[ Dodano: 17-10-2012, 18:40 ]
A tak swoją drogą to co to za jednostka siły pociągowej - "T"? Przykładowo byk na siłę (wg Wikipedi) 42 T, czyli co 42 tony? Nie za bardzo...
No nie wiem czy przesadziłem, póki ktoś tego nie sprawdzi to pozostaje w sferze domniemań
Oznaczenie T to chyba tony, bo w starych książkach tak oznaczano po staremu. Teraz widzę że siłę pociągową podaje się w kN.
Maksymalna masa pociągu jaką można zapiąć do konkretnej lokomotywy zależy od wielu czynników. Najwięcej właśnie od siły pociągowej, wzniesienia, prędkości, oporów ruchu lokomotywy i wagonów. Na tej bazie konstruuje się tabele obciążeń dla poszczególnych serii.
W tej dyskusji zapomnieliscie o wagonach. Pociągi o największej masie i długości muszą mieć wagony wyposażone w autoszczepy, a nie sprzegi śubowe. Mocna lokomotywa porozrywa długi skład złożony z wagonów ze sprzęgami śrubowymi. Dlatego na Wschodzie i w USA są stosowane autoszczepy.
W pewnym sensie... zgadza się, wytrzymałość sprzęgu śrubowego jest teoretycznie ograniczona wartością 850kN. Na polski tabor i polskie warunki na tą chwilę to wystarcza . Dlatego wszystkie zerwania haków są w winy złego skręcenia składu lub/i złym operowaniem nastawnikiem jazdy.
[ Dodano: 23-10-2012, 15:00 ]
Zaintrygował mnie cały ten temat i w wolnej chwili zabrałem się za wyliczenia oporów ruchu.
Pogmerałem w necie i znalazłem kilka ciekawych wzorów i wskazówek którymi się podparłem.
Nie jestem matematykiem i jestem z tego przedmiotu cienki ale coś mi tam wyszło. Przypomniałem sobie dawne spostrzeżenia, zrobiłem porównania i chyba dobrze to policzyłem.
Zacznę od tego że kiedyś na jednej z bocznic elektrociepłowni widziałem ustawiacza który własnoręcznie wypchał na prostym torze wagone węglarkę o masie 20t z obrotnicy i przepchał ją dobre 30 metrów. Byłem wtedy w małym szoku ale gdybym nie widział na własne oczy to bym nie uwierzył. Widziałem też niezabezpieczony wcześniej zbiegnięty elektrowóz z toru żeberkowego przy wiejących silnych wiatrach. Z obliczeń ruchu oporu, wyszło mi aby zrównoważyć opór pustej węglarki na prostym torze należy użyć siły 730 N, czyli c.a. 73 kg. Zdrowy dorosły człowiek jest w stanie to zrobić więc obliczenia się potwierdziły z praktyką.
Założyłem te moje teoretyczne 10000 ton i ET22.
Założenia:
125 ładownych węglarek 4 osiowych o masie 80t,
Współczynnik łożysk tocznych wynoszący 6,5.
Prędkość początkowa 0 km/h.
Profil toru 0 ‰
Pominąłem:
opory lokomotywy,
opory powietrza,
warunki pogodowe,
przyczepność kół do toru.
oporu krzywizny (łuków) torów
przegrzanie oporów rozruchowych
inne mało istotne.
Z wyliczeń wyszło mi że do zrównoważenia siły oporów ruchu tego składu wystarczy 150kN. Czyli teoretycznie ET22 wprawi w ruch taki skład na prostym torze.
Ale, już na wzniesieniu 3‰, potrzeba 523kN i tu już nasz byczek musiałby się poddać, na 5‰ teoretycznie zrywamy hak cięgłowy, oczywiście to wszystkoczysta teoria.
Czekam na jakieś uwagi gdyż mogłem gdzieś strzelić babola.
co chodzi o wyliczeniu sily potrzebnej do poruszenia skladu trzeba doliczyc fakt ze os wygina szyne do dolu i wtym zawsze idzie pod gore. im wiekszy nacisk na os tym wiekszy taki efekt.
dalej opor lozysk nie jest linearny- przy rozruchu wiekszy .
Witam,
Chciałbym trochę odświeżyć temat.Poszukuję wzorów,tabel lub czegokolwiek co pozwoli mi na dobór lokomotywy spalinowej do konkretnego szlaku z wniesieniem. Brutto pociągu około 3200T i długość do 600m. Pociąg rusza "na równym" po około 400 metrach jest wzniesienie 400 metrów- 1%o ;500m- 4%o ;700m- 8%o; 600m-2,5%o.
Nie ma w Polsce takiej lokomotywy spalinowej która pojedzie z tym pociągiem.
Nie znam charakterystyki lokomotywy Class 66 chociaż też wątpię, musiałbyś zerknąć na charakterystykę.
PLK na taki pociag może dać rozkład jazdy tylko w podwójnej trakcji spalinowej.
Program takowy posiadam. Jednak wymaga on posiadania stosownych plików wsadowych czyli musisz mieć dane charakterystyki konkretnej lokomotywy i wagonów (opory, opory toczenia itd.) + dane szlaku (profil, WOS itd.). Program był pisany lata temu - dawno go nie testowałem. Raptem mam profil linii Pń - Wrocław (zapewne już nieaktualny) + ze dwie lokomotywy (i to z czasów gdzie nadzieją dla PKP miałaby być EU11/EU43) + ze dwa modele wagonów osobowych.
Nie ma w Polsce takiej lokomotywy spalinowej która pojedzie z tym pociągiem.
Nie znam charakterystyki lokomotywy Class 66 chociaż też wątpię, musiałbyś zerknąć na charakterystykę.
PLK na taki pociag może dać rozkład jazdy tylko w podwójnej trakcji spalinowej.
PLK musi mieć mieć jakieś tabele lub wzory do obliczenia wymaganej siły pociągowej i właśnie o to mi chodzi. Potrzebuję info w jaki sposób jest to obliczane żebym mógł teoretycznie dobrać konia/konie do wyciągnięcia tak ciężkiego pociągu.
Z europejskich lokomotyw na tor 1435 to chyba VOITH MAXIMA 40 CC - moc 3600 kW siła pociągowa 519kN
http://pl.wikipedia.org/wiki/Voith_Maxima
W Rosji wyprodukowano i testują Lokomotywe na gaz ziemny GTh 1 z mocą turbiny 8300 kW na filmach reklamowych pokazywana jest jako maszyna do tonażu 12000 T brutta. http://www.youtube.com/watch?v=a-IsL29tXQ8 http://www.youtube.com/watch?v=WdEnpfOGNOM
Tylko ta turbina działa jak w samolocie około 120 dB i miałaby pracować w tajdze.
A najcięższe regularne pociągi towarowe są w Mauretani 22 000 ton brutta i 2,8km długości.
Jako ciekawostka : Rekord długości i ciężaru pociągu należy do australijskich linii BHP (przewozy rudy).21 czerwca 2001 roku,trasa długości 275 km.Pociąg miał 7300 m długości,
682 wagony o łącznej masie 98000 ton.Osiem sterowanych radiowo lokomotyw AC6000CW o mocy 4660 kW każda rozmieszczonych w trzech parach i dwie pojedynczo.Do tego jeden maszynista
@Taurus
Witam, Piszę do Ciebie w związku z Twoim postem odnośnie obliczania oporów ruchu. Chciałbym wyznaczyć opory ruchu dla lokomotywy ze składami o różnych masach ale do końca nie wiem jak do tego podejść. Znalazłem dwa zwory jeden dla lokomotywy i drugi dla wagonów.
Dla wagonów to:
Ww=(K+1,5*v/10)*mw+150*no+f*(2,5+n)*(v/10)^2 ,gdzie K-wsp. rodzaju łożysk, mw-masa wagonów, no-licza osi w pociągu, f-wsp. rodzaju pociągu, n-liczba wagonów
Dla lokomotyw Wl=(9+1,5*v/10)*ml+150*no+35*(v/10)^2 ,gdzie ml masa lokomotywy oraz no -liczba osi.
Dla obu wzorów v-prędkość w km/h a masy w tonach
Czy korzystałeś z tych samych wzorów czy może innych, jeśli innych to czy mógłbyś powiedzieć jakich
Pozdrawiam, LG
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum