Wysłany: 17-04-2012, 07:15 Opoczno - okno na świat
Budowa przystanku na CMK w Opocznie przyniesie miastu ogromne korzyści - mówi Jan Wieruszowski, burmistrz Opoczna.
Cieszę się, że przystanek na Centralnej Magistrali Kolejowej ma w końcu realne szanse powstać. Projekt był już gotowy w 2005 r. Gdyby nie modernizacja CMK to przystanek prawdopodobnie byłby już czynny. Na dzień dzisiejszy nikt już nie ma wątpliwości, że warto podjąć się tego zadania. Najlepszym tego przykładem jest przystanek we Włoszczowie. Mamy potwierdzenie od przewoźników, że w Opocznie również będą się zatrzymywały pociągi.
Obecnie pozostaje nam ustalić podział zadań i kwestie finansowania budowy przystanku. PKP PLK proponują, aby miasto pokryło koszty budowy przejścia podziemnego pod torami oraz infrastruktury okołodworcowej. My z kolei chcemy, aby przejście wybudowali kolejarze, ponieważ wolimy nie wchodzić w pas kolejowy. Budowę pozostałych elementów infrastruktury - dróg dojazdowych i peronu gmina Opoczno może wziąć na siebie.
Z pewnością, budowa tego przystanku przyniesie miastu ogromne korzyści. Nie jest tajemnicą, że wszystkie miasta zabiegają o to, żeby mieć jak najlepszą komunikację. Chcemy wykorzystać to, że CMK przebiega przez Opoczno. Przystanek będzie dla nas oknem na świat. Staniemy się atrakcyjni dla potencjalnych inwestorów. Szybkie połączenie będzie stymulować rozwój gospodarczy nie tylko miasta, ale i całej okolicy.
Myślę też, że uda się zatrzymać odpływ młodych ludzi z Opoczna. Dzisiaj większość z nich, po ukończeniu studiów chce realizować swoje kariery w dużych miastach. Gdy jednak damy im możliwość szybkiego dojazdu do Warszawy, Krakowa, czy Katowic to nie będą musieli się od nas wyprowadzać. Będą mogli mieszkać w Opocznie, a do pracy dojeżdżać szybką koleją. A czas dotarcia do stolicy będzie taki sam jak mieszkańców z obrzeża Warszawy. Także ci, którzy szukają miejsca zamieszkania wezmą pod uwagę to, że Opoczno będzie dobrze skomunikowanie.
Zaraz się okaże, że z Tomaszowa i Końskich będzie CMKą bliżej niż przez Koluszki, Skierniewice. Zrobili precedens w postaci Włoszczowy, teraz Opoczno, patrzeć jak Mszczonów (ile tam ludzi do roboty by jeździło bez korków w Jankach) i Grodzisk się podłączy.
A taki Radom i Kielce przy 8 jeżdżą po kilka godzin do Warszawy. A Opoczno już ma swoją stację i zamiast walczyć o nią (no bo i po co, walczyć o pociągi jeżdżące do jakiejś Łodzi, czy Kielc jeżdżące po 80 km/h) to się podłączy do KDP. No i nad morze i w góry będą mieli szybciej niż ja ze Skierniewic, bo będą przy głównym szlaku przelotowym.
Niech Nasze władze wreszcie zaczną remontować istniejące szlaki do prędkości 160 km, bo zaraz wszyscy będą się do CMKi podłączać. Myślę, że niedługo na trasie zamiast ekspresów będą jeździły IR-y i pośpiechy, bo tylu będzie podróżnych. A i jaki sukces nagle będzie - ilu to pasażerów z Opoczna zacznie jeździć (w 3 lata przebiją statystyki Włoszczowskie), a o linii nr 25 wciąż się gada, że tam nikt nie jeździ i się nie opłaca. Wniosek z tego taki - nasza kolej tradycyjna się nie opłaca- trzeba jak najszybciej podnieść standard, a ludzie zaczną znów jeździć.
- Nie powinno dziwić dążenie do budowy nowego przystanku na CMK w Opocznie – uważa Barbara Małyska, redaktor naczelna „Kuriera Kolejowego”.
Sześć lat temu z tej stacji śmiała się cała Polska. Podkreślano, że peron we Włoszczowie Północ powstał na zamówienie polityczne, że Grupa PKP ugięła się pod naciskiem rządzącej partii. Pisano, że ten przystanek to fanaberia pochodzącego stąd posła Przemysława Gosiewskiego, który obiecał swoim wyborcom, że pociągi na CMK będą się zatrzymywać. I choć kolejarze zapewniali, że na Zachodzie nawet na liniach dużych prędkości powstają przystanki w polu, to media sukcesu nie wróżyły. A wręcz liczyły wsiadających i wysiadających podróżnych kilku zatrzymujących się tu pociągów.
Dziś, po kilku latach, gdy u władzy jest już inna ekipa (o naciskach politycznych mowy być nie może), na stacji zatrzymuje się 11 pociągów: zarówno TLK spółki PKP Intercity, jak i interREGIO Przewozów Regionalnych. Musi więc to być opłacalne, skoro dwaj konkurujący ze sobą przewoźnicy zdecydowali się tu stawać.
W tym kontekście nie powinno dziwić dążenie do budowy nowego przystanku na CMK w dwukrotnie większym od Włoszczowy, liczącym 23 tys. mieszkańców, Opocznie. Zarówno burmistrza miasta – wszak peron na CMK to okno na świat dla Opoczna – jak i władz PKP PLK, które po sukcesie Włoszczowy Północ uważają, że ten przystanek ma sens. Pozostaje tylko ustalić podział zadań i kwestie finansowania budowy przystanku. A z tym – jak pokazuje przykład trzech przystanków w stolicy – może być spory problem.
No to jeszcze dla Mszczonowa przystanek by się przydał.
Tak oto linia nr 25 przejdzie do historii, bo mając przystanek na CMCe nikt nie będzie zainteresowany drugorzędną linią kolejową. Tylko budynek stacyjny na palach mogliby przewieść.
Taka Łódź (do niedawno drugie miasto w Polsce) ekspresów nie ma, żałują na tunel, Radom nie może się doprosić remontu linii nr 8, a tu po kolei podłączamy do CMKi miasta które mają już stacje (nie przystanki a stacje!) - patrz Opoczno i Włoszczowa. Tylko nikt nie umiał zadbać o te stacje, żeby tam ruch i prędkości były na poziomie.
Jeszcze może przystanek w Grodzisku zrobić. Ile tam ludzi wsiadać będzie. Więcej niż w Opocznie i Włoszczowie razem wziętej. No i nowy węzeł przesiadkowy, który Centralną odciąży.
Wysłany: 13-10-2012, 12:40 Przystanek na CMK dla Opoczna
Zatrzymywanie się pociągów na stacji Opoczno Południe planowane jest w rozkładzie jazdy na lata 2014/15. Budowa peronu staje się coraz bardziej realna. Przewozy Regionalne i PKP Intercity już uznały możliwość zatrzymania pociągów przy nowym przystanku.
Plany budowy peronu kolejowego w miejscowości Opoczno pojawiły się już kilka lat temu. Jest to miejscowość, przez którą przebiega Centralna Magistrala Kolejowe. Właśnie z uwagi na charakter tej linii i plany co do jej przyszłości (ruch KDP), plany władz miasta spotykały się z oporem i dezaprobatą. Obecnie prace projektowe i ustalenia są w toku a wszystkie ze stron, w tym PKP PLK, PKP IC, PR i miasto Opoczno wyrażają chęć współpracy.
Nie ma to chyba specjalnie sensu, biorąc pod uwagę plany że już od grudnia po CMK mają jeździć tylko kwalifikowane i kilka par pociągów IR a wszystkie TLK kierowane na 1 i 8. No a przecież chyba EIC czy Pendolino które ma jeździć z prędkością 200 km/h nie będą się zatrzymywały w Opocznie bo zaraz mieszkańcy Włoszczowej podniosą bunt czemu nie u nich, tym bardziej, że są to miasta podobnej wielkości. A do roku 2014 to i wątpię czy IR się utrzymają na CMK.
Pułtuś -Usunięty- Gość
Wysłany: 14-10-2012, 13:48
Decyzja o budowie peronu w Opocznie jest moim zdaniem decyzja bardzo dobra. CMK jest w naszych warunkach skarbem, ktory trzeba wykorzystywac. To prawda,że CMK omija Kielce i Radom i jeszcze inne miasta. Dlatego trzeba budować takie przystanki, zeby jak najwiecej ludzi mialo dostep do szybkiej linii.
Pojawia sie jednak pytanie - jakie pociagi beda zatrzymywac sie w Opocznie, skoro TLK zwijaja sie z CMK? Za pare lat beda smigac tamtedy same Pendolina ktore raczej w Opocznie postoju nie beda mialy. Co stanie sie wtedy z Włoszoczową Północ? Czyzby ruch miał zamrzeć na tej stacji? Przypomne, że gdy stawał tam Expres to pies z kulawą nogą do pociagu nie wsiadał, dopiero era TLK/IR spowodowały lawinowy wzrost liczby pasazerow w Wloszczowej Płn.
@pawelu - bez przesady, od grudnia 2012 r. na szczescie nie wszystkie TLK wylatują z CMK.
Niektórzy z Was wypowiadają się tak jakby CMK była przeznaczona tylko dla PKP IC (konkretnie dla najdroższych pociągów kwalifikowanych), a przecież tą trasą jeżdżą również PR. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby inni przewoźnicy też korzystali z CMK. Skoro np. KM jeżdżą do Gdyni to równie dobrze mogą pojechać CMK-ą na południe kraju. Mamy jeszcze Koleje Śląskie, które przecież też nie muszą się ograniczać do woj. śląskiego.
Proszę pamiętać, że ani rząd ani PKP PLK nie może nikomu zabronić wjazdu na CMK. Oczywiście są naciski, aby wydymać PR i robić dobrze tylko PKP IC, a pasażerów maksymalnie doić wożąc ich wyłącznie ekspresami, ale sztuczne sterowanie jak za PRL-u raczej się nie powiedzie...
_________________ "Kobiety kochają zwyciężonych, ale zdradzają ich ze zwycięzcami." - T. Williams
Ostatnio zmieniony przez Sunny dnia 14-10-2012, 14:27, w całości zmieniany 1 raz
Pułtuś -Usunięty- Gość
Wysłany: 14-10-2012, 14:27
Cytat:
Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby inni przewoźnicy też korzystali z CMK
Czyzby? Ja jestem zdania, że gdy na CMK zagoszczą Pendolina z biletami po 300 zł to na pewno znajdzie się jakiś zapis administracyjny, który skutecznie nie dopuści PR do tej linii. Juz od dawna mowi sie o spodziewanym powrocie monopolu PKP IC na najszybsze trasy. Inaczej: czy myslisz że rządzący pozwolą, aby po wyłożeniu takiej kasy na E65, CMK, Pendolino ktoś (czyli PR) podgryzał ten tort i zarabiał kase która - w ich mniemaniu - święcie należy sie PKP IC?
Pułtuś, to by oznaczało de facto, że CMK jest prywatną linią PKP IC, a tak przecież nie jest i nigdy nie będzie. Przeczytaj ze zrozumieniem co napisałam w poprzednim poście i zacznij myśleć racjonalnie. Od chciejstwa betonu PKP do realizacji ich chorych wizji droga jest daleka, kręta i wyboista. Póki co jesteśmy w UE, która zabrania praktyk monopolistycznych. A za nieprzestrzeganie unijnych zasad i łamanie unijnego prawa są wysokie kary finansowe.
_________________ "Kobiety kochają zwyciężonych, ale zdradzają ich ze zwycięzcami." - T. Williams
Virakocha -Usunięty- Gość
Wysłany: 14-10-2012, 18:23
Jeśli CMK docelowo ma być remontowana do parametru 230 km/h i 24 kV AC (dla pendolino, zespolaków i innych pociągów kategorii premium) to robienie z niej na siłę linii klasycznej nie ma sensu. Powiem tak, budowa peronów w Opocznie Południowym to szukanie popytu tam, gdzie go nie ma, gdyż popyt jest ale w Opocznie (stacja na linii 25, która należy doprowadzić do stanu używalności i zelektryfikować ten kawałek od Tomaszowa do Skarżyska). Na początek szynobusy z Łodzi do Opoczna w ramach ŁKA a po elektryfikacji TLK w ciągu Warszawa/ Łódź-Skarżysko-Przemyśl/Rzeszów. Co do CMK, uważam że jak najszybciej należy skończyć z patologią włoszczowską, bo cierpią na tym linie klasyczne 1 i 8, z których to segment premium jest przekierowywany na CMK, przez co cierpi segment prestiżowy. No i oczywiście "kible Morusia" zapychają szlak i co ważne, PRy płacą drożej (linia specjalistyczna) aniżeli po linii klasycznej nr 1 lub 8, które są rewitalizowane a czas będzie konkurencyjny ( wiedenka do 120 z opcją 150 a Żeromka do 100-110 km/h)
W pełni popieram. Zresztą istniał już temat o podobnej nazwie, w którym się wypowiadałem na ten temat. Sensownym rozwiązaniem jest budowa łącznic z Łodzi do Opoczna Południowego i z Opoczna na Warszawę.
Natomiast zatrzymywanie pociągów TLK i IR bo jest popyt (rzekomo) podczas gdy usunięto pociągi Tomaszów - Skarżysko na 25 bo rzekomo go nie było jest jednym wielkim nieporozumieniem. Pociąg z Opoczna do Koluszek jechał godzinę i z Koluszek TLKa do Warszawy 1 godz 15 min, w sumie 2 godz 15 min. To nie jest zły czas przejazdu, a gdyby wyremontować line do Opoczna i puścić tam pociągi przyspieszone to czas przejazdu do Koluszek skróciłby się o 20 min, a po zakończeniu remontu Wiedenki czas przejazdu skróci se do ok 50 min, co daje 1 godz 30 min.
Ile osób będzie jechać z Opoczna do Warszawy, Krakowa, Katowic jak podobno nie jeździli ani do Koskich,ani do Tomaszowa, ani do łodzi. Niech przywrócą najpierw tamte pociągi, a potem zaczną budowanie peronów. Łącznica z Łodzi ma sens bo czas przejazdu z Łodzi i odległość zmniejszy się i to jest pomysł dobry.
Podsyłam też podobne tematy, gdzie już była o tym dyskusja:
Jeśli CMK docelowo ma być remontowana do parametru 230 km/h i 24 kV AC (dla pendolino, zespolaków i innych pociągów kategorii premium) to robienie z niej na siłę linii klasycznej nie ma sensu.
W Niemczech jak i w wielu innych krajach linie klasyczne, po których jeżdżą zwykłe pociągi regionalne, mają lepsze parametry od CMK, z której na siłę robi się polską KDP docelowo dostępną tylko dla zamożnego klienta PKP IC.
Zgadzam się z wypowiedzią Sunny. Jeśli PR będą chciały puścić po CMK pociąg nawet w taryfie REGIO to nikomu nic do tego! O ofercie ma decydować rynek, a nie urzędasy.
Monopol PKP IC na CMK to już historia, która przeminęła tak jak przemija znienawidzone PKP. To se ne vrati... Jedno monopolistyczne przegięcie betonu PKP PLK i Komisja Europejska zażąda zwrotu publicznych dotacji, które zostały przeznaczone na remonty linii kolejowych, w tym CMK.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Pułtuś -Usunięty- Gość
Wysłany: 14-10-2012, 22:34
Cytat:
Jeśli PR będą chciały puścić po CMK pociąg nawet w taryfie REGIO to nikomu nic do tego!
Problem polega na tym, że przy podwyższeniu V max na CMK do 200< stawki dostepu wzrosna, podobno nawet o 100%. Czy wtedy iR bedzie sie oplacać? Uruchamianie tanich pociagow moze przestac byc dochodowe...
Juz teraz oferta IR jest stale zwijana z torów. Z Warszawy do Krakowa mamy obecnie dwa pociagi IR. Co bedzie za rok, dwa? Ja sie obawiam, że PR się zwiną calkowicie z tej linii. Nadzieja w takich przewoznikach jak Koleje Slaskie czy Koleje Mazowieckie - moze te spolki uruchomia jakies pociagi.
Pułtuś, nie wiem czy będzie się opłacać. O ofercie ma decydować konkurencyjny rynek (w tym m.in. kalkulacja przewoźnika), a nie urzędas zza ministerialnego lub pekapistowskiego biurka, któremu marzy się monopol PKP IC na najbardziej intratnych liniach.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum