Z chęcią zaczekam na Twoje szersze wywody odnosnie nierównego traktowania pracowników, łamania prawa i kodesku pracy.
Za co ma nas ścigać UM skoro sam określa zasady naszej pracy przewozowej??
Zarządy Przewozów Regionalnych i Kolei Śląskich zawarły porozumienie dotyczące zasad przechodzenia pracowników śląskiego zakładu Przewozów Regionalnych do Kolei Śląskich. Uzgodnione zostały ogólne założenia umowy, w tym przede wszystkim podstawa prawna.
Ustalono, że umowa zostanie zawarta na podstawie kodeksu cywilnego, a nie jak chcieli związkowcy, którzy walczyli o gwarancje zatrudnienia dla pracowników PR na podstawie art. 23 Kodeksu pracy. Gdyby było na odwrót to przejmowani pracownicy PR zachowaliby swoje dotychczasowe przywileje.
- Nowe umowy o pracę będą zawierane na postawie zapisu o swobodnym zawieraniu umów cywilnoprawnych - zaznacza Magdalena Tosza, rzecznik prasowy Zakładu Przewozów Regionalnych w Katowicach.
Koleje Śląskie mają też zgłaszać z wyprzedzeniem zapotrzebowanie na pracowników Przewozów Regionalnych. Następnie mają zatrudniać zwalnianych pracowników PR, zastrzegając sobie prawo pozyskania pewnego procenta kandydatów z wolnego rynku.
- Dyskutowane też o prawnej gwarancji zatrudnienia u nowego pracodowacy, ale porozumienie wymaga jeszcze uszczegółowienia - mówi Tosza.
Kwestie zatrudnienia pracowników PR przez Koleje Śląskie mają związek z przejmowaniem przez KŚ obsługi kolejnych połączeń w regionie. W październiku ubiegłego Koleje Śląskie rozpoczęły przewozy pasażerskie na linii Katowice- Gliwice-Częstochowa. Od 1 czerwca 2012 r. przewoźnik przejmą obsługę połączenia Katowice-Wisła Głębce. Z tego powodu Przewozy Regionalne są zmuszone ograniczać ilość etatów. W najbliższym czasie zamierzają zwolnić w sumie 139 pracowników.
Przeciwko zwolnieniom protestują związki zawodowe kolejarzy działające w PR, które doprowadziły dwa tygodnie temu do spotkania w śląskim Urzędzie Marszałkowskim (pisaliśmy o tym tutaj). Od przedstawicieli zarządów obu przewoźników strona społeczna domaga się ustalenia szczegółowych zasad przechodzenia zwalnianych pracowników PR do KŚ w przypadku utraty kolejnych połączeń. Temu poświęcone będzie kolejne spotkanie, które zaplanowano na przyszły tydzień.
W środę 14 marca odbyła się w Katowicach kolejna tura negocjacji przedstawicieli Przewozów Regionalnych i Kolei Śląskich oraz związków zawodowych. Rozmowy dotyczyły zasad przejmowania pracowników przez Koleje Śląskie. Mają one doprowadzić do zawarcia porozumienia regulującego te kwestie.
- Podczas środowych rozmów wskazano na konieczność uregulowania trzech postulatów. Dotyczą one przystąpienia do rozmów o układzie zbiorowym pracy, zawierania przez Koleje Śląskie umów na czas nieokreślony z przechodzącymi pracownikami Przewozów Regionalnych oraz zagwarantowania im równego traktowania pod względem warunków pracy oraz płacy – mówi Witold Trólka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Przypomnijmy: Przewozy Regionalne ogłosiły plany zwolnień grupowych obejmujących ok. 139 osób. Część z nich może znaleźć pracę w Kolejach Śląskich w miarę obejmowania nowych połączeń. Według szacunków spółki KŚ w grę może wchodzić zatrudnienie części pracowników – kierowników pociągów, konduktorów oraz maszynistów.
Przyszłe porozumienie, które powstaje przy współudziale strony związkowej oraz samorządu województwa, zostanie podpisane przez pracodawców – Koleje Śląskie i Przewozy Regionalne.
KŚ powstały by dać pracę swoim. Mam nadzieję, że przynajmniej nie trafi tam cała patologia związkowa. Chyba w KŚ nie pracują idioci i wiedzą kto czym się wcześniej wsławił ? Szykują się kolejne przejęcia linii a gdyby nie upór idiotów ze związków była możliwość dogadania się co do zbycia taboru na rzecz KŚ, jak i również co do liniowych pracowników. Związkowcom chodziło jednak o własne tyłki i mamy co mamy.
No niestety cała patologia PR już dawno tam pracuje i to na wysokich stanowiskach.Np. pewien pan który sam sobie podpisał badania okresowe (przy okazji załatwił jeszcze to kilku znajomym),pózniej został awansowany.Takich osób w KŚ jest na pęczki,z PR odeszli albo musieli odejść,a tam (KŚ)zajmują wysokie stanowiska.A to wszystko za sprawą pani poseł z PO,która chowa swoich pupili pod płaszczykiem.Żeby nie było że to radosna twórczość http://www.slaski.platforma.org/katowice_m_p_/katowice_poludnie/nasze_wladze,,,wladze_kola.html
Przemyślcie sobie to zanim dalej tak będziecie wychwalać KŚ!!!
Patrzcie, patrzcie to sie dopiero dograli, ciekawe czy ludzi pracujacych juz w KS od poczatku lub od jakiegos czasu beda zastepowac swoimi "pupilkami" z przewozow lub innych
Nikt z nikim nie musi się już dogadywać. Od 1 lipca z woli Marszałka PR Katowice będzie likwidowany. Potrwa to do ostatniego grudnia 2012. Prawie 2000 ludzi stanie w ogonku po zasiłek dla bezrobotnych.Niektórzy będą bardzo szczęśliwi, że pozbyli się ze Śląska PRów.Obudza się po Nowym Roku ale .... będzie już za późno.
Zarząd województwa śląskiego zdecydował, że linie kolejowe w województwie obsłużą wyłącznie Koleje Śląskie. Zakład PR w Katowicach zatrudnia 1797 osób i nie wiadomo, czy wszystkie zostaną przejęte przez młodszego przewoźnika. KŚ dopiero analizują potrzeby kadrowe.
Przewozy Regionalne poinformowały o tym jak zostały powiadomione o decyzji marszałka województwa śląskiego Adama Matusiewicza: wczoraj (26 czerwca) do firmy dotarł faks z urzędu marszałkowskiego, podpisany przez Łukasza Czopika, sekretarza województwa. Z przesłanej informacji wynikało, że samorząd zdecydował się zawrzeć z Kolejami Śląskimi umowę na lata 2013-2015 na obsługę wszystkich połączeń w regionie.
- Stało się jasne, że nie ma sensu utrzymywanie naszego zakładu na Śląsku – mówi Elżbieta Grudzień, członek zarządu Przewozów Regionalnych, dyrektor pionu finansowego spółki. – Zakład ma być zlikwidowany od nowego roku. Aktualnie jest w nim zatrudnionych 1797 osób – opowiada.
Zarząd PR skierował do marszałka Matusiewicza swoją odpowiedź w której zawarł pytanie o możliwość podjęcia dalszych rozmów na temat możliwości świadczenia usług przewozowych w województwie. Jednocześnie zawarto w niej pytanie, czy jest możliwość przejęcia przez Koleje Śląskie przynajmniej części pracowników likwidowanego zakładu.
- Mamy nadzieję, że jak najwięcej pracowników przejdzie do Kolei Śląskich. Podjęliśmy już działania, aby zabezpieczyć przyszłość tych ludzi - zaczynamy współpracować z Urzędem Pracy dla przeprowadzenia programu przekwalifikowań zawodowych pracowników – mówi Elżbieta Grudzień.
Katarzyna Mirowska, rzecznik spółki dodaje, że zatrudnieni w śląskim zakładzie to osoby z dużym doświadczeniem na kolei, dlatego powinni znaleźć pracę u nowego operatora linii wojewódzkich.
Marek Worach, prezes Kolei Śląskich, w rozmowie z "Kurierem Kolejowym" nie potrafił jeszcze stwierdzić ile osób zostanie zatrudnionych w spółce, ale zakłada on, że będzie to "znacząca liczba". Jest więc szansa, że pracownicy PR nie zasilą szeregów osób bezrobotnych.
Skoki spadochroniarzy do KŚ już jakiś czas temu się zaczęły.Pierwszeństwo oczywiście mają znajomi znajomych.Na razie elitka w postaci byłego naczelnika Adusia,Józia i Henia vel.biegający alkomat ma już tam posadki.Pewnie znowu to ciężkie stanowiska...8 godzin przerzucać papierki z biurka na biurko.A ile tam jeszcze administracji z PR trafi...hoho,czas pokaże.
- To, czy kolejowe przewozy pasażerskie w województwie śląskim będą prowadzone pod szyldem Przewozów Regionalnych, czy Kolei Śląskich, ma dla nas drugorzędne znaczenie. Interesuje nas stabilność miejsc pracy pracowników kolei i o to będziemy walczyć - powiedział Henryk Grymel, szef kolejarskiej Solidarności. W ten sposób odniósł się do informacji o likwidacji Śląskiego Zakładu PR.
Od 2013 roku całość regionalnych przewozów pasażerskich w województwie śląskim mają przejąć Koleje Śląskie. Taką decyzję podjął zarząd województwa. Samorząd regionu zamierza w ciągu najbliższych kilkunastu dni podpisać z KŚ trzyletnią umowę w tej sprawie.
Po tej decyzji władz regionu zarząd Przewozów Regionalnych zdecydował o likwidacji swojego zakładu na Śląsku.
Śląski Zakład Przewozów Regionalnych zatrudnia blisko 2 tys. osób. Ma wozić pasażerów w regionie tylko do końca 2012 roku. Do tej pory nie uzgodniono, czy i na jakich zasadach po upływie tego terminu pracownicy dotychczasowego przewoźnika mieliby przejść do Kolei Śląskich. Od kilku miesięcy trwają negocjacje w tej sprawie między samorządem, przedstawicielami związkó zawodowych oraz Kolei Śląskich i Przewozów Regionalnych. Kolejarze chcą by wszyscy obecni pracownicy PR przeszli do KŚl na tych samych warunkach na jakich obecnie są zatrudnieni.
- Pan marszałek Adam Matusiewicz zadeklarował, że Koleje Śląskie przejmą pracowników Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Prezes PR deklaruje z kolei chęć przekazania tych pracowników do spółki Koleje Śląskie. Trzymamy oboje za słowo. Chcemy, aby to przekazanie odbyło się na zasadzie art. 231 Kodeksu pracy, czyli m.in. z zachowaniem dotychczasowych warunków płacy i pracy - mówi Mariusz Samek, przewodniczący Solidarności w Śląskim Zakładzie PR.
Na to rozwiązanie nie chcą się zgodzić władze województwa i zapowiadają przygotowanie wspólnie z Wojewódzkim Urzędem Pracy specjalnego programu osłonowego dla kolejarzy zwolnionych z Przewozów Regionalnych, którzy nie znajdą zatrudnienia w Kolejach Śląskich.
Obecnie Koleje Śląskie zatrudniają zaledwie 320 pracowników i dysponują ok. 20 pociągami. To zdecydowanie za mało, aby móc obsługiwać wszystkie regionalne połączenia kolejowe na Śląsku. Tym bardziej, że w proponowanym przez KŚ rozkładzie na 2013 rok znalazło się ponad 600 połączeń, gdy w tym roku w całym regionie funkcjonuje ich ok. 500.
Jak zapewnia marszałek śląski część z pracowników śląskiego zakładu Przewozów Regionalnych znajdzie zatrudnienie w spółce Koleje Śląskie. - Pracownicy Przewozów Regionalnych to doskonali fachowcy i chcemy ich jak najwięcej w Kolejach Śląskich. Poważnie podchodzimy do strony społecznej - zapewniał dzisiaj Matusiewicz.
- Mam nadzieję, że pan marszałek wykaże wolę, aby wspólnie ze wszystkimi stronami tego konfliktu wypracować jak najkorzystniejsze rozwiązania, bo tutaj chodzi o byt dwóch tysięcy pracowników i ich rodzin - zaznacza Henryk Grymel, szef kolejarskiej Solidarności.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum