Urząd marszałkowski wyremontuje nieczynną maszynę, aby mogła wozić turystów z Torunia do Brodnicy. Właśnie został ogłoszony przetarg na naprawę główną parowozu.
Urząd marszałkowski województwa kujawsko-pomorskiego rozpisał przetarg na remont parowozu Ol49-3. Lokomotywa wraz z tendrem ma przejść naprawę na poziomie V (wcześniej: naprawę główną) z uzupełnieniem brakujących części. Jej celem jest przywrócenie parowozu do ruchu.
W maju 2011 r. samorząd województwa kupił i sprowadził z Białegostoku parowóz Ol49-3 razem z 4 zabytkowymi, czteroosiowymi wagonami pasażerskimi. Parowóz został wyprodukowany w 1951 r. w Fabryce Lokomotyw im Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie. Od około 10 lat jest nieczynny. Ostatnią naprawę główną z rewizją wewnętrzną kotła wykonano w maju 1997 r. a naprawę rewizyjną dwa lata później.
Innym zakupem samorządu była sprowadzona z Grudziądza lokomotywa spalinowa SM41-111, wyprodukowana w latach 60. XX wieku na Węgrzech. Parowóz i lokomotywa spalinowa znajdują się w lokomotywowni Toruń Kluczyki a wagony na torach odstawczych stacji Toruń Główny.
Zgodnie z planami Urzędu Marszałkowskiego tabor ma zostać wyremontowany i obsługiwać pociągi turystyczne Toruń – Kowalewo Pomorskie – Golub Dobrzyń – Brodnica. Linia kolejowa z Kowalewa Pomorskiego do Brodnicy została 6 lat temu wykreślona z ewidencji PKP PLK. Przed wznowieniem ruchu konieczna będzie jej rewitalizacja, która zostanie sfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego „Zagospodarowanie infrastruktury kolejowej dla potrzeb ruchu turystycznego – linia kolejowa nr 209 od Torunia do Brodnicy”.
W przetargu na remont parowozu oferty zostaną otwarte 2 marca . Termin realizacji zamówienia wyznaczono na 15 grudnia 2012 r. Jedynym kryterium wyboru oferty jest cena.
Cos sie widzi ze para poleci predzej przez Jablonowo do Brodnicy, niz nastapi praktyczna kapitalka torowska od Golubia do Brodnicy.
Ta trasa to agonia jak niedaleka 232 gdy liczono i walczono jeszcze w 90ych o utrzymanie.
--
Nie zgodzę się z tym, że trasa jest w stanie agonalnym. W zeszłym roku Województwo zleciło "analizę kosztów i korzyści społeczno-ekonomicznych przejęcia linii 209 na odcinku Brodnica - Kowalewo Pomorskie". Linia została zbadana wzdłuż i wszerz. Wbrew pozorom jest w bardzo dobrym stanie - torów brakuje tylko w okolicach stacji Wrocki, w kilku innych miejscach brakuje mocowań szyn. Wszystkie obiekty inżynieryjne są w dobrym stanie. Koszt przywrócenia trasy do jej pierwotnych parametrów (80km/h) wraz z budową urządzeń sterowania ruchem i zabezpieczenia przejazdów to ok. 4 mln złotych, czyli duzo mniej niż zakładał Urząd. Na trasie ze względu na niewielki ruch miałaby zostać odbudowana jedna mijanka w Golubiu i sterowana ręcznie (awaryjna) w Kawkach. Wszystkie podkłady (za wyjątkiem tych na łączeniach) są betonowe. Odcinek Golub - Kowalewo na kilka lat przed zamknięciem trasy miał remont i do dziś jest całkowicie przejezdny.
Nie musisz się zgadzać ale...widziałeś i byłeś na trasie pomiedzy Golubiem i Brodnicą czy cytujesz media ?
Z Torunia masz możliwość to wizualnie naświetlić. Ja z Berlina będę dopiero w okolicach Grudziądza w połowie lipca.
Bełkot urzędowy już był swego czasu na 232 znany. Tam nazywało się to że teren bagnisty pomiędzy Szarnoś i Łasinem Pom, linia siada i linię po 90 latach zamknięto. Problem w tym że tam nie ma bagna i nigdy nie było, a Łasin tam nigdy nie był na trasie a wyłącznie Szonowo Szlacheckie .. Tak otumaniono masy. Znam to z okien motorówek SN61... wtedy. Lata 70e ubiegłego wieku.
Polegam teraz na szybkich reakcjach forumowiczów z tamtejszego regionu. Jako miłośnicy mniej prasowi a wyłącznie naoczni mają możliwości bezpośredniego dokumentowania i bez udziału mediów lub innych doniesień.
--
Jest to mój pierwszy post na Waszym forum, więc serdecznie wszystkich witam. Pochodzę z Golubia-Dobrzynia. Często tam bywam, bo moi rodzice nadal tam mieszkają. Jakieś dwa lata temu przeszedłem na piechotę wzdłuż nasypu kolejowego od Golubia do stacji Kowalewo Pomorskie miasto. Tory wyglądają dobrze. Nie są zarośnięte ani pogięte. Jak wygląda sprawa dalej w kierunku Brodnicy, nie wiem. Obecnie Ol49-3 stoi w lokomotywowni Toruń Kluczyki. Wagony zakupione do tego składu stoją na jednym z torów postojowych przy stacji Toruń Główny. Nie widać, żeby były remontowane. Temat kolei turystycznej jest żywo poruszany na forum golubkowo.pl . Sprawa remontu lokomotywy się przedłuża, ponieważ w pierwszym przetargu nie zgłosił się nikt chętny do remontu. Obecnie jest rozpisany drugi przetarg, nie znam jego szczegółów. Jeśli chodzi o stan linii 209 i budynków znajdujących się przy niej, pytajcie, jak będę w okolicach zrobię kilka zdjęć i wszystkiego się dowiem.
@Lewy...
ze swojej strony dzięki za kilka faktów w czasie przeszłym. Filmy są robione w 2009 i widać radochę ludzką jak i infrastrukturę techniczną w stanie spoczynku. Toczy się nostalgia połąćzona ze służbami zabezpieczenia bezpieczeństwa na ten czas, zamykaniem ruchu na przejazdach przez policję, ostrożnym macaniem torowiska przypominającym krok marszowy.
Proponuję już teraz bardziej obeznanym użytkownikom dokonać analizy trasy poprzez google earth lub maps, gdzie mapa jest w miarę dokładna i z aktualizacją na lato 2010. Widać dokładnie określaną rewitalizację. :/
Nie widzę absolutnie postępu w plejadzie wszelakich pism, określeń, i założeń, a jedynie bełkot wynikający ze składnia liter. Real jest widoczny.
Chwała o parowóz, ale aby go uruchomić trzeba mieć również zaplecze. Proponowana trasa to absurd i absolutnie finansowa nierealność.
Pozostaje odczekać na dokumentację z trasy..odcinków. Istotne fragmenty będą mile widziane.
--
Byłem na linii wielokrotnie, dokumentowałem ją. Odcinek Kowalewo - Golub jest całkowicie przejezdny, dalej brakuje torów pod Wrockami, więc nie można przejechać. Jeśli ktoś byłby zainteresowany, mogę na e-maila przesłać "Analizę kosztów...", bo jest to za duże opracowanie żeby tu wklejać. Zarząd Województwa jest naprawdę zdeterminowany, żeby przejąć tę trasę, ale niestety piłka leży po stronie PKP, które wydłużają w nieskończoność procedury.
Nadwymiarowe pliki możesz wrzucić do rara lub zipa i przekazać tu. (100MB pojemności jednorazowo)
http://www.file-upload.net/
Po przekazaniu otrzymasz ścieżkę (link) do pobrania i podasz ją tu na forum. To tak gwoli informacji, jeśli coś za duże.
--
Drugie podejście do remontu zabytkowego parowozu Ol49-3 także nieudane. Do pierwszego przetargu zorganizowanego przez zarząd województwa kujawsko-pomorskiego nikt się nie zgłosił. Do drugiego niemiecka spółka.
W ogłoszonym przez urząd marszałkowski drugim przetargu na naprawę na poziomie V parowozu Ol49-3 z tendrem 25D49-3 wpłynęła tylko jedna oferta. Została ona złożona przez MaLoWa Bahnwerkstatt GmbH w Benndorf.
Wykonawca uzależnił jednak wykonanie zamówienia od wprowadzenia zmian do wzoru umowy, który stanowił część specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Z tego powodu, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, oferta jako niezgodna z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia została odrzucona a przetarg został unieważniony – czytamy w informacji o wyniku postępowania.
- Wykonawca warunkował zawarcie umowy w przedmiotowej sprawie od wprowadzenia do proponowanego przez Zamawiającego (Urząd Marszałkowski) wzoru umowy szeregu zmian dotyczących, między innymi, zmiany systemu płatności poprzez, na przykład zaliczkowanie realizacji przedmiotowego zamówienia - wyjaśnia Olgierd Sobkowiak z Wydziału Zamówień Publicznych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. - Wykonawca oczekiwał również zmiany terminu realizacji przedmiotowego zamówienia - dodaje Sobkowiak.
Okazuje się, że wykonawca przedłożył propozycję zmian dopiero składając swoją ofertę. Tymczasem prawo zamówień publicznych zakazuje wprowadzania zmian w specyfikacji warunków zamówienia po upływie terminu składania ofert.
Na razie nie wiadomo, czy samorząd rozpisze kolejny przetarg. - Decyzje dotyczące remontu parowozu i dalszego trybu postępowania zostaną podjęte przez zarząd województwa w najbliższym czasie – zapowiada Sobkowiak.
Parowóz wraz historycznymi wagonami osobowymi i lokomotywą spalinową SM41 ma obsługiwać pociągi turystyczne z Torunia przez Golub-Dobrzyń do Brodnicy.
Jeśli samorząd nie rozpisze kolejnego przetargu, to zapewne lokomotywa będzie stała na bocznicy aż sama się rozsypie... Wczoraj widziałem, że na Dworcu Głównym w Toruniu cały czas stoją nie ruszone wagony, które mają służyć do obsługi tego połączenia
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum