Wysłany: 20-04-2011, 10:58 Przetarg na przebudowę dworca w Zielonej Górze
Przetarg na przebudowę dworca w Zielonej Górze
PKP Oddział Dworce Kolejowe w Warszawie ogłosił przetarg na wykonanie przebudowy dworca kolejowego Zielona Góra w zakresie określonym w dokumentacji projektowo - technicznej stanowiącej załącznik nr 7 do SIWZ.
Jak podaje zamawiający, roboty budowlane będą prowadzone przy konieczności zachowania odprawy podróżnych, z uwzględnieniem ich bezpieczeństwa oraz w sposób umożliwiający nieprzerwane korzystanie z infrastruktury handlowej, kas biletowych, poczekalni, informacji, WC i przejść na dworcu. W budynku w sposób ciągły użytkowane będą pomieszczenia biurowe na piętrze oraz na parterze, w części nie objętej przebudową.
Wykonawca w terminie do 45 dni od daty przekazania placu budowy wykonana dworzec tymczasowy z podłączeniem wszystkich niezbędnych instalacji koniecznych do prawidłowego jego funkcjonowania przy zachowaniu ciągłości obsługi podróżnych oraz niezbędne oznakowanie zgodnie z wytycznymi Inspektora Nadzoru, w tym w szczególności oznakowanie dotyczące dworca tymczasowego oraz dojścia do kas, peronów, toalet itp.
Zakres przedmiotu zamówienia nie obejmuje wykonania informacji wizualnej dynamicznej – LCD (tablice przyjazdy – odjazdy pociągów), z zastrzeżeniem uwzględnienia możliwości ich podłączenia.
Oferty można składać do 26 kwietnia. Jedynym kryterium ich oceny będzie cena brutto.
Zamówienie ma zostać zrealizowan do dnia 30 maja 2012 r.
Powstała koncepcja budowy dworca Zielona Góra Główna. Węzeł PKS, PKP i MZK przypomina w niej prospekt z podziemnym parkingiem i przejściem nad torami. Koszt - ponad 100 mln zł.
W kiepskiej sytuacji jest dworzec PKS. Osobny, odcięty od komunikacji MZK. Nie zatrzymuje się tam żaden miejski autobus. Do najbliższego przystanku prawie 600 m. Ul. Dworcowa jest wąska. Brakuje bezkolizyjnego przejścia dla pieszych i dużego parkingu. Ludzie biegają torami. Żaden z dwóch dworców nie daje możliwości rozwoju - wymienia Kamil Zając, politolog i student socjologii, jeden z doradców ds. transportu przy komisji gospodarki rady miasta. Razem z architektem Pawłem Gołębiowskim - przygotowali koncepcję przebudowy ul. Dworcowej. Zamiast rozbitych dworców ma powstać centrum komunikacyjne pod nazwą Zielona Góra Główna.
Dworzec i galeria handlowa
W centrum zbiegną się dworce PKP i PKS oraz linie MZK. Według koncepcji, trasy autobusów miejskich nie pojadą do końca ul. Bohaterów Westerplatte, ale skręcą w ul. Ułańską i zatrzymają się na wysokości dworca PKS. Pasażerowie wysiądą na nowym dużym przystanku, a autobusy pomkną dalej ul. Dworcową. Ulicy przybędą dwa dodatkowe pasy ruchu. Buspasy pomieszczą samochody osobowe, autobusy miejskie i dalekobieżne.
Mało wam? Zniknie obecny kształt stacji PKS. Zostanie zrównana z ziemią, uwalniając 1,5 ha. Pod powierzchnią znajdzie się podziemny parking. Obok placu manewrowego stanie nowy dwu-trzykondygnacyjny budynek. Połączy funkcje dworca i galerii handlowej. W środku jest także wejście do rękawa naziemnego, który umożliwia dostanie się nad ulicą do buspasa, na perony PKP i dalej w okolice przychodni przy fabrycznych halach Zastalu.
By poszerzyć ul. Dworcową, konieczne są poważne zmiany na północy, od strony torów kolejowych. Wzdłuż ulicy znajduje się dziewięć działek. Największą zajmuje firma spedycyjna. Są też bary, sklepiki. Zdaniem autorów koncepcji, powinny zniknąć. - Właściciele muszą dostać godne odszkodowanie, sądzę, że milion złotych za każdą działkę. Z drugiej strony będą mieć pierwszeństwo wydzierżawienia lub kupna powierzchni w nowym budynku ZG Główna - opowiada Zając.
Ostatnia część planu dotyczy torowiska. Na razie w Zielonej Górze jest 1,5 peronu z trzema torami. - Jeden z peronów powinien obsługiwać tylko kolej aglomeracyjną, drugi dalekobieżną. Jest też miejsce na trzeci peron , w przyszłości pod potrzeby Kolei Dużych Prędkości - mówi doradca.
Trzy warianty, zawsze ponad 100 mln zł
Według autorów obsługa pasażerów PKP powinna zostać przeniesiona w okolice naziemnego rękawa. Odcinek peronu pomiędzy rękawem a dworcem PKP miałby zostać zadaszony i pełnić także funkcję handlową. Podobnie, jak obecny dworzec PKP. Kropką nad i byłoby wydłużenie obecnego podziemnego przejścia dla pasażerów PKP umożliwiające dostanie się na drugą stronę torów.
Przedstawiona wersja węzła komunikacyjnego ma kosztować 107 mln zł. Budowa trzeciej kondygnacji dworca PKS, a także drugiej kondygnacji podziemnego parkingu oznacza wzrost do 132 - 165 mln zł. Koncepcja zakłada dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych, podział kosztów pomiędzy miasto, PKS, PKP PLK i pozyskanie strategicznego inwestora, który będzie zarabiał na nowym dworcu.
Kazimierz Łatwiński, zielonogórski radny PiS jest zachwycony koncepcją. Zgłosił ją do strategii rozwoju województwa do roku 2020. - Według Strategii Polski Zachodniej zintegrowane centra komunikacyjne to priorytet i Unia da na nie w przyszłości pieniądze - mówi Łatwiński.
Remont zielonogórskiego dworca dobiega końca. Wewnątrz już położone płytki, przygotowane okienka kasowe, postawione słupy informacyjne, powieszony plan miasta i znaki informacyjne. Wejście od strony miasta wyłożono jakimiś takimi kamiennymi kafelkocegłami (nie wiem jak to nazwać) no i wreszcie pojawił się napis od strony miasta "DWORZEC KOLEJOWY"
_________________ 2010 - 4564 km
2011 - 8993 km
2012 - 5090 km
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum