Miliarder chciał udziałów w PKP Cargo. Dostał figę z makiem
Kontrolowana przez miliardera Zbigniewa Jakubasa Mennica Polska chciała kupić akcje PKP Cargo za 300 mln zł, oferując 70 zł za akcję. Żadna akcja nie została jej jednak przydzielona, mimo że cena akcji sprzedaży Cargo została ostatecznie ustalona na 68 zł.
- Zapisaliśmy się na jedną piątą oferty po cenie 70 zł za akcję, ale otrzymaliśmy oficjalną informację, że żadna akcja nie została nam przydzielona - powiedział Reutersowi Zbigniew Jakubas. Biznesmen na liście najbogatszych Polaków magazynu Forbes zajmuje 15 miejsce z majątkiem szacowanym na 1,4 mld zł.
Prywatyzacja PKP Cargo – złodziejstwo, zdrada czy głupota?
Wielokrotnie już pytaliśmy, czy ludzie związani z ekipą rządzącą są a) złodziejami b) głupkami c) opłacanymi zdrajcami. Nie można wykluczyć tezy, że każda z ewentualności wchodzi w grę w połączeniu z pozostałymi. Od niedawna planowana jest sprzedaż 50% udziałów państwowych w spółce PKP Cargo.
Czy teraz spółka DB lub RZD będzie mogła zostać większościowym właścicielem firmy i pozbyć się betonu na rzecz swoich ludzi dla których będzie najważniejszy zysk firmy ?
_________________ Pokuccy kopciarze - łączcie się !
Dziś nastąpiło wprowadzenie akcji narodowego przewoźnika towarowego do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. To największe IPO w tym roku.
Jakie korzyści odniesie PKP Cargo z obecności na warszawskim parkiecie, skoro przychody ze sprzedaży akcji przewoźnika PKP S.A. przeznaczy na spłatę swoich długów? Według Jakuba Karnowskiego, prezesa PKP S.A., giełda pomoże sfinansować przejęcia zagranicznych podmiotów.
Wzrost kursu akcji o jedną piątą podczas największego tegorocznego debiutu na warszawskim parkiecie. Do tego informacje o tym, że bank centralny w USA nie zrezygnuje na razie ze skupu obligacji. Za nami krótszy, ale i tak bardzo ciekawy tydzień na rynku.
Bardzo zadowoleni mogą być drobni inwestorzy, którzy zdecydowali się zapisać na akcje spółki kolejowej PKP Cargo. Jej środowy debiut był zdecydowanie najważniejszym wydarzeniem mijającego tygodnia na GPW, do tego bardzo udanym.
Chociaż inwestorzy indywidualni dostali maksymalnie po 245 akcji zamiast 500, na które się zapisywali, i tak ich zysk okazał się dość przyzwoity. Wzrost kursu do poziomu około 80 złotych z ceny emisyjnej w wysokości 68 złotych pozwolił zarobić na takim pakiecie prawie 3 tysiące złotych. W czwartek kurs PKP Cargo zatrzymał się w okolicach 81 złotych.
Tak dobrego debiutu można było spodziewać się po tym, gdy sprzedająca akcje spółka PKP SA zdecydowała się obniżyć cenę emisyjną z 74 do 68 złotych. Popyt wśród inwestorów instytucjonalnych również nie został zaspokojony podczas zapisów, i dlatego część z nich zdecydowała się kupować akcje podczas debiutu.
Prywatyzacja PKP Cargo dzieli coraz więcej środowisk. Dotyczy to także Solidarności polskich kolei oraz ludzi związanych od lat z tą spółką.
Według Czesława Warsewicza, redaktora naczelnego portalu nakolei.pl, wycena spółki oraz oszacowanie rynku była zbyt mała, co wykazał debiut akcji PKP Cargo. Jest to strata przede wszystkim dla państwa Polskiego. Ta operacja nie wpłynęła na rozwój sektora kolejowego, a tym samym na rozwój polskiej gospodarki. Podkreślił, że wszystkie związki zawodowe zgodziły się na prywatyzacje.
Mogą się cieszyć bankowcy ponieważ te pieniądze z prywatyzacji spowodowały uregulowanie długów spółki. Nie wpłynęło to w żaden sposób na rozwój sektora kolejowego, który mógłby wesprzeć rozwój gospodarki. Sprzedano cały rynek i konsekwencje tego odczujemy za jakiś czas - mówił Czesław Warsewicz.
Zdaniem Jerzego Pilawskiego z Solidarności PKP Cargo Katowice, pierwotne stanowisko związkowców było przeciwne prywatyzacji spółki. Zaznaczył, że presja ze strony rządowej by doszło do sprzedaży była olbrzymia, a samej Solidarności udało się ostatecznie wywalczyć prywatyzacje przez giełdę.
Nie jesteśmy z tego wszystkiego zadowoleni ponieważ pieniądze z prywatyzacji nie zasilą naszej spółki tylko weźmie te pieniądze PKP S.A. spółka matka. W ten sposób spłaci swoje długi, a my nic na tej prywatyzacji nie zyskamy. Muszę jednak zaznaczyć, że niestety niektórzy działacze Solidarności bardziej identyfikują się z rządzącymi. Prawdopodobnie to właśnie dlatego byłą zgoda związków na prywatyzacje - relacjonował Jerzy Pilawski.
Polskę będzie zarabiała zagranica. "Może się okazać, że sporo udziałów w PKP Cargo mają koleje niemieckie"
W poprzednim tygodniu miała miejsce największa publiczna oferta w tym roku na giełdzie w Warszawie. To grupa PKP S.A. sprzedała blisko 50% akcji swojej spółki PKP Cargo za około 1,4 mld zł aby w ten sposób spłacić dużą część swoich zobowiązań wobec skarbu państwa.
Tak więc to głównie potrzeby finansowe ministra Rostowskiego, zdecydowały o tym, że jakiś czas temu zdecydowano się sprzedać najbardziej zyskowną część majątku grupy PKP S.A.
Wspaniałe wyniki finansowe za ostatni rok Cargo uzyskało - zdaje się- wzorem IC
sprzed kilku lat - taki prezes grający na jakimś instrumencie muzycznym - nie robiąc rewizji węglarek
widziałem już pociąg węglarek wypożyczonych z Czech
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum