Nie było wspomnień i uroczystości w PKP, które 20 lat temu wprowadziło polską kolej do międzynarodowej sieci połączeń kolejowych Eurocity. Nie było wspomnień i uroczystości w PKP Intercity, które jako jedyny przewoźnik w czasach współczesnych uruchamia pociągi Eurocity.
- Obecnie jesteśmy skupieni na zapewnieniu jak najlepszej usługi, zarówno zagranicznym, jak i krajowym kibicom. W ten sposób chcemy uczcić ten jubileusz, dowożąc ich punktualnie i bezpiecznie na mecze i z powrotem - mówi Beata Czemerajda, z biura prasowego PKP Intercity.
Eurocity to międzynarodowa sieć pociągów, której debiut nastąpił 31 maja 1987 r. Jest to najwyższa kategoria dziennych pociągów międzynarodowych, a także jedyna w Polsce kategoria pociągów kwalifikowanych dziennych, która nie zmieniła się w ciągu ostatnich 20 lat. Pociągi IC zastąpiono EIC, pociągi Ex na pewien czas całkowicie znikły.
Przypominamy najważniejsze wydarzenia z historii Eurocity:
31 Maj 1992
W swój pierwszy kurs rusza EC "Berolina" Warszawa - Berlin - Warszawa
23 Maj 1993
Do EC "Berolina" na trasie Warszawa - Berlin - Warszawa dołącza EC "Varsovia"
EX "Sobieski" Warszawa - Wiedeń - Warszawa uzyskuję najwyższą kategorię EC
1 Czerwiec 1997
Do pociągu EC "Sobieski" na stacji Petrovice u Karvine włączano i wyłączano grupę wagonów z i do Krakowa
IC "Polonia" Warszawa - Budapeszt przez Bratysławę - Warszawa uzyskuję najwyższą kategorię EC
24 Maj 1998
Do EC "Berolina", EC "Varsovia" na trasie Warszawa - Berlin - Warszawa dołącza EC "Paderewski"
IC "Posnania" Poznań - Berlin - Poznań uzyskuję najwyższą kategorię EC
Październik 2001
Pociągi Eurocity "Berolina", "Paderewski", "Posnania", "Varsovia" zostają włączone do nowo powstałej sieci "BWE" Berlin - Warszawa Express pociągi w dalszym ciągu mają zaszczyt należeć do kategorii Eurocity
15 Grudzień 2002
EX "Praha" Warszawa - Praga - Warszawa uzyskuję najwyższą kategorię EC
W trakcie obowiązywania rozkładu jazdy 2002/3 dla EC BWE Poznań - Berlin - Poznań ograniczono terminy kursowania
14 Grudzień 2003
Do pociągu EC "Polonia" na stacji Breclav włączano i wyłączano grupę wagonów z i do Wiednia
12 Grudzień 2004
Likwidacja EC "BWE" Poznań - Berlin - Poznań
Wrzesień 2005
EC "Polonia" likwidacja kursów do Budapesztu, pociąg kursuje w relacji Warszawa - Wiedeń - Warszawa
11 Grudzień 2005
Ograniczenie terminów kursowania dla grupy wagonów z i do Krakowa Głównego włączanej/wyłączanej do EC "Sobieski"
10 Grudzień 2006
IC "Wawel" Kraków - Berlin/Hamburg - Kraków uzyskuję najwyższą kategorię EC
Nowy pociąg EC "Comenius" Kraków - Praga/Wiedeń - Kraków
Likwidacja grupy wagonów do i z Krakowa w pociągu EC "Sobieski" w zamian pociąg EC Comenius prowadzi grupę wagonów do Wiednia wyłączaną/Włączaną w Bohuminie na pociąg EC "Polonia"
9 Grudzień 2007
Nowy pociąg EC "Józef Bem" Warszawa - Budapeszt - Warszawa
Powrót EC BWE Poznań - Berlin - Poznań w wybranych terminach w czasie obowiązywania rozkładu pociąg zlikwidowano
14 Grudzień 2008
Likwidacja EC "Józef Bem"
13 Grudzień 2009
Wydłużenie EC "Polonia" do stacji Villach;
Likwidacja EC Comenius - Kraków traci połączenie z Pragą i Wiedniem
12 Grudzień 2010
EC "Praha" prowadzi grupę wagonów do i z Budapesztu przez Bratysławę grupa ta na odcinku Bohumin - Budapeszt - Bohumin kursowała w pociągu EC Moravia;
Nowy pociąg "EC Alois Negrelli" Szczecin - Praga p. Berlin - Szczecin;
Nowa, czwarta para pociągów EC "BWE" Warszawa - Berlin - Warszawa
1 Czerwiec 2012
Likwidacja EC Alois Negrelli
6 Czerwiec 2012
Startuje EC "BGE" Berlin - Gdynia Express
Artykuł powstał we współpracy Kuriera Kolejowego z Adamem Krynickim z Forum Kolejowe Sprawy.
W piątek, sobotę i niedzielę, spotkałem wszystkie EC przejeżdżające przez Katowice.
EC Sobieski, bardzo dobre zestawienie, 1 klasa to Z2a, 2 klasa Z2B oraz 159a, w sobotę skład prowadził 4 wagony klasy 2, restauracyjny oraz jeden klasy pierwszej. Wysoka frekwencja z Warszawy do Katowic.
EC Polonia, tu również zestawienie bardzo dobre, klasa pierwsza - 158a, dwójki Z1B oraz 159a plus wagon restauracyjny. Niestety w sobotę i niedzielę pociąg niemal pusty w relacji Warszawa - Katowice. Wagon klasy pierwszej, nowoczesny 158a zero pasażerów. Czy taka jedynka nie powinna obsługiwac krajowych EIC, a niestety na obu obiegach Poloni wozi albo zero pasażerów albo 2 osoby jak wyliczyłem w sobotę.
EC Praha, tu zestawienie naszych sąsiadów CD, kolorowe wagony, raz jedzie restauracyjny, czasem bar bistro, akurat Prahe spotkałem 3 dni pod rząd i za każdym razem inny wagon gastronomiczny, oraz wymienne wagony bagażowe, raz granatowe, raz zielone. Poza tym zawsze bezprzedziałowa 1 klasa a wagony klasy drugiej to 2x bezprzedziałowe i jeden z przedziałami. Frekwencja na odjeżdzie z Katowic do Warszawy to czasem 100%, ale bywa i 70-80%, zależnie od dnia. Jest to jeden z najbardziej zapełnionych EC.
EC Wawel, tu zestawienie mieszane, dwa wagony nasze 154a i dwa DB - przedziałowa 1 klasa oraz bezprzedziałowa 2 klasa, plus wagon barowy IC w relacji Kraków - Węgliniec. Pociąg spotkałem wielokrotnie, ostatnio w sobotę do Berlina i niedzielę z Hamburga do Krakowa na stacji Katowice. Martwi frekwencja, bardzo niska bez względu na dni tygodnia, czasem kilkanaście osób na cały skład, zdarza, że w 154a jedzie 5 pasażerów. Może to wina braku promocji na odcinkach krajowych, dodatkowo przed Wawelem z Katowic do Krakowa jest EIC Odra w promocyjnej cenie 33zł. Szkoda, że również Wawel nie ma promocji, bo jakby z każdym msc, pociąg pustoszał i wozi czasem po kilkanaście osób.
To taka krótka ocena EC z Katowic, a podsumowując, cieszą bardzo dobre zestawienia Sobieskiego i Poloni, martwi nie zawsze dobra a czasem tragiczna frekwencja, oraz niestety, na minus brak wielu ofert które mogłyby poprawić frekwencję, typu wekendowy, super bilet. Szkoda, że takie fajne wagony jak na EC Polonia, wiozą czasem 10-15 pasażerów.
sebek, Sobieski ma bardzo dobrą frekwencję, zawsze jak widzę w kierunku Warszawy to w granicach 80-90%.
Fakt Polonia nie ma dobrej frekwencji i też zawsze jak widzę to po 1-3 osoby w 2 klasie i kilka pustych przedziałów, w 1 klasie czasem po 2 osoby lub wcale, fakt 158A powinny obsługiwać pociągi EIC.
Praha to zawsze jest zapełniona przez turystów ma dobre godziny itd.
[ Dodano: 17-07-2012, 08:07 ]
EIC Odra nie jeździ przed Wawelem i na dodatek nie do Krakowa tylko do Warszawy i Wrocławia.
_________________ fb: podróże koleją. Zdjęcia, ciekawostki z podróży
Sobieski w obu kierunkach do/z Warszawy jest popularnym pociągiem. W sobotę z Warszawy do Katowic miał też ok 80% zapełnienia. A Praha prawie zawsze pełna, dobre godziny i pierwszy kwalifikowany z Katowic do Warszawy po 3 godz przerwie.
Co do Odry, chodziło mi oczywiście o relację z Warszawy do Wrocławia i odjazd z Katowic przed godziną 9, czyli ok 25min przed EC Wawel. Promocja last minute na Odrze powoduje, że czasem kilka osób wsiada w Katowicach, a niestety Wawel praktycznie tylko pasażerowie w ruchu międzynarodowym.
Wydaje mi się, że każdy EC powinien mieć podobne promocje do EIC, wtedy znacznie poprawi frekwencja pomiędzy np. Katowicami a Wrocławiem(Wawel), między Warszawą a Katowicami(Polonia).
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum