Proponuję podyskutować o kolejnym rodzaju wagonów - tym razem o wagonach sypialnych należących do PKP (Warsu, Intercity). Na początek takie małe zestawie sypialnych od pierwszego wagonu sypialnego standardu Y.
- wagony sypialne Görlitz dostarczone w 1967 roku - 50 sztuk
- wagony sypialne GOŠA dostarczone w 1974 roku - 30 sztuk
- wagony sypialne Görlitz dostarczone w 1975 roku - 30 sztuk
- wagony sypialne Görlitz dostarczone w 1977 roku - 50 sztuk
- wagony sypialne Görlitz dostarczone w 1979 roku - 80 sztuk
- wagony sypialne Görlitz dostarczone w 1981 roku - 100 sztuk
- wagony sypialne Bautzen dostarczone w 1986 roku - 50 sztuk
- wagon sypialno-kuszetkowy FPS dostarczony w 2000 roku - 1 sztuka
- wagony sypialne 306Ab PESA dostarczone w 2003 roku - 4 sztuki
- wagony sypialne 305Ad FPS dostarczone w 2004 roku - 10 sztuk
Czy oprócz wymienionych powyżej jeszcze coś należało do PKP? Czy dobrze podałem ilości poszczególnych egzemplarzy?
- wagony sypialne Görlitz dostarczone w 1967 roku - 50 sztuk
- wagony sypialne GOŠA dostarczone w 1974 roku - 30 sztuk
- wagony sypialne Görlitz dostarczone w 1975 roku - 30 sztuk
- wagony sypialne Görlitz dostarczone w 1977 roku - 50 sztuk
- wagony sypialne Görlitz dostarczone w 1979 roku - 80 sztuk
- wagony sypialne Görlitz dostarczone w 1981 roku - 100 sztuk
Czy z tych wagonów są jakieś jeszcze w eksploatacji? Podejrzewam, że Görlitz 1967 i GOŠA 1974 pewnie już ich nie ma ale te późniejsze to chytba jeszcze można gdzieś spodkać? Niestety nieznam się na wagonach dlatego jestem ciekaw.
Są, są, spokojnie, jak widzisz sypialny na linii krajowej, to właśnie te wagony, oczywiście razem z B86. GOŠA, podobnie jak restauracyjne, to już historia. Z NRD-owskich sypialnych Y-greków, część została zmodernizowana (te z drzwiami odskokowo-przesuwnymi), najmłodsze modernizacje, to te z jednymi drzwiami na bok i fartuchami dolnymi.
Ale nowy etap modernizacji nastał niedawno - w przetargu na 150 sztuk na trasę Szczecin-Przemyśl powstanie pierwsze 10 sztuk klimatyzowanych Y-greków, przystosowanych dla osób niepełnosprawnych, z zamkniętym obiegiem WC i wieloma innymi bajerami.
Z NRD-owskich sypialnych Y-greków, część została zmodernizowana (te z drzwiami odskokowo-przesuwnymi), najmłodsze modernizacje, to te z jednymi drzwiami na bok i fartuchami dolnymi.
A faktycznie w 2008 roku widziałem coś takiego w Gdyni. To chyba był Görlitz 81 zmodernizowany przez chyba Pesę. Mam gdzieś zdjęcia tego wagonu zarówno środka jak i zewnątrz. Chyba wtedy ich 6 sztuk zmodernizowano. A w sumie ile zmodenizowano tych wagonów do takiego standartu?
DarekP napisał/a:
Ale nowy etap modernizacji nastał niedawno - w przetargu na 150 sztuk na trasę Szczecin-Przemyśl powstanie pierwsze 10 sztuk klimatyzowanych Y-greków, przystosowanych dla osób niepełnosprawnych, z zamkniętym obiegiem WC i wieloma innymi bajerami.
Świetna wiadomość. A wiesz kto ma wykonywać modernizację tych wagonów i czy jest jakiś termin oddania pierwszychh sztuk?
Z planowej eksploatacji wyłączone zostały wszystkie wagony sypialne:
- Görlitz dostarczone w 1967 roku - 50 sztuk
- GOŠA dostarczone w 1974 roku - 30 sztuk
- Görlitz dostarczone w 1975 roku - 30 sztuk
Prawie wszystkie zostały pocięte na złom, zachowały się nieliczne egzemplarze jako wagony gospodarczo-techniczne lub eksponaty czekające na remont.
W 2000 roku ilostan sypialnych wyglądał następująco:
WL-G75 25 sztuk
WL-G77 43 sztuk
WL-G79 73 sztuk
WL-G81 95 sztuk
WL-B86 49 sztuk
305Ab 1 sztuka
Z NRD-owskich sypialnych Y-greków, część została zmodernizowana ...
A faktycznie w 2008 roku widziałem coś takiego w Gdyni. To chyba był Görlitz 81 zmodernizowany przez chyba Pesę. Mam gdzieś zdjęcia tego wagonu zarówno środka jak i zewnątrz. Chyba wtedy ich 6 sztuk zmodernizowano. A w sumie ile zmodenizowano tych wagonów do takiego standartu?
Ilości modernizacji tych pierwszego typu nie pamiętam, najnowsze modernizacje (te z pojedynczymi drzwiami) objęły 40 wagonów WL Gorl81, które otrzymały numery w zakresie:
52 51 70 70 014-6 do 053-4. Modernizację przeprowadziła PESA w 2008 roku.
Piter napisał/a:
DarekP napisał/a:
... w przetargu na 150 sztuk na trasę Szczecin-Przemyśl powstanie pierwsze 10 sztuk klimatyzowanych Y-greków ...
Świetna wiadomość. A wiesz kto ma wykonywać modernizację tych wagonów i czy jest jakiś termin oddania pierwszychh sztuk?
No tu jesteśmy przy nadziei, przetarg w toku. Ale ma być do tego użyta kasa z UE, a zatem do końca 2014 się muszą uwinąć. Wykonawcy będą mieli 24 miesiące, więc przetarg powinien zostać rozstrzygnięty do końca roku.
Czyli wagony WL-G75 25 sztuk w 2000 jeszcze były, a obecnie nie spotkamy żadnego zgadza się?
Super temacik, a mają koledzy ilości kuszetek typu Y na PKP?
W uzupełnieniu podam że:
W 2000 roku dostarczono wagon typu 305Ab produkcji HCP ponieważ unikatowość tego wagonu nie dała go sklasyfikować jako wagon typowo sypialny, zaliczono go do wagonów salonowych S 635199-90000-5 potem jako As wagon ten najprawdopodobniej posłużył w 2007 roku do przebudowy przez TS Opole na wagon salonkę 508A 615189-90000
Na podstawie tego wagonu zbudowano partie wagonów sypialnych typu 305Ad (2003-2004) WLABdmnu 615170-90001 -010 kursujących w pociągach EN Jan Kiepura i Chopin.Wagony 305Ad w odróżnieniu od 305Ab miały kwadratowe wklejane okna.
Później (2009) powstała też jego wersja eksportowa dla Białorusi 305Ad2 ale nie zastosowano w niej wózków z rodziny 25AN.
W międzyczasie (2003) w zakładach PESA powstał z przebudowy polskich Z2B 136A wagon 306Ab WLABdimnu przystosowany do komunikacji przestawczej na wózkach 25ANS z technologią SUW2000 1435/1520mm ( m/i Polska-Ukraina) 695170-80397 -400
Ponieważ wymieniane wagony zaczynają się od typu 305A należy pamiętać że w przedziale od 301A do 304A ( 301A- 399A wagony sypialne) powstały jeszcze wcześniejsze koncepcje lub wagony. Na pewno powstał wagon typu 302A 10sztuk (1964) dla kolei Irackich oraz wagon 303A 1 sztuka (1974), sypialny do składu pociągu rządowego. Obydwa typy produkcji Pafawag-u.
W uzupełnieniu podam że:
W 2000 roku dostarczono wagon typu 305Ab produkcji HCP ponieważ unikatowość tego wagonu nie dała go sklasyfikować jako wagon typowo sypialny, zaliczono go do wagonów salonowych S 635199-90000-5 potem jako As wagon ten najprawdopodobniej posłużył w 2007 roku do przebudowy przez TS Opole na wagon salonkę 508A 615189-90000
Dla uściślenia:
61 51 89-90 001-7 powstał z wagonu typu Z1B (HENSCHEL) a konkretnie Tabor Szynowy Opole w 2006 roku przebudował wagon numer 61 51 21-90 015-8 rok produkcji dawcy 1997
61 51 89-90 002-5 powstał z wagonu typu 305Ab a konkretnie Tabor Szynowy Opole w 2007 roku przebudował wagon numer 63 51 99-90 000-5 rok produkcji dawcy 2000
To tyle w temacie wagonów konferencyjnych ;-)
Pozdrawiam
_________________ KIBLE NASZĄ PRZYSZŁOŚCIĄ!
TAK JESZCZE Z 50 LAT.P
Czyli wagony WL-G75 25 sztuk w 2000 jeszcze były, a obecnie nie spotkamy żadnego zgadza się?
Super temacik, a mają koledzy ilości kuszetek typu Y na PKP?
Goerlitz 75 to tzw. "niskie numery", które wewnątrz można było poznać po szybie z poręczą w drzwiach pomiędzy pomostami a korytarzem?
Pamiętam, że wysokie numery tzw. Bautzeny posiadały pełne drzwi.
Czy wagony sypialne, które na przełomie wieków zdegradowano ze 160 na 120 zabierając przy okazji RIC i zmieniając numerację z 70-80 na 70-10 to były właśnie G75?
Pamiętam, że cały Polonez (jeżeli chodzi o wagony WLB) i wagon do Kijowa jeździły przeważnie na wagonach 70-10.
[ Dodano: 17-10-2012, 22:19 ]
Przy okazji pytanie o wózki na tor 1520mm. Czy wszystkie wózki szerokotorowe dla naszych wagonów należą do PKP IC? Widziałem, że są rewidowane w Mińsku Mazowieckim, przywożone na własnych platformach IC. Ile naszych wagonów można jednocześnie przestawić na tor 1520, dla ilu wagonów mamy wózki?
(...) W 2000 roku dostarczono wagon typu 305Ab (...) Na podstawie tego wagonu zbudowano partie wagonów sypialnych typu 305Ad (2003-2004) WLABdmnu 615170-90001 -010 kursujących w pociągach EN Jan Kiepura i Chopin.Wagony 305Ad w odróżnieniu od 305Ab miały kwadratowe wklejane okna.Później (2009) powstała też jego wersja eksportowa dla Białorusi 305Ad2 ale nie zastosowano w niej wózków z rodziny 25AN.
Wagony 305 Ad powstały w 2004 roku. Wszystkie 10 sztuk podlega pod stację Warszawa Grochów. Pierwsze 6 sztuk posiada napis "Jan Kiepura", pozostałe 4 są bez tego napisu. Wszystkie mają charakterystyczne malowanie określane potocznie jako "Jan Kiepura" Oznaczone są typem 305 Ad FPS (lub samym 305 Ad) i serią WLAB10mnouz (wcześniej była WLABdmnu). Dokładniejszą charakterystykę techniczną i zdjęcia znajdziemy na stronie producenta: http://www.fps.hcp.com.pl/wagon_305Ad.php. Tu także znajduje się charakterystyka wagonów sypialnych wyprodukowanych dla Białorusi (wagony 305 Ad2): http://www.fps.hcp.com.pl/wagon_305Ad2.php
[ Dodano: 18-10-2012, 00:02 ]
[quote="SU45-034"]
Cytat:
(...) Przy okazji pytanie o wózki na tor 1520mm. Czy wszystkie wózki szerokotorowe dla naszych wagonów należą do PKP IC? Widziałem, że są rewidowane w Mińsku Mazowieckim, przywożone na własnych platformach IC. Ile naszych wagonów można jednocześnie przestawić na tor 1520, dla ilu wagonów mamy wózki?
Odpowiadając na to pytanie posłużę się danymi z początku 2011 roku. Do komunikacji z państwami Europy Wschodniej PKP Intercity posiadało 236 wagonów (tyle było w ilostanie, ale wiadomo, że część wagonów była z różnych powodów wyłączona z eksploatacji). Do tego PIC posiadał 68 par wózków szerokotorowych (1520 mm). Wszystkie one są własnością IC. Więc w wersji bezawaryjnej możemy wysłać na wschód 68 wagonów jednorazowo. Liczby te chyba nie uległy większej zmianie do chwili obecnej.
[ Dodano: 18-10-2012, 00:05 ]
Piter napisał/a:
Czyli wagony WL-G75 25 sztuk w 2000 jeszcze były, a obecnie nie spotkamy żadnego zgadza się? (...)
Te wagony jako najstarsze sypialne zostały już wycofane z eksploatacji i większość jak nie wszystkie zostały już pocięte na złom. Z tego co wiem to nie były modernizowane (do modernizacji brano nowsze modele).
[ Dodano: 18-10-2012, 00:10 ]
W eksploatacji pozostają dziś następujące wagony (niektóre po modernizacji wykonanej przez bydgoską PESĘ):
- wagony sypialne Görlitz z 1977 roku
- wagony sypialne Görlitz z 1979 roku
- wagony sypialne Görlitz z 1981 roku
- wagony sypialne Bautzen z 1986 roku
oraz
- wagony sypialne 306Ab PESA z 2003 roku
- wagony sypialne 305Ad FPS z 2004 roku
Odpowiadając na to pytanie posłużę się danymi z początku 2011 roku. Do komunikacji z państwami Europy Wschodniej PKP Intercity posiadało 236 wagonów (tyle było w ilostanie, ale wiadomo, że część wagonów była z różnych powodów wyłączona z eksploatacji). Do tego PIC posiadał 68 par wózków szerokotorowych (1520 mm). Wszystkie one są własnością IC. Więc w wersji bezawaryjnej możemy wysłać na wschód 68 wagonów jednorazowo. Liczby te chyba nie uległy większej zmianie do chwili obecnej.
Teraz pytanie ile z tych par wózków znajduje się w Brześciu, Jahodynie i Przemyślu?
Ciekawe, czy IC zabierze szerokie wózki z Jahodyna, a może zostawi na wszelki wypadek?
Spodziewałem się, że na pewno nie ma tyle par wózków 1435/1520 ile wagonów. Ktoś nie tak dawno próbował mnie nawrócić, że właśnie tak jest...
Wagony 305 Ad powstały w 2004 roku. Wszystkie 10 sztuk podlega pod stację Warszawa Grochów. Pierwsze 6 sztuk posiada napis "Jan Kiepura", pozostałe 4 są bez tego napisu. Wszystkie mają charakterystyczne malowanie określane potocznie jako "Jan Kiepura" Oznaczone są typem 305 Ad FPS (lub samym 305 Ad) i serią WLAB10mnouz (wcześniej była WLABdmnu).
Wagony 305Ad budowane były w 2003 i 2004 roku
a dokładnie
3 sztuki zbudowane w 2003 roku numery fabryczne 19767 -19769 wagony 615170-90001 -003
7 sztuk zbudowanych w 2004 roku numery fabryczne 19770-19776 wagony 615170-90004 -010
61 51 89-90 002-5 powstał z wagonu typu 305Ab a konkretnie Tabor Szynowy Opole w 2007 roku przebudował wagon numer 63 51 99-90 000-5 rok produkcji dawcy 2000
To tyle w temacie wagonów konferencyjnych ;-)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum