Wysłany: 13-09-2013, 12:46 Ceny za dostęp do torów będą niższe
W ciągu kilku tygodni poznamy nowy projekt cennika stawek dostępu do torów. Ma uwzględniać zarzuty Trybunału Sprawiedliwości UE i Urzędu Transportu Kolejowego, które zakwestionowały sposób naliczania stawek. Cennik będzie jednoroczny, ale zgodnie z oczekiwaniami rynku, PKP PLK chce pokazać perspektywę na kolejne lata.
Zapowiedź obniżki cen dostępu do infrastruktury kolejowej to bardzo dobra wiadomość dla PKP Cargo. W ocenie spółki może wzrosnąć konkurencyjność kolei, zwłaszcza w segmentach rynku, gdzie kolej konkuruje bezpośrednio z transportem samochodowym, np. w segmencie intermodalnym czy ruchu rozproszonym.
– To bardzo dobra wiadomość dla PKP Intercity – komentuje Janusz Malinowski. – Wzrośnie konkurencyjność wobec transportu drogowego – dodaje prezes Lotos Kolej Henryk Gruca. Przewoźnicy zaznaczają jednak, że muszą dokładnie przeanalizować nowy cennik – jak wiadomo, diabeł zawsze tkwi w szczegółach.
PKP Polskie Linie Kolejowe przekazały do Urzędu Transportu Kolejowego projekt nowego cennika dostępu do infrastruktury, który zacznie obowiązywać od rozkładu jazdy 2013/2014.
Na piątkowym spotkaniu przewoźników z kierownictwem UTK padło wiele cennych informacji dotyczących realnej wysokości obniżki stawek dostępu do linii kolejowych. Spadną o ponad 20 procent - w przypadku przewoźników towarowych. Gorzej z przewozami pasażerskimi: stawki np. za komunikaty megafonowe i zatrzymania pociągów przy peronach wzrosły w wielu przypadkach o 100, 300, 400, a nawet... 600 procent. A średnia obniżka poziomu stawek jest dużo niższa niż 20 procent... Na wielu liniach przewoźników czekają wręcz podwyżki stawek - informuje Fundacja Pro Kolej.
Mam nadzieję, że zamiast co rocznych podwyżek cen biletów będą obniżki, bo już widać spadek pasażerów szczególnie na rzecz transportu autobusowego np. Polski Bus, prawda jest taka,że cena dostępu do sieci kolejowej w wielu miejscach jest nie współmierna do stanu technicznego danej linii co prowadzi do spadku liczby podróżnych i tym sam likwidacji najbardziej definitywnych składów co przekłada się na spadki zarobku przez PLK, a jak wiadomo koszty utrzymania linii są stałe, przepraszam nie są przecież PLK PKP nie ma kasy na naprawy
Virakocha -Usunięty- Gość
Wysłany: 08-10-2013, 16:32
Taak, stawka zmniejszy się dla ciężkich składów ale dla autobusów szynowych wzrośnie do kwoty jaką się płaci za skład wagonowy/ezt. Będzie się więc bardziej opłacać puszczać gumovlaky po drogach niż pociągi. A za rok zoptymalizuje się sieć kolejową
Skandal, a wiele województw zainwestowało w szynobusy... Nie na widzę KKS, nie po to kupuje bilet na pociąg, żeby jechać autobusem, jeżeli nie jest to koniecznie (sytuacja awaryjna)
Chodzi o to żeby prywaciarzowi zostało więcej pieniędzy w kieszeni. Brakującą kwotę na konserwację i utrzymanie linii i tak pobiorą od podatników w dotacjach ze skarbu państwa.
PR: Nowy cennik PKP PLK niekorzystny dla przewoźników samorządowych
Zaproponowany przez PKP PLK nowy cennik usług dostępu do infrastruktury kolejowej, który ma zacząć obowiązywać w grudniu 2013 r., spotkał się głosami krytyki wielu przewoźników kolejowych. Zmodyfikowana taryfa nie satysfakcjonuje również Przewozów Regionalnych – największego polskiego przewoźnika kolejowego.
Urząd Transportu Kolejowego zatwierdził w piątek cennik opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej na przyszły rok - powiedziała PAP rzecznik UTK Katarzyna Rud. Cennik ma obowiązywać od połowy grudnia br. PKP PLK pokrywa z tej opłaty koszty utrzymania torów.
Nowy cennik za korzystanie z torów co roku wchodzi w życie wraz z rocznym rozkładem jazdy, który obowiązuje od połowy grudnia.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum