Hasło 'proteza koniecpolska' pojawia się w ostatnim czasie dosyć często, dlatego w niniejszym artykule opisujemy ten bardzo ciekawy projekt.
'Proteza koniecpolska' to potoczne określenie koncepcji połączenia Wrocław - Warszawa jaką opracował lub przynajmniej spopularyzował internauta 'Kolejarz 65'. Oczywiście internet pełen jest różnego rodzaju pomysłów, jednak ten wydaje się genialny zarówno w swojej zaskakująco prostej istocie jak również (lub wręcz co ważniejsze) w efektach jakie daje.
Sieć kolejowa Polski jako budowana przez trzech zaborców tak naprawdę nigdy nie odpowiadała faktycznym potrzebom Polski, w związku z czym czy to w II RP czy to w PRL prowadzono szereg prac mających na celu jej dostosowanie do potrzeb. Niestety jak przykład Wrocławia pokazuje takie same działania należy podejmować również w III RP. W przeciwieństwie do innych ważnych miast w kraju Wrocław tak naprawdę nigdy nie zyskał właściwego korytarza transportowego do Warszawy, choć stosowne działania prowadzono jeszcze w czasie zaborów, gdzie po stronie niemieckiej wybudowano nawet linię, jednak brak jej kontynuacji po stronie zaboru rosyjskiego zniweczył te plany.
W czasie II RP Wrocław był miastem niemieckim, później w okresie II WŚ nikt nie myślał o problemie a z Warszawy ponoć miały pozostać jedynie zgliszcza. Niewiele w tej sprawie poprawiło również PRL, gdzie nie do końca uregulowany status prawny 'ziem odzyskanych' sprawiał, że władze narodowe dosyć ostrożnie podchodziły do sprawy modernizacji ogólnie pojętego Śląska. Obrazem tego był całkowity brak działań w celu rozwiązania tego problemu.
W linii prostej oba miasta dzieli niecałe 310 km, jednak najkrótsza trasa linią magistralną prowadzi przez Ostrów Wielkopolski i Łódź. Trasa ma 390 km i to właśnie tamtędy przez znaczną część PRL prowadzone były najszybsze pociągi między Warszawą a Wrocławiem. Niestety w III RP rozpoczął się proces degradacji linii kolejowych, który doprowadził do tak długich czasów jazdy, że nawet obsługa dużych ośrodków miejskich wzdłuż trasy jak Kalisz czy Łódź nie była w stanie zapewnić odpowiedniego napełnienia składów.
Ponieważ Wrocław jest bardzo silnym ośrodkiem miejskim generującym duże potoki pasażerskie, więc wraz z modernizacją innych tras magistralnych pociągi łączące Wrocław z Warszawą zaczęły kursować trasami okrężnymi przez Poznań lub Katowice. Pomimo znacznego nadkładania drogi pociągi te są szybsze, niż jazda najkrótszą trasą.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
norbert -Usunięty- Gość
Wysłany: 30-11-2011, 18:26
Wg mnie bardziej opłacałoby się zmodernizować od 160-200km/h odcinek Katowice-KK-Opole(105km) ponieważ:
1. Czas przejazdu Warszawa-Wrocław:
W-wa-Katowice 2h (po modernizacji CMK)
Katowice-KK-Opole 45min.
Opole-Wrocław 45min.
Łącznie 3h30min.,ale 4h też byłoby niezłym wynikiem.
2. Nie potrzeba byłoby uruchamiać dodatkowych pociągów kategorii Ex do Katowic, Gliwic, Opola. Po prostu jeden pociąg obsłużyłby kilka dużych miast.
3. Dodatkowo zyskalibyśmy skrócenie czasu przejazdu np. z Krakowa do Poznania.
Więc z ekonomicznego punktu widzenia ta opcja jest chyba najlepsza, tylko nie wiadomo do jakiej prędkości da się dostosować odcinek Katowice-KK-Opole.
Mam swoje zdanie na ten temat. Z tego co słyszę w mediach cała ta zabawa z KDP to jedna wielka ściema. To logiczne, że coś takiego nie buduje się w 1 rok, tylko potrzeba na takie przedsięwzięcie co najmniej 10 lat! A w takim razie co przez te 10 lat ... Pociągi będą jeżdzić z Wa-wy do Wrocka w 6 godz. ? To logiczne że jest potrzebna jakaś szybka alternatywa i do tego jak najtańsza. A swoją drogą takiego kraju jak Polska nie stać na KDP, ponieważ 80% infrastruktury kolejowej nie nadaje się do użytku. Dlatego powinni rewitalizować pozostałe linie które najbardziej są potrzebne. Zresztą słyszałem pogłoski że tu chodzi głównie o linie z Warszawy do Wrocławia, tylko, że niektórzy dość dobrze to przemyśleli, gdyż przy remoncie protezy z Wrocławia będzie można dojechać na wschód kraju jak np. Kielce, Lublin, Chełm, Stalowa Wola, ... Ale są również warianty rozważane połączeń Wrocławia z Krakowem przez łącznice w Koniecpolu. Także to też nie jest tak chaotycznie robione. Ale że akurat Częstochowa i Opole przy tym zyskają to w czym problem ... ?
Konkurencyjna wobec tzw. protezy koniecpolskiej koncepcja skrócenia czasu jazdy pociągami z Wrocławia do Warszawy jest mało realna - twierdzi portal rynek-kolejowy.pl, powołując się na Ministerstwo Transportu.
Po odłożeniu na później projektu "polskiego TGV" resort transportu wrócił do koncepcji zwanej protezą koniecpolską. Wg niej pociągi ze stolicy na Dolny Śląsk najszybciej jeździłyby Centralną Magistralą Kolejową, po czym wyremontowaną gruntownie linią przez Koniecpol, Częstochowę Stradom, Lubliniec i Opole. Jednak konkurencyjny pomysł zgłosili niedawno senator z Wrocławia Jarosław Obremski i prezydent tego miasta Rafał Dutkiewicz. Ich zdaniem pociągi mogłyby jeździć krótszą niż przez Częstochowę trasą przez Sieradz, jednak wiązałoby się to z budową całkiem nowej, 50-kilometrowej linii.
Ten pomysł nie zyskał jednak [na szczęście dla Częstochowy - przyp. th] aprobaty resortu transportu. - Czas przejazdu pomiędzy Wrocławiem a Warszawą chcemy skrócić przy założeniu, że będzie on uzyskany dzięki modernizacji i rewitalizacji istniejących linii, a nie budowie nowych - mówi cytowany przez rynek-kolejowy.pl rzecznik resortu Mikołaj Karpiński. Koncepcję Obremskiego i Dutkiewicza nazwał "mało realną".
Budowa wiąże się bowiem z koniecznością wykupu gruntów, uzyskaniem decyzji środowiskowych, przygotowaniem projektu - a to wszystko długo trwa. Poprawę czasu jazdy między Warszawą a Dolnym Śląskiem Ministerstwo Transportu chce uzyskać do 2014 r., co jest realne tylko poprzez remonty istniejących szlaków.
Połączenie Warszawa - Włoszczowa Północna - Koniecpol - Częstochowa Stradom - Lubliniec - Opole - Wrocław zapewni czas przejazdu rzędu 3 h 30-3 h 45 min - twierdzi Karpiński.
Nabiera kształtów projekt szybkiego połącznia kolejowego z Częstochowy Stradomia do Warszawy i Wrocławia – informuje „Dziennik Zachodni”. Inicjator powstania parlamentarnego zespołu ds. przywrócenia ekspresowych i pospiesznych połączeń na tej trasie przez CMK, poseł SLD Marek Balt powiedział dziennikowi, że jeszcze w tym roku wyremontowany ma zostać odcinek Żelisławice – Julianka na linii kolejowej łączącej Częstochowę z Centralną Magistralą Kolejową.
Według gazety Andrzej Massel, wiceminister transportu, już zapowiedział, że na remont ok. 30 kilometrów torów zostanie przeznaczonych ok. 80 mln zł (więcej).
Odcinek Żelisławice – Julianka to część linii 61. Jej rewitalizacja jest związana z zapowiedzią realizacji projektu tzw. „protezy koniecpolskiej”. Przewiduje on połącznie Warszawy z Wrocławiem trasą przez Centralną Magistralę Kolejową i Częstochowę, wykorzystując efekty prowadzonych obecnie prac na CMK oraz już zrealizowany inwestycji na odcinku linii E30 Wrocław – Opole.
Po zakończeniu robót związanych z tym projektem czasu przejazdu ze stolicy do Wrocławia ma wynieść 3 godziny 30 minut dla najszybszego pociągu pasażerskiego, przy zakładanej prędkości 200 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej i 160 km/h na odcinkach Warszawa – Grodzisk Mazowiecki oraz Opole – Wrocław.
W celu stworzenia takiego połączenia i uzyskania założonego czasu przejazdu planowane jest: dokończenie modernizacji CMK na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Włoszczowa Północna, dokończenie remontów na odcinku linii nr 61 oraz przebudowa stacji Żelisławice w celu umożliwienia przejazdu z łącznicy Włoszczowa Północna - Żelisławice na linię nr 61 z prędkością 100 km/h, przeprowadzenie remontów obejmujących w szczególności wymiany ciągłe nawierzchni na linii nr 61 Żelisławice – Częstochowa Stradom, wykonanie w 2012 r. prac przygotowawczych dla projektu rewitalizacyjnego linii nr 61 na odcinku Częstochowa Stradom – Fosowskie oraz realizacja prac budowlanych na wyżej wymienionej linii w roku 2013 w ramach projektu rewitalizacyjnego przy całkowitym zamknięciu odcinka jednotorowego Lubliniec – Fosowskie, jak również realizacja remontów na odcinku jednotorowej linii nr 144 Fosowskie – Opole Główne.
Przewiduje się, że te prace zostaną zakończone jeszcze w obecnej perspektywie finansowej UE, ale dokładny harmonogram inwestycji będzie znany po opracowaniu niezbędnej dokumentacji.
Zobacz zdjęcia "protezy koniecpolskiej" sprzed stu lat.
Jesienią rozpocznie się gruntowny remont linii kolejowej Koniecpol - Częstochowa Stradom, będący fragmentem wybudowanej w 1911 r. kolei kielecko-herbskiej. Dzięki uprzejmości Antykwarni Niezależna (ul. Kopernika 4) i jej właściciela Zbigniewa Biernackiego prezentujemy zdjęcia i pocztówki z początków istnienia tego szlaku komunikacyjnego.
"Koniecpolska" lepsza od planów budowy kolei dużych prędkości
Wrocław zyska wreszcie szybkie połączenie kolejowe z Warszawą. Podróż do stolicy skróci się do 3,5 godziny. Tym razem to nie mglista zapowiedź, ale bardzo realny plan. Pociągi szybką trasą mają kursować już za dwa lata. Rozwiązaniem jest tzw. proteza koniecpolska, która zbliży Dolny Śląsk do Centralnej Magistrali Kolejowej.
Oddział Południowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych ogłosił przetarg na rewitalizację linii kolejowej nr 61 Kielce- Fosowskie na odcinku Koniecpol-Częstochowa Stradom.
Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w ramach zadania inwestycyjnego pn. "Rewitalizacja linii kolejowej nr 61 i 572 na odcinku Włoszczowa Północ-Częstochowa Stradom".
Wykonawca ma zaprojektować i wykonać m.in. przebudowę nawierzchni kolejowej, wymianę torów, wymianę rozjazdów, wzmocnienie podtorza, przebudowę przejazdów kolejowych, rewitalizację obiektów inżynieryjnych, kompleksową przebudowę sieci trakcyjnej, przebudowę urządzeń oświetlenia zewnętrznego w stacji Koniecpol, Turów, Julianka, Kusięta Nowe, Kucelinka oraz na dziesięciu przejazdach, zabudowę monitoringu antykradzieżowego sieci trakcyjnej na szlaku Lusławice - Turów, roboty branży automatyki i telekomunikacji na stacjach Koniecpol, Julianka, Turów, Częstochowa – Stradom, posterunku odgałęźnym Kucelinka, szlaku Koniecpol-Julianka.
Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 110 mln 691 tys. zł. netto. Zakończenie prac przewidziano na 30 listopada 2013 r.
Wykonawca zobowiązany jest zabezpieczyć ofertę wadium w wysokości 2 mln zł. Zamawiający powierzy realizację zamówienia tej firmie, która przedstawi najniższą cenę. Oferty można składać do 1 marca 2013 r. do godz. 10.00.
Narazie zakończył sie kompleksowy remont toru nr.1 wraz z wymianą trakcji od Koniecpola do Turowa.Rozpoczął sie 5.09.2012 a zakończył 30.01.2013-(zakończenie wieszania trakcji)
Polecam bardzo dobre fotki dokumentujące pracę na lini 61-Koniecpol-Turów
Remont linii 61 Koniecpol-Turów
Rok 2013 zapowiada sie bardzo pracowicie na "protezie".Wystarczy zerknąć na zakres prac planowanych na linii 61
Zamknięcia torowe-remonty linii kolejowych 2012-13
Pozostaje tylko czekać i śledzić kolejne etapy "Protezy Koniecpolskiej"
Cała ta sprawa "protezy" wygląda jak łaska warszafki dla Dolnego Śląska na "zamknięcie się". Jako mieszkaniec tego województwa protestuję wobec ciągłego marginalizowania od czasów przyłączenia do Macierzy. Jak wygląda połączenie komunikacyjne z centrum Polski, blisko 80 lat po wojnie?
_________________ -=| Na początek infrastruktura |=-
Spokojnie.Nie robic nic-źle..robic-też źle.Niestety,ale infrastruktura kolejowa w polsce od lat 80/90 była olewana,niemodernizowana.To temat do innej dyskusji.Tak czy siak gdyby nie kasa z UE bylibyśmy dziś głęboko w *upie.Trzeba się cieszyc ze wkońcu coś jest robione.Proteza jest dobrym pomysłem-tak uważam.Remont linii 61 i 144 połączy Wrocław z Warszawą przez CMK.Wrócą też połączenia pośpieszne Lublin-Kielce-Częstochowa-Wrocław,na swój najkrótszy,pierwotny szlak.Skróci się znacznie czas przejazdu na tym odcinku.Wiele miast na tym zyska.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i przebudowę stacji Żelisławice oraz rewitalizację linii kolejowej nr 572 i linii nr 61 na odcinku Włoszczowa Północ - Koniecpol w zakresie drogi kolejowej.
Przedmiotem zamówienia jest przebudowa stacji Żelisławice oraz rewitalizacja linii kolejowej nr 572 i linii nr 61 na odcinku Włoszczowa Północ – Koniecpol w zakresie drogi kolejowej realizowana w ramach zadania pn.: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 61 i 572 na odcinku Włoszczowa Północ – Częstochowa Stradom”.
Zamówienie ma być realizowane w dwóch fazach. W pierwszej fazie wykonawca ma opracować dokumentację projektową dla całego zakresu zamówienia oraz wykonać roboty budowlane branży kolejowo - drogowej i branży mostowej na linii nr 61 po torze nr 1 i linii nr 572. Ten etap ma zostać przeprowadzony w roku 2013. Z kolei w przyszłym roku wykonawca ma przeprowadzić analogiczne prace budowlane w torze nr 2. W ramach przedsięwzięcia wyregulowana zostanie oś toru dla linii nr 572 i torów nr 1 i 2 na docinku Żelisławice - Koniecpol oraz przebudowana zostanie nawierzchnia torowa łącznicy nr 572 na odcinku ok. 7,5 km. Ponadto, wyremontowane zostanie m.in. siedem przepustów, siedem przejazdów kolejowych, jeden most, a także perony 2 i 3 stacji Żelisławice.
Rozpoczęcie inwestycji ma nastąpić niezwłocznie po zawarciu umowy i zakończyć się do 15 listopada 2014 r. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 19,6 mln zł.
Każdy wykonawca zobowiązany jest zabezpieczyć swą ofertę wadium w wysokości 392 tys. zł. Zleceniodawca wybierze tego wykonawcę, który przedstawi najniższą cenę za realizację zamówienia. Oferty można składać do 27 marca 2013 r.
Z Warszawy do Wrocławia w ciągu 3,5 godziny? To coraz bardziej realne. Dziś w Częstochowie PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na rewitalizację odcinka Częstochowa – Fosowskie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum