Wycinek ze spotkania z Andrzejem Masselem z dnia 01.10.2012 w Olsztynie:
"Wiceminister ocenił również stan prac modernizacyjnych linii Olsztyn – Szczytno – Szymany, która liczy 55 km długości. Jego zdaniem, inwestycja, która finansowana jest z RPO Warmia i Mazury 2007-2013 najprawdopodobniej doczeka się kontynuacji. Ministerstwo chce bowiem wyremontować odcinek linii od Szczytna do Ostrołęki"
Mimo przywrócenia ruchu pociągów do Wielbarka nie wszyscy mogą nimi dojechać do fabryki Swedwood – twierdzi szwedzki koncern. Choć za kilka dni zmieni się rozkład jazdy, nadal nie będzie kursu późno wieczorem. Wyremontowany szlak nie służy też do przewozu ładunków.
Na nieczynną od 2001 r. trasę Wielbark – Szczytno 2 stycznia powróciły pociągi pasażerskie. Ruch na tym 21-kilometrowym odcinku został wznowiony dzięki zaangażowaniu należącej do grupy IKEA fabryki pelletu Swedwood. Szwedzki producent sfinansował remont torów oraz peronów przysankowych, by pracownicy otwartego w 2010 r. zakładu mogli dojeżdżać do Wielbarka pociągami. Naprawa objęła nie tylko torowisko.
Dodatek do powyższego, zawierający ciekawą koerspondencję autora strony w sprawie zmiany godzin kursowania pociągów do Wielbarka: http://wielbark.wordpress.com
Koleją nie da się teraz dojechać do pracy – twierdzą przedstawiciele firmy Swedwood, która sfinansowała remont torów do Szczytna. Dziś zmienia się rozkład jazdy pociągów między Szczytnem a Wielbarkiem, gdzie mieści się fabryka Swedwood, zatrudniająca około tysiąca osób.
Po trzech miesiącach od uruchomienia połączenia zmienia się rozkład jazdy na linii Szczytno – Wielbark. Tak jak do tej pory, 21-kilometrową trasę obsłużą dwie pary pociągów kursujących od poniedziałku do soboty. Zupełnie zmieniły się natomiast godziny odjazdów. Zamiast dowozów na szóstą i czternastą uruchomione zostały pociągi wyjeżdżające z Wielbarka o 9:58 i 17:50
Nie dla pracowników.
Uruchomione 1 stycznia tego roku połączenie Szczytna z Wielbarkiem miało służyć pracownikom wielbarskiego zakładu Swedwood należącego do koncernu Ikea. Fabryka mebli i innych wyrobów drewnianych zatrudnia około tysiąca osób i jest jednym z większych pracodawców w regionie. Początkowo warmińsko-mazurski urząd marszałkowski planował uruchomienie trzech par kursów, które dowoziłyby pracowników na wszystkie trzy zmiany w zakładzie.
Ostatecznie uruchomiono tylko cztery pociągi zapewniające dojazd na pierwszą i drugą zmianę (na 6:00 i 14:00) oraz na powrót z pierwszej i trzeciej zmiany. Brak wieczornego kursu uniemożliwiał dojazd na 22:00. Taka oferta nie cieszyła się zainteresowaniem podróżnych. – Frekwencja była znikoma – twierdzi Marta Milewska z Warmińsko-Mazurskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.
Dla mieszkańców Wielbarka?
Choć to Swedwood sfinansował remont torów, który pozwolił na przywrócenie ruchu pasażerskiego po 12-letniej przerwie, nowy rozkład jazdy zupełnie nie odpowiada potrzebom pracowników zakładu. – Godziny nie pasują do rytmu pracy fabryki i nie dają naszym pracownikom możliwości skorzystania z dojazdu – mówi Marek Wróblewski z zarządu Swedwood Poland. – Zmiana nie była z nami konsultowana – dodaje.
Przewozy Regionalne tłumaczą, że dotychczasowy rozkład był dogodny tylko dla pracowników wielbarskiej fabryki. – Dla pozostałych podróżnych godziny kursowania pociągów były zupełnie niedopasowane – mówi Milewska. – Nowa oferta skierowana jest do mieszkańców Wielbarka, Szczytna, Olsztyna i okolic tych miejscowości – zapewnia.
Nowy grafik kursów nie pozwala jednak mieszkańcom Wielbarka czy leżących przy trasie wsi na regularny dojazd do pracy czy szkoły. Poranny pociąg dociera bowiem do Szczytna dopiero na 10:26. Choć Marta Milewska twierdzi, że dzięki zmianie rozkładu poprawi się możliwość dojazdu do Olsztyna, na najbliższy kurs w tym kierunku trzeba czekać w Szczytnie ponad 40 minut. Dojazd do stolicy województwa na 11:57 nie zapewnia także dogodnych przesiadek na pociągi dalekobieżne.
Inni wożą pracowników.
Jeszcze w lutym Swedwood proponował przesunięcie popołudniowej pary kursów na późny wieczór. Dzięki temu kolej uzupełniłaby kursy autobusów przewoźnika PKS Buskom Szczytno tak, że byłaby możliwość dojazdu transportem zbiorowym na każdą zmianę w zakładzie. Przewoźnik drogowy rozszerzył jednak własną ofertę – autobusy relacji Szczytno – Wielbark kursują teraz pięć razy dziennie, nie licząc kilku kursów przelotowych obsługiwanych tylko w dni nauki szkolnej.
Choć autobusy jadą kilka minut dłużej niż pociąg, obsługują więcej przystanków pośrednich. Przejazd nimi jest też dużo tańszy niż pociągiem – bilet autobusowy kosztuje 5 zł, kolejowy – 7,60 zł. Wciąż brakuje natomiast kursów obsługujących wieczorną zmianę.
Co dalej?
W grudniu 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego zlikwidował wszystkie kursy na reaktywowanych w ostatnich latach trasach Ełk – Olecko i Elbląg – Młynary – Braniewo, tłumacząc decyzję niewielkim zainteresowaniem podróżnych. Bez pomysłu na przyciągnięcie pasażerów, powrót pociągów do Wielbarka może okazać się podobnie krótkim epizodem, a trudno wyobrazić sobie, by w liczącym zaledwie trzy tysiące mieszkańców ośrodku znalazł się pewniejszy generator ruchu niż duża fabryka.
Ale co ciekawe - wg plakatów PLK pociągi do Wielbarka jednak kursują po 9 czerwca.. Lekko zmienione godziny odjazdów, ale jeżdżą dalej w 1-6. To jednak zawieszają czy nie?
8 czerwca będzie ostatnim dniem kursowania pociągów do Wielbarka. Otwarta zaledwie pół roku temu trasa nie cieszyła się zainteresowaniem podróżnych, ale rozkład jazdy nie pozwalał korzystać z połączenia pracownikom największej w regionie fabryki.
Przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii nr 35 pomiędzy Szczytnem a Wielbarkiem okazało się fiaskiem: po niecałych 6 miesiącach funkcjonowania połączenie zniknie z rozkładu jazdy. – Na tym odcinku ruch będzie zawieszony od 9 czerwca – mówi Marta Milewska z Warmińsko-Mazurskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Prześledźmy historię reaktywacji połączenia i jego funkcjonowanie.
Przewozy Regionalne zawieszają połączenie między Szczytnem a Wielbarkiem. To samo połączenie półtora roku wyremontowała za własne pieniądze IKEA. Pociągi przestają kursować od 9 czerwca.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Virakocha -Usunięty- Gość
Wysłany: 04-06-2013, 18:56
@Pirat
Mała korekta: Ikea sfinansowała remont linii, przy czym nie całą ale odcinek Szymany-Wielbark, doprowadzając ją do prędkości maksymalnej czyli 70 km/h. Co do reszty, dołożyła się do 2 par pociągów ale współfinansował je UMWWM
Cała sytuacja pokazuje, po raz kolejny, gdzie władze i kolej mają pasażerów, czyli nas wszystkich. Jak sobie prezes jeden z drugim obmyśli, tak sobie będzie i nie ma zmiłuj, choćby ktoś chciał i co więcej, dołożył z własnej kieszeni. Skandal i jawne draństwo.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum