Wysłany: 23-08-2011, 10:42 Coraz mniej połączeń z Polski do Słowacji
Coraz mniej połączeń z Polski do Słowacji
„Gazeta Wyborcza” alarmuje, że w nowym rozkładzie jazdy najprawdopodobniej nie będzie pociągów ze Zwardonia w kierunku Żyliny. Co ciekawe, Koleje Słowackie (ZSSK) są zainteresowane zwiększeniem ilości połączeń. „Nie” pada jednak z polskiej strony.
- Mamy kłopoty z pokryciem deficytu na połączenia regionalne, więc w obecnej sytuacji nie stać nas, by dokładać jeszcze do pociągów transgranicznych – mówi na łamach gazety Łukasz Czopik, sekretarz województwa śląskiego. Dodaje, że w tej sprawie zwrócono się za pośrednictwem wojewody śląskiego o uruchomienie rezerwy, ale odpowiedzi na razie nie ma.
Co na to Słowacy? "Nasza spółka nie zgadza się z planami całkowitej likwidacji połączeń ze Zwardoniem. Próbujemy znaleźć jakiś kompromis. Jeśli możecie, to pomóżcie w tej sprawie!" - apeluje na łamach lokalnego tygodnika "Kronika Beskidzka" Pavel Kravec, dyrektor generalny Słowackich Kolei. Wspiera go m.in. Komitet Mieszkańców Stacja Żywiecczyzna. - Póki były granice, Polska i Słowacja były lepiej skomunikowane niż teraz. To absurd - uważa sołtys Zwardonia, Marian Bury.
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Miluś -Usunięty- Gość
Wysłany: 23-08-2011, 20:05
A pomyśleć, że jeszcze nie tak dawno było znacznie więcej połączeń ze Słowacją i nie było większego problemu by tam pojechać A teraz? Teraz to niemal pustka
Władze Węgierskiej Górki zaproponowały uruchomienie bezpośrednich połączeń kolejowych z Krakowa przez Suchą Beskidzką i Żywiec do słowackiej Żyliny. Niestety ambitny projekt lokalnych samorządowców trafił do kosza. Powód? Urzędy odpowiedzialne za kolej w regionie odpowiadają zgodnie – pociągi nie pojadą z uwagi na koszty i rzekomo „długi czas przejazdu”.
Zdaniem Piotra Tyrlika, wójta Węgierskiej Górki, pociągi łączące Kraków z Żyliną miałyby kursować przez Suchą Beskidzką. Jak podkreśla, to najkrótsza i najszybsza trasa. Dodaje, że przy dobrym ułożeniu rozkładu, można uzyskać czas przejazdu z Żywca do Krakowa wynoszący ok. 2,5 godziny. Taki wyniki w opinii wójta jest już konkurencyjny wobec transportu drogowego.
Jak dodaje, kolejnym argumentem przemawiającym za uruchomieniem nowych połączeń jest fakt, iż tereny Żywiecczyzny są atrakcyjne turystycznie i gęsto zaludnione. Duża część młodzieży studiuje w Krakowie. Z tych względów potrzebne jest uruchomienie bezpośrednich połączeń Kraków – Sucha Beskidzka – Żywiec – Zwardoń – Żylina. Zdaniem Tyrlika należy też podkreślić, że Żywiecczyzna, kiedyś należąca do województwa krakowskiego, nie ma obecnie żadnego bezpośredniego połączenia kolejowego z odległym o około 100 km Krakowem.
Dwa warianty rozkładu
Zaproponowany przez samorządowców z Węgierskiej Górki bezpośredni pociąg łączący stolicę Małopolski z Żywiecczyzną i Słowacją miałby kursować w dwóch wariantach. W soboty i niedzielę (dla turystów udających się w góry rano i powracających wieczorem a także studentów) wyjazd z Krakowa Głównego ok. 7.40, Sucha Beskidzka 9.15, Żywiec 10.36, Zwardoń 11.36. Przyjazd do Żyliny ok. 13.00 (tutaj możliwość przesiadki na połączenie do Bratysławy o 13.17). Powrót z Żyliny ok. 15.30 (Zwardoń 16.50, Żywiec 17.55, Sucha Beskidzka 19.15). Przyjazd do Krakowa Głównego ok. 20.50.
Od poniedziałku do piątku rozkład jazdy ulegałby zmianie. Skład ruszałby o godzinie 3.50 z Żyliny. Zwardoń 5.05, Żywiec 6.10, Sucha Beskidzka 7.30. Przyjazd do Krakowa zaplanowano na 9.05. Jak podkreślono, to dobra pora dla studentów, młodzieży, interesantów załatwiających sprawy w instytucjach i urzędach oraz turystów udających się ze Słowacji , Żywiecczyzny i powiatu suskiego do Krakowa. Powrót z Krakowa ok. 16.40, przyjazd do Żyliny w okolicach godziny 22.
Ministerstwo mówi nie
Czy zaproponowana przez władze Węgierskiej Górki koncepcja ma jednak szansę powodzenia? Zdaniem Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, trasa przez Suchą Beskidzką generowałaby bardzo duże koszty. Zdaniem ministerstwa, lepszym wariantem byłaby trasa przez Bielsko-Białą.
- Połączenie Kraków – Żylina przez Suchą Beskidzką i Żywiec nie jest brane pod uwagę ze względu na długi czas przejazdu. Ponadto taki wariant trasy uniemożliwiałby obsługę przez nowe połączenie większości miejscowości, przede wszystkim Bielska-Białej, co powodowałoby niską frekwencję i wysoki deficyt tych przewozów - uważa Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy resortu.
Małopolska dystansuje się od sprawy
Małopolska na razie nie chce oceniać projektu. Jak dowiedzieliśmy się, do Departamentu Transportu i Komunikacji UMWM nie wpłynęła na razie żadna propozycja władz Węgierskiej Górki odnośnie uruchomienia połączeń kolejowych Kraków - Sucha Beskidzka - Żywiec - Zwardoń – Żylina.
- Nie posiadając żadnych bliższych informacji na temat tej propozycji tj. szacunkowych kosztów uruchomienia przewozów, wielkości dofinansowania, ilości niezbędnego taboru do obsługi połączeń, jak również zdania strony słowackiej oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, trudno na dzień dzisiejszy zająć stanowisko w tej sprawie – podkreślają przedstawiciele UMWM.
Dodają, że obowiązująca od 1 marca 2011 r. ustawa o publicznym transporcie zbiorowym wymaga od samorządów opracowania planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego.
- Jego realizacja zakłada przeprowadzenia badań ruchu w transporcie drogowym i kolejowym. Zgodnie z zapisami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, przy opracowywaniu planu transportowego należy uwzględnić m. in. ocenę rentowności linii komunikacyjnych. Dokument ten posłuży do wskazania zasadności realizacji przewozów na poszczególnych liniach komunikacyjnych na terenie województwa. Dopiero po przeprowadzeniu takiej szczegółowej analizy, w oparciu o wyniki przeprowadzonych badań, można podejmować dalsze decyzje o zasadności realizacji przewozów na poszczególnych liniach komunikacyjnych – zaznaczają pracownicy biura prasowego UMWM.
UMWŚ nie ma środków
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego wskazuje z kolei, iż propozycja samorządowców z Węgierskiej Górki jest obecnie nierealne do wykonania z uwagi na brak środków finansowych na pokrycie deficytu z tytułu uruchamianych połączeń.
- Od marca 2011 r. zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym marszałkowie województw odpowiadają m.in. za organizację ruchu pociągów w strefie transgranicznej. W ślad za kompetencjami, mimo wniosków marszałka województwa śląskiego, nie poszło dofinansowanie z rezerwy celowej budżetu państwa. W tej sytuacji zarząd województwa, z uwagi na brak wolnych środków w budżecie na dofinansowanie dodatkowych pociągów transgranicznych nie wyraził zgody na pokrycie deficytu - wyjaśnia Witold Trólka z biura prasowego UMWŚ.
Jak dodaje, decyzja ta została podtrzymana również w tym roku. Powodem jest to, że w ustawie budżetowej na rok 2012 na połączenia międzynarodowe zaplanowano środki w wysokości 295 tys. zł. Z kolei środki na współfinansowanie zadań własnych, przypadające województwu śląskiemu z Funduszu kolejowego, zostały przeznaczone na pokrycie rocznego deficytu wynikającego z realizacji regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.
- W ubiegłym roku zarząd województwa, nie mogąc dofinansowywać ruchu transgranicznego, wprowadził zmiany w rozkładzie jazdy pociągów regionalnych poprzez zastąpienie na wybranych odcinkach pociągów międzynarodowych przez pociągi REGIO. W ten sposób chciał zachować jak najwięcej połączeń regionalnych na Podbeskidziu – zaznacza Trólka.
Urzędy swoje, pasażerowie swoje
Z powyższymi opiniami nie zgadza się Paweł Szczotka, dziennikarz „Kroniki Beskidzkiej”, pasażer i miłośnik kolei od lat zaangażowany w promocję i rozwój transportu publicznego na Żywiecczyźnie. – Nie rozumiem, dlaczego ministerstwo tak bardzo upiera się przy tym, aby bezpośrednie pociągi z Krakowa do Żyliny jechały przez Bielsko-Białą. Przecież wystarczy w Żywcu zapewnić dogodne skomunikowania i problem jest rozwiązany – uważa Szczotka.
Dodaje, że oszczędzanie na połączeniach kolejowych to bardzo zły pomysł. – Politycy muszą wreszcie zrozumieć, że dobra kolej kosztuje. Tyle, że w ostatecznym rozrachunku ten wydatek się opłaca. Proponowane przez władze Węgierskiej Górki połączenia świetnie wpisałyby się w pewną niszę, która obecnie istnieje na rynku komunikacyjnym. Przy odpowiedniej promocji mogłyby stać się prawdziwymi hitami wśród podróżnych. Szkoda, że instytucje, w geście których jest uruchomienie takich pociągów, na razie nie są tym zainteresowane – komentuje Szczotka.
No proszę. W UE zniesiono granice, a tu.. nie opłaca się jeździć na Słowację.
A wracając do tego połączenia to można by było zrobić połączenie Zwardoń-Kraków ze skomunikowaniem do Żyliny prowadzonym przez Słowaków. Jeżeli nie chcą przez Suchą, to niech jeździ przez Kalwarię i BB, to lepsza trasa ( i szybsza) od zniszczonej trasy Czechowice-Trzebinia-Kraków.
_________________ Żywiecczyzna i okolice Białej to Małopolska pod śląską okupacją
Wysłany: 29-03-2012, 07:27 Mniej połączeń kolejowy i coraz więcej wypadków drogowych!
8 osób zginęło, a 10 zostało rannych w wyniku zderzenia busa z ciężarówką. Kilka osób, które zostały ranne są w stanie ciężkim. Do wypadku doszło na drodze z Żywca do miejscowości Przybędza wieczorem 28 marca. Droga została zablokowana.
Według ustaleń służb ratunkowych w busie jechało 18 osób. Prawdopodobnie byli to górnicy wracający z pracy. Do wypadku doszło około godziny 21.30 na drodze S-69 w kierunku Żywca, na wiadukcie przy wjeździe do miejscowości Przybędza. Siła zderzenie była tak duża, że strażacy, aby wydobyć poszkodowanych z pojazdu musieli użyć specjalistycznego sprzętu ratowniczego.Siedem osób zginęło na miejscu, a ósma zmarła w szpitalu. Osiem osób zostało zabranych do szpitala w Bielsku-Białej. Obecnie droga miedzy Żywcem a Przybędzą jest zablokowana. Na miejscu zdarzenia pracuje 10 jednostek straży pożarnej.
Według wstępnych ustaleń z niewyjaśnionych do tej pory przyczyn, naczepa ciężarówki wiozącej drewno znalazła się na przeciwległym pasie, którym jechał bus. - Policja na miejscu bada okoliczności wypadku - dodał na antenie TVN 24 Paweł Roczyna z policji z Żywca.
Jak dowiedział się „Kurier Kolejowy”, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zabiega o uruchomienie przez Przewozy Regionalne połączenia z Krakowa do Żyliny. Spółka potwierdza, że toczą się w tej sprawie rozmowy ze stroną słowacką, jednak na razie jest zbyt wcześnie na podawanie konkretów.
Zdaniem Mikołaja Karpińskiego, rzecznika resortu, pociąg powinien kursować przez Bielsko-Białą. - Ministerstwo wnioskowało o wprowadzenie przez Przewozy Regionalne połączenia Kraków – Żylina przez Bialsko-Białą – mówi Karpiński. Dodaje, że uruchomienie nowej oferty jest ostatecznie uzależnione od wyników uzgodnień prowadzonych przez przewoźnika ze stroną słowacką.
Przedstawiciele PR zaznaczają, że aktualnie czekają na odpowiedź Słowaków. - Prowadzimy rozmowy z Kolejami Słowackimi, dotyczące wprowadzenia połączenia Kraków - Żylina przez Bielsko-Białą. W chwili obecnej czekamy na stanowisko strony słowackiej w tej sprawie – wyjaśnia Katarzyna Mirowska, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych.
Warto przypomnieć, że połączenie kolejowe stolicy Małopolski ze Słowację już istniało. Przykładowo w rozkładzie 2007/2008 z Krakowa do Żyliny, przez Trzebinię, Oświęcim, Bielsko-Białą i Zwardoń kursował pociąg przyśpieszony „Skalnica”. W sezonie były zaś wówczas trzy pary połączeń relacji Krynica – Plavec – Krynica przez Muszynę i Leluchów.
Cieszę się z tego choć akurat z Krakowa to najszybciej przez Sucha-Żywiec ...krócej ,szybciej i bez zmiany czoła(oczywiście po wybudowaniu łącznicy przed Płaszowem a to na szczęście myślę że jest bliżej niż dalej), a żeby Bielsko nie było poszkodowane to przywrócić pociąg z Katowic do Żyliny ale pewnie wymagam za dużo...
Permanentna likwidacja połączeń i nieustanne "nie" na wszelkie inicjatywy oddolne, to już jawne działania przeciw pasażerom. Sami nie mają (a raczej nie chcą mieć) pomysłu na dobrą kolej ale nie pozwolą też, by coś dobrego wyszło z inicjatywy społecznej. Skandal. W każdej dziedzinie lobby jest nienaruszalne :/
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum