Jak dowiedział się „Rynek Infrastruktury”, pociągi warszawskiej SKM będą mogły rozpocząć kursowanie na Lotnisko im. Fryderyka Chopina wraz z wprowadzeniem marcowej korekty jazdy w 2012 roku.
Główny wykonawca inwestycji - firma Bilfinger Berger zapewnia, że prace wykończeniowe na budowie łącznicy zakończą się do końca roku. Następnie rozpoczną się odbiory techniczne, które mogą potrwać kilka tygodni. Jeżeli nie będzie żadnych przeciwwskazań dla oddania do użytku inwestycji, pociągi będą mogły rozpocząć kursowanie do warszawskiego portu lotniczego wraz z wprowadzeniem marcowej korekty jazdy w 2012 roku.
Łącznica do Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina to pierwsza nowa linia kolejowa wybudowana w Polsce od 1987 roku. Linia na przeważającej długości będzie poprowadzona pod ziemią na głębokości dochodzącej do 5 m. Tunel ma w sumie 1 183 m długości. Cała łącznica razem ze stacją liczy prawie 2 000 m. Do budowy zużyto 50 tys. m sześc. betonu. W trakcie trwania prac wywieziono w sumie 200 tys. m sześc. mas ziemnych.
Kilka dni temu do Warszawy dotarł pierwszy z trzynastu zakupionych w maju składów Szybkiej Kolei Miejskiej, które przewiozą pasażerów na lotnisko Chopina. Do czasu uruchomienia tego połączenia, pierwszy Elf będzie woził pasażerów linii S1, S2 i S9.
Pociągi będą kursować co 15 min po trasie: Warszawa Służewiec, Warszawa Żwirki i Wigury, Warszawa Rakowiec, Warszawa Al. Jerozolimskie, Warszawa Zachodnia, Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle, Warszawa Stadion, Warszawa Wschodnia. W tym miejscu linia rozdziela się i co drugi pociąg będzie jeździł trasą Warszawa Rembertów, Warszawa Wesoła, Warszawa Wola Grzybowska, Sulejówek, Sulejówek-Miłosna, a co drugi pojedzie w kierunku Legionowa, mijając stacje Warszawa Praga, Warszawa Toruńska, Warszawa Żerań, Warszawa Płudy, Warszawa Choszczówka, Legionowo.
Nowoczesne składy i wygodne połączenie mają być dużym ułatwieniem dla pasażerów przylatujących z okazji Euro 2012 na warszawskie lotnisko, którzy będą chcieli szybko dostać się do centrum miasta.
Budowa tej łącznicy to najbardziej zaawansowany technologicznie tego typu projekt w Polsce. Połączenie kolejowe z lotniskiem jest już w Krakowie, natomiast projekty takich połączeń w innych miastach są dopiero na etapie przygotowania, a w niektórych przypadkach utkwiły w martwym punkcie (przypadek Wrocławia).
źródło: Rynek Infrastruktury
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
I bardzo dobrze, że wreszcie się zakończy ta budowa i jak w każdym innym cywilizowanym kraju dojedzie się koleją na lotnisko. Bardzo ciekawie brzmi zapowiedź puszczenia składów do Sulejówka i Legionowa. Dzięki temu mieszkańcy całej wschodniej i północnej części Warszawy będą mieli bezpośrednie połączenie bez konieczności dojeżdżania do centrum.
„Warszawa Lotnisko Chopina” - taka jest oficjalna nazwa stacji kolejowej usytuowanej pod terminalem lotniska na warszawskim Okęciu, zbudowanej, aby podróżni mogli szybko przejechać koleją z lotniska do centrum stolicy.
Obecnie wszystkie prace budowlane na stacji oraz w tunelu łączącym ją z linią kolejową Warszawa-Radom zostały zakończone. – Teraz trwają odbiory techniczne realizowane przez straż pożarną i Sanepid – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
– W ostatnich dniach na peronach oraz w tunelu przeprowadzano testy ogniowe i dymowe mające na celu sprawdzenie wydolności systemu oddymiania. Wszystkie jak dotychczas zakończyły się pomyślnie – dodaje.
Planowane otwarcie połączenia kolejowego na Lotnisko Chopina nastąpi 1 czerwca 2012 roku i jeśli wszystkie odbiory pójdą sprawnie data ta nie powinna się przesunąć. Planowana data oddania inwestycji była dotychczas wielokrotnie przesuwana, głównie z powodu konieczności utylizacji ziemi zanieczyszczonej paliwem lotniczym, która znajdowała się w bezpośrednim sąsiedztwie robót oraz odkryciem ruin Fortu Zbarż, przez którego teren przechodziło planowane torowisko.
Koszt realizacji wyniósł ostatecznie ponad 366 mln zł. Długość dwutorowej łącznicy wynosi 1990 m 1183 m biegnie w tunelu biegnącym 5 m pod powierzchnią ziemi. Czas przejazdu pociągiem ze stacji Warszawa Lotnisko Chopina do Warszawy Centralnej ma wynieść 20 min.
Same kłopoty z pierwszą linią kolejową zbudowaną od podstaw w 23-letniej historii III RP.
To niecałe 2 km torów, dzięki którym uda się połączyć największe w kraju Lotnisko Chopina na warszawskim Okęciu z centrum miasta. Minister transportu Sławomir Nowak osobiście interesuje się, żeby wszystko było gotowe przed Euro 2012. Pociągi mają zabierać kibiców z lotniska bezpośrednio na Stadion Narodowy.
Pasażerom nie będzie jednak łatwo, bo choć linia krótka, to jeździć nią chcą dwie kolejowe spółki. A każda ma własne bilety. Znamy to z wielu linii, np. między Warszawą a Łodzią. Kto więc wyląduje na Okęciu, będzie musiał uważać, czy wsiada do pociągu Kolei Mazowieckich PSL-owskiego marszałka Adama Struzika, czy do Szybkiej Kolei Miejskiej, która podlega stołecznemu ratuszowi z Hanną Gronkiewicz-Waltz na czele. Przewoźnicy dogadali się wprawdzie, że będą honorować m.in. swoje bilety miesięczne, ale jednorazowych - kupowanych na lotnisku najczęściej - już nie.
Gdy pociągi odjeżdżają w równych odstępach, np. co 10 albo 15 minut, ludziom łatwiej się w tym zorientować. Nasza kolej będzie testowała na Okęciu własny system - rano jeden pociąg wyruszy po 19-minutowej przerwie, następny 27 minut po nim, kolejny po 18 minutach itd. Żeby czasem sprawy nie ułatwić, Lotnisko Chopina nie planuje w hali przylotów żadnych monitorów pokazujących godziny odjazdu pociągu.
Trzeba też będzie zgadywać, dokąd te pociągi nas wywiozą. Niektóre przyjadą na Dworzec Centralny, inne go ominą i zatrzymają się na Dworcu Warszawa Śródmieście.
Nowy kawałek torów kolejarze szykują już dziesięć lat i wreszcie będziemy się mogli razem z turystami nim nacieszyć. To będzie bardzo wesoły pociąg.
Znowu ludzie się nie połapią o co chodzi. Jeszcze szkoda, że np PRy, albo intercity na lotnisko nie chcą jeździć, każdy z inną taryfą i innym biletem. Pocieszające, że chociaż miesięczne honorują. Jak ktoś regularnie jeździ to nie będzie musiał kombinować tylko w pierwszy lepszy pociąg wsiądzie.
Zaraz, zaraz. To na bilecie jednorazowym ZTM, np. z automatu nie można jeździć i tymi, i tamtymi pociągami?
Coś mi się wydaje, że tak, ale musi to być np. dobowy?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum