Władze województwa świętokrzyskiego dołożą 425 tys. zł do prac przygotowawczych przy projekcie budowy pięciokilometrowej linii kolejowej Czarnca – Włoszczowa.
Budowa łącznicy ma na celu poprawę spójności systemu kolejowego w obrębie województwa świętokrzyskiego oraz połączeń kolejowych pomiędzy Kielcami a Warszawą i Łodzią. Wybudowanie nowej linii kolejowej jednotorowej, przystosowanej do ruchu dwukierunkowego, zelektryfikowanej, umożliwi włączenie Kielc poprzez przejazd przez Centralną Magistralę Kolejową do połączeń kolejowych w kierunku północnym.
Stosowną umowę pomiędzy województwem świętokrzyskim a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi zawarto 23 maja 2012 r. w Kielcach. Władze samorządowe zadeklarowały współdziałanie oraz zobowiązały się pokryć 50 proc. kosztów prac przygotowawczych przy projekcie „Budowa linii kolejowej nr 582 łączącej posterunek odgałęźny Czarnca ze stacją Włoszczowa Północ”. Szacunkowy koszt realizacji prac przygotowawczych wynosi 850 000 zł netto.
W imieniu samorządu umowę podpisał Adam Jarubas, marszałek województwa świętokrzyskiego, a w imieniu PKP Polskich Linii Kolejowych Sławomir Burczaniuk, dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w Lublinie.
Obecnie podróż z Kielc do Warszawy linią nr 8 Warszawa — Kraków trwa ponad 3 godziny. Uwzględniając przejazd z prędkością 200 km/h przez Centralną Magistralę Kolejową oraz połączenie łącznicą Czarncy ze stacją Włoszczowa Północ, czas przejazdu na tym odcinku skróci się do 2,5 godziny.
Zamiast łącznice budować pora zacząć na władze naciskać, żeby wyremontowali 8 i 25, a nie wszyscy do CMKi. Już widzę te IRy jeżdżące z prędkością 200 km/ h. Łącznica to bardziej by się przydała w Oopcznie, żeby skrócić odległość i czas przejazdu z Łodzi do Krakowa.
Z Kielc do Łodzi najkrócej jest przez 25, a do Warszawy przez 8, ale wszyscy będą CMKą jeździli. Zamiast myśleć o "Y" niech wyremontują to co trzeba. Nie wierzę, że koszt remontu 8 były jakiś strasznie wielki zwłaszcza, że na odcinku Warka-Radom, praktycznie jest las, brak zabudowy i nie ma aż tak gęstej sieci komunikacyjnej.
Do czasu wyremontowania ósemki ludzie raczej zrezygnują z usług kolei na zawsze. Do 160km/h to jest śladowa szansa z Warszawy do Radomia, góra Skarżyska. Dalszy profil linii to 90-100. Z Kielc do Krakowa jest niby setka, a TLK jedzie 2 godziny
Ta inwestycja to samobójstwo dla północy województwa. Dziwię się, że samorządowcy ze Skarżyska i Starachowic nie protestują. Za chwilę wszystko będzie jeździć via CMK.
To niestety bardzo zły pomysł. Dla 2-3 pociągów buduje się niepotrzebną tak naprawdę łącznicę zamiast naciskać na remont linii radomskiej lub nawet dosypać do niego te pieniądze.
Historia z IR który jechał CMK przez Żelisławice jest tutaj pouczająca. Właśnie jego kosztem uwalono Skarżysko-Tomaszów abstrahując już od okoliczności, że Kielce powinny naciskać na elektryfikację tej linii /i tak przewidzianej do tego w master planie/.
To chybiony pomysł - łacznica dla 2-3 pociągów. Naciskać trzeba na remont ósemki bo to jest naturalny szlak do Wawy z Kielc.
Gdyby ósemka była zrobiona w tempie cywilizowanym (czyli co najwyżej do 2012) to można dyskutować w sprawie łącznicy.
Fakty
1. Remont ósemki się ślimaczy niemiłosiernie. Początku prac prawie nie widać, końca tym bardziej. Widać jedynie utrudnienia, mieszkańcy Radomia są przeszczęśliwi z codziennych opóźnień. Część przetargów w sądzie. "Radomiak" jedzie przez Idzikowice, niedobitki TeeLek prze Dęblin i nawet Grzebowilk. Kosztem połączeń dalekobieżnych konieczne jest zapewnienie w miarę sprawnego dojazdu KM Skarżysko - Radom - Warszawa.
2. Za chwilę rozpoczyna się remont siódemki. Dęblin - Pilawa ma być zamknięte. Odcinek Otwock - Pilawa jest jednotorowy, podobnie LK13. Jedyne wyjście to postawić na połączenia regionalne Radom - Warszawa kosztem pozostałych w czasie remontów.
3. Koszt łącznicy to równowartość remontu 2-3kmb toru
4. Łącznicą pojadą pociągi regio Kielce - Włoszczowa Północ (kto był w tym pięknym mieście to wie który dworzec jest bliżej centrum)
5. Po wybudowaniu pojadą tamtędy IC Kraków - Kielce - Olsztyn - oszczędność na czasie 30 minut.
6. Po zakończeniu remontu ósemki pociągi wrócą na naturalną trasę przez Warkę, Radom i Skarżysko, wtedy łącznica posłuży pociągom Regio (ze 3-4 pary) oraz pozwoli na relacje Kielce - Łódź - Poznań/Bydgoszcz oraz objazdy w przypadkach awaryjnych (Kozłów - Starzyny czy Warszawa - Radom).
Nie zapominajmy, że docelowo ósemka nie tylko posłuży połączeniom W-wa/Lublin - Radom - Skarżysko - Kraków ale i W-wa - Radom - Sandomierz - Rzeszów/Przemyśl. Więc ruch tam będzie naprawdę niemały. Licząc ruch regionalny Warszawa - Radom (obecnie ok. 18 par na dobę, a docelowo ze 30 par) + ruch dalekobieżny - z 10 par do Krakowa/Kielc, z 10 par do Rzeszowa/Przemyśla to mamy ok. 50 par pociągów w dobie + kolejne 5-7 sezonowych (Hele, Kołobrzegi, Olsztyny, Zakopane i inne Zagórze). Doliczmy jeszcze towary (węgiel, kontenery). Czy linia o takim obłożeniu nie powinna mieć dodatkowych objazdów?
Rozpoczęła się budowa łącznicy z CMK od strony Kielc w Czarncy.
O około pół godziny krócej ma trwać podróż z Kielc do Warszawy przez Centralną Magistralę Kolejową. Rozpoczęła się budowa łącznicy z Czarncy do stacji Włoszczowa Północ. Wartość inwestycji to ponad 40 mln zł.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum