Wysłany: 22-05-2012, 18:20 Kolej nadal utrudnia składanie reklamacji
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta opublikował raport dotyczący usług transportowych świadczonych w czasie Euro 2012. Pod lupę UOKiK trafiło m. in. 8 przewoźników kolejowych. Według urzędu, kolejarze nadal starają się utrudniać dochodzenie swoich praw klientom składającym reklamację.
Skontrolowano: PKP Intercity w Warszawie, Przewozy Regionalne w Warszawie, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście w Gdyni, Koleje Wielkopolskie w Poznaniu, Koleje Dolnośląskie w Legnicy, Koleje Mazowieckie w Warszawie, Warszawska Kolej Dojazdowa w Grodzisku Mazowieckim, Szybka Kolej Miejska w Warszawie. Zakwestionowano łącznie 34 klauzule u wszystkich skontrolowanych.
Wzorce wszystkich kontrolowanych przewoźników kolejowych zawierają postanowienia, które wyłączają odpowiedzialność w razie wystąpienia tzw. ograniczenia w ruchu pociągów lub innych bliżej niesprecyzowanych okoliczności. W związku z tym, konsument, który poniesie szkodę i z winy kolei nie dotrze na czas, nie może starać się o rekompensatę. Warto pamiętać, że każdy przedsiębiorca odpowiada za opóźnienia spowodowane jego zaniedbaniem – wyjątkiem jest siła wyższa, zdarzenia spowodowane przez osoby trzecie lub podróżnego.
Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudza także postanowienie regulaminu przewozu dotyczące korzystania z miejsc sypialnych lub do leżenia. Na jego podstawie przewoźnik zastrzega sobie prawo przydzielenia podróżnemu innego miejsca niż wskazane na bilecie. W ocenie Prezes UOKiK, niedozwolona jest zmiana przez przewoźnika, bez ważnych przyczyn, istotnych cech zawartej umowy przewozu, czyli wykupionego miejsca. Ponadto, postanowienie nie precyzuje, jakie sytuacje mają charakter szczególny i jakie inne miejsce przewoźnik może zaproponować konsumentowi.
Działania UOKiK: czterej przedsiębiorcy zostali wezwani do zmiany klauzul, a wobec ośmiu zostały wszczęte postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Koleje Wielkopolskie wprowadziły zmiany w Regulaminie Obsługi Podróżnych w zakresie składania reklamacji drogą pocztową. Jest to efekt zaleceń Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, który w raporcie dotyczącym pozycji podróżnego na rynku pasażerskich przewozów kolejowych stwierdził, że KW narusza zbiorowe interesy konsumentów.
Jak informuje Krzysztof Ryfa, dyrektor pionu finansowo-handlowego, do tej pory została wydana jedna decyzja UOKiK, dotycząca 23. punktu Regulaminu Obsługi Podróżnych KW, mówiącego o tym, że za dzień wniesienia reklamacji uważa się datę wpływu reklamacji do przewoźnika.
- Po analizie przychyliliśmy się do stanowiska UOKiK i wprowadziliśmy zmianę w regulaminie. Uznajemy, że o dniu wniesienia reklamacji drogą pocztową będzie decydować data stempla pocztowego – mówi dyrektor.
Poniżej przedstawiamy treść § 23 Regulaminu Obsługi Podróżnych KW po zmianie:
„Reklamacje z tytułu zawarcia umowy przewozu lub sporządzonych wezwań do zapłaty składa się nie później niż w terminie 3 miesięcy odpowiednio od dnia wykonania usługi lub otrzymania wezwania do zapłaty. Za dzień wniesienia reklamacji uważa się datę stempla pocztowego (jeżeli reklamacja wnoszona jest drogą pocztową) lub datę wpływu reklamacji do przewoźnika (jeżeli jest ona wnoszona osobiście lub drogą elektroniczną)”.
Przewoźnik analizuje jeszcze uwagi UOKiK dotyczące odszkodowania dla posiadacza biletu w razie częściowego ograniczenia ruchu pociągów. - Te kwestie są obecnie w toku. Po otrzymaniu ostatecznego stanowiska UOKiK podejmiemy decyzję, czy przychylamy się do stanowiska Urzędu czy się odwołujemy – wyjaśnia Krzysztof Ryfa.
Do tego czasu pasażerom Kolei Wielkopolskich w przypadku opóźnienia pociągu lub jego odwołania nie przysługuje żadne odszkodowanie. W opinii Prezesa UOKiK może to zostać uznane za niezgodne z zapisami prawa przewozowego.Dlatego okoliczności zwalniające przewoźnika z odpowiedzialności powinny być - według Urzędu - precyzyjnie określone.
Niezadowoleni pasażerowie kolei dostaną Rzecznika Praw Pasażera.
Przy Urzędzie Transportu Kolejowego zostanie powołany Rzecznik Praw Pasażera, który będzie rozpatrywał skargi niezadowolonych pasażerów na przewoźników. To jedna z nowości, które wprowadzi ustawa o polubownym rozstrzyganiu sporów konsumenckich.
Od czwartku, 4 grudnia br. PKP Intercity zmienia zasady przyznawania odszkodowań za opóźnione pociągi. Pasażerowie będą mogli ubiegać się o rekompensaty, które mogą wynieść nawet 50 proc. opłaty za przejazd.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum