 t
Moc: 5,6 MW
Maksymalna siła pociągowa: 330 kN
Masa pociągu pasażerskiego: 800 t
Masa pociągu towarowego: 3200 t
"Griffin" to nie jedyna seria lokomotyw, która powstaje w Gliwicach. Ruszyła już seryjna produkcja pojazdu E6ACT Dragon. Pierwsze cztery sztuki zamówiła spółka Specjalistyczny Transport Kolejowy z Wrocławia. Przedstawiciele ZNLE informują, że praktycznie na finiszu są uzgodnienia z drugim przewoźnikiem, który będzie chciał pozyskać te lokomotywy.
Tyle samo mają Traxxy, których trochę już u nas jeździ, Husarz na 3kV DC ma 6 MW. Poza tym na Polskę raczej robili Dragona, Griffin to towar eksportowy.
Niemniej wersja pasażerska mogłaby znaleźć nabywców także w Polsce. Może nie w PR, bo prawie 6 MW mocy (niemal dwa razy tyle co byki) na 4-5 wagonów to trochę przesada, ale IC mogłoby się nimi zainteresować.
_________________ Gdyby cały beton PKP przerobić na podkłady, to można by zmodernizować wszystkie czynne szlaki
IC też ciąga wiele krótkich pociągów. Ale to właśnie oni będą pierwszym testerem Griffina
A PRy raczej zadowolą się używkami, są tańsze, o niższej mocy itp. Praktycznie wszystkie nówki mają powyżej 5 MW, a ew. zamówienie byłoby dużo za małe żeby producenci wprowadzali zmiany konstrukcyjne.
Ta kukułka w maszynowym fajnie wygląda. Oby obie lokomotywy osiągnęły sukces nie tylko na rynku krajowym (bo tutaj to ciężko będzie z podejściem do tematu, wiadomo polska...) ale przede wszystkim na rynku zagranicznym.
_________________ Pokuccy kopciarze - łączcie się !
No to co się ostatnio dzieje to jakaś szaleństwo, DB kupuje 500 szynobusów, ZNLE pokazuje nową lokomotywę do max 200 km/h, serce się raduje, nie będzie człowiek patrzył z zazdrością austriacką czy inną myśl techniczną (np. Husarza) bo u nas w zakładach jak widać da się robić podobny sprzęt. IC mogło by sobie kupić kilka bo niby ma być w przyszłości więcej linii na 160 poremontowanych, to gdyby faktycznie się udało to by się wtedy przydały.
Zainteresował mnie ten artykuł:
http://inforail.pl/text.php?from=main&id=55415
I najbardziej to dlaczego PKPIC nie chce testować Gryfina?
A tak na marginesie to jeśli IC nie chce to może się PR-y zainteresują jazdą kontrolowaną i podłączą Gryfa pod Regioekspres
A konkretnie co się zmieniło od Innotrans, gdzie prezes Malinowski mówił, że chętnie przetestują Griffina. A PRy pewnie bardzo chętnie pojeżdżą za darmochę.
To lokomotywa uniwersalna z Vmax 140km/h. Uniwersalnymi Siemensami i Traxxami jeździli i jeżdżą, i nie sprawia im to problemów. Ba - na Innotrans prezes Malinowski deklarował, że IC chętnie i z dumą przetestuje Griffina.
[ Dodano: 20-05-2013, 18:31 ]
Griffin wrócił już do Gliwic (ok. południa jechał przez CMK), ale to nie koniec testów bo zaraz znowu wyruszy do Żmigrodu.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum