Wysłany: 21-03-2012, 16:59 Jest szansa na remont linii nr 117
Linia z Bielska-Białej przez Wadowice do Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorony może zostać wyremontowana po 2014 roku. Pomysł remontu popierają władze województwa śląskiego oraz samorządowcy z Małopolski.
- Rewitalizacja tego stykowego odcinka na pewno wzmocni bezpieczeństwo pasażerów i przyczyni się do zwiększenia ruchu turystycznego. To ogromnie istotne, szczególnie wobec bardzo zatłoczonej drogi krajowej nr 52. Transport kolejowy wydaje się być w tym wypadku bardzo poważną alternatywą – mówi Rafał Stuglik, radny Sejmiku Województwa Małopolskiego.
Jak dodaje, aby jednak podróż koleją stała się konkurencyjna wobec innych form transportu, konieczna jest realizacja wielu inwestycji infrastrukturalnych. Chodzi m.in. o przebudowę wiaduktu w Kleczy, budowę łącznicy kolejowej w Kalwarii Zebrzydowskiej, remont torów na odcinku Wadowice – Andrychów – Bielsko-Biała, czy wreszcie likwidację ograniczeń prędkości na przejazdach.
- Odpowiedź z 8 marca na moją interpelację w sprawie remontu linii nr 117, podpisana przez wicemarszałka Romana Ciepielę, brzmi bardzo optymistycznie. Liczę, że sprawa będzie miała swój szczęśliwy finał – zaznacza Stuglik.
Jakie koszty remontu?
We wzmiankowanym piśmie bardzo dokładnie podano koszty remontu linii. Dane przytoczono w oparciu o kosztorys opracowany przez PKP PLK na prośbę władz Małopolski. W zależności od wybranego wariantu remontu, jego koszt waha się od około 92 mln zł do ponad 209 mln zł.
Jak zaznaczono w piśmie, po uzyskaniu danych dotyczących kosztów i zakresu remontu, zwrócono się do marszałka województwa śląskiego, Adama Matusiewicza, z zapytaniem o możliwość partycypacji w kosztach planowanych prac. Władze województwa śląskiego poparły zasadność przedsięwzięcia oraz wyraziły gotowość udzielenia dofinansowania z będących w dyspozycji środków pomocowych UE w perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020.
2 marca małopolski samorząd poinformował PKP PLK o możliwości udzielenia przez województwo dofinansowania na remont linii nr 117 w ramach RPO kolejnej perspektywy. Jak zaznaczono, będzie to jednak wymagało od przyszłego beneficjenta pełnego przygotowania niezbędnej dokumentacji, zabezpieczenia wkładu własnego oraz zgłoszenia projektu do udzielenia takiej pomocy.
Kolej to przyszłość
Zdaniem Stuglika, inwestycja w remont infrastruktury na linii nr 117 to działanie, które będzie procentować w przyszłości. – Trzeba myśleć perspektywicznie. Wadowice, Kęty, czy Andrychów już dzisiaj często są po prostu zakorkowane. Jeśli poważnie myślimy o rozwoju gospodarczym i turystycznym tych terenów, nie da się tego uczynić bez sprawnego transportu publicznego. Kolej to przyszłość – podkreśla Stuglik.
Podobnego zdania jest Andrzej Nowakowski, mieszkaniec Wadowic, regionalny historyk i profesor Uniwersytetu Rzeszowskiego. – Potencjał linii nr 117 jest bardzo duży. Już sama budowa łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej pozwoliłaby na znaczne skrócenie czasu przejazdu – ocenia Nowakowski.
- Wadowice przeżywają masowy rozwój ruchu pielgrzymkowego i turystyki religijnej. To grupa klientów, która stanowi ogromną szansę dla kolei. Dzisiaj większość tych osób przyjeżdża do rodzinnego miasta Jana Pawła II autobusami, lub własnymi samochodami – dodaje profesor Nowakowski.
Po zakończeniu działalności PR aż do wyremontowania 117 (o ile takowy remont będzie), możemy powoli nastawiać się na korzystanie z transportu autobusowego na DK52. Nie jestem pesymistą, ale ciężko mi uwierzyć, że Śląsk czy Małopolska po rozwiązaniu PR będą tak chętnie realizować połączenia na tej linii. Mam nadzieję, że się mylę.
Śląsk podsiada swoją spółkę więc problem z stopniową likwidacją PR nie będzie dotkliwy.
Małopolska będzie zmuszona jak i też inne regiony pójść w ślady sąsiada, to tylko kwestia czasu i pieniędzy.
Do tej pory KŚ obsłużą tę relację, trudno aby strategicznie i perspektywicznie plany i prace na infrastrukturze były realizowane w ciemno.
To marszałkowie mają uzgodnione.
Na odcinku Wadowice - Bielsko powinna po remoncie szlakowa wynosić 80km/h, aby była konkurencyjna do drogowego. Ale sam remont nie wystarczy. Potrzeba rozreklamowania połączeń i zbudowania rozkładu dla potrzeb podróżnych, a nie jak obecnie jest rujnowane. Brak połączeń na 2 i 3 zmianę do Bielska.
Ale najważniejszy to wyremontować odcinek śląski. On woła już od dawna od 90 lat. Tak samo założenie automatyki na przejazdach gdzie są ograniczenia. Wiele przejazdów, które są w odległościach co 20-500m można zamknąć budując drogę obok linii. Można pominąć nawet budowę łącznicy, gdyż to pewnie znów będzie niepotrzebne rozmowy o odkupie gruntów w Kalwarii.
No niestety, obawiam się że będzie wybrany i sponsorowany wariant podstawowy czyli przywrócenie pierwotnych parametrów linii choć bardzo chciałbym się mylić.
Wyznacznikiem i decydującym parametrem będzie tu ekonomia, czyli ile i kto za to zapłaci.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum