Trochę się pozmieniało w naszym fipowskim zyciu w tych krajach:
Francja
1. Jak powszechnie wiadomo TGV dzielą się na tanie i drogie. Aby prawidłowo rozpoznać już na etapie planowania podróży ile zapłacimy za miejscówkę najlepiej wejśc na zupełnie nieintuicyjny rozkład SNCF www.sncf.fr i w szczegółach podróży jest napisane (po prawej stronie po wybrnaiu połaczenia) "periode normale" i "periode de pointe" - normale - dopłata 1.50 EUR, "de pointe" czyli szczyt- conajmniej 13 EUR. Na szczęście Francuzi inaczej rozumieją godizny szczytu i bywa, że i pociąg o 16:30 z Paryża bywa "normalny".
2. Z rozkładu prawie zniknęły pociągi "Intercites" - spotkałem tylko kilka- dopłata bodajże 3 EUR, ale można godiznę wcześniej cyz godzinę później jechać TER.
3. Nie ma juz większości połączeń nocnych- te, które sie ostały to "Intercites de nuit" i kursują z północy na Lazurowe Wybrzeże i z Paryża w Alpy. Jest ich dosc mało. Dopłaty do FIP:3 EUR/ siedzące, 25 EUR/kuszeta, sypialny ok 60 EUR.
4. Uwaga na autobusy SNCF. Do niektórych miejscowości pod marką SNCF jeźdzą przewoźnicy autobusowi. Niestety nie honorują biletu FIP (choćby z Rennes do Le Mont Saint Michel) i wszelkie tłumaczenia (nawet po francusku) nie dają rezultatu. De facto 100% ceny- w tym wypadku aż 12 EUR. Ponadgto nawet w systemie kasowym po wybraniu zniżki FIP- w przyapdku tych relacji wyskakuje cena normalna.
Italia
Zmieniło się dużo. TRENITALIA wzięła sie ostro za cięcie IC- kasujac jednocześnie miłą dopłatę 3 EUR. Te IC, które pozostały w dopłacie mają wpisane 19,80 EUR czyli tyle samo co za wszystkie FRECCIE. FRECCIA to nowa kategoria pociągów o v=200/250 km/h- zespolonych lub złożonych z wagonów klasycznych.Na kazydm ciągu pozostawiono 2-3 pociągi RV czyli REGIONALE VELOCE, aby móc bezpośrednio dojechać np z Mediolanu do Wenecji (podróż trwa raptem godzine dłuzej), ale na dłuższych dystansach - do Rzymu czy Neapolu warto wydać te dwie dychy i podróżować dużo szybciej. Na krótszych dystansach warto skorzystać z poc. RV. Uwaga- rozkład jazdy na stronie TRENITALIA nie pokazuje tych połączeń- trzeba je sobie wyhaczyć samemu. Na pociągi w ruchu krajowym bardzo trudno jest kupić bilet poza Włochami, ale próbować można. Mnie we Francji się nie udało.
Nie ma już popularnych pociągów Espresso "E" z pólnocy na południe. Zastapiły je droższe pociągi EN. Dopłaty: 10 EUR/ siedzące, 30 EUR/kuszeta, ok 70 UER/sypiany.
Gdyby były jakieś pytania- proszę o posty. Pozdrawiam
Planuje podróż z biletem Fip do Rzymu.myślę ze najlepsza opcja to podróż przez Wieden.Z Wiednia jedzie pociąg Euro Night 235 do Rzymu,stacja Termini.Czy ktoś wie jaka jest dopłata do tego pociągu i jak można ją kupic,w Polsce nie ma możliwości,chyba że o czymś nie wiem
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum