Jeszcze w tym roku ruszy modernizacja torów między Toruniem a Bydgoszczą na linii kolejowej nr 18 Kutno – Piła. PKP Polskie Linie Kolejowe wyłoniły wykonawcę, który przeprowadzi inwestycję. Jest nim słowacka firma TSS Grad. Po zakończeniu dwuletnich prac czas podróży między miastami skróci się do 40 minut.
W ogłoszonym przez PKP PLK przetargu udział wzięło aż 11 przedsiębiorstw. Zwycięzcą została słowacka firma TSS Grade, która zaoferowała najniższą cenę - 159.279.465,00 zł brutto. Obecnie można składać oferty w kolejnym przetargu związanym z modernizacją tej linii. Do 16 maja trwa nabór ofert na nadzór na tym projektem i pełnienie funkcji inżyniera.
Inwestycja trafiła na listę kluczową Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace nad rewitalizacją odcinka Toruń – Bydgoszcz zakończą się w 2014 r. i pozwolą na osiągnięcie prędkości 120 km/h. Efektem tego będzie skrócenie czasu przejazdu między stolicami województwa do 40 minut. Obecnie pociągi Regio pokonują odcinek między stacjami Toruń Główny a Bydgoszcz Główna w nieco ponad godzinę a pociągi kategorii IR i TLK o kilka minut szybciej. W drugą stronę podróż zajmuje jeszcze więcej czasu. Pociągi osobowe, jaki i IR i TLK potrzebują na jego przebycie nawet 1 godz. i 12 min.
Dlaczego pociągi pojadą 120 km/h a nie 160 km/h? Stan zaawansowania projektu Bit City omawiano na XIX sesji Sejmiku Województwa 26 marca 2012 r. W czasie dyskusji podniesiono kwestię zwiększenia prędkości pociągów między Bydgoszczą a Toruniem właśnie do 160 km/h. Wyjaśnień w tej kwestii udzieliła 5 kwietnia Agnieszka Gołębiowska, pełnomocnik zarządu województwa kujawsko-pomorskiego ds. projektu BiT City. Tłumaczyła, że w przygotowywanej pięć lat temu dokumentacji projektu rozpatrywano kilka wariantów modernizacji linii kolejowej. Okazało się, że podniesienie prędkości do 160 km/h na odcinku Toruń – Bydgoszcz linii Kutno – Piła pozwoliłoby na skrócenie czasu przejazdu między tymi miastami tylko o 4 minuty w porównaniu z efektem uzyskanym po remoncie podnoszącym prędkość do 120 km/h. Tymczasem koszt prac pozwalających na osiąganie prędkości 160 km/h byłby 3 razy większy, wobec czego zdecydowano się ostatecznie na przywrócenie prędkości 120 km/h.
120 na tej linii w zupełności wystarczy! Nie jest to linia znaczenia strategicznego ani dla Polski, ani dla województwa. Najważniejsze, aby się wyrobili i aby nie było żadnych fuszerek.
Dziwne te wyliczenia, osobiście jestem za 160-200, jak linia nie mająca strategicznego znaczenia? Bardzo ważna linia. No w regionie to przede wszystkim 131 i 201 i tam by się sporo kasy przydało na rewitalizację, 201 błaga o to
_________________ TE CHWILE PKP, PIĘKNE K**** PIĘKNE
Też uważam, że na odcinku Toruń-Bydgoszcz 120 km/h w zupełności wystarczy. Niech to będzie w rzeczywistości porządne 120, a nie ciągłe ograniczenie i zwalnianie to naprawdę będzie dobrze. Na 160 km/h nie bardzo byłoby nawet jak się rozpędzić, przecież zaraz za Solcem kilkanaście kilometrów zaczyna się Bydgoszcz i tam trudno jechać 160 km/h. Cztery minuty które by się zaoszczędziło nikogo jeszcze nie zbawiło, a lepiej zaoszczędzone pieniądze wydać na rewitalizację innych linii czy to w regionie kujawskim czy jakiejkolwiek innej linii.
Za niecałe dwa lata, podróż koleją z Torunia do Bydgoszczy skróci się do 43 minut. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na rewitalizację linii łączącej dwa największa miasta województwa kujawsko – pomorskiego.
Prace rewitalizacyjne obejmą ponad 51 km linii kolejowej łączącej Toruń przez Solec Kujawski z Bydgoszczą. Plan robót zakłada wymianę nawierzchni dwóch torów o łącznej długości blisko 92 km. Na stacjach Toruń Główny, Cierpice, Solec Kujawski, Bydgoszcz Łęgnowo, Bydgoszcz Wschód oraz Bydgoszcz Leśna zostaną zamontowane 54 nowe rozjazdy. W ramach inwestycji wykonany zostanie remont 18 przejazdów kolejowych. Zaplanowano również wymianę urządzeń automatyki sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń zasilających.
Inwestycja jest ściśle związana z projektem budowy szybkiej kolei metropolitalnej, prowadzonym przez samorząd województwa kujawsko-pomorskiego oraz integracją systemów transportu miejskiego.
Wykonawcą jest PORR (Polska) S.A. która ma na wykonanie 622 dni. Wartość 198 844 000,00 zł brutto (161 661 788,62 zł netto).
Jako że PKP PLK mówi o czasie jazdy z Bydgoszczy do Torunia w 43minuty, napiszę ile wynosiły czasy jazdy przed wojną i po wojnie.
1915r Bydgoszcz-Toruń najszybszy pociąg 42minuty
1939r Bydgoszcz-Toruń najszybszy pociąg 39minut
1943r Bydgoszcz-Toruń najszybszy pociąg 44minuty
1965r Bydgoszcz-Toruń najszybszy pociąg 43minuty
lata 90te dla Ex Kujawiak pokonywał trasę w 32minuty.
Zatem obecnie jeżeli mówimy o czasie przejazdu w okolicach 45minut, to jest to kpina.
Czas jazdy dla wszystkich TLK powinien wynosić poniżej 40minut BG-TG.
Dla Regio max godzinę ale w relacji Bydgoszcz Główna-Toruń Główny-Toruń Wschód.
Oby się to udało.
Pozdrawiam
źródło: 150lat kolei w regionie Kujawsko-Pomorskim
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum