Wysłany: 30-05-2012, 15:51 Niebezpieczne incydenty na torach
Dziś o godz. 8:52 została niewłaściwie ułożona droga przebiegu dla wjazdu pociągu REGIO 713 rel. Katowice - Żywiec z toru nr 2 szlaku Katowice Brynów - Katowice Ligota na tor stacyjny nr 1 w Katowicach Ligocie. Wjazd do stacji był na sygnał Sz na semaforze B2. W efekcie pociąg zatrzymał się na rozjeździe nr 11, który został ułożony dla wjazdu na tor nr 14 (tor bez dostępu do peronu). Całkowita przerwa w ruchu pociągów na szlaku podg Katowice Brynów - Katowice Ligota trwała od godz 8:52 do godz 10:08 (tor nr 1 zamknięty planowo od godz 8:10 - usuwanie szkód górniczych). W związku ze zdarzeniem zwołano komisję miejscową, a pociąg wycofano o godz. 10:06. Do stacji wjechał na tor nr 1 o godz 10:08, odjechał z Katowic Ligoty o godz. 10:11. Tor nr 1 Katowice Brynów - Katowice Ligota otwarto o 10:25.
Ponadto, dziś było też inne zdarzenie, które dotyczyło pociągu TLK 83102 "Zefir". Wywołało ono opóźnienie 55 minut na miejscu zdarzenia. Podczas wyjazdu pociągu ze stacji Stara Łubianka w kierunku Piły Północ nastąpiło rozprucie rozjazdu nr 2 z powodu niewłaściwie ułożonej drogi przebiegu. Wyjazd był na sygnał zastępczy. Przyczynę zdarzenia ustali komisja.
O tym drugim incydencie wspomniano nawet w wiadomościach RMF o 15:00.
Pasażerowie i media (ogólnokrajowe) wyłapują już takie przypadki o których przed katastrofą pod Szczekocinami, nawet by nie wspomniano w powiatowej prasie. Więc przypuszczam że jeszcze trochę będziemy informowani o takich rzeczach.
Jutro jak lokomotywa pasażerskiego przewoźnika uszkodzi pantograf, to też możemy liczyć na media że nie omieszkają nam o tym wspomnieć
A niech informują, tylko powinni wykazać więcej szacunku i np. zapytać jakiegoś kolejarza o właściwe słownictwo, nazewnictwo pojazdów i przyborów - bo czasami takie kwiatki wyłażą, że hej. Do dziś pamiętam policjanta z pasją opisującego dziennikarzowi jak to "parowóz" wjechał w samochód (chodziło o spalinówkę).
Rozumiem intencje, ale przeciw. Sygnał zastępczy jest potrzebny, na lepszych kolejach w innych krajach też istnieje. Należy za to na maksa zaostrzyć warunki podczas jego używania.
Tylko dostateczny - taką ocenę stanu polskich torów oraz przestrzegania procedur przez kolejowych przewoźników wystawia Urząd Transportu Kolejowego. Na polecenie ministra transportu, UTK przygotował raport po katastrofie kolejowej pod Szczekocinami.
Do raportu Urzędu Transportu Kolejowego dotarł dziennikarz RMF FM. Najwięcej uwag UTK kieruje pod adresem zarządcy torów, czyli w spółce PKP PLK. Główne nieprawidłowości to braki w regulaminach: nie zawsze wiadomo, kto za co odpowiada. Kontrolerzy wskazują też na słaby system nadzoru nad urządzeniami bezpieczeństwa. W wielu miejscach ujawniono braki w dokumentacji, dotyczącej stanu technicznego infrastruktury. Chodzi o tory, podkłady i rozjazdy. To oznacza, że nie zawsze wiadomo, gdzie i w jakiej kolejności niezbędne są remonty i naprawy.
Braki w dokumentacji to także grzech przewoźników. Kontrola w PKP InterCity i w Przewozach Regionalnych, czyli u dwóch największych przewoźników wykazała, że pracownicy nie zawsze potrafią obsługiwać urządzenia, które są im powierzone.
Raport od kilkunastu dni analizuje minister transportu Sławomir Nowak. Jutro ma go oficjalnie przedstawić oraz zaprezentować wnioski.
Ale to nie może być tak jak u nas, że jeździ się na zastępczym rok lub dwa bo nie działa wszystko poprawnie. Trzeba to ucywilizować, SZ tylko w szczególnym przypadku.
Usunąć patologie wielokrotnego używania SZ przez kilka lat na danych stacjach bo "cośtam". I być może ograniczenie prędkości obligatoryjne na SZ? niezależnie od szlakowej? (Oczywiście tutaj sobie możemy gdybać ale to chyba nie głupi pomysł).
Maciey, przecież jest ograniczenie. Na szlakach z półsamoczynną blokadą jest 40km/h w obrębie posterunków nastawczych, a z samoczynną do 20 km/h trzeba zwolnić.
Ograniczenie na SZ dotyczy tylko okręgu stacyjnego (rozjazdów) a później jest Vmax. Macieyowi zapewne chodziło aby ograniczyć prędkość na SZ także na szlaku, do następnego semafora ?
Taurus, tylko że coś takiego byłoby bez sensu.. Bo weźmy przykład Szczekocin. Zakładając że pierwszy wjedzie Matejko na normalny sygnał, więc jego prędkość będzie maksymalna, natomiast chwilę później Brzechwa wjedzie na SZ i będzie się telepał te 20 czy 40 km/h w kierunku Starzyn. I tak się spotkają. Być może Brzechwa zatrzyma się, natomiast Matejko i tak w niego wjedzie. Skutki być może będą mniejsze, ale nie wiele.
Wydaje mi się natomiast, że rozsądniejszym działaniem byłoby jak to już tu padło, żelazne określenie sytuacji w których można użyć SZ. Bo jeżeli dobrze widzę, to IE-1 nic nie mówi kiedy można go stosować.
dyżurny, tylko ja nie napisałem że to ma sens próbowałem zrozumieć i wyjaśnić tylko co zaproponował Maciey.
A co do SZ, oczywiście musi nadal istnieć w przepisach. Tylko że u nas większość już wpadła w rutynę, to zjawisko stało się powszechne i tym samym doprowadziło do obniżenia świadomości zagrożenia jego używania.
Posługiwanie się SZ, kojarzy mi się ze sterowaniem reaktorem jądrowym przez jego operatora, z wyłączonymi wszystkimi zabezpieczeniami.
W ramach ciekawostek..Połowa maja. Trasa Tczew-Gdynia Głowna. Pruszcz Gdański - wyjazd na zastępczy. Gdańsk Lipce - wjazd na zastępczy, Gdańsk Południowy - wyjazd na zastępczy. Gdańsk Wrzecz - wjazd i wyjad na zastępczy, Gdynia Orłowo - wjazd na eSa, SBL nieczynna od niewiadomo kiedy. Przy następnym kursie sprawdzę co się zmieniło. Zawsze 40km/h wlepiając oczy w rozjazdy...
Zawsze do 40km/h i do 20 km/h i nikomu włos z głowy nie spada kto spełnia te warunki.
Obserwacja drogi przebiegu przy prowadzeniu pociągu to nie tylko rozjazdy.
Najważniejsza jest zawsze reakcja.
True. Jeśli lubimy pisać o szczegółach to proszę bardzo. Zawsze 20 lub 40km/h i UWAŻNA obserwacja drogi przebiegu. Tylko czy naprawdę na tym to powinno polegać? 1000 razy będę uważny ale jestem tylko człowiekiem i 1001 raz mogę być odrobinę mniej uważny. Wolałbym mieć pewność że jadę po ułożonej i ZABEZPIECZONEJ drodze.... Jestem stanowczo ZA obłożeniem używania Sz silnymi restrykcjami. Nie ma pewności co do drogi >>S1.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum