Wysłany: 14-09-2012, 23:35 Wagony typu XB (Gorlitz 90)
Wagony XB posiadały pierwotnie 11 przedziałów 2 klasy. W każdym z nich było 8 miejsc siedzących. Do Polski z zakładów VEB Waggonbau Gorlitz w 1990 roku trafiło łącznie 70 sztuk. Pierwotna numeracja: 51 51 21-70 000 do 069. Wszystkie wagony otrzymały zielono-kremowe malowanie (z ciemniejszym odcieniem zieleni odróżniający je od innych wagonów 2 klasy). W 2000 roku wagony przejęła spółka PKP INTERCITY. Było ich łącznie 67 sztuk. (wcześniej 3 zostały skreślone z inwentarza). (cdn)
[ Dodano: 15-09-2012, 11:14 ]
Wagony XB z 88 miejscami nie spełniały wymogów standardu X czy Z (określających podstawowe parametry i układ wagonów). Teoretycznie spełniały wymagania standardu Y, ale 8 miejscowe przedziały powodowały trudności do włączania tych wagonów na początku lat 90-tych do powstających pociągów kategorii InterCity i EuroCity. Dość szybko rozpoczęto więc proces wymiany 8 wąskich foteli na 6 zdecydowanie poprawiających komfort podróżny. Była to w sumie pierwsza modyfikacja tych wagonów - powstawały wagony XB - 66 miejscowe. Z czasem także wymieniano m.in drzwi odskokowo-przesuwane, które otwierało się ręcznie na drzwi otwierane automatycznie przyciskiem. W 1997 roku jeden z wagonów 51 51 21-70 003-0 otrzymał nowe wózki typu 25AN1 (jeśli coś komuś to w ogóle mówi ) w ramach testów i był w użytkowaniu do 2003 roku (posiadał oryginale drzwi i 8-osobowe przedziały). Później został odstawiony na Grochowie i w dalszym ciągu czeka na decyzję co dalej. W 2002 roku trzy wagony przebudowano na rowerowe. Przebudowa polegała głównie na likwidacji jeden z toalet i jednego przedziału pasażerskiego oraz montażu stojaków na rowery. Powstały więc wagony spełniające standard Y (80 miejsc) oraz dające możliwość przewozu roweru. Wagon te otrzymały numery 50 51 84-70 000 do 002. (cdn)
Dla ułatwienia o jakie wagony chodzi, przykład z niezastąpionej galerii WGK. Zdjęcie jest na tyle istotne, gdyż ukazuje charakterystyczne połówkowe okienko w WC.
To co teraz z tymi wagonami? Przeszły jakąś modernę? Jeśli tak, to jaką i ile sztuk? Pytam dlatego, że nie widuję w ogóle tych wagonów, zarówno w TLK jak i EIC/EX. A ich liczba - 67 pozwala sądzić, że nie rozpłynęły się pod presją czasu.
Otóż widzisz, sprawa wygląda tak, że może nawet je widzisz, ale o tym nie wiesz. Myślę, że jednak ten wątek rozszerzymy również o wagony produkcji Bautzen, gdyż tak na prawdę te trzy grupy wagonów stanowią dopiero komplet - XB Goerlitz, Z2A i Z2B z Bautzen. Zamieszczone przeze mnie zdjęcie pokazuje stan sprzed modernizacji, a jednak część wagonów XB przeszło naprawy główne wyglądają prawie identycznie, jak wagony Z2B poddane modernizacji. Jeżeli zatem znajdziesz wagon z gładkim dachem i wózkami charakterystycznymi dla niemieckich wagonów, a jest to np. wagon przystosowany do przewozu niepełnosprawnych lub dzieciaków, to jest to właśnie XB Gorlitz po modernizacji. Pozostałe zmodernizowane wagony XB można poznać tylko po numerach z zakresu 21-70 000 do 069. Wagony z Bautzen będą miały numery od 070 do 109.
Duża część wagonów XB jeszcze czeka na modernizację, a przetarg na 150 wagonów dla trasy Szczecin-Przemyśl jest ich szansą ( w przetargu jest mowa o modernizacji 35 sztuk, czyli "większej połowy" całego stanu).
Ostatnio zmieniony przez DarekP dnia 17-09-2012, 20:01, w całości zmieniany 1 raz
XB oczywiście nie rozpłynęły się
-3 sztuki przebudowano na XBrow 505184-70000- 002
-3 sztuki przebudowano na barowo osobowe155A, 155Am, 155Amm 61518571000 -002
-5 sztuk skasowanych bądź spalonych
-11 sztuk przebudowane na XBN, XBN-Mg 615120-71105-108 oraz 615120-71130 -139
-11 sztuk zmodernizowanych i wyposażonych w klimatyzację ( kursują w pociągach EIC i Ex)
To zostaje z siedemdziesięciu 37 sztuk nie zmodernizowanych .
Jeszcze co do błędnego oznaczenia XB. Wagony klasy drugiej standardu X powinny posiadać 12 przedziałów. Tak wić wagon należy do standardu ZB. Oznaczenie XB zostało chyba już tak bardziej jako oznaczenia „zwyczajowe”.
U nas poprawnie oznaczono dopiero kolejną partię wagonów Niemiec ZB ( dokładnie Z2B) 515121-70070 -109
Wagony przerobione na rowerówki wycofano już z planowej eksploatacji. Dwa z nich przebudowano na wagony z przedziałem dla osób niepełnosprawnych. Otrzymały nowe numery: 61 51 20-71 134-1 oraz 61 51 20-71 137-4. Po kilkunastu latach eksploatacji wagonów XB w związku z koniecznością przeprowadzenia napraw głównych wagonów Intercity podjęła decyzję o przeprowadzeniu modernizacji części wagonów. Modernizacja miała podwyższyć m.in. standard podróżowania, a czasem także zmienić przeznaczenie wagonu.
3 wagony XB przebudowano na wagony pasażersko-barowe. Oprócz części barowej w wagonie znajdują się także 4 przedziały drugie klasy. Co ciekawe każdy z tych wagonów przebudowała inna firma nadając mu wewnątrz "indywidualny charakter". Wagony otrzymały oznaczenie serii: BR4mnouz oraz typ: 155A (155Aa, początkowo oznaczony chyba jako XB-bar)
Wagony pasażersko-barowe:
- 61 51 85-71 000-6 --> modernizacja PESA w 2007 roku
- 61 51 85-71 001-4 --> modernizacja NEWAG w 2008 roku
- 61 51 85-71 002-2 --> modernizacja MIŃSK MAZOWIECKI w 2010 roku
W chwili obecnej naprawom głównym poddano 27 wagonów XB. Pozostałe w stanie zbliżonym do fabrycznego (nie licząc rowerówek i tego ze zmienionymi wózkami) kursowały do początku 2011 roku. Dziś wszystkie niezmodernizowane wagony są odstawione. Czasem w dość nietypowych miejscach np. na bocznicy w Przemyślu Bakończycach, gdzie stoi około 14 sztuk i czekają na dalsze decyzje. (cdn.)
Innym detalem różniącym te wagony są światła końcowe - w Goerlitzach zamontowane nisko, zaraz nad buforami, w Bautzenach - nieco wyżej.
Pierwszy link doskonale obrazuje problemy z odróżnianiem wagonów, o którym wspominałem. W gdyńskiej galerii wagon z pierwszego linku jest opisany jako Bautzen, a jest to Goerlitz.
Co do opisu serii - pierwotnych wagonów nie można było nazwać Z2B, gdyż miały po 8 miejsc w przedziale, być może dlatego dla odróżnienia od wcześniejszych serii oznaczonych YB, te nazwano XB, bo tak na prawdę nie ma trafnego opisu tej serii. Po modernizacji sprawa stała się klarownia i teraz są to wagony typu Z2B, choć na ścianach szczytowych nadal pozostało oznaczenie XB, podobnie jak na zmodernizowanych restauracyjnych.
Co do 155A, to z zewnątrz najłatwiejszy do odróżnienia jest wagon zmodernizowany w PESA, gdyż ma na boku dodatkowe drzwi ładunkowe.
Barowe PESY i NEWAGU oznaczone są jako 155A. Właśnie sprawdziłem na YouTubie co kursuje na Kiepurze . Na temat pochodzenia oznaczenia "XB" na wagonach możemy poczytać w kwietniowym numerze Świata Kolei gdzie zostały opisane wagony XB. Znajdziemy tam więcej szczegółów, dodatkowo w czerwcowym numerze był artykuł o modernizacjach tych wagonów (niestety nie miałem okazji go przeczytać jeszcze).
Skoro już wspomniano o wagonach Z2 to może krótki opis na wstęp.
VEB Waggonbau Bautzen dostarczyła PKP w 1991 roku 30 sztuk wagonów typu Z2A (9 przedziałów wewnątrz) oraz 40 sztuk wagonów typu Z2B (11 przedziałów wewnątrz).
Pierwotna numeracja: 51 51 19-70 210 do 239 oraz 51 51 21-70 070 do 109. Wszystkie wagony miały przedziały 6 miejscowe, dlatego otrzymały wiśniowo-kremowe malowanie (dla odróżnienia od 8 miejscowych wagonów XB z ciemniejszym odcieniem zieleni). W 2000 roku, jak podają niektóre źródła w ilostanie PKP było ich odpowiednio 29 i 34 sztuki.
Wagony te obsługiwały pociągi kategorii InterCity i EuroCity, pamiętam, że miały na burtach piękny napis Intercity.
Wagony te przechodziły modernizację polegającą przede wszystkim na zamontowaniu klimatyzacji i pojawiały się nowe typy:
- w Z2A oprócz normalnych jedynek, powstało kilka sztuk wagonów z 3 przedziałami menedżerskimi
- w Z2B, powstało kilka sztuk wagonów z przedziałem dla rodziców z małymi dziećmi.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum