006, 016 i 018 stoją pod płotami na SWH. 017 wyjeżdża ostanie kilometry przed kolejną rewizją. Więc póki co, z ED72 ze Wzgórza, tylko 007 łapie się na warunki.
Wkrótce tabor kolejowy województwa wzbogaci się o dwa nowe, dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne. Uzupełnienie stanu posiadania o tabor pośredni pomiędzy pojazdami jednoczłonowymi a trójczłonowymi jest kolejnym etapem rozbudowy należącej do województwa floty pojazdów, pozwalającym na polepszenie standardów podróży oraz racjonalizację kosztów.
Województwo zachodniopomorskie jest właścicielem trzech jednoczłonowych szynobusów serii SA103 (o 53 miejscach siedzących), jednego dwuczłonowego szynobusu typu SA109 (o 76 miejscach siedzących) pochodzących z lat 2004-2005 oraz dwunastu trójczłonowych zespołów trakcyjnych typu SA136 (o 157 miejscach siedzących). Pojazd typu SA109 w 2010 r. poddano modernizacji. Wciąż jednak wykazuje dużą awaryjność, co stanowi poważny problem podczas obsługi dłuższych tras.
- Analizy techniczno-finansowe wykazują celowość zastąpienia na niektórych trasach dużych, mało ekonomicznych i przestarzałych elektrycznych pojazdów EN57, taborem mniejszym, bardziej ekonomicznym i gwarantującym większy komfort podróżowania, co automatycznie poprawiłoby rentowność tych połączeń - informuje Maria Markiewicz z Biura Informacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. I dodaje.
- Jednocześnie występuje potrzeba doraźnego wzmacniania niektórych składów pociągów spalinowych w piątki w godzinach popołudniowych oraz w niedzielne popołudnia i w poniedziałki rano, w relacjach np. Kołobrzeg - Szczecin – Szczecinek – Szczecin (przykładowo połączenie trzyczłonowego pojazdu typu SA136 z nowo zakupionym pojazdem dwuczłonowym owocowałoby zwiększeniem ilości miejsc siedzących nawet do 250!).
Planowany zakup dwóch pojazdów, z uwagi na ich wielkość jak i uniwersalność (możliwość jazdy zarówno po liniach zelektryfikowanych jak i niezelektryfikowanych), stwarza nowe możliwości rozwiązań w obu tych przypadkach.
Ponadto, decyzja o zakupie nowych składów pozwoli na:
pełne zabezpieczenie zapotrzebowania województwa na pojazdy spalinowe obsługujące linie bez trakcji elektrycznej z możliwością wykorzystywania pojazdów również na liniach zelektryfikowanych w połączeniach mniej rentownych dla dużych pojazdów;
rozszerzenie oferty województwa w zakresie zapewnienia pełnego komfortu dla podróżnych;
możliwość eksploatacji pojazdów niezależnie od stanu linii energetycznych (które w sezonie zimowym swoją awaryjnością i podatnością na uszkodzenia i kradzieże ograniczają ofertę przewozową województwa);
zapewnienie podróżnym maksimum bezpieczeństwa poprzez zapewnienie w pojazdach spełnienie warunków czterech scenariuszy zderzeniowych.
Koszt zakupu 2 sztuk dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych został oszacowany
na 24 600 000 zł brutto. Otwarcie ofert przetargowych nastąpi 19 kwietnia 2012 r.
Dostawę nowych szynobusów dla samorządu województwa zachodniopomorskiego, zaoferowało dwóch krajowych producentów, którzy uczestniczą w przetargu ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski.
Samorząd chce do końca roku sprowadzić dwa nowe pojazdy. W ciągu najbliższego tygodnia rozstrzygnie się, u którego z producentów złoży zamówienie.
Po zachodniopomorskich torach kursują już kilka odmian pojazdów tego typu. Najliczniejsza seria, to 12 sztuk spalinowych, trójczłonowych zespołów bydgoskiej "Pesy", zwanych przez pasażerów "Smerfami". Nowe pojazdy mają dołączyć do taboru kolejowych Przewozów Regionalnych.
- Dwa krótsze pojazdy spalinowe uzupełnią naszą ofertę - mówi Wojciech Drożdż, wicemarszałek województwa. - Na pewno się przydadzą.
Ich koszt oszacowano na 24 mln 600 tys. złotych. Samorząd województwa rozpoczął też starania o zakup siedmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych nowej generacji.
Newag dostarczy dwa pociągi do zachodniopomorskiego?
W przetargu na dostawę dwóch pociągów spalinowych do województwa zachodniopomorskiego wpłynęły dwie oferty - Newagu i Pesy. Korzystniejszą złożyła ta pierwsza firma. Pociągi będą mieć możliwość obsługiwania połączeń do Niemiec.
Województwo Zachodniopomorskie przeznaczyło 20 mln złotych netto (24,6 miliona z VAT) na zakup dwóch pociągów spalinowych. Pierwszy ma wyjechać na tory 5 grudnia tego roku, a drugi - rok później. Pojazdy muszą uzyskać świadectwo homologacji na terenie Niemiec do końca sierpnia 2014 roku. - Uzupełnienie stanu posiadania o tabor pośredni pomiędzy pojazdami jednoczłonowymi a trzyczłonowymi jest kolejnym etapem rozbudowy należącej do województwa floty pojazdów, pozwalającym na polepszenie standardów podróży z jednej strony oraz racjonalizację kosztów z drugiej - tłumaczą urzędnicy w zachodniopomorskim. Pomysłów na wykorzystanie pociągów jest kilka: Będą mogły obsługiwać połączenia ze Szczecina do Kołobrzegu i Szczecinka lub do Niemiec. Urzędnicy nie boją się wykorzystywać ich także na odcinkach zelektryfikowanych.
W przetargu na dostawę pociągów koperty otwarto przed tygodniem. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", wpłynęły dwie oferty - firmy Newag – o wartości 23.985.000zł brutto, oraz firmy Pesa – o wartości 24.600.000zł brutto. - To jedyne, co możemy na razie zdradzić. W tej chwili trwa badanie ofert przez Komisje Przetargową – poinformował Tomasz M. Dąbrowski z Urzędu Marszałkowskiego.
Według specyfikacji przetargu, w każdym dwuczłonowym zespole trakcyjnym musi być co najmniej 140 miejsc stojących i 100 miejsc siedzących w układzie 2+2, a pociąg musi być niskopodłogowy w 40%. W każdym członie mają się znaleźć co najmniej jedne drzwi na stronę pociągu. Pasażerowie otrzymają dwa miejsca dla wózków inwalidzkich, klimatyzację, toaletę i LED-owe wyświetlacze informacji pasażerskiej.
Zachodniopomorski samorząd zamierza w najbliższych latach znacznie powiększyć flotę własnych pojazdów kolejowych. Do już użytkowanych szynobusów spalinowych dołączą wkrótce dwa nowe. W planie jest także zakup nowych pojazdów elektrycznych oraz modernizacja starszych EZT-ów serii EN57.
Województwo zachodniopomorskie jest właścicielem trzech szynobusów serii SA103 (o 53 miejscach siedzących) i jednego dwuczłonowego szynobusu serii SA109 (o 76 miejscach siedzących) pochodzących z lat 2004-2005. Przy wsparciu środkami RPO WZ, w latach 2010-2011 dokonano zakupu dwunastu nowoczesnych trójczłonowych zespołów trakcyjnych typu SA136 (o 157 miejscach siedzących każdy).
Nowe pojazdy spalinowe
Zarząd województwa podjął też decyzję o wzmocnieniu floty pojazdów spalinowych o dwa nowe zespoły trakcyjne najnowszej generacji. W dniu 9 marca 2012 r. zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego o wartości powyżej 200 000 euro na „Wykonanie i dostawę 2 sztuk dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych”.
10 maja nastąpiło otwarcie ofert w przetargu, do którego zgłosiło się dwóch krajowych producentów taboru kolejowego – PESA Bydgoszcz S.A. oraz Newag Nowy Sącz. Procedura zawarcia umowy nie została jeszcze zakończona.
- Uzupełnienie stanu posiadania o tabor pośredni pomiędzy pojazdami jednoczłonowymi a trójczłonowymi jest kolejnym etapem rozbudowy należącej do województwa floty pojazdów, pozwalającym z jednej strony na polepszenie standardów podróży oraz racjonalizację kosztów z drugiej. Obecnie województwo posiada tylko jeden taki pojazd serii SA109, który w roku 2010 poddano modernizacji. Niestety pojazd ten, wyprodukowany przed laty jako egzemplarz prototypowy, wciąż wykazuje dużą awaryjność, co stanowi poważny problem podczas obsługi dłuższych tras – powiedziano nam w biurze informacji UMWZ.
Zachodnia grupa zakupowa
Równolegle trwają prace związane z przygotowaniem wniosku o dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projektu taborowego pn. „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez województwa: lubuskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie”. Aktualnie opracowywane jest studium wykonalności projektu. Województwa uczestniczące w projekcie umownie nazwano „zachodnią grupą zakupową”.
Przedmiotem projektu jest zakup 17 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, każdy o 180 miejscach siedzących. Województwo zachodniopomorskie otrzyma 7 z tych pojazdów. W skład zachodniej grupy zakupowej wchodzą aktualnie trzy województwa, z których funkcję lidera (a tym samym beneficjenta projektu) pełni województwo wielkopolskie. Zadanie inwestycyjne jest wspólnym przedsięwzięciem województw wymienionych w nazwie projektu.
Pojazdy elektryczne
Województwo rozważa także zakup 7 używanych trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57. - W dalszej perspektywie zostałyby one poddane głębokiej modernizacji. Powodzenie tego projektu zależy jednak w dużym stopniu od podaży taboru na rynku – mówią przedstawiciele marszałka województwa.
Jak dodają, równolegle analizowane są inne warianty inwestycyjne dotyczące zakupu nowego taboru, jak np. zakup nowoczesnych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
A nie wiesz czy każde województwo z ZGZ kupuje 4-członowce?
Tak, SIWZ jest jeden dla wszystkich i przewiduje zakup wyłącznie pojazdów 4 członowych.
Na tym etapie mogę napisać, że pociągi będą w wersji "wypasionej", czyli wyposażonej w niemal wszystkie możliwe udogodnienia. Nie będzie jedynie automatów z napojami i kanapkami, ani biletomatów. Na tym tle było trochę rozbieżności między członkami grupy.
Ojoj, ale burżujstwo, ciekawe kto chciał tych automatów z jedzeniem. W Polsce to wciąż ewenement...
Ciekawi mnie jeszcze jedna sprawa - barwy. Każde województwo będzie miało swoje z informacją, że to "jednostka międzywojewódzka", czy jakieś wspólne barwy, jedynie z herbem województwa do którego należy pojazd?
Przetarg będzie podzielony na 3 zadania - odpowiednie dla każdego województwa, z tym że będzie najprawdopodobniej wymóg, by wszystkie zadania były wykonane przez jednego oferenta. Zadania będą m.in. po to, by dopasować malaturę pojazdów do standardów poszczególnych zamawiających.
Wysłany: 20-11-2012, 18:23 Czym jeżdżą ZPRy, czyli ile czego jest?
Witam.
Mam takie pytanie. Chodzi mi o to ile taboru (tak orientacyjnie) ma do dyspozycji Zachodniopomorski Zakład PR. Tak po prostu z czystej ciekawości.
Mam tu na myśli wszystkie SA-1XX i EN/ED. Chyba, że ktoś może podać jakiś link do strony to będę wdzięczny.
Głupoty? Te dane pochodzą z najnowszych publikacji Rynku Kolejowego. Twoje informacje uwzględniają wycofane z eksploatacji pojazdy, których na torach spotkać nie można.
_________________ 2010: 27 560 km
2011: 29 580 km
2012: 28 310 km
Trochę braków ma ta lista. Dopisać można śmiało: 674, 796, 851, 978, 1369, 1787, 2020, 2026, 2058 i 2059 - te widziałem ostatnio (wrzesień - listopad b.r.). Do tego masa innych, o których nie mam bliższych danych: 794, 795, 810, 832, 894, 908, 928, 1185, 1264, 1286, 1289, 1291, 1358, 1538, 1701, 1775, 1779, 1788. Część z nich może już poszła na żyletki, albo gnije na Wzgórzu Hetmańskim.
Do tego EN57-1424 można wywalić z listy, bo obecnie jest to EN57-2057.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum